Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




A gödöllői Királyi Váró helyreállítása 2011-ben.

2011.12.08. 23:03 - Faltusz Csaba [fcs]
Az első királyi váró:
A gödöllői Királyi Váró mai épülete nem az első épület volt, amit Gödöllő vasútállomásán emeltek a királyi család fogadására.
Az első királyi várót 1868. tavaszán, Tiroli favázas pavilon stílusban építették. Ez a váró egészen 1880-as évek elejéig állt, majd lebontották.

A második királyi váró:
Az első váró helyére 1882-ben neoreneszánsz stílusú épületet emeltek. A váró rövidebb tengelyelrendezése a vágányzatra merőleges volt, az épület vasút és város felőli homlokzatán a kor jellegzetes építészetének megfelelő portikuszt emeltek manzárdablakkal. A tető stílusát tekintve magasan ívelt vonalú Louvre stílusú. Az épületet előtető vette körül, amely öntöttvas oszlopokon állt.
Az első világháború idején az épületet Kormányzói váró néven említik. A két világháború között báli teremként funkcionált, helyt adva titokzatos báloknak, terei a polgári lakosság elől elzárva volt.
A második világháború idején a visszavonuló német hadsereg az épületet telehordta iratokkal, majd az épületet felgyújtotta. 1945-ben bombatalálat érte, csak a nyers falak maradtak meg.
1960-ban Keresztessy Zoltán helyreállítási terve alapján újították fel az épületet és kapta meg jellegtelelen alacsony hajlásszögű tetőszerkezetét.
Ekkor kapta meg a kornak megfelelő magas műkő lábazatot is, amely nem volt része az eredeti architektúrának. Az 1960-as felújítás során az épület megmaradt attikáit is elbontották.
A 2011-es felújítás kezdetéig az épületben utasforgalmi épületként szolgált. Jegypénztár mellett söröző és fodrászati funkciók is kialakítottak az épületben.

Rekonstrukció:
A 2011-es felújítás az épület 1882-ben megvalósított, eredeti állapotra történő visszaépítésére koncentrált. A korábbi felújítások/bontások során eltűnt tetőidomok és a hozzá tartozó homlokzati részek rekonstruálása a fellelt régi tervek alapján történt. Az épület eredeti térrendszerét is visszaállították. A vasút felőli épületrészben a hercegi váró, a királyi és királynői szalon helyezkednek el. A hercegi várót a kocsifelhajtóval az előcsarnok köti össze. Az évtizedek alatt eltűnt perontetőket és azok öntött vas oszlopait, korhű anyagok felhasználásával építették újjá.
Vita van arról, hogy ki az épület tervezője. A köztudatban Ybl Miklós az épület szellemi atyja, de abban a korban a MÁV már a saját mérnök irodával terveztette épületeit. Így történt a Keleti Pályaudvar kapcsán is, kinek építésze Rochlitz Gyula, akinek stílusjegyei megtalálhatóak voltak a gödöllői Királyi Váró épületén is.
Az épület ma a Gödöllői Közlekedési Kiállításnak ad otthont.

Leírás a rekonstrukcióról az építészfórumon:
[[http://www.epiteszforum.hu/a-godollo-kiralyi-varo-rekonstrukciojaf]]

A korábbi állapotot bemutató képek 2009.03.15-én készültek.
A felújított épületről a képek 2011.09.17-én készültek.

Vissza a képriportokhoz

Gödöllő


Az első királyi váró tiroli stílusban épített fogadó épülete. (Turóczy László gyűjteménye)


Az 1882-ben emelt neoreneszánsz stílusú királyi váró 1913-as régi képeslapon. (Sándor Antal gyűjteménye)


2009. márciusi állapotnak megfelelő egykor szebb időket megélt királyi váró a vasút felől. (Fotó: Szente-Varga Domonkos)


Közelebbről fotózva az épületen jól látható az idő vas foga, felújítása elkerülhetetlen volt. (Fotó: Tóth Márton)


Az egykor az épületet körbefutó előtető nyomát sem láthatjuk. Valamikor a homlokzat vízszintes osztásánél volt. (Fotó: Szente-Varga Domonkos)


A város felőli oldal, Budapest felől fotózva. (Fotó: Szente-Varga Domonkos)


Az egykori királyi kocsibeálló. Az épület klinkerburkolat erősen felújításra és pótlásra szorult. (Fotó: Szente-Varga Domonkos)


A homlokzat koronázó párkányzata jó állapotban maradt fent, csak az attika részt bontották el az 1960-as felújításkor. (Fotó: Szente-Varga Domonkos)


Stílusában oda nem illő ajtó, egyszerűsített homlokzati díszítéssel. Felújításkor az eredeti stílusú nyílászárókat visszaállították. (Fotó: Szente-Varga Domonkos)


A múlt egy részlete, a kocsma ajtaja. Érdemes megfigyelni a mennyezet kazettás kiosztását és a lelógatott lámpatest kontrasztját. (Fotó: Szente-Varga Domonkos)


Rácsok előtt. A 60-as évek váróterem oldali jegypénztár ablaksora, a kornak megfelelő bőrönd tartó-népterelő elemekkel.(Fotó: Tóth Márton)


Szociális körkép a királyi váróteremben. (Fotó: Tóth Márton)


2011. év tavaszán az állványzat mögül már sejlik az épület eredeti formája. (Fotó: Sándor Antal)


A bekötő út típuskerítésekkel. (Fotó: Faltusz Csaba)


Hajnalban, a szemközti parkolóból fotózva. (Fotó: Faltusz Csaba)


A királyi váró felújított épülete az állomás város felőli oldala felől fotózva. Csak az az oszloptenger ne lenne mellette. (Fotó: Faltusz Csaba)


A helyreállított kandeláber. (Fotó: Faltusz Csaba)


A kocsibeálló részletes a kandeláberrel. (Fotó: Faltusz Csaba)


Régi-új perontető alatti állomási hangulat. Visszaállított lámpatestekkel. (Fotó: Faltusz Csaba)


Az eredeti, kornak megfelelő stílusú és anyagú rekonstruált előtető.(Fotó: Faltusz Csaba)


A visszaépített íves Louvre tető bádog-részletei. (Fotó: Faltusz Csaba)


A királyi váró a hajnali díszkivilágításban pompázik.(Fotó: Faltusz Csaba)



Vissza a képriportokhoz
Főoldalra