Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




Áta

2011.09.05. 00:20 - Szente-Varga Domonkos [szvdom]
Több szempontból is különleges állomás Áta, amely a Mohács-Pécs Vasút által emelt épületeinek egyik ritka, megmaradt példánya. Az állomás a falutól távolabb, körülbelül egy kilométer távolságban fekszik, és a mai napig csak egy szélesebb bicikliútnak megfelelő aszfaltúton, és az utolsó szakaszon földúton lehet megközelíteni az állomást.
A vasút kiépülésekor még nem volt a vonalon személyforgalom. A Mecsek szénbányáitól a mohácsi kikötőig szén szállítására használták a vasutat, a felvételi épület is elsősorban ehhez alkalmazkodott. Az épület középső emeletes tömege egy vízháznak adott helyet, az ilyen állomásépületet ezért vízállomásnak is nevezik (ilyen volt Bóly állomásépülete is). Az állomás bámulatos eredetiségben maradt meg és az épületek egységes állapota, színvilága ezt méginkább fokozza. A felvételi épület előtt lévő fenyők, a patinás, romantikus stílusú épület egészen egyedi hangulatot kölcsönöznek az állomásnak.
A felvételek és az ismertető a 2005.06.22-i állapotot mutatják be.

Vissza a képriportokhoz

Áta


A felvételi épület a vágányok felől


Hangulatkép az állomáson


Mellékhelyiség a felvételi épület mellett


Kijárat és távolodó pálya Pécs felé


A középső tömeg avagy a beépített vízház


Az állomás mögötti tó


A hátsó a felvételi épület, az első lakóépület


A felvételi épület homlokzata Villány felől érkezve. A kép bal szélén látszik a mellékhelyiség egyidős épületének részlete.


Felvételi épület, Pécs felől érkezve


A felvételi épület Villány felőli vége


Főhomlokzati részlet


A kép Villány felé tekintve készült. Az állomás környezetében semmi sincs.


Ezt látjuk, ha Villány felől várjuk a vonatunkat. A kép bal szélén a fenyőtörzsek mögött van a felvételi épület, tőlünk balra melléképület, jobb kéz felől pedig a falu, csak távolabb.


Lakóépület hátulról


A mellékhelyiség szintén nagyon régi, de jó állapotú, és nem csak kívülről. Külön érdekessége a kis épületnek a tetején elegánsan kialakított szellőző.


A mellékhelyiség pálya felőli homlokzata. Jobbkéz felől a felvételi épület, bal kéz felől a vasúti lakóépület, a kép bal szélébe belógó kisebb melléképület is ahhoz tartozik.


A lakóépület vágány felőli homlokzata


Érkezés Pécs felől: az állomás három vágányából a középső, második vágány az átmenő. A két váltó nehezebb fajsúlyú sínekből készült, de utána véznább sínekből alkotják mindhárom vágányt, melyekre az áthaladó vonatok számára lassúmenetet írnak elő. Ezt a képen is látható három V alakú jelzést ábrázoló tábla mutatja.


Ezt a normál nyomtávú kéttengelyes kiskocsit az első vágány mellett találtuk félig a bozótban.


A Pécs felőli váltókörzet után a nyíltvonal egy hídon vezet át. A felvételi épület autóval történő megközelítéséhez a vasúti pálya keresztezésére ez az egyetlen lehetőség, azonban már a híd alatt is földút vezet.


Az állomás mögött közvetlenül egy kisebb halastó terül el: látogatásunkkor néhány helybéli töltötte szabadidejét parton a pecabot belógatásával, de láttunk néhány kikötött csónakot is.


Pécs felé a folytatódó vágány látképe, a pálya bal szélén háttal látható, megállj jelzést adó karosjelző az állomás bejárati jelzője.



Vissza a képriportokhoz
Főoldalra