Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


75 Vác-Balassagyarmat

Vác (70, 71)
Kisvác
DCM elágazás
Fenyveshegy
Magyarkút-Verőce
Magyarkút
Szokolya
Berkenye
Nógrád
Diósjenő (76)
Borsosberény
Nagyoroszi
Drégelyvár
Sáferkút
Drégely
Drégelypalánk
Ipolyvece
Dejtár
Ipolyszög
Égerláp
Balassagyarmat (78)

977 Drégelypalánk-Ipolyság

Drégelypalánk
Hont
— országhatár —
Ipolyság (653)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKépek a netrőlKéptárHozzászólások


Drégelypalánk

állomás
75 Vác-Balassagyarmat
977 Drégelypalánk-Ipolyság

A felvételi épület 2021 szeptemberben.
2021.09.09.
Fotó: Iváncsics Roland [IRHZ]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N48.054828° E19.046748° | N48° 3' 17.38" E19° 2' 48.29"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Drégelypalánk vasútállomás 1891-ben (1891. VIII. 5.; Ipolyság--Balassa-Gyarmat Garam--Ipolyvölgyi HÉV.) HÉV vasúttársaság építette, amikor megépült a Csata-Ipolyság-Drégelypalánk-Balassagyarmat vasútvonal (1886. 09. 24.; Csata--Ipolyság OMÁV.). Az állomás felvételi épülete az Osztrák-Magyar Államvasút Társaság Helyi Érdekű Vasutakra szóló típustervei alapján épült.
A Drégelypalánkról Vácra vezető vonalat 1909-ben adták át.

Határátmenet


Drégelypalánk és Ipolyság (Sahy) között 6,3km hosszban vasúti pálya vezetett, melyet az I. világháború utáni Trianoni békediktátum által meghatározott országhatár kettévágott.
A vonalon a II. világháború után szünetelt a forgalom, de a Zólyom-Vác és a Párkány-Ipolyság irányú vasúti tengelyek miatt akkor e vonalat katonapolitikai okból használható állapotban tartották. A vasútvonalat végül 1963-ban felbontották, szintén katonapolitikai okok miatt. [1]

[1] Vasúthistória évkönyv, 1998. 76.o.

Örökbefogadott állomás 2012 tavasszal http://mkk.zpok.hu




Régi képek - Drégelypalánk

Ezen a régi felvételen látható, hogy az épület eredeti formája nem egyezik a maival, hanem az egy ÁVT II. osztályú típusépület volt.
  Feltöltötte: Kovács Viktor

Drégelypalánk néhány évtizeddel korábban.
Forrás: Turóczy László gyűjteménye
 
Drégelypalánk állomás felvételi épülete látható a képeslap bal felső kockáján. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Drégelypalánk állomás felvételi épülete látható a képeslap alsó képén. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Drégelypalánk állomás épülete hajdan. Forrás: korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Drégelypalánk állomás felvételi épületének vágányok felőli képe egykor. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Drégelypalánk állomása régi képeslapon.
Forrás: hungaricana.hu
  Feltöltötte: Vekker András



Képtár - Drégelypalánk

Dérgelypalánk felvételi épületének háta
Fotó: Balla László
Dátum: 2007.03.

Fotó: Réz Géza
Dátum: 2009.05.02.
Egy Bzmot motorkocsi körüljár az állomás Hont felőli végén. A sínek állapota katasztrofális!
Fotó: Leelőssy Ambrus
Dátum: 2009.06.12.
Vontatójától megfosztott Bz-szerelvény várakozik Drégelypalánk állomáson.
Fotó: Leelőssy Ambrus
Dátum: 2009.06.12.
Bzmot igyekszik vissza a szerelvénye másik végére.
Fotó: Leelőssy Ambrus
Dátum: 2009.06.12.
Az egykor Hont felé tartó sínek itt vesznek el a gazban, míg a képen látható bokroknál végképp eltűnnek. Régen a Drégelypalánkot is érintő Csata-Losonc vasútvonal (melynek ma jelentős része Szlovákiában található, a határnál pedig kettévágták) sokkal fontosabb volt a Vác felé futó mellékvonalnál.
Fotó: Leelőssy Ambrus
Dátum: 2009.06.12.
a felvételi épület
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
utcafront
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
homlokfal
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
az állomás még üzemelő része felé néző épületvég
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
csapórudas sorompó
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
váltókörzet Ipolyvece illetve Drégely felé
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
a 100. évfordulóra
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
egykori figyelmeztetés
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
az ideiglenesen működő pénztár
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
a váró
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.23.
A kijárat Dejtár és Nagyoroszi felé.
Fotó: Németh Adrián
Dátum: 2011.03.14.

Fotó: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 2005.11.20.
Az állomás látképe Ipolyság felől.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2013.07.10.
Az állomás kettős vágánykapcsolata, háttérben a váltókezelői őrhely.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2013.07.10.
Az állomás útátjárója teljes csapórudas sorompóval biztosított.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2013.07.10.

Fotó: Vekker András
Dátum: 2016.11.06.
Utca felőli nézet
Fotó: Vekker András
Dátum: 2012.06.
Váróterem
Fotó: Kacz Tamás
Dátum: 2019.06.01.
Személyvonat indul Balassagyarmatra
Fotó: Kacz Tamás
Dátum: 2019.06.01.
Felvételiépület a vágányok felől
Fotó: Kacz Tamás
Dátum: 2019.06.01.
Felvételiépület utcafrontja
Fotó: Kacz Tamás
Dátum: 2019.06.01.
Személyvonat érkezett Vácról
Fotó: Kacz Tamás
Dátum: 2019.06.01.
A felvételi épület 2021 szeptemberben.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2021.09.09.
Drégelypalánk állomásépülete
Fotó: Kolláth Áron
Dátum: 2023.01.05.


Képek a netről - Drégelypalánk

Drégelypalánk állomása 324-es gőzössel és a háttérben megbúvó BCmot-tal a 2000-es évek elején. Fotó: W.+H. Brutzer.
https://www.facebook.com/groups/427006881371725/?ref=nf_target&fref=nf
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33950
2023.05.17 20:12.21
Drégelypalánk. Felvételi épület napjainkban.

János
e-mail: majdanj.kukac.index.hu
elfogadott hozzászólás 32200
2019.07.15 09:18.33
A Drégelypalánk országhatár közötti vasutat azért szedték föl, mert a 2. számú főút nyomvonala megváltozott. Az eredeti útirány Rétság után Érsekvadkerten át Ipolyszögig (Riba) vezetett, ahol át is tért az Ipoly jobb oldalára, (a mai Szlovákia területére), ahonnan Kóvárnál kanyarodott vissza a bal partra. (A híd nyomai most is ott vannak...) Tovább Balassagyarmaton át Szécsénybe vezetett, de nem a mostani 22. számú út nyomvonalán, hanem Hugyagnál ismét áttért a folyó jobb partjára és Szécsénykovácsi után jött vissza a bal partra. Onnan Nógrádszakálon át haladt észak felé, majd a II. József által megkritizált Rárósi hídon ismét a a bal parton folytatódott a forgalom Losoncig. (A még trónörökös országjárása során azt találta mondani a kiváló - és újjáépített- kőhíddal büszkélkedő nógrádi nemeseknek, hogy" Uraim vagy nagyobb vizet, vagy kisebb hidat!" Nem látta az Ipolyt hóolvadáskor, vagy Medárd után...) Losonctól Rimaszombaton át Kassáig tartott a már 1890-ben (!!!) besorolt 2. számú főút. Mivel a többszöri határmódosítások után az 1960-as években úgy tűnt, hogy az eredeti útvonal akkortájt nem marad fenn, ugyanakkor ugrásszerűen megnőtt a Budapestről kiinduló lengyelországi forgalom, megindult a közúti turizmus a Tátra felé, ezért a 2. számú főút nyomvonalát megváltoztatták. (Kisebb módosításokra sor került a trianoni határ miatt is korábban, s az egész út az Ipoly bal partján haladt.) Rétságtól nem Balassagyarmat felé halad tovább, hanem a környékbeli patakvölgyeket kihasználva északnak fordul és Nagyoroszin, Drégelypalánkon át Honton át Parassapusztához ér. A főút új nyomvonala gyakorlatilag ott halad az országhatárnál, ahol a korábbi Ipolyság-Balassagyarmat vasút pályája. Mivel egy számjegyű hazai és európai szempontból is fontos főutat alakítottak ki, ezért nem maradhatott meg a szintbeli vasúti kereszteződés!!! Az 1960-as évek elején az egy táborba tartozás "baráti" helyzete sem tette lehetővé azt, hogy Csehszlovákiával felújítsuk az Ipoly völgyében egyébként természetesen kiépült vasúti kapcsolatot, holott a Losonc -Balassagyarmat - Ipolyság vonal működése radikálisan lerövidítette volna a Kelet-Szlovákia és Pozsony között a közlekedési kapcsolatot. (Ezt még az alakuló állam politikusai és katonai vezetői is látták, s ennek tudható be, hogy rövid időre elfoglalták a csehek Balassagyarmatot. Szerencsére a helyi vasutasok, katonák és városi polgárok szintén érzékelték a vonal stratégiai jelentőségét és 1919. januárjában kiverték a hódítókat. Emiatt kapta meg a város a Civitas fortissima kitüntető címét!) Bár Magyarország elfogadta, hogy a Nagykürtösön megnyitott bányából Losoncra szállított szenet az Ipoly bal partján haladó Balassagyarmat - Ipolytarnóc (Losonc) vasútra csatlakozó szárnyvonallal az országunkon át vigyék a csehszlovák szerelvények, de ez a (más országokban természetes és itthon is Sopron esetében működő) peage szerződése Ipolyság felé nem jött létre. Így a 2. számú főútvonal (közlekedési szempontból érthető) áthelyezése megpecsételte a Drégelypalánk és Ipolyság közötti vasút sorsát. Nemcsak a síneket szedték föl, hanem a nyomvonal egy részét is felhasználták az új főúthoz. Hiába van karnyújtásnyira Ipolyságon a határtól a vasútállomás, jelenleg nem állítható helyre a vasúti pálya töltése. Hiába készültek tervek, ezen vasút (valószínűleg használható) helyreállítása csak akkor valósítható meg, ha vagy az utat, vagy a pályát fölüljáróval vezetik be Ipolyságra.

Pedro Gonzales
e-mail: railtickets.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 30356
2016.07.25 14:23.11
Helyesbítés a leíráshoz:

Drégelypalánk vasútállomást és vele az Ipolyság-Balassagyarmat vasútvonalat a Garam-Ipolyvölgyi HÉV 1891. augusztus 15-én, tehát a leírtakkal ellentétben 10 nappal később adta át. (Feltételezem, hogy elírás történt.)

siofok35
e-mail: siofok35.kukac.c2.hu
elfogadott hozzászólás 24361
2012.07.02 23:37.42
Az épület hátulról.

Sanya
e-mail: Lorincz5.kukac.invitel.hu
elfogadott hozzászólás 22288
2011.10.22 11:25.28
Váróterem tisztasága példa lehetne nagyon sok helyen.

Feri
e-mail: elekes60.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 8324
2008.12.10 15:15.09
Andrásnak üzenem: Drégelypalánkon van egy rakodóvágány, ahol régen a szovjetek a technikát le-fel pakolták. Az egy bakban végződik. Egészen hosszan, szinte a volt államhatárig még most is kivehető az egykori töltés nyomvonala. Szó volt arról, hogy Ipolyság ( Sahy ) vasútállomással összekötik, de a terv az terv maradt.

Albisi-Pánczél Zoltán
e-mail: alpazo73.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 7099
2008.10.10 00:49.16
A felvételi épület a vágányok felől 2007. március 6-án.

Albisi-Pánczél Zoltán
e-mail: alpazo73.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 7098
2008.10.10 00:47.47
A felvételi épület az utcafront felől 2007. március 6-án.

András
e-mail: szoljhozza.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 4783
2008.06.18 02:46.31
Van-e nyoma Drégelypalánkon túl a hajdani vasútvonalnak ? Azt nem értem igazán, hogy miért pont ott szüntették meg a vasutat, amikor egészen Parassapuszta határátkelőig, de legalább Hont községig magyar területen mehetne. Szlovák oldalon közvetenül a közúti határállomás mellett szűnik meg a vasút.

Petrás Bence
e-mail: petrbence.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 3167
2008.03.05 15:27.11
Személyvonat Drégelypalánkon.
2006. 05. 13.

Petrás Bence
e-mail: petrbence.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 3166
2008.03.05 15:24.09
A Bzmot 181 körüljár Drégelypalánkon.
2006. 05. 13.

Gábor15
e-mail: kovacsgabesz15.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 2945
2008.02.20 20:02.03
Itt régen 1 kiágazás volt!
Az Ipolyság-Drégelypalánk vonalé!
Itt tervezték h újra indul a forgalom de végül is nem sikerült!!!

Kenézy György
e-mail: Kenezygy.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 1129
2007.08.14 17:20.04
Nagyon közel van Ipolyság Országhatár átkelöhöz . Város internet cime www.sahy.sk

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Drenovci

Drégely

Drégelyvár

Drienovská Nová Ves

Drienovská Nová Ves obec