RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 26051
2013.03.04 12:51.55
|
A Diósgyőr - Pereces - Baross akna, valamint a Lyukó völgyi bányavasút térképe
|
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 26050
2013.03.04 12:48.19
|
A Sajószentpéter - Kondó - Harica vasútvonal térképe az egyéb rácsatlakozó vonalszakaszokkal.
|
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 26049
2013.03.04 12:43.58
|
A 498. számú Sajószentpéter - Kondó - Harica vasútvonal történetéről egy rövid összefoglaló a www.kisvasut.hu oldalon rövidesen elérhető lesz.
1947-től került a vasútvonal a bányáktól a MÁV kezelésébe, a menetrendekben Radostyán is szerepelt, de a vasút a községet nem érintette. A megálló a településtől 400-500 m-re volt.Ez a vasút 760 mm nyomtávval rendelkezett.
A Radostyánt ténylegesen érintő vasút a Diósgyőr - Pereces - Baross aknai vonalnak a Lyukó völgyi ága volt. Ennek állomása is volt Radostyánban. Ez a vasút 1000 mm-es nyomtávú volt. Történetéről szintén a www.kisvasut.hu oldalon lehet leírásokat találni.
Kapcsolat a két vasút között nem volt, már csak a nyomtávbeli különbség okán sem.
|
|
gyermekkori emlék
e-mail: erszte.kukac.btelnet.hu
|
elfogadott hozzászólás 22826
2012.01.13 18:49.54
|
Karczag hozzászólásával egyetértve (és a megerősítést megköszönve) most már biztosan állíthatom, hogy két, egymástól független vasútvonalról van szó. A 437a Szabadságrendező pu.-Lyukóbánya-Radostyán vonal történetét eddig nem ismertem, de a másikról (498 Sajószentpéter-Kondó-Harica vonalról) személyes emlékeim vannak. Erről írtam korábbi hozzászólásaimban.
|
|
Karczag
e-mail: karczag.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 22462
2011.11.08 09:31.55
|
A térkép alapján is látható, hogy két külön dologról van szó.
A megálló a 600 mm-es vasúté (498 Sajószentpéter-Kondó-Harica).
Én az állomásról írtam, lehet nem egyértelműen. A 437a Szabadságrendező pu.-Lyukóbánya vonal végén is kéne külön szerepeltetni, mert ha két vasúti kapcsolata volt ennek a településnek akkor ezt ezen az oldalon lehet csak megjeleníteni.
|
|
Kempelen
e-mail: kempelenmatyi.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 22451
2011.11.02 20:47.51
|
Sajnos nem ismerem a környéket ezért engedjetek meg segítségül egy 1928-as térképrészletet. Itt a Kondó és Sajólászlófalva között is látható egy vasútvonal, melyről nem tudni a térkép alapján, hogyan nézett ki 1958-ban és valószínű, hogy 1928-ban is közel volt a településhez.
Valamint a kép alján, középen is látható egy Radostyán vasútállomás is, gondolom ez lehetett a másik.
|
|
szvdom
e-mail: szvdom.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 22450
2011.11.02 20:07.48
|
Kedves Karczag!
Elképzelhető, hogy az egy másik Radostyán állomás lehetett, vagy legalábbis nem teljesen ugyanarról beszélünk. Az 1958-as menetrendre alapozva ez a Radostyán állomás a megfelelő helyen van: a Sajószentpéter-Kondó-Harica keskeny nyomközű vonalon, Sajólászlófalva és Kondó között, Sajószentpétertől 6 km-re, a falutól pedig (szintén a menetrend jelölése szerint) 1km-re.
|
|
Karczag
e-mail: karczag.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 22427
2011.10.26 23:29.10
|
Ez az állomás 1924-től a Diósgyőr vasgyári 1000mm-es vasút legészakibb végállomása volt.
A bányát és a vonal ezen részét Lyukóbánya kiépítése idején hagyták fel.
Az állomás épületből és a bányából manapság már semmi nem látható.
Viszont a nyomvonala végig követhető a mai napig is a terepen.
A Lyokói-kitérő a teljes vonal közepén volt kialakítva vonattalálkozásra.
Idézetként a Lyukóbánya 66 éve (1938-2004) írásból:
"...A szénigény kielégítésére a Radostyán határában elhelyezkedő szénterület előkészítést szorgalmazták. A szénterület kiaknázásának terve az 1920-as években kapott újabb lendületet, míg 1929-ben merült fel első ízben a vasgyártól a radostyáni aknához a Lyukóvölgyön át vezető vasút „Lyukó-megállója" közelében egy új iker-akna létesítésének terve. Az aknák telepítésére Hibbei Hosztyák Albert diósgyőri bányaigazgató 1937-ben készítette el a terveket. Végül 1938 októberében kezdték meg a tervezett bánya lejtősaknájának hajtását, a függőleges aknák mélyítési munkálataihoz szükséges szén helybeni biztosítására. A lyukóbányai szénbányászat kezdetének ezt az időpontot tekintjük."
Ideje volna a megfelelő vonalhoz át tenni ezt a régen elfeledett állomást.
|
|
gyermekkori emlék
e-mail: erszte.kukac.enternet.hu
|
elfogadott hozzászólás 20840
2011.04.13 22:38.38
|
Válasz RAPS-nak
a csatolt térképen valóban létezik "Radostyán Vá", azonban ennek - véleményem szerint - semmi köze a Sajószentpéter-Haricabánya iparvasúthoz. Elképzelhető, hogy korábban létezett, de én erről nem rendelkezem semilyen ismerettel. (Nem is kutattam a történetét).
|
|
raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 20838
2011.04.13 21:31.52
|
A térképtárban fellelhető térképrészlet alapján 1932-ből pontosan beazonosítható az egykori vasútállomás ( vá. ) helye. A háború előtt sem volt állomásépület esetleg? Egyéb iránt az egykori térképrészlet tanulsága szerint, a Szabadságrendező pu.-ból kiinduló vonal(ak) végpontja lehetett Radostyán vá. http://www.vasutallomasok.hu/terk/MiskolcBelapat.jpg
|
|
gyermekkori emlék
e-mail: erszte.kukac.enternet.hu
|
elfogadott hozzászólás 20837
2011.04.13 21:23.55
|
A kisvasút a községet valójában nem érintette. Az itt lakók használták ugyan (mai szóval "alternatív közlekedésként", mert viszonylag közel volt a településhez (a falu közelebbi szélétől kb. 400-500 m-re), de ez csak megállóhely (és egyben kitérő) volt Százhét/Szászhét? megnevezéssel. Állomásépület nem volt, csupán a Kondó községbe bevezető út jobb oldalán váróteremnek kinevezett, kb. 2-3 m2-es "bodega".
|
|