Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája






Helyi Érdekű Vasutak szabványtervei


[ 1 ]   [ 2 ]   [ 3 ]   [ 4 ]  


Helyi Érdekű Vasutak létesítése
   1880 és 1888-ban született két fontos törvény a szárnyvonalak építésére, melynek lényege, hogy a már meglévő fővonalak kiegészítéseképpen kiépítsenek egy sűrűbb vasúti mellékvonal hálózatot, amelyet a magántőke bevonásával akartak véghezvinni. Az állam anyagilag ritkán járult hozzá ezekhez az építkezésekhez, az engedélyokiratok azonban a törvény értelmében úgy szóltak, hogy a vonalakat 90 évre adta bérbe az állam az erre alakult részvénytársaságoknak. A társaságok a bérleti díjak fizetése mellett a vasútüzemből származó bevételt megtartják, vagy feljesztésekre, vonalbővítésre fordítják, nem egyszer előfordult azonban, hogy a váratlan pénzügyi nehézségek, nem tervezett pluszköltségek miatt a vasúttársaság az építkezésbe vagy azt követően belerokkant, azaz csődbe ment, és ilyenkor a vasútvonal az Államvasutak tulajdonára szállt át.
   Az esetleges későbbi államosítás miatt a Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztérium rendeletben írta elő a szabványépületek alkalmazását. Ezeken a vonalakon, melyeket helyiérdekű vasutaknak (HÉV) is szokás nevezni, az épületek az ún. HÉV típusépületek tervsorozatai alapján épültek fel, a tervek 1892-ben készültek el a MÁV tervezőirodájában.




I. osztály

II. osztály

III. osztály

IV. osztály


Vissza a típustervek főoldalára
Megnézem a HÉV típusterveket
Tovább >>>

Utolsó módosítás: 2014.07.23.
Menetrend . Gyorsüzi . Minden jog fenntartva © 2024