Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


665 Bánréve-Sajólénártfalva-Feled-Fülek

Bánréve
— országhatár —
Sajólénártfalva (660)
Csízfürdő
Rimaszécs
Kacagópuszta
Dobóca
Feled (674)
Gortvakisfalud
Várgedefürdő
Balogfalva
Ajnácskő
Csomatelke
Gömörsid
Fülek (671, 81)

92 Miskolc-Bánréve-Ózd

Miskolc-Tiszai (202, 80, 88, 89, 90, 94)
Miskolc-Gömöri (94)
Miskolc-Repülőtér (292o, 94)
Szirmabesenyő (94)
Sajókeresztúr (94)
Sajóecseg (292o, 294L, 94)
Sajószentpéter-Piactér
Sajószentpéter (292n, 498)
Berente
Kazincbarcika alsó
Kazincbarcika (95)
Sajókaza
Vadna
Dubicsány
Putnok (87)
Pogonyipuszta
Bánréve
Bánréve Vízmű
Sajónémeti
Center alsó
Center
Ózd alsó
Ózd külső
Ózd




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Bánréve

állomás
665 Bánréve-Sajólénártfalva-Feled-Fülek
92 Miskolc-Bánréve-Ózd

Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N48.299847° E20.351973° | N48° 17' 59.44" E20° 21' 7.1"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Bánréve Trianon előtt rangosabb elágazó állomás volt: itt ágazott ki a gömöri fővonalból a Pelsőc-Rozsnyó-Dobsina felé vezető vasútvonal, amely (a belőle kiágazó murányi és nagyszabosi szárnyvonalakkal) a Gömöri Érchegység bányavidékét kapcsolta be a vasúthálózatba. Trianon után ezek a vasútvonalak Csehszlovákiához kerültek, a csehszlovák vasút a rozsnyói vonal kiágazását átépítette hogy az ne Bánrévére, hanem a szomszédos Sajólénártfalvára csatlakozzon be.





Régi képek - Bánréve

Bánréve régi állomásépülete még ma is áll.
  Feltöltötte: Kovács Viktor

Bánréve eredeti állomásépülete egy korabeli képeslapon (forrás: www.vatera.hu)
  Feltöltötte: Kovács Viktor

Bánréve állomásépülete egy régi képeslapon.
  Feltöltötte: Kovács Viktor

1899. augusztus 26-i dátumozású képeslap Bánrévéről, rajta az állomásépülettel.
  Feltöltötte: Kovács Viktor

Bánréve állomás régi képeslapon (forrás: Domokos Mátyás Saly Noémi Környei Anikó: A régi Magyaroroszág képeslapokon Osiris kiadó 2004.)
 
Bánréve indóház. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Bánréve állomás felvételi épülete látható a képeslap felső képén. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A képeslapon Bánréve állomás felvételi épülete látható két különböző irányból. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Régi képeslap. Forrás: www.profila.hu.
  Feltöltötte: Kozma Róbert

Bánréve állomás felvételi épületének vágány felőli képe egykor. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A 324-1880. mozdony a bánrévei fűtőház előtt, 1953. A fűtőházi víztorony akkor még állt, de már nem működött. Forrás: id. Rónaföldi Zoltán gyűjteménye.
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1953.

A 324-1543 a bánrévei fűtőház előtt. Forrás: id. Rónaföldi Zoltán gyűjteménye.
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1953.

Az 1944. végén felrobbantott fordító újjáépítése 1945-ben. Forrás: id. Rónaföldi Zoltán gyűjteménye..
Háttérben a fűtőház felrobbantott, 4, 5, 6. mozdonyállásának hátsó fala látható.
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1945.

Az új, nagyobb méretűre átépített fordító. Forrás: id. Rónaföldi Zoltán gyűjteménye.
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1954.

A Bánréve fűtőházi nagyobb, átépített fordító. Háttérben a széntér.
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1955.

Bánréve vasútállomás a mát lebontott régi állomásépülettel
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1960.

Bánréve vasútállomás. Forrás: darabanth.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

Bánréve állomása az 1930-es években.
Forrás Kazinczy Ferenc Múzeum.
  Forrás: https://www.facebook.com/groups/427006881371725/...
Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Bánréve

Az állomásépület. Forrás: hampage.hu
Elment. Forrás: hampage.hu
Dátum: 2007.07.11.
324-1550 Mag László mozdonyvezető, Széles Lajos fűtő, Bánréve 1960
Fotó: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1960.
324-1568 Bánréve 1961 Gecse István mozdonyvezető, Bárdos Bálint fűtő
Fotó: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1961.

Fotó: Szente-Varga Domonkos
A felvételi épület 2020 júniusban.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2020.06.24.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


K.Erika
e-mail: erika.korossy.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30379
2016.08.04 13:46.45
Kőrössy Pál (sz: 1924.02.15.) 1957-1959 közötti időszakban volt Bánréve állomásfőnöke.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 29697
2015.09.19 14:47.19
A Magyar Elektronikus Könyvtárban olvasható:

Bánréve és a vasút
http://mek.oszk.hu/14100/14130/index.phtml

Kandó Kálmán és a borsodi szénbányászat, valamint az "Imperiál-ügy"
http://mek.oszk.hu/14300/14388/index.phtml

Rónaföldi Zoltán
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 28858
2014.10.14 19:09.47
A Magyar Elektronikus Könyvtárban olvashatók:

Múltba nézek. Adalékok Bánréve Történetéhez, 1944. november 14.
http://mek.oszk.hu/13200/13218/index.phtml

Kronológia. A borsodi és ózdvidéki szénbányászat fontosabb évszámai, eseményei.
http://mek.oszk.hu/12200/12230/

Múltba nézek...A borsodi - ózdvidéki ipar- és bányavasutak rövid története
http://mek.oszk.hu/12300/12362/index.phtml

Mopat
e-mail: sos.janos.kukac.hunep.hu
elfogadott hozzászólás 27201
2013.10.03 11:17.44
Gratulálok RZoltánnak a tartalmas hozzászólásokért!
A két cikk elolvasása is igencsak tanulságos volt számomra!
Szépen összeszedett írások!
Sós János

VT22
e-mail: ___.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 27136
2013.09.17 00:45.26
Közel a határ: Így látszik Bánréve egy szlovák vonat ablakából.
Hosszú éveken át csak nézni lehetett, ma már át lehet sétálni akármikor... csak vonattal nem lehet átmenni.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 26455
2013.04.29 09:49.48
Tisztelt Vasútbarátok!
A "Bánréve és a vasút" című munkám első változata jelenleg itt olvasható:
http://users.atw.hu/rzterv/konyvek/Banreveesavasut.pdf

Ugyancsak itt található a bánrévei vasútállomással kapcsolatos, 1944. októberéről szóló két írás is:
http://users.atw.hu/rzterv/konyvek/LegiesemenyekBanrevetersegeben1944oktoberbenAmerikaivadaszgepekalacsonytamadasa.pdf
http://users.atw.hu/rzterv/konyvek/LegiesemenyekBanrevetersegeben1944oktoberbenBanrevebombazasa1944oktober31.pdf




husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25643
2012.12.25 18:57.46
Gratulálok Rónaföldi Zoli tartalmas tényfeltáró hozzászólásaihoz!2012 októberében a volt bánrévei fűtőház területén 40 fő közhasznú dolgozóval kaszálást végeztünk. A betömedékelt fordítókorong nyomai határozottan látszanak,a salakozóhely még fényképezhető,a géppuskafészek és az óvóhely még megbontatlan.
Emlékszik-e még valaki arra,hogy a korábbi fűtőházi épületben egy ipartörténeti értékkel bíró csodálatosan szép lift is működött?!

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 25619
2012.12.19 16:47.21
Éppen 50 esztendeje, hogy a korábbi, nagy múltú, bánrévei fűtőházat megszüntetésre ítélték.
A Miskolc – Bánréve vonal 1871. június 13-án történt megnyitásakor még csak Miskolcon volt egy 4 állásos fűtőház. A forgalom növekedése miatt, valamint az időközben megépült, Bánrévével kapcsolatos vasútvonalak (1871-75 között épült ki az első Gömöri vasút, Bánréve – Feled – Fülek között. Ezzel párhuzamosan épült a Bánréve – Ózd – Nádasd iparvasút 1871-73 időszakban. Ezeket követte a Bánréve – Rozsnyó – Dobsina vonal, 1874-76 között.) kiszolgálása miatt 1880-ban Bánrévén egy 2 állásos fűtőház létesült. Ugyanezen időszakban Dobsinán és Tiszolcon is fűtőház épült. Ezek a miskolci tehermentesítették, a jelentősen megemelkedett mozdony mennyiség miatt.
1896-tól a bánrévei fűtőház önálló lett, csak a pénzügyi elszámolásokat végezte a miskolci.
1910 után a bánrévei vasúti csomópont fejlesztését határozták el, állami finanszírozással, mert a szállítási mennyiségek miatt a vágányhálózatot jelentősen bővíteni kellett.
Ekkor a korábbi fűtőházat el kellett bontani, mert „útban” volt. Helyette egy 6 állásos körfűtőházat kezdtek el építeni, 15,5 méteres fordítóval, széntérrel, vízházzal, laktanyával, műhelyekkel, irodákkal. Széntér, új salakozó vágány, szertár is létesült ekkor. Ez az új létesítmény – tekintettel az I. világháborúra – csak az 1920-as évek elején lett teljesen kész.
Az 1896-tól önálló fűtőház 1930-ban ismét elveszítette önállóságát, Miskolcinak lett a kirendeltsége.
1938-ban ismételten önálló fűtőházi besorolást kapott.
1944. október 21-én, a vasutasokkal és családtagjaikkal teli személyvonatot - amerikai vadászgépek alacsonytámadással – szétlőtték. A fűtőházi személyzetből három halálos áldozat volt, a mozdonyvezető (Szántó Béla), a fűtő (Juhász Géza) és Katona Zoltán mozdonylakatos.
Az 1944. október 31-én történt szovjet bombázás a fűtőházat elkerülte, bár nagyjából felette repültek be a gépek.
1944. december elején a visszavonuló németek a fűtőházat robbantásra előkészítették, de csak a 4, 5, 6. állása robbant fel. Később ezt a részét elbontották és csak 3 állásos maradt ezek után. Felrobbant viszont teljesen a fordító, a vízház és a vágányhálózatot is felszaggatták.
A fordítót 1945 után gyorsan újjáépítették, majd később 24 méteresre bővítették át.
1962. szeptember-október az időpontja a bánrévei fűtőház kezdődő elsorvasztásának. 1954-1962 között édesapám, id. Rónaföldi Zoltán a fűtőház főnöke. Ekkor kezdődött egy erőltetett centralizáció. Őt először 1962-ben a kazincbarcikai, majd rövid idő múlva a berentei – akkor már vontatási főnökség – vezetésével bízták meg. Bánrévén a fűtőház tovább működött valamilyen szinten, a vezetést már csak mozdonyfelvigyázók biztosították. Az itt maradt mozdonyok (324. sorozat) még személy- és tehervonati szolgálatban maradtak, majd már csak tartalékként szolgáltak. A bánrévei fűtőház a berentei főnökség felügyelete alá tartozott. A bánrévei és kazincbarcikai fűtőház személyzetének egy jelentős része alkotta a berentei vontatási főnökség létszámát.
A bánrévei fűtőházat és a kiszolgálását végző egyéb épületeket valamikor az 1990-es évek elején bontották el. A fordítót betömték, az odavezető vágányokat felszedték. Ma már nyoma sincs.
1880-tól 1962-ig 82 év telt el a bánrévei fűtőház életében, a létesítmények teljes elbontásáig pedig mintegy 110 év. Ma már csak nagyon kevesen, az itt dolgozó és még élő vasutasok emlékeznek rá és persze mi, akik akkor voltunk gyerekek.

vidom
e-mail: vidom.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25290
2012.11.09 17:39.30
Nagy érdeklődéssel olvastam a hozzászólásokat, mint Bánrévén született ember, sőt vasutas gyerek, aki ott lakott a sorompó melletti vasutasházban. A bombázással kapcsolatban szeretném megemlíteni, hogy valami nincs rendjén! (1945-ös születésű vagyok, tehát nem éltem át.) Az ellenben biztos, hogy az ötvenes években a református templom és az állomás közötti területen az eke számtalan bombát fordított ki! A visszaemlékezések nekem erre a tényre, nem adtak magyarázatot.

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23921
2012.05.06 14:17.10
Halász Lászlóné Sándor Árpádot váltotta az állomásfőnöki poszton.Nevezett (H L-né)1996.nov.01-től 2001.dec.31-ig volt Bánréve állomásfónöke.Innen Miskolc-Gömöribe került szintén ebbe a beosztásba.
Halásznét Bánrévén Révai István követte.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23829
2012.04.28 11:29.49
A Léka Gézával kapcsolatos hozzászólás pontosításra szorul. A visszaemlékező írások fiától, ifj. Léka Géza írótól származnak.
A you tube-on megtalálhatók az Ecseri lakodalmas (1952) és a Cigánytánc (1955) filmek, melyben Léka Géza az egyik főszereplő.
Az érdeklődőknek ajánlom a google-on Léka Géza írásait, amelyek Bánrévével is foglalkoznak, az "Őrjárat egy mondat körül", a "Hegyvidéki beszéd", "Gondolatok a lomtárban" amely a Hitel idei februári számában jelent meg.
A mellékelt képen a korábbi bánrévei vasutas Léka Géza néptáncos, aki művészetével a világ számos pontján elkápráztatta a nézőit.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23758
2012.04.24 09:42.20
A 2012.01.22-i hozzászóláshoz:
1948-ban a bánrévei fűtőházvezető:Kalló Barna mozdonyfelvigyázó volt,mellette Kálvin István mozd.felvigyázó,Scsavniczki József és Léka János irodasegédtisztek teljesírettek szolgálatot.

Léka János helyesen: Léka Géza!
Léka Géza 1928-ban született Bánrévén, s 1944-1950 között a fűtőháznál dolgozott, mint irodaellenőr. 1950. szeptember 1-től lett az akkor megalakult Magyar Állami Népi Együttes táncosa, miközben a vasúttól még további két esztendeig fizetés nélküli szabadságon volt. 1953-ban szentesítette végleges áthelyezés a Közl. és Postaügyi Minisztérium. Nem sokkal később már a párizsi, brüsszeli, amszterdami képeslapok is megírták róla, hogy korábban Bánrévén volt vasutas.
Léka Géza világhírű néptáncosként az egész világot bejárta az együttessel. Gyakran hazalátogatott Bánrévére és ilyenkor a fűtőházi munkatársait mindig felkereste.
A Magyar Színházművészeti Lexikon a következőket írja róla:
"Egyszerű, de ízes és kifejező táncmódja, szuggesztív színpadi egyénisége főleg Rábai Miklós és Náfrádi László koreográfiáiban, szóló- és epizódszerepeiben érvényesült (Ecseri lakodalmas, Fonó, Barcsai szeretője, ill.Végvári vitézek). 1969 után a Duna Művészegyüttesnél volt műsorközlő és versmondó.
Szerepelt a „Szerelem” című filmben. Írásai, visszaemlékezései sokszor felidézik a bánrévei időket, kezdeteket."
2003 tavaszán hunyt el.

(Forrás: ifj. Léka Géza, valamint id. Rónaföldi Zoltán feljyegyzései)

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23751
2012.04.23 10:41.06
Bánréve 1940. 375. sorozatú mozdony személyvonati szolgálatban a Bánréve-Ózd vonalon.
www.fortepan.hu

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23750
2012.04.23 09:59.52
Egy adalék Bánréve vasúti csomópont fontosságára és a vasúti forgalomban elfoglalt helyzetére vonatkozólag 1907. évben

„Az államvasúti alkalmazottak lakáspénze 1907. szeptember
Kossuth Ferencz kereskedelemügyi miniszter Wekerle Sándor miniszterelnökkel, mint pénzügyminiszterrel egyetértőleg a magyar királyi államvasutak évi fizetéssel bíró alkalmazottai illetményeinek rendezéséről szóló törvényben nyert felhatalmazása alapján a magyar királyi államvasutak állomásait a törvényben megállapított öt lakáspénzosztályba következőképp sorozta be:
Az első lakáspénzosztályba tartoznak:
Budapest, Fiume és a magyar szent korona országainak határain kívül fekvő állomáshelyek.

Második lakáspénzosztályba tartoznak:
A Budapesten kívül fekvő üzletvezetőségi székhelyek, úgymint Arad, Debrecen, Kolozsvár, Miskolc, Szeged, Szombathely és Zágráb, továbbá a következő városok: Brassó, Győr, Kassa, Nagyvárad, Pozsony, és Temesvár.

Harmadik lakáspénzosztályba tartoznak:
Bánréve, Bród, Bruk Királyhida, Czegléd, Czelldömölk, Eszék, Gyékényes, Hatvan, Hódmezővásárhely, Jutas, Kaposvár, Kecskemét, Komárom, Lipótvár, Losoncz, Lugos, Mármarossziget, Nagybecskerek, Nagykanizsa, Nagyszeben, Nagyszombat, Nyiregyháza, Nyitra, Ó-Dombovár, Palota-Ujpest, Pancsova, Pápa, Pécs, Piski-telep, Pöstyén, Püspökladány, Ruttka, Sátoraljaujhely, Sopron, Szabadka, Szatmárnémeti, Székesfejérvár, Szolnok, Trencsén, Uj-Dombovár, Ujvidék, Versecz, Vinkovcze, Zombor és Zsolna.

A negyedik lakáspénzosztályba tartoznak:
az első – harmadik osztályokba nem tartozó törvényhatósági joggal felruházott és rendezett tanácsú városok.

Végül az ötödik lakáspénz-osztályba tartoznak mindazok a községek és telepek, melyek az első – negyedik lakáspénzosztályokba nem sorozhatók.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23727
2012.04.21 19:25.17
Esztergomy György MÁV tiszt

Az 1946 előtti években Miskolc rendező pályaudvaron, illetve Mezőcsáton dolgozott állomásfőnökként.
Ezek az időpontok még megerősítésre várnak.
1946-47-ben volt Bánrévén állomásfőnök.
Utána a miskolci Tiszain szintén állomásfőnök, ott is halt meg 1949-ben.

A bánrévei időpont Szabó János adataival egyelőre ütközik. Pontosítás szükséges!

Forrás: veje, Serényi János Pál

Léka Géza
e-mail: lekageza.kukac.gmail.com
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 23707
2012.04.18 18:25.58
Tisztelt Rónaföldi Zoltán! Sajnos hiába írok Önnek, az oldalon megadott e-mail címről azonnal "visszajön". Kérem, keressen meg, hátha fordítva működik. A készülő könyvvel kapcsolatban szeretnék önnel szót váltani. Üdvözlettel: Léka Géza

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23650
2012.04.10 20:43.15
Szabó János vasúti tiszt:
-1916-ban Budapesten született,
-1939-1940 vasúti tisztképző tanfolyam Budapesten,
-1940-1941 Diósgyőr, vasúti tiszt, gyakornok,
-1942-1945 Jolsva (ma Szlovákia) állomás főnöke,
-1945-ben kitelepítették Csehszlovákiából Bánrévére,
-1945-1946 Bánréve, vasúti vám ügyintéző,
-1946-1948 Bánréve állomásfőnöke,
-1948-1966 Szuhakálló állomásfőnöke,- közben 1963-1965-ig - Berente szénpályaudvart is, mint állomásfőnök irányította,
-1966-1969 Ózd állomásfőnöke,
-1969-1976 Kazincbarcika állomásfőnöke,
-1976-ban nyugdíjba ment, Kazincbarcikán éltek.

Forrás: ifj. Szabó János

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23536
2012.04.03 20:50.18
Bánréve állomás megnyitása utáni időkben állomásfőnök volt:
Velt Vilmos

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23516
2012.03.31 20:23.43
Elnézést kérek, a légieseményeket taglaló hozzászólásban a "Királyháza" megjelölés nem jó!!!
A Felvidék visszatérésekor az új határ a Bánréve-Dobsinai vasutat ismét keresztül vágta. A vonatok Sajóházáig közlekedtek csak, mert ez volt a határ. A vasút Betlértől Dobsináig már Szlovákiához tartozott.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23514
2012.03.31 15:46.21
1944 végén javában tartott a visszavonulás és a vasúton számolatlanul jöttek-mentek a szerelvények.
November 14-én történt egy tragikus esemény, nevezetesen a bánrévei állomásra érkezett egy olyan szerelvény, melybe vasúti tartálykocsik is be voltak sorolva.
Rövidesen elterjedt a hír a szolgálatban levő vasutasok, és a katonai szerelvények katonái között, hogy a tartály-kocsikban alkohol található. Ez így is volt, csak azt nem értették sokan, hogy akkor minek a „halálfej” és a mérgezésveszélyre utaló felirat a kocsikon. Ezt úgy értelmezte az „elszántabb és okosabb” társaság, hogy ilyen módon, megtévesztéssel akarják megóvni a tartályokban levő alkoholt! Nos, ezek után megindult a „nép” és boldog-boldogtalan suttyomban csapolta és hordta a szeszt, mivel a kocsikat nem őrizték.

„Bánréve állomásán a katonaságnak szóló faszesz szállítmányt megdézsmálták. Mintegy kétszázan a metilalkoholtől mérgezést szenvedtek, közülük többen meghaltak. A súlyos sérülteket a rimaszombati kórházba szállították." ez szerepel az MTI 1944. november 20-i közleményében.

A rimaszombati kórházba csak azok kerültek, akik már a továbbhaladó vonatokon lettek rosszul. A helyszínen is sokan megbetegedtek, közülük néhányan a Putnokon még működő katonai kórházba kerültek.
A bánrévei temetőben csak azok a helyi vasutasok vannak eltemetve, akik nem jutottak gyors és szakszerű orvosi ellátáshoz. A többi halott a katonai kórházak településein lett eltemetve.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23513
2012.03.31 15:34.38
1944 őszén a Miskolc-Bánréve-Fülek vasútvonal azon kevés lehetőség közé tartozott, amelyen a német és magyar csapatok, északi irányban visszavonulhattak a szovjetek elől. Eddigre az egész Alföld szovjet kézen volt.
A vasútvonal teljes kapacitással működött, ezen főleg katonai szerelvények, kórházvonatok, ellátmány, illetve a "menekített anyagi javak" szerelvényei haladtak.
A mostani 26. és 25. számú közutakon pedig az egyéb járművekkel és gyalogosan visszavonulók, menekülők, kitelepülésre kötelezettek mentek.

Id. Rónaföldi Zoltán ekkor a Miskolci Gépipari Középiskola 3. osztályos diákja. Nyári gyakorlatát a bánrévei fűtőházban töltötte. A tanév a hadi események miatt már nem kezdődött el szeptemberben, ezért Szeles István fűtőházfőnök engedélyével, mint gyakornok ott dolgozott tovább. Így lett személyes átélője, tanúja annak a két légi eseménynek, melyek Bánrévét érintették.

1944. október 21.
A sorozatos légiriadók miatt a MÁV úgy rendelkezett, hogy a bánrévei állomáson mindig készenlétben állt egy néhány kocsiból álló személyvonat. A rendelkezés szerint a riadók alkalmával az állomáson lakó polgári személyek, szolgálatban nem levő vasutasok, a fűtőház nélkülözhető személyzete elhagyta a Bánrévei állomás és fűtőház területét.
Így történt ez aznap délelőtt is és a vonatot az állomási tartalék mozdony, egy 326. sorozatú, a Bánréve-Királyháza (Dobsina) vonalra vitte ki.
A vonat Sajórecske előtt járt, amikor amerikai P-38 típusú vadászgépek megtámadták és szétlőtték. Kezdték a mozdonnyal, majd folytatták a személykocsikkal. A támadás 10 óra 14 perckor történt, mert id. Rónaföldi Zoltán karórája - aki a támadáskor kiugrott a vonatból - ekkor állt meg.
A mozdonyon életét vesztette Szántó Béla mozdonyvezető, Juhász Géza fűtő, mindketten sajópüspöki lakosok, Katona Zoltán mozdonylakatos hanvai lakos.
Súlyosan sebesült id.Takács József mozdonylakatos. Ők mindannyian a bánrévei fűtőház dolgozói voltak.Ezen kívül még 10-12 egyéb súlyosságú sebesülés történt az utasok között.
Ezen a napon hazánkban az amerikaiak több, mint 100 mozdonyt lőttek ki és tettek üzemképtelenné.

1944. október 31.
Ezen a napon szovjet bombázók támadtak rá a bánrévei vasútállomásra és a közúton haladó katonai és polgári menekülőkre.
Hozzávetőlegesen délelőtt 9 óra lehetett.
A szovjet repülőgépek (5-6?) Ózd irányából érkezve Bánréve fölött átrepültek Tornalja irányába. Pár perc elteltével visszafordultak és nyugati irányból repültek rá az állomás környékére, majd bombáztak.
A vasútállomás Miskolc felőli végén a 6-12. vágány felé a bejárati váltókat tépte fel 2 bomba. A vasúti átjáró után a jelenlegi 25-os főútra, a temető és a vasúti telep közötti részen, 1 bomba érte a közutat.
A vasúti segédtiszti telep egy ikerlakása telitalálatot kapott, s összeomlott. Súlyosan megsebesült Szabadkai Ödönné. Találatot kapott még a vasúti telepek melletti utcában Tóth Béla MÁV alkalmazott háza, s az is részben összeomlott. Ezután még 3 bomba esett ez utcában lévő lakások kertjeinek végében elterülő grófi szántóföldre, mely 1948-tól sportrepülőtér lett.
A támadás következtében a Tóth lakás fala rádűlt, s ott meghalt, Walter Ulhmann 46 éves német hadnagy, aki a bánrévei temetőben van eltemetve A hadnagy alakulatával visszavonulásban volt és pihenőben voltak elszállásolva a nevezett napon a községben
Súlyosan sérült a vasútállomáson Jenei … (a keresztneve ismeretlen) a MÁV katonai üzem-század parancsnoka is.


RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23243
2012.03.01 08:37.07
Kedves Gábor!
Minden adatnak és anyagnak nagyon örülök! Ugyanez vonatkozik az adatok, időpontok, és nevek pontosítására is. Amennyiben ezeket használhatom, akkor természetesen a hivatkozásokban a forrás pontos megjelölésre kerül.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23239
2012.02.29 20:27.16
Az e-mail címem: ronafoldi.zoltan8 kukac chello.hu. Kérem, hogy a pontosításokat és a Bánrévével kapcsolatos információkat ide is küldjétek!
Üdvözlettel
RZ

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23223
2012.02.27 10:39.33
A Bánhegyire vonatkozó adat téves!! Bándi Kornél volt az,aki 1944-ben vette át az állomás vezetését,megérte Bánréve bombázását,a faszeszes katonák halálát, a front átvonulását,és ismeretlen időpontban Ms-Gömöriben lett áll.főnök.

Pál János főpm.1866.CsízMáv szolg.lépett 1882.Pályamunkás,katona,1890 ismét pályamunkás,pályaőr.1896.csoportvezető előmunkás,-szorgalmas,megbizható -pályfelvigyázó helyettes lesz.1905 pályafelvigyázó.B.gyarmat,Magyarnándor Fülek Innen menekül 1919-ben,de a csehek elfogták és Miskolcra majd Kassára vitték,fogságban van majd Bánrévére kerül.1922-ben nyugdíjazták.Fia:István.Neje:Varga Erzsébet

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23213
2012.02.26 14:00.04
Barna Árpád Putnokon lakott.Felesége.Pongi Julianna.Született:Kerecsend 1874.Géplakatos tanulmányait Iglón,középiskolát Iglón végzett.Az I.világháborúban a vasutasezredben teljesített szolgálatot.Dolgozott a miskolci,egri,dobsinai fűtőházakban.1917-1932 között a bánrévei fűtőház vezetője volt.


husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23205
2012.02.26 10:06.11
R.Zoltánnak sok anyaggal tudok a könyvéhez segítséget nyujtani.Van egy nagyméretű állomási csoportképem is Bánrévéről+ sok fotó.A Farkas Antal,Balázs Pál,Hortobágyi János,Dobák Ferenc sorrend helyes.Az 1950-es években volt még ?Bánhegyi? nevezetű főnök is,aki Ms-Gömöriben lett később főnök.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23197
2012.02.25 13:30.20
Köszönöm a pontosításokat, természetesen hozzávezetem a listához!
Balázs Pali bácsi -édesanyám unokatestvére - fiatal vasutasként Erdélybe került, vezényléssel. Ott is nősült meg és 1944-ban onnan menekültek haza. Az 1950-es években Mónosbél állomásfőnöke, innen helyezték Bánrévére, majd Berentére.

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23193
2012.02.24 18:13.01
Köszönöm Rónaföldi Zoltánnak a munkáját,valahogy így képzelem el a közös célért való tevékenységet,-szívből remélem,hogy a bánrévei könyv megszületeik.
Esztergomi György szülei Ózd,Bánréve környékiek.Ő 1944.okt.15-én Mo.német megszállasokor Miskolc-Tiszai áll.főn.helyettese volt és pont a szüleinél tartózkodott.Az áll.főnök beteg volt,a Tiszaira pedig "Krokodil" Tiger" fedőnevő kat.szállítmányok zúdultak be!Szlovákiából-Hidason keresztül.
Sándor Jenőt én mindig Árpádnak ismertem,így is szólítottuk!
Lakos Zsigmond 1944-ben Sajókazán volt áll.főnök.
Halász Lászlóné Berentéről került Bánrévére
Balázs Pált Bánrévéről Berentére helyezték főn.beosztásba.
Grantner Vilmos főintéző 1926-ban biztosan Bánréve főnöke volt.
Moldován Zoltán felügyelő 1914-1917 között biztosan itt volt áll.főn.
Farkas Antal:szül.Jemin 1910.09.19.An: Papp MagdolnaMÁV szolg.lépett.1935.03.27.Meghal.1968.01.?
Balázs Pál:Eger 1920.06.05. Bakó Julianna Máv.szol.lépett 1940.03.11.
Hortobágyi János:S.ujhely 1920.08.30.An: Szmarzsik Erzsébet MÁV szol.lépett.1938.09.09.
Dobák Ferenc,Galgóc 1926.09.23.An:Fazekas Erzsébet.Máv szolg.kezdete:1947.09.03.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23169
2012.02.21 11:17.09
Édesapám (id. Rónaföldi Zoltán) feljegyzései, fénykép és iratgyűjteménye, valamint a további közös kutatások alapján, valószínűleg még ez évben befejezem - sajnos már egyedül - a "Bánréve és a vasút" című könyvet. Akiket azonosítani tudtunk a szolgálati helyek főnökei közül:

Állomásfőnökök
Salamon István 1903
Grantner Vilmos 1933 előtt?
Ragyák ? 1934-ben biztosan
Munka Bertalan
Kovács ?
Csúz Sándor
Lakos Zsigmond
Gál Ferenc 1948-53
Savcsák Jenő
Esztergomi György
Gyöngyösi Géza
Liszkai János
Havasi András
Kőrösi Pál 1955 előtt ?
Benkő István
Dobák Ferenc
Liszkai János 1966 után ?
Balázs Pál 1967
Hortobágyi János 1968
Sándor Jenő
Halász Lászlóné
Révai István

A bánrévei fűtőház kirendeltségének (nem önálló fűtőház) vezetői
Obholczer Gyula 1919-ben biztosan!
Oláh Lajos
Székely Gergely
Barna Árpád

Az önálló fűtőház főnökei
Székely József 1938-
Szeles István -1947
Kalló Barna 1947-
Nyíri Béla
Kálvin István
Mohácsi Gyula
Gál Lajos
Szabó Béla
Martos György -1954
Rónaföldi Zoltán 1954-1962

Pályamesterek
Pál János
Várkonyi Sándor ….-1930
Bakó György 1930-1947
Nagy István 1947-…
Terge Lajos
Balázs György 1961?
?
Szmerek Lajos

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23161
2012.02.20 21:31.35
Bánréve állomásfőnökei:
Farkas Antal:mettől-meddig=?
Balázs Pál "
Dobák Ferenc "
Hortobágyi János 1968.06.07-től- meddig?
Sándor Árpád mettől-meddig?
Halász Lászlóné "
Révai István "

isti2000
e-mail: kingahardi.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 23108
2012.02.11 22:40.33
a bánrévei bakterház amely az útátjárónál van,oda szoktunk kimeeni mindig nyáron a rokonhoz.

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23018
2012.02.04 16:13.51
Gál Ferenc főtiszt 1948 01.01-től 1953.02 01.ig volt Bánréve állomásfőnöke.Megköszönném ha valakik bővítenék a névsort!

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23017
2012.02.04 16:10.16
1903-ban ezen az állomáson Salamon István?vagy Imre?! volt az állomásfőnök

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 22907
2012.01.22 17:40.42
1948-ban a bánrévei fűtőházvezető:Kalló Barna mozdonyfelvigyázó volt,mellette Kálvin István mozd.felvigyázó,Scsavniczki József és Léka János irodasegédtisztek teljesírettek szolgálatot.

Nagy Judit
e-mail: nagy.judit2010.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 18065
2010.07.09 12:21.46
Kedves számomra látni az állomás épületét. Soha nem jártam arra ,de volt egy osztálytársnőm az 1950-es évek végéről akinek az apukája ott dolgozott azokban az időkben. Úgy tudom ott élt a család. Nem tudom mi lehet Velük. Keszi Mártának hívták az osztálytársnőmet, Kaposváron jártunk iskolába, volt egy húga is, akinek Elvira volt a neve. Egyébként öten voltak testvérek. Nagyon régen volt, de én nem felejtettem el Őt. Olyan boldog lennék, ha valamit hallhatnék, tudhatnék felőle.

Zombisat
e-mail: zombisat.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 15409
2010.01.18 22:48.16
To René Jaquemet!

According to the new railway guide, there is no connection(by train) between Bánréve and Lenartovce.

Greetings from Budapest.

René Jaquemet / REMA - Reisen
e-mail: rema-jaq.kukac.bluewin.ch
elfogadott hozzászólás 15388
2010.01.17 23:51.24
Gibt es am Morgen auch einen Zug von Banreve nach Lenartovce? Zeit? Preis?
Is there in the morning also a train from Banreve to Lenartovce? Time? Price?
Vásut Banreve - Lenartovce, Reggelt? Menetrend? Arak?
Gruss aus der Schweiz - Greetings from Switzerland

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 6627
2008.09.23 10:27.27
Bánréve állomás felvételi épülete előtt az 1-es vágányon a Bzmot 247-es motorkocsi pihen 2006. novemberében.

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 6626
2008.09.23 10:12.43
Emeletes vonat érkezett Bánréve állomás 2. vágányára 2006. novemberében.

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 5187
2008.07.11 19:19.41
Igazából csak érintőlegesen tartozik a Bánrévei állomáshoz, de annak idején a bánréve-Pogonyipuszta közti szakaszon volt egy delta. Ezt azok a gépek, szerelvények használhatták akiknek nem volt kedve bemenni Ózdról jövet Bánrévére ( és körbejárni .... ) 1996-ban amikor a Putnok-Bánréve-Ózd szakaszt teljesen felújították, döntöttek a delta felszedéséről. Ekkor még utolsóként TVG-vel engedtek át rajta minket.... Kísérteties volt...... Volt persze egy bakterház is ahonnan a delta forgalmát irányítani lehetett, igaz azt az utolsó időkben már nem használhatta senki. Amikor a deltát felszedték megszűnt a bakterház is. Szétszedték, a PGF dolgozói ami csak mozdítható volt, elhordták....... De a legemlékezetesebb kép az volt, amikor az ott szolgálatot teljesítő váltóőr - a kiszedett váltókat ölelgetve - zokogott.... Ez 1997-98 ban történt....

Kenézy György
e-mail: Kenezygy.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 1979
2007.12.18 19:00.50
Péntektől megszünik Határellenörzés.

Gyenes Viktor
e-mail: wac75.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 1138
2007.08.16 22:32.55
Bánréve felújított peronja, háttérben a Sajólénártfalvai személyvonat

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Bánóc

Bánlak

Banský Studenec

Bánréve Vízmű

Bán