|
A 2009-ben megszűnt állomások
Senki sem gondolta volna, hogy a 2007-ben oly nagy felháborodást keltett, tizennégy vasútvonalat felszámoló rendelkezést még ugyanebben a kormányzati ciklusban újabb vasútvonalbezárás követ majd. És a mostani leépítés során közel kétszer annyi vasút szűnik meg, mint 2007-ben: 25 vasútvonalon, összesen 828 km vasúti pályán nem járnak december 13-ától a vonatok.
A mostani leépítés könyörtelenebb a két és fél évvel ezelőttinél, bár a módszer már szinte megszokott: többet harangoznak be, és később enyhítenek a döntéshozók, ezzel is talán próbálják elsimítani a borzolódó kedélyeket. A döntés lényegesen gyorsabban született meg, mint a korábbi példa alkalmával, és az indoklások is vitathatók. Az ellenállás ugyanakkor ezalkalommal érezhetően gyengébb volt mind a lakosság, mind az önkormányzatok részéről, kicsit talán a megfáradtság, a hosszúra nyúló megszorítások fásult reakciójaként.
A mostani bezárás alkalmával azonban durvább lépéseket is véghez sikerült vinni. A megszüntetett vasútvonalak között szerepeltek villamosított vasútvonalak is (77 Galgamácsa-Vácrátót), fővonali szakaszok rajta közvetlen budapesti gyorsvonati közlekedéssel (113 Fehérgyarmat-Zajta), valamint jó állapotban lévő, gyorsabb forgalomra kialakított vasútvonalak is (5 Székesfehérvár-Kisbér-Komárom 100 km/h, 77 Galgamácsa-Vácrátót 80 km/h [forrás: index.hu]). Ugyanakkor fájdalmas történelmi pillanat az is, hogy ezzel a lépéssel megszűnt a MÁV kezelésében lévő összes kisvasúti vonal is.
Az utolsó pillanatban történt módosítás eredményeképpen megmaradhatott a személyszállítás a 86 Vámosgyörk-Újszász, valamint az 1 Hegyeshalom-Rajka szakaszon. A most, 2009 év végén, valamint a két és fél évvel ezelőtt megszűnt vasútvonalakat bemutató térképünk az oldalt látható, kicsinyített térképre kattintva nagy méretben is megtekinthető.
A 2009-ben megszűnt vasútállomások és vasúti megállóhelyek listájához azonban hozzátartoznak nemcsak a vasútvonal bezárásokkal felszámolt állomások, hanem azok a (többnyire alacsony utasforgalmú) állomások és megállók is, ahol a 2009. év végi menetrendváltástól már egyetlen egy személyszállító vonat sem áll meg.
Ezen az oldalon összefoglaltuk a most megszűnt 222 vasútállomást és vasúti megállóhelyet (152 nagyvasúti és 70 kisvasúti). Egy utolsó lehetőség mindenki számára, hogy megnézze őket, milyenek voltak élőben, mielőtt ezek is (a korábbi megszűnt állomások példáit követve) az enyészet végez velük.
4
5
(11)
22
37
42
45
47
64
77
87
98
103
107
113
114
117
126
127
130
142
118-119
148-149
Külön
4 Esztergom-Almásfüzitő
A vonal feladata elsősorban Esztergom teherforgalmi kiszolgálása, bár közvetlenül Komáromig közlekedő személyvonatok az utolsó évben is voltak még. Fontos kiemelni, hogy az esztergomi Suzuki gyár vasúti kiszolgálása csak ezen a vonalon keresztül lehetséges hatékonyan, mert Budapest felé a rövidebb állomások miatt a hosszú autószállító vonatok nem továbbíthatók, a sűrű személyforgalom miatt pedig lassabb is a tehervonatok előrehaladása.
|
Tokod
|
Tát
|
Nyergesújfalu
|
Nyergesújfalu felső
|
Eternitgyár
|
Lábatlan
|
Piszke
|
Süttő
|
Süttő felső
|
Várhegyalja
|
Neszmély
|
Dunaalmás
|
|
5 Székesfehérvár-Kisbér-Komárom
A Déli vasút mellékvonala volt, 1865-ben épült. Épületei közül több eredeti, jellegzetes déli vasúti épületek. Fontos megemlíteni, hogy a főleg osztrák kézben lévő vasúttársaság vasútvonalaiból (itthon) még egyet sem szüntettek meg eddig.
Kisbér állomás néhány éve még vasúti csomópont volt, négy irányba indultak vonatok (Tatabánya, Pápa, Székesfehérvár és Komárom), mára vasút nélkül maradt. A vasútvonalnak több szárnyvonala is épült a második világháború után, melyeken a személyforgalmat is felvették (935a Moha rakodó-Kincsesbánya, 934 Mór-Pusztavám, 934a Bodajk-Balinka), ezek azonban a hetvenes években megszűntek.
|
Szárazrét
|
Moha
|
Moha-Rakodó
|
Fehérvárcsurgó
|
Bodajk
|
Csókakő
|
Mór
|
Bakonysárkány
|
Kisbér
|
Ászár
|
Ászár-Keményítőgyár
|
Tárkány-Csép
|
Nagyigmánd-Bábolna
|
Csémpuszta
|
Szőny-Déli
|
|
11 Veszprém-Zirc
A Bakonyt észak-déli irányban átszelő Győr-Veszprém vasútvonal a millenium évében épült, óriási költségek árán. Kétségkívül a legrosszabb állapotba került szakaszán sűrűn, több helyütt teljes 180 fokos kanyarokkal tűzdelt vasúti pályán egy viaduktot is találunk. A szóban forgó vonalszakasz megszüntetése már többször is felmerült, a 2007-es bezárás során az egyik legforróbb ennek a vonalnak a megszüntetése váltotta ki.
Veszprém vasútja az évtizedek alatt fokozatosan csökken. Közvetlen balatoni összeköttetése (Veszprém-Alsóörs) 1969-ben szűnt meg. 2007-ben zárták be a (Veszprém)-Hajmáskér-Csajág-Lepsény vonalat. A város utolsó mellékvonalán december közepétől csak péntekenként és hétvégente indítanak vonatokat.
A Zirc-Veszprém szakasz hossza (vasúton) 21 km, és fél óra alatt járják be a vonatok. A szakaszon egyetlen állomás található: Eplény, mely utasforgalmi szempontból rendkívül kedvezőtlenül a falutól távolabb helyezketik el, holott a pálya másutt a lakott részen halad.
|
Eplény
|
|
22 Körmend-Zalalövő
Körmend állomását (a Szombathely-Szentgotthárd vonallal együtt) most villamosítja a GySEV, Zalalövő állomását pedig ezzel párhuzamosan a MÁV alakítja át villamos vontatásra is alkalmassá. A két állomás egymástól 23 km-re van egymástól, a bezárás előtti évben napi 7-8 vonatpár közlekedett rajta.
|
Nádasd
|
Zalaháshágy-Szőce
|
|
37 Balatonszentgyörgy-Somogyszob
A balatoni vonzás ezen a vidéken talán kevésbé érvényesül (és csak szezonális), de Marcali város mindenképpen jelentősebb utasforgalmat képviselt a vasút utolsó napjaiig. A déli part vasútvonalából Balatonkeresztúrnál kiágazó mellékvonal olyan (számunkra) mesebeli állomásokon vezetett keresztül, mint Kéthely, vagy a nemrég lencsevégre kapott (de már korábban megszüntetett) Alsósegesd értékes állomásépületével. A mesztegnyői erdei vasút, melynek végállomása közvetlenül a Mesztegnyői állomás mellett van, most az almamelléki testvérét idéző sorsra jutott.
|
Balatonkeresztúr
|
Balatonújlak
|
Kéthely
|
Marcali
|
Mesztegnyő
|
Böhönye
|
Felsőbogátpuszta
|
Segesd
|
|
42 Mezőfalva-Paks
Kétségtelen, hogy a vasútvonal személyforgalom szempontjából nem volt versenyképes, Paksról az alig 132 km-re fekvő fővárosba legalább egy átszállással, és 3 óra utazással lehetett eljutni. Az M6-os autópálya fokozatos átadásával pedig a helyzet csak tovább romlott.
|
Előszállás
|
Dunaföldvár
|
Bölcske
|
Dunakömlőd
|
Paks-Dunapart
|
Paks
|
|
45 (Székesfehérvár)-Börgönd-Sárbogárd
A vasútvonal állapota változó, Sárbogárd felé egyre lassaban volt járható az utolsó időkben. A vonal számára erős konkurrenciát jelentett a 63. számú közút, mely szinte végig párhuzamosan fut a vasútvonal mellett, és az autóbuszok sűrűbben és gyorsabban közlekednek Sárbogárd és Székesfehérvár között.
|
Belsőbáránd
|
Bodakajtor-Felsőszentiván
|
Aba-Sárkeresztúr
|
Sárkeresztúr
|
Sárszentágota
|
Felsőkörtvélyes
|
|
47 (Dombóvár)-Godisa-Komló
A Mecsek északi oldalán húzódó, egykor komoly teherforgalmat lebonyolító vasútvonala is megszűnik. Komló város vezetése már többször tanúbizonyságot adott róla, hogy nem tart igényt vasútjára. A menetrendváltásig munkanapokon közlekedő napi 9, Komlóról napi 10 vonat is arról tanúskodik, hogy a vonal forgalma talán mégsem volt csekély.
|
Bodolyabér
|
Magyarhertelend
|
Magyarszék
|
Mecsekpölöske
|
Mecsekjánosi
|
Komló
|
|
64 Pécs-Pécsvárad
Végleg begyógylt a vasúti térképen az egykor volt Pécs-Bátaszék vasúti összeköttetés. A vonalat 1911-ben adták át. 1997-ig a teljes hosszon közlekedtek személyvonatok, akkor a középső Pécsvárad-Palotabozsok vonalon leállították a forgalmat, mert a több évtizede felújításért kiáltó pályaszakasz balesetveszélyessé vált, ideiglenes jelleggel pótlóbuszokat állítottak forgalomba. 2004 év végéig még jártak vonatok a Bátaszék-Palotabozsok szakaszon, majd azt is pótlóbuszokkal helyettesítették. A pótlóbuszok 2007. március 3-ig közlekedtek, akkor végleg szüneteltett forgalmúvá nyilvánították a Pécsvárad-Bátaszék szakaszt, melyhez most 2009-ben a maradék Pécs-Pécsvárad szakaszt is hozzácsatolták.
A 23 km-es elővárosi vonalon 8 állomás és megálló volt, a leromlott pályaállapotok miatt az utolsó időszakban ezt a távolságot egy kerek óra alatt tették meg a vonatok. A szakasz komoly közúti konkurenciával is terhelt volt: párhuzamosan fut a 6-os út, mely a lakott településekkel közelebbi kapcsolatú autóbuszjáratoknak ad kedvezőbb terepet.
|
Pécs-Gyárváros
|
Pécsújhegy
|
Pécs felső
|
Pécs-Vasas
|
Vasas-Hird
|
Hosszúhetény
|
Dombay-tó
|
Pécsvárad
|
|
77 Galgamácsa-Vácrátót
Egyik legfiatalabb vasútvonalunk (1951-ben adták át), és egyben egyike a legrövidebb életűeknek is. Fontosságát mi sem hangsúlyozza jobban, minthhogy villamosított vasútvonal, és eredeti rendeltetése a főváros vasúti forgalmának enyhítése volt, melyet a Vác-Vácrátót-Galgamácsa-Aszód-Hatvan vonalon képzeltek el. Ebből mindössze ez a 15 km-es szakasz hiányzott. Két megálló létesült a vonalon, valamint Galgamácsán és Vácrátóton új felvételi épületeket is emeltek.
A vonalon az utolsó évben is csak Vácrátót-Aszód, néhány vonat Vác-Aszód viszonylatban közlekedett, Vácról Hatvanba eljutni tehát mindenképpen legalább egy átszállással volt lehetséges.
|
Váckisújfalu
|
Kisnémedi
|
|
87 Szilvásvárad-Putnok
Egyik legszebb vasútvonalunk volt. A Bükk gyönyörű hegyei között kanyargó pálya számos vasúti különvonatnak volt már a célpontja, és reméljük, hogy a bezárás ellenére lesz is még a jövőben. Szilvásvárad turisztikai vonzóereje sajnos inkább csak az ország belseje felől érezteti hatását, Putnok felől szinte elhanyagolható, 2004. év végi menetrendváltástól eltűntek a közvetlen Eger-Putnok viszonylatú vonatok is, és a vonal Szilvásváradnál kettészakadt, ami csak tovább növelte a szakasz elzártságát. A vonal utolsó évi menetrendje ráadásul, valjuk be, nem is kedvezett kimondottan még a kirándulóknak sem. A pálya leromlott állapota miatt a menetidő folyamatosan nőtt, a legkritikusabb szakaszon, Putnok és Királd között 22 perc alatt értek át a vonatok, pedig a távolság mindössze nyolc kilométer.
Ne felejtsül el, hogy itt volt az ország utolsó olyan működő nyíltvonali vasúti átkelőhelye, ahol a sorompó előtt megállt a vonat, a jegyvizsgáló leszállt, letekerte a sorompót, majd miután a vonat áthaladt és újból megállt, felengedte azt, és csak ezt követően mehetett tovább a vonat. Ilyet mostantól már csak Kisbárapátiban láthatunk, valamint a Skanzenban.
|
Nagyvisnyó-Dédes
|
Nekézseny
|
Csokvaomány
|
Sáta
|
Kiskapud
|
Királd
|
|
98 Abaújszántó-Hidasnémeti
A Szerencs-Hidasnémeti vasúti mellékvonal egyik legforgalmasabb állomása Abaújszántó. A vonal kettéválása már egy évtizeddel korábban mutatkozott, amikor fokozatosan megjelentek a Szerencstől csak Abaújszántóig, valamint az Abaújszántótól Hidasnémetiig közlekedő, különválasztott vonatok. Az utolsó közvetlen Szerencs-Hidasnémeti vonatot a 2004. év végi menetrendváltással törölték el. Ezzel a kisebb forgalmú, szóban forgó felső szakasz elszigeteltsége tovább nőtt, és az Abaújszántótól csak 68 km-re lévő Miskolcra a vonalról így már legalább kettő átszállással és két óra vonatozással lehetett eljutni. A vonal másik végéhez közel elhelyezkedő Kassa vonzását a lassan kinyíló határok miatt a vonal nem érhette meg.
Sajátos hangulatú, gyönyörű tájakon vezetett keresztül a vonal, a vonatból a Regéci és a Boldogkői vár is látható volt utazás közben.
|
Abaújkér
|
Boldogkőváralja
|
Korlát-Vizsoly
|
Fony
|
Hejce-Vilmány
|
Göncruszka
|
Gönc
|
Zsujta
|
|
103 Karcag-Tiszafüred
A vonalbezárással leginkább sújtott település Kunmadaras, tiltakozásukról hallani is lehet a sajtóban. A vonal személyforgalma nem volt csekély, kétkocsis Bz szerelvények közlekedtek, napi 7, munkanapokon 8 vonatpár. További utasszám emelkedésre is lett volna esély, ha a vonatok Karcagon túl Püspökladányig is szállítottak volna utasokat átszállás nélkül.
|
Karcag-Vásártér
|
Karcag-Ipartelep
|
Berekfürdő
|
Kunmadaras
|
Pusztakettős
|
Tiszaszentimre
|
Tiszaszőlős
|
Tiszafüred-Gyártelep
|
|
107 Sáránd-Létavértes
Jelentős ugrással szűnt meg a Létavértesi szárnyvonal. Az olykor napi 9 vonatpárral is rendelkező vasútvonalon négykocsis MDmot szerelvények is közlekedtek még az utolsó időszakban is, személyforgalma tehát jelentős volt, mégis menetrendváltástól üresek a sínek.
|
Hajdúbagos
|
Hosszúpályi
|
Monostorpályi
|
Létavértes
|
|
113 Fehérgyarmat-Zajta
A Budapesttől legtávolabbi, vasúton elérhető község mindezidáig Zajta volt. Az egykor Szatmárnémetibe átnyúló vonal újbóli összekötéséről néhány éve még tervek is születtek. A vonalon vasárnaponként hosszú kocsisorból összeállított gyorsvonat is indult 14.45-kor Zajtáról, mely több mint hat órás út után ért a Nyugati pályaudvarra. A megszüntetés előtti napi 7-8 vonatpár közlekedett a vasútvonalon.
|
Penyige
|
Nagyszekeres
|
Kisszekeres
|
Jánkmajtis
|
Gacsály
|
Rozsály
|
Zajta
|
|
114 (Mátészalka)-Kocsord alsó-Csenger
A Csenger és Szatmárnémeti közötti vasútvonal helyreállítása még kedvezőbb lehetőségnek bizonyult. A pálya jó állapotú, és a hiányzó szakasz is rövidebb. Napi 6-7 vonatpár közlekedett ezen a vonalon is a megszüntetés előtt.
|
Győrtelek alsó
|
Győrtelek
|
Ököritófülpös
|
Porcsalma-Tyukod
|
Csenger
|
|
117 Ohat-Pusztakócs - Tiszalök
Hatvanöt kilométer, másfél óra alatt a semmiből a semmibe. Ohat-Pusztakócs, a vonal egyik végállomása nem áll többől, mint magából a vasútállomástól, Ohat egy hortobágyi puszta. Tiszalök mindössze hatezer főt számlál. A vonal egyetlan nagyobb települése Polgár város, 23 ezer lakossal a vonal kellős közepén helyezkedik el. Nyíregyháza csak három közvetlen vonattal érhető el, egyébként kettő átszállással. A vonalon a bezárás előtt négy vonatpár közlekedett naponta teljes hosszában, valamint további kettő vonat Polgár-Tiszalök között és egy visszafelé.
|
Tiszacsege
|
Nagymajor
|
Kismargita
|
Újszentmargita
|
Folyás
|
Polgár
|
Újtikos
|
Reje
|
Tiszadob
|
Tiszadada
|
Tiszalöki Vízművek
|
|
126 Kisszénás-Kondoros
Kisszénás település nem létezik a térképen, egyedül a vasúti elágazó állomás viseli ezt a nevet. A Mezőtúr-Szarvas-Orosháza vasútvonalból itt ágazik ki a 6 km-es Kondorosi szárnyvonal. Kondorosról Szolnokra elvonatozni csak két átszállással (volt) lehetséges, és naponta mindössze három alkalommal.
|
Kondoros
|
|
127 Vésztő-Körösnagyharsány
Komádi és Körösújfalu utasforgalma dominált a vasútvonalon, Körösnagyharsányig már inkább csak azok vonatoztak el, akik kíváncsiak voltak Magyarország egyetlen olyan zsákvonal végződésére, ahol rendhagyó módon nincsen állomás. A vonal végén Körösnagyharsányban a nyíltvonali pálya egy földkúpban végződik, ahol egy pad és egy tábla hirdeti: ez az utolsó megálló.
|
Kótpuszta
|
Körösújfalu
|
Komádi
|
Körösszakál
|
Körösnagyharsány
|
|
130 Hódmezővásárhely-Makó
A vonal korábban jóval több megállóval is rendelkezett (Hódmezővásárhely-Újváros, Katraszél, Gajdospuszta, Hagymás), melyek azonban már korábban megszűntek. A 2007-es menetrendváltás előtt még közvetlen Szentes-Makó viszonylatú vonatok közlekedtek erre, csak az utolsó két évben jártak a rövid viszonylatú (és ezáltal az továbbutazókat mindenképpen átszállásra kényszerítő) Hódmezővásárhely-Makó vonatok.
|
Makó-Újváros
|
Földeák
|
Szikáncs
|
Gorzsa
|
Hódmezővásárhely-Ipartelepek
|
|
142 Lajosmizse-Kecskemét
Kecskemét nagyon sokat vesztett vasúti kapcsolataiból az utóbbi néhány évben, 2007-ben megszűnt a Kecskemét-Fülöpszállás vonal, most pedig a szóban fordó vonalon túl a kiskunmajsai és a kiskőrösi kisvasúti összeköttetése is megszűnt.
A 25 km hosszú vonalon 11 közbenső állomás és megálló volt, mégis kevesebb mint 40 perc alatt végigfutottak rajta a személyvonatok, a pálya tehát kifogástalan állapotban van.
|
Lajosmizse alsó
|
Klábertelep
|
Felsőméntelek
|
Méntelek
|
Alsóméntelek
|
Nagynyír
|
Hetényegyháza
|
Úrihegy
|
Miklóstelep
|
Kecskemét-Máriaváros
|
Kecskemét alsó
|
|
418 Nyíregyháza - Herminatanya - Balsai Tisza-part
|
419 Nyíregyháza - Herminatanya - Dombrád
Mindössze néhány hónappal a vonal bezárása előtt váratlanul leállították a forgalmat a Herminatanya-Balsai Tisza-part és Herminatanya-Dombrád vonalakon, ahol pótló buszokkal vették fel a forgalmat. Decembertől végleg megszűnt.
|
Nyíregyháza NyK
|
Nyíregyháza-Vásártér
|
Sóstógyógyfürdő
|
Nyírszőlős
|
Fakapu
|
Kótaj
|
Újkótaj
|
Nagytanya NyK
|
Buj
|
Buj község
|
Herminatanya
|
Gilányi
|
Paszab
|
Tiszabercel
|
Tiszabercel-Vásártér
|
Gávavencsellő felső
|
Gávavencsellő
|
Gávavencsellő alsó
|
Balsa
|
Balsa-Tiszapart
|
Ibrány temető
|
Ibrány
|
Nagyhalász-Kendergyár
|
Nagyhalász
|
Neszehíd
|
Érhát
|
Kétérköz
|
Tiszatelek
|
Újdombrád
|
Dombrád
|
|
348 Kecskemét KK-Törökfái-Kiskőrös KK
|
349 Kecskemét KK-Törökfái-Kiskunmajsa
Elment az utolsó bugaci kispöfögő is. Inkább csak nosztalgiavonat, mintsem közlekedési eszköz volt a Kecskemétet Kiskőrössel (54 km két és fél óra alatt) és Kiskunmajsával (52 km, szintén két és fél óra) összekötő keskeny nyomközű, mozdony plusz egy kocsis vasúti szerelvény, mely naponta háromszor közlekedett oda-vissza. A Kecskemét alsóhoz közeli végállomásnál fentartott vasúti gyűjtemény sorsa egyenlőre ismeretlen.
Törökfái felső, Köncsögpuszta, Kápolnadűlő, Dértanya, Kispáhi, Kaskantyúi tanyák, Kisbócsa, Kutitanya, Kiskőrös KK, Matkó Felső, Jakabszállás felső, Kocsistanya,
|
Kecskemét KK
|
Fehértó felső
|
Törökfái
|
Kiskőrösi út
|
Magyarsor
|
Görbemajor
|
Ludastó
|
Határcsárda
|
Tóth tanya
|
Orgovány
|
Lőtér
|
Páhi
|
Kaskantyú
|
Felsőcebe
|
Matkó-Alsó
|
Jakabszállás
|
Jakabszállási tanyák
|
Bugacpuszta
|
Bugac
|
Bugac felső
|
Móricgát
|
Hittanya
|
Nagybugac
|
Szanki tanyák
|
Soltvadkerti út
|
Szank
|
Kiskunmajsa KK
|
|
9999 Különálló állomások
Itt pedig azokat az állomásokat és megállókat soroljuk fel, amelyek működő vasútvonalakon helyezkednek el, de 2009. december 13-tól egyetlen személyszállító vonat sem áll meg rajtuk.
|
Feketebézseny
|
Kölesd-Alsótengelic
|
Kajdacs
|
Szedres
|
Sárpilis-Várdomb
|
Kárász-Köblény
|
Cikó
|
Mórágy
|
Mórágy-Alsónána
|
Kistokaj
|
Vizslás
|
Ongaújfalu
|
Center
|
Ziliz
|
Szabadkígyós
|
2009.12.20.
A 2007. március 3-i megszüntetésekről akkoriban készített hasonló összeállításunk:
Ugrás
|