Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája






Helyi Érdekű Vasutak szabványtervei


[ 1 ]   [ 2 ]   [ 3 ]   [ 4 ]  


Típusterv módosítások
   A szárnyvonalak építése mintegy harminc évig zajlott, az I. világháború vetett véget neki. A háború vége után további vasutak alig épültek és az említett bővíthetőséget is viszonylag kevés helyen használták ki. A helyiérdekű vasutak kiépülésének időszaka alatt csak egészen minimális alakításokat hajtottak végre a típustervsorozaton.
   A legszembetűnőbb változás az 1911 után épült felvételi épületeken vehető észre. Itt az emeletes (I.o., II.o. és III.o.) épületek egységes középső tömbjének pálya felőli homlokzatán az emeleten az eddigi három ablak helyett egymás mellett négyet helyztek el. A HÉV épületeknek nem volt perontetejük, de a típusterveken megjelenik a faszerkezetű fedett-nyitott váró, melyet a felvételi épületek oldalhomlokzatához toldottak. Ezt nem minden esetben építették meg (Pilisvörösvár, Balatonkeresztúr) és sok helyen később bontották le, helyére falazott épületrészt építve (Piliscsaba).

Megelőző típustervek, mint minták
   A HÉV épületeknek határozott előképe az 1883-as fővonali MÁV típustervcsalád volt, melyre tapasztalatként támaszkodni lehetett a tervezés során. Az épületek funkcionális elrendezését megtartották, csak a méreteket módosították. Ezeknél a későbbi MÁV típusépületeknél kezdtek el közvetlen kijáratot biztosítani a vágányokhoz, addig csak a különböző osztályú várókon keresztül lehetett kijutni a vonathoz.

Homlokzatkialakítások
   A homlokzatok kialakítására az eredeti HÉV típustervek két alapvető variációt különböztetnek meg: a teljesen vakolt, vakolatdíszekkel gazdagított homlokzatot és a vakolt, de téglaarchitektúrával díszített homlokzatot. A legtöbb helyen ezt a két megoldást alkalmazták változtatás nélkül, de vannak vasútvonalak, ahol a típusterveket kis változtatással adaptálták, és ilyenkor ezek az eltérések a vonal összes felvételi épületére érvényesek voltak. Kiemelt fontosságú helyeken, mint például Tusnádfürdőn, vagy a Balaton északi partján húzódó vonal állomásain tekintettel a vasút idegenforgalmi jelentőségére, az épületeket jóval pazarabb kialakítással, vakolatdíszekkel, faragott fa szerkezetekkel tették mutatósabbá.

Mai helyzet
   A II. világháború utáni évtizedekben nagyon sok állomásépületet átépítettek, melynek köszönhetően sokukat lecsupaszították, és gyakran a felismerhetetlenségig megváltoztak külsőre is. Ezen az oldalon ismertetni szeretnénk a HÉV típusépületek terveit, beleértve az őrházakat és az állomáshoz tartozó melléképületeket, raktárakat, rakodókat is. A típustervek mindegyikéhez igyekeztünk és igyekszünk minél több élő példát felsorolni, bemutatni. A típustervek közül HÉV típustervből épült az országban a legtöbb felvételi épület, így a tervek mellé egy gazdag felsorolást tudunk mellékelni, ahol pedig találtunk régi fényképfelvételt, ott összehasonlítási lehetőség is nyílik: így nézett ki régen és ma.


Vissza
Vissza a típustervek főoldalára
Megnézem a HÉV típusterveket
Tovább >>>

Utolsó módosítás: 2014.07.23.
Menetrend . Gyorsüzi . Minden jog fenntartva © 2024