Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




vasutallomasok.hu fórumok
Legrégebbi sínek



  Létrehozás dátuma: 2007.08.27 12:00
Létrehozta: szvdom
Leírás: Keressük Magyarország területén található legrégebbi sínszálat, vagyis amelynek oldalán a legrégebbi gyártási évszám olvasható. Külön növeli az értékét, ha még vonat is jár rajta!
Vissza a fórumokhoz Új hozzászólás küldése
norbivas (válasz) 2017.05.29 20:57.14 (132)
Margittan levo 1938 -as resicabanya-an gyartott sin sana hasznalaton kivul
   

Kispala (válasz) 2013.10.28 20:03.03 (127)
Horgos, II. vágánya, amely a mai napig használatban van. Már 122 éve vonatok járnak rajta. (2013.10.26.)
   

csirke363 (válasz) 2013.07.05 09:20.19 (126)
Egy nemeskéri istállóban. Graz 1873.
   

_dp_ (válasz) 2012.11.17 17:10.41 (124)
Egy másik szintén Kötegyánból
S WENDEL 1869
   

_dp_ (válasz) 2012.11.17 17:08.08 (123)
Egy igazán régi sín Kötegyánból
BREZOVA 1857
   

ROCOman (válasz) 2012.09.23 07:33.29 (122)
Zalaegerszeg állomás egyik mellékvágánya (1889. B.A.). A vágányt, ha ritkán is, de használják. Bizonyságul ott a képen a szinte még új síncsavar.
   

Edyboy (válasz) 2012.09.22 21:17.08 (120)
Íme közelebbről:
  Előzmény: Edyboy (119)  

Edyboy (válasz) 2012.09.22 21:15.41 (119)
Igaz nem olyan régiek,mint a megelőzőek de rendszeres forgalmat bonyolít le a 4-es vonalon Nyergesújfalu és Nyergesújfalu felső között az alábbi sínszál.
Talán még a talpfák is eredetiek.
   

VT22 (válasz) 2012.08.10 20:28.11 (118)
Resica 1881. 147-es vonal Kónyaszék-Kettőshalom között nyíltvonalban.
   

ROCOman (válasz) 2012.08.07 21:19.41 (117)
Csárdaszállás vasútállomás. A vágányokat elválasztó kerítés oszlopai sínekből vannak.
A felirat: DIÓSGYŐR 1893. B.A.
   

lukacsvendi (válasz) 2012.08.07 18:58.01 (115)
Rákospalota-Újpest állomáson, a raktárépület mögött leszúrva ez a sín található.
   

csirke363 (válasz) 2012.06.28 17:04.01 (114)
Graz 1898. MSt
504.-es vonal mentén, a soproni Déli pályaudvarnál.
47.683919,16.575703
   

csirke363 (válasz) 2012.06.23 21:31.49 (112)
Graz 1907. MSt
504.-es vonal mentén, a soproni Déli pályaudvarnál.
47.683919,16.575703
   

csirke363 (válasz) 2012.06.23 21:29.36 (111)
Diósgyőr 1907. BA
504.-es vonal mentén, a soproni Déli pályaudvarnál.
47.683919,16.575703
   

csirke363 (válasz) 2012.06.23 21:23.09 (110)
Telpitz 1886. Bst
504.-es vonal mentén, a soproni Déli pályaudvarnál.
47.683919,16.575703
   

lukacsvendi (válasz) 2012.04.22 20:00.52 (107)
Ez az a sínszál, melyről az előző üzenetem szól.
   

lukacsvendi (válasz) 2012.04.02 10:09.11 (106)
Martonvásár állomáson vannak kerítésnek használt, zöldre lefestett sínszálak. Az egyik 1911-es, a másikat nem néztem meg. Ezek az állomás utcafelöli oldaláról szemből nézve balra találhatóak.
   

Hertymorty (válasz) 2011.03.04 18:40.41 (105)
A 49-es vonalról (Lepsény és Enying közt): Zeltweg 1878 BA
   

cshaweska (válasz) 2010.12.20 21:46.51 (104)
Tudtommal csak a Középrigóc-Drávafok és a Vajszló-Harkány állomásközökben vannak öreg sínek.Drávafok-Sellye-Vajszló ill. Harkány-Villány szakaszokon 60-as a pálya.(Szóljatok ha tévednék!)
   

fcs (válasz) 2010.12.19 11:25.50 (103)
Ki tudja meddig lesz ott....?
  Előzmény: kamlac (102)  

kamlac (válasz) 2010.12.19 08:53.11 (102)
1912-es Graz-i sin Középrigóc és Drávatamási között, természetesen sinszeggel.Az egész vonal ebből van felépítve.
Kámán L.
   

sziblerg (válasz) 2010.11.20 17:04.51 (101)
Sajnos, az árnyék miatt nem nagyon látható az évszám. 1929. A helyszín: A Bátaszék-Pécsvárad egykori vasútvonal Bátaszék állomástól kb. 1km-re. Időpont: 2010. augusztus 9.
   

Oldalborda (válasz) 2010.11.02 23:40.32 (100)
Az utolsó 50 hozzászólás fotói alapján egy gyors sínlista (míg le nem csúsznak):
1873 Graz: Sellye marharakodó (cshaweska/Train Station)
1883 SB Graz: Jakabszállás I. vágány (ROCOman)
1885 ?: Mátraballa III. vágány (hlavi)
1886 Zeltweg: Rétság rakodó (ROCOman)
1888 Resicza: Ada (Endre)
1889 Diósgyőr: Őskohó mh. (tom)
1890 Diósgyőr: Bicske – Fehérvár (SoNa)
   

ROCOman (válasz) 2010.10.30 20:28.10 (98)
Ez sem mai gyerek. Rétság, rakodó.
   

Oldalborda (válasz) 2010.10.04 14:00.38 (97)
Mikor ütünk egy túrát még így ősszel?
  Előzmény: Endre (96)  

Endre (válasz) 2010.10.02 19:03.33 (96)
Szívesen, kimegyünk Körösnagyharsányig, ott van minden :)
BANKOWA Lengyelországban található. A negyvenes évek végén - ötvenes évek elején sok 48-as rendszerű importsín került be az országba, onnan is.
M A: Martin Acél (külföldi síneken A helyett St, a Steel rövidítéseként)
Régebbi példányokon B A vagy B St felirattal is lehet találkozni, itt a Bessemer eljárásra utalnak.
  Előzmény: Oldalborda (95)  

Oldalborda (válasz) 2010.09.27 18:36.42 (95)
Köszi... majd egyszer tarts nekem élő bemutatót...! ű
M.A. Ilyet szoktam még látni rádomborítva, illetve összefutottam Bankowa feliratú sínszállal is - az merre van?
  Előzmény: Endre (94)  

Endre (válasz) 2010.09.26 19:02.37 (94)
A 48-as, 54-es, 60-as rendszerű, és a fiatalabb c (34.5) síneken fel van tüntetve a súly is.
A többinél pedig meg kell mérni. Fej- és talpszélesség, magasság.
Illetve ha nagyvasúton van beépítve, (s nincs rajta az oldalán), akkor az nagy valószínűséggel kis vagy nagy i, vagy c, ezek között pedig minimális rutinnal látható különbség van.
  Előzmény: Oldalborda (93)  

Oldalborda (válasz) 2010.09.20 14:46.07 (93)
Ja, még valami. Ránézésre honnan tudom, milyen típusú az adott sínszál?
   

Oldalborda (válasz) 2010.09.18 05:28.27 (92)
Akkor ez a téma nem nekem való... értem, köszi! Azt hiszem számomra ezek nem fontos infók, azaz nem kell nekem mindenről tudni...
  Előzmény: Endre (91)  

Endre (válasz) 2010.09.17 02:02.47 (91)
Igen, van k is, meg p, meg r, meg o, meg e, meg C, meg...
Dobai tábláját meg nagy valószínűséggel a vonal eredeti n sínjei tartják :)
Amikor azt írtam, hogy elképesztően sokfélét használtak, abban semmi túlzás nem volt.
Nem oly rég láttam egy táblázatot, ahol két A4-es oldalon keresztül sorolták csak a 3.9 kg/fm-től 23.6-ig terjedőeket.
Egyébként nem csak súlyban különböztek ezek, hanem profilban is, azaz két közel azonos folyómétersúlyú sín között is lehet komoly magasság/szélesség különbség, rendszertől függően.
  Előzmény: Oldalborda (90)  

Oldalborda (válasz) 2010.09.15 20:43.44 (90)
Köszi... így egy kicsit tisztább (bár ezek szerint van "l" mint kis el és k jelű sín is - talán a 76. hsz.-ben olvastam)...
  Előzmény: Endre (86)  

Endre (válasz) 2010.09.11 22:34.28 (89)
Szóval a kép.
  Előzmény: Endre (88)  

Endre (válasz) 2010.09.11 22:33.46 (88)
A sok szöveg után egy kép, l (kis ell) jelű, 22 kg/fm-es sín Ada állomáson.
   

Endre (válasz) 2010.09.11 22:17.27 (87)
Jól írod a folyamatot, viszont mára normál nyomtávon nem igazán maradt üzemben i rendszer, gyakorlatilag csak a 147-es egy része, Gádoros környékén.
  Előzmény: cshaweska (83)  

Endre (válasz) 2010.09.11 21:02.36 (86)
"a síntípusokat súllyal együtt"

Kicsit sokat kérsz :)
Elképesztően sokféle típust használtak.
A lényeges, ma is használatban levők:
i (kis i) 23.6 kg/fm
c (kis c) 34.5 kg/fm (ezen belül is van "régi c", 1890 előtt, ami kb. 33 kg/fm)
I (nagy i) 42.8 kg/fm
48-as, ennek már nincs betűjele, de ezen belül is két fajta van, 48.3 és 48.5 kilogrammos
54-es, 54 egész valamennyi kg/fm
60-as, értelemszerűen kb. 60 kg/fm
Fővonalakon ma az utolsó három féle, mellékvonalakon pedig javarészt c, I, és 48-as sínek fekszenek.

"Minél magasabb a betű"
Nem tudok ilyen összefüggésről, eléggé kaotikusan lettek elnevezve.
Viszont valóban, minél nehezebb egy sín, annál nagyobb az engedélyezhető sebesség, és nem utolsósorban az engedélyezhető tengelyterhelés!
A ténylegesen elérhető sebesség viszont még igen sok mindentől függ, ágyazat, betonaljak-talpfák állapota, ívsugarak stb.
Hiába lehet 48-as sínen elvileg 120-al is közlekedni, az előbb felsorolt dolgok miatt akár 20-as, 30-as lassúmenet is lehet rajta.
  Előzmény: Oldalborda (84)  

cshaweska (válasz) 2010.09.11 09:43.50 (85)
Passz!
Erről fogalmam sincs...:S Sorry
   

Oldalborda (válasz) 2010.09.11 09:26.08 (84)
Akkor leírnád nekem a síntípusokat súllyal együtt, illetve hogy súlytól függően mennyi a Vmax?
Minél magasabb a betű (közelebb van az ABC elejéhez), annál jobb a terhelhetőség, súly + max sebesség?
Köszi.
  Előzmény: cshaweska (83)  

cshaweska (válasz) 2010.09.10 16:27.32 (83)
A "c" rendszerű sínek tudtommal a 48kg-os sinek.Ezek főként a fővonalakban voltak találhatók.De a páyla felújítások után a mellékvonalakon is megjelentek,ahol az "i" (23kg/fm) sineket váltották fel.Ám sok mellékvonalon még mindig sok az "i" rendszerű sín.Ezeken a vonalakon drasztikusan alacson a sebesség(10,20,40km/h).Bár ez nem minden vonalra érvényes,hiszen a 64-esen is Pécsváradig átépült a pálya "c" sínekre mégis 30km/h-val jártak a vonatok.

Ha tévednék akkor javítsatok!
   

Oldalborda (válasz) 2010.09.10 13:20.52 (82)
Ha már így benne vagytok: mi az hogy "c", "k", "i" sínszál...?
   

ROCOman (válasz) 2010.07.25 14:27.18 (80)
Jakabszállás, I. vágány, 1883.
   

hlavi (válasz) 2010.03.23 11:52.58 (75)
Mátraballa 3. vágány 1885. Elvileg használható, de forgalom sajnos 2007 03 03 óta nincs rajta
   

cshaweska (válasz) 2010.03.15 21:23.29 (74)
A képen látható sín egy része a Sellye állomáson található romos marharakodónak.A rakodó váza ilyen sínekből van szószerint össze hajtogatva.
Fotó:Train Station
Hely:Sellye
Idő:2010.03.15.
   

SoNa (válasz) 2010.02.22 10:49.43 (70)
Az egykori Bicske-Székesfehérvár közti 906-os, MÁV 6-os vasútvonal legrégebbi sínszála, a felirata szerint 1890-ből való.
   

SoNa (válasz) 2010.02.22 10:44.21 (69)
Volt egyszer egy 6-os vonal Bicske-Székesfehérvár között. A sínszál felirata:
"ÓZD 98 IV M. A. Minden kétséget kizáróan ez a sínszál a vonal megnyitásának évéből való, 1898-ból.
   

SoNa (válasz) 2010.02.22 10:37.52 (68)
Haladás az időben visszafelé, Kápolnásnyék rakodóvágány: "DIÓSGYŐR 1914. M. A."
   

SoNa (válasz) 2010.02.22 10:31.44 (67)
Egy régebbi sínszál ugyanott. Felirata: "DIÓSGYŐR 1937 M. A."
   

SoNa (válasz) 2010.02.22 10:26.19 (66)
Ez a sínszál Kápolnásnyék vasútállomásán található, ma rakodóvágányként használatos, de már nem sokáig, mert a Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal felújítása miatt fel fogják szedni a vágányt. Felirata. "DIÓSGYŐR 1942 M. A."
   

SoNa (válasz) 2010.02.13 19:22.30 (64)
Ez egy másik korlátoszlopnak újrahasznált síndarab az erdélyi Bélesi-tó partján, amin a Diósgyőr felirat olvasható, az évszámot sajnos levágták róla.
   

SoNa (válasz) 2010.02.13 19:17.53 (63)
Én csupán érdekességként teszem fel ide a következő képet, amit Erdélyben készítettem a Bélesi-tó mellett levő úton. Ezt a tavat az 1970-es években alakították ki duzzasztással, s az ekkor épült útnak, ami mellette halad érdekessége, hogy az útmenti korlát tartóoszlopai trianon előtti feldarabolt magyar vasúti sínekből áll. Több ilyen oszlopon Diósgyőr felirat látható, néhány másikon Resicza 1911 MA olvasható. Sajnos ezek a sinek már nem az eredeti helyükön találhatóak és már vonat sem közlekedhet rajtuk, s mostmár nem is tartozik Magyarországhoz. Ezért csupán érdekességként írtam e bejegyzést, mivel e sínek egykor Magyarország részei voltak.