![]() Állomás kereső: Állomások listája Vasútvonalak listája
|
769 Borgóprund-Marosborgó-Kisdorna-Floreni vasútvonal leírása A vasútvonal állomásai A vonal katonai célokra épült 1914-1915-ben. Mivel Magyarországnak nem volt vasúti kapcsolata a monarchia bukovinai területeivel, szükségessé vált utánpótlási vonal kiépítése. A hadvezetés idő hiányában normál vasút helyett ideiglenes, nagyrészt közúton vezetett nyomvonal mellett döntött. A hadivasút a már meglévő borgóbesztercei HÉV-vonal Borgóprund állomásától indult, majd meredek, helyenként 8%-os emelkedővel ért át a Kárpátokon. Noha normál nyomtávú volt, gyenge felépítménye és meredek vonalvezetése miatt csak egyedileg e célra tervezett benzin-villamos hajtású vonatok kölekedhettek rajta. A vasút Trianon után is megmaradt, Románia 1922-ben újraindította, és 1939-ig tartotta fenn a forgalmát. Időközben kiépült az állandó Kisilva-Nagyilva-Dornavátra útirány, amely miatt ez a kapcsolat fölöslegessé vált. A vonalnak Moldva felőli vége megmaradt napjainkig, Floreni-Dornișoara viszonylatban. Nem tudjuk, hogy 1915-18 között volt-e közforgalmú menetrendben meghirdetett polgári forgalma a vonalnak. A Borgóprund-Dornișoara szakasz állomáslistáját az 1939-es román menetrendből vettük, az 1941-44 közötti magyar menetrendek már nem tartalmazzák a vonalat. A 204-es menetrendi mezőt ugyan fenntartották neki, de a revíziós időkből rendelkezésünkre álló három menetrend (1941, 1943, 1944) egyikében sincs benne a vonal menetrendje. A német wikipédia szerint a köztes szakaszon a síneket már 1939-40-ben felszedték. További információk, térkép: http:/de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Prundu_Bârgăului–Vatra_Dornei |
Menetrend . Gyorsüzi . Minden jog fenntartva © 2023 |