Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




Nagyharsány

2014.01.30. 06:09 - Szente-Varga Domonkos [szvdom]
Fotók dátuma: 2005.06.22.

Vissza a képriportokhoz

Nagyharsány


1912-ben épült a (Barcs-)Középrigóc-Sellye- Pélmonostor vasútvonal, melynek egyik jelentősebb állomása Nagyharsány. A felvételi épület a vonallal egyidős, III. osztályú HÉV típusépület, de még a régi, az emeleten három ablakos tervsorozat szerint épült meg (ettől az évtől kezdődően épültek ugyanis a négyablakos HÉV épületek). Az épület nagyon jó állapotban van, homlokzata díszekkel, kváderekkel eredeti állapotában látható. Néhány éve történt felújítása során különös gondot fordítottak az épület eredetiségének megőrzésére. Az állomás hatvágányos, harmadik vágánya az átmenő. A személyvonati forgalom napi három szóló Bz-s vonatpárban merül ki, mely ráadásul meglehetősen lassan imbolyog végig a vézna síneken, de teherforgalma még van az állomsnak, ottjártunkkor éppen fát rakodtak, és számos további vagonok várakoztak tömve vagy még üresen a félreeső vágányokon. A képen a felvételi épület vágány felőli homlokzata látható.


A Sellye-Pélmonostor vasútvonal Nagyharsány után délre kanyarodó szakaszát a trianoni események következményeként elvesztette az ország, így a vasútvonalból, sok másikkal együtt csonkavonal lett, melynek utolsó állomása Beremend volt. Nem messze innen azonban egy másik jelentős vonal, a Pécs-Villány-Pélmonostor vonal haladt, melynek Villány alatti szakaszából a jeletős rész szintén idegen kézre került, Magyarbóly volt az utolsó magyar állomás. Ráadásul Villányról indul egy másik vonal, mely Mohácsig vezet. Adódott tehát a lehetőség, a csonkán maradt Sellyéről induló vonalat egy körülbelül 12 km-nyi új vasútvonal megépítésével bevezették Villányba, így jött létre a mai Sellye-Villány szakasz. A Pélmonostorba vezető vonal magyar szakasza ezzel megszűnt. A képen a felvételi épület utca felőli homlokzata látható, a sárga festék színe néhány éve történt felújítás óta jelentősen megkopott.


Utca felőli homlokzat


Jön a doboz, Siklós felől veszi a kanyart


A felvételi épület megbújuk a vadgesztenyefák között


Várakozó tehervagonok a 4. és 5. vágányon


Melléképület


Az épület utca felőli oldalára egyetlen ajtó nyílik. A várótermet az oldalsó (jobb oldalt lévő) ajtón lehet elérni. A képen jól látható, hogy a felújítás során a cserepeket is kicserélték.


Az épület bal oldalán van néhány árnyékos parkolóhely is. Kellemes hangulatú vidéki állomás, gondozott környezettel


A felvételi épület szemből. Talán a nagy fáknak köszönheti az épület, hogy ezen az oldalán a sárga homlokzatfestés színe nem fakult még ki túlzottan. Az épületben van szolgálat, van állomásfőnök, aki a személyvonatokat indítja. Jobbra Beremendi Cementmű (Villány), balra Siklós (Sellye) irányába indulnak a vonatok.


A felvételi épület az állomás Villányhoz közelebb eső végében helyezkedik el


Az állomás mögött halad az országút, ilyennek látszik az épület az útról


Ablakok


Földszint homlokzata


Személyvonat elhaladóban Villány felé. A kétfogalmú alak jelző csoportkijárati jelzőként funkcionál. A pálya a váltók után jobbkanyart vesz


Siklós felől érkezik a vonat, szintén egykocsis Bzmot. A pálya ugyan egyenes, de a sínek vékonyak, elhasználódtak, még bőven van idő a vonat érkezéséig. A bejárati alakjelző háttal látható, szabad jelzést mutat.


Bzmot az állomáson a várakozó tehervonatok mellett


A harmadik vágányról induló Bzmot, az utasperon ugyan egyben a második vágányhoz is tartozik, vonatkeresztezés azonban itt nem fordul elő, ahogy az egész vonalon máshol sem.


Rakodás az első vágányon


Környezet


Kijárat Villány irányába. Az utolsó váltón egyenes irányban haladva látható a vonali pálya, mely végül jobbra kanyarodik el, a balra kitérő irányban lévő kiágazás iparvágány, használaton kívül.



Vissza a képriportokhoz
Főoldalra