1907-ben Kongó rakodó néven 268 méter hosszú rakodóvágány létesült a pálya (Keszthely felé tekintve) bal oldalán, a 47-es és 51-es szelvények között, a Szent György-hegyi bazaltbánya forgalmának ellátására.
Később személyforgalomra is megnyitották, a felvételi épület és a peron Tapolcáról Keszthely felé haladva a pálya jobbkéz felőli oldalán volt.
Az 1921-es és 1941-es menetrendekben Kongó néven találjuk.
1943-ban már a megállótól mintegy 4 kilométerre fekvő Nemesvita község nevét viseli.
Kocsirakományú áruforgalma már a 30-as években megszűnt, a kihasználatlan "c" rendszerű rakodóvágányt 1946 után felbontották.
Érdekesség, hogy sokáig térközőrhelyként is szolgált, alak térközjelzőkkel. A térközőri szolgálat megszüntetése után, 1970-től táblás megállóként üzemelt tovább.
Lakott területektől távol esve személyforgalma nem volt jelentős, az 1971-es menetrendben a személyvonatoknak durván a fele állt meg itt.
A 70-es évek elején a vonalat korszerűsítik, a pálya közvetlenül a megálló után, az 51+60 szelvénytől Keszthely irányába új nyomvonalra kerül.
1973.06.03.-ától Nemesvita megállóhely megszünt.
(Forrás: Kubinszky-Nagy-Turóczy: Ez a vonat elment 275.old., MÁV levéltár dokumentumai, menetrendek. Összeállította Asztalos Endre)
Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Kongó az 1914, 1918, 1921-es menetrendekben ezen a néven találjuk. 1943-ban már Nemesvita
Megszűnés dátuma |
1973.06.03. |
|
|