Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


962 Nagyharsány-Beremend-Pélmonostor-Kiskőszeg

Nagyharsány (62)
Kistapolca régi
Kistapolca
Beremend felső
Beremend
Beremend határ
— országhatár —
Petárda
Baranyaszentistván
Benge
Baranyavár-Pélmonostor (66)
Karancs
Hercegszőllős
Csúza
Vörösmart
Kiskőszeg









Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKépek a netrőlKéptárHozzászólások


Kiskőszeg
(Batina Skela)*

megszűnt állomás HR (Horvátország)
962 Nagyharsány-Beremend-Pélmonostor-Kiskőszeg
 

Vágányok felőli homlokzat....
2017.09.12.
Fotó: Farkas Zsolt [Wolf27sze]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N45.836832° E18.850286° | N45° 50' 12.59" E18° 51' 1.02"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Batina Skela az 1957-es jugoszláv menetrendben ilyen néven szerepel





Régi képek - Kiskőszeg

Kiskőszeg vasútállomás
  http://axioart.com/index.php?op=live_item&id=587051
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos



Képtár - Kiskőszeg

Vágányok felőli homlokzat....
Fotó: Farkas Zsolt
Dátum: 2017.09.12.


Képek a netről - Kiskőszeg

Kiskőszeg felvételi épület, utca felőli oldala
maps.google.com
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30253
2016.05.19 01:09.26
Fejlesztés-eltüntetés. De meglett! https://web.archive.org/web/20160518231158/http://www.kepesujsag.com/megy-a-gzoes-megy-a-gzoes-batinara/

Albu
e-mail: cd196.kukac.c2.hu
elfogadott hozzászólás 26264
2013.04.02 16:12.47
„Megy a gőzös, megy a gőzös Batinára!
Írta: Hordósi Dániel 2012. szeptember 03. hétfő, 13:12

Mára már nyilván csak az idősebbek emlékezetében él a valamikori Nagyharsány–Beremend–Pélmonostor–Kiskőszeg vasútvonal, amely hosszú ideig összeköttetésben tartotta a hegyaljai településeket a nagyvilággal.

A kiegyezés utáni Magyarországon hirtelen fellendült az iparosodás és velejárójaként a vasútépítés is. Ennek következtében épült meg többek között a 962-es, azaz a Nagyharsány Beremend–Pélmonostor–Kiskőszeg vasútvonal is. A vonal teljes hossza 51 km volt, és 14 állomást kötött össze, melyekből a mai Horvátország területére esett kilenc, mégpedig: Petárda, Baranyaszentistván, Benge, Baranyavár (Pélmonostor), Karancs, Hercegszőllős, Csúza,Vörösmart és Kiskőszeg. A vasútvonalat hivatalosan 1910. július 31-én adták át a forgalomnak. Kezdetben igen élénk forgalmat bonyolított le, hiszen általa az emberek könnyedén és gyorsan eljuthattak a környező városokba.

– A vonalon kezdetben gőzmozdony járt, alkalmanként 2-3, de volt hogy több kocsit is húzott. – mesélte a csúzai Rózsa Kati néni, aki maga is sokat utazott a vonaton. – Az első szerelvény minden reggel 4.30-kor indult Kiskőszegről Pélmonostorra. Ezzel a járattal általában a munkások utaztak, a piaci napokon a piacra igyekvő asszonyok is ezt a járatot használták. A vonat 7.45-kor ért vissza Batinára, visszaútján a gyerekeket szállította iskolába Karancsról, Csúzáról Vörösmartra, illetve Batinára. Délután ötkor ismét elindult a gőzös, ezúttal Eszék irányába, ezzel utaztak haza a diákok. Volt még egy járat, amely ötkor indult Pélmonostorra, és egy, amely Eszékről jött késő este, 10 óra tájt. Az esti vonat általában az éjszakát Kiskőszegen, a kompkikötőben töltötte, és onnét másnap reggel folytatta is az útját.



A csúzai csodavonatjegy

Érdekesség, hogy az egyetlen település, ahol a vonat minden alkalommal kétszer állt meg, Csúza volt, ugyanis a gőzmozdonyok rendszeres „itatásra” szorulnak , az itató pedig Csúzán volt. Az itatásra azért volt szükség, hogy pótolják a kazánból elpárolgott vizet.

Itt történt meg egyszer, hogy Márokról egy sokác bácsika átjött a hegyen Csúzára borért. És nagy ámulattal nézte a vonatot, soha nem látott előtte ilyesmit, azt sem tudta, hogy micsoda. Mivel a sínekhez közel állva nézelődött, a masiniszta rákürtölt, hogy menjen az útból. Ő pedig azt hitte, hogy a vasparipa így üdvözli, ezért megemelte kalapját, és fejet hajtott előtte. Amikor hazaért az öreg sokác, nagy boldogan újságolta, milyen csodát látott Csúzán: ”Jaj, asszony, képzeld, milyen csodát láttam Csúzán. A sporhelt húzta a ruhásszekrényeket, és még üdvözölt is.” Másnap tömegesen érkeztek a sokácok Csúzára, hogy meglássa ezt a csodát, és mind egyszerre tisztelegtek a nekik kürtölő mozdony előtt.



A hanyatlás kora

A 60-as évekre igencsak megcsappant a vasúton utazók száma, ehhez nyilván sokban hozzájárult a gépkocsik elterjedése, valamint az autóbuszok megjelenése is. A járat csakhamar veszteségessé vált, és alapos modernizációra lett volna szükség, amire az országnak nem volt pénze. Igaz, egy időre megjelent a dízelüzemű sínbusz, ami olcsóbbnak bizonyult ugyan, de ez sem tudta megmenteni a helyi vasutat, ezért 1968. május 25-én megszüntették a személyforgalmat. Ezután teherforgalom még volt egy ideig, de a rossz állapotú vágány miatt az is egyhamar megszűnt. Idővel felszedték és elhordták a síneket, a bakterházak, vasútállomások épületei azonban még sokáig megmaradtak. Karancson a mai napig áll a régi vasútállomás épülete; igaz, most kocsmaként üzemel. Az állomások a hegyaljai falvakban is megvoltak egészen a közelmúltig, amikor is a vasútvonal vonalán megkezdődött egy öntözőcsatorna kialakítása, ennek következtében a fennmaradt épületeket is lebontották. Mára már csak az utcanevek jelzik, hogy egykoron vasút járt ezen a vidéken: azokon a településeken, ahol járt valamikor vonat, szinte egytől egyig van Vasút utca.Megy a gőzös, megy a gőzös Batinára!”

Forrás: Új Magyar Képes Újság, Horvátországi magyar hetilap, http://www.huncro.hr/huncro.hr/riportok/3617

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Kisköre

Kiskorpád

Kisköre-Tiszahíd

Kiskunfélegyházi út

Kismaros