A Pécsújhegyi (Üszögi) rendezőpályaudvar rövid története 
        
  
        
        
          
            
            2013.02.22. 09:31 
            Sándor Antal [ROCOman]
            
           | 
         
         
        Írta: Kiss Zoltán 
         
        
        1912-ben a Jicinsky Jaroslav féle rekonstrukciós program keretében központosították a szénosztályozást. Az újonnan épülő Szénosztályozónak, Erőműnek, Brikettgyárnak helyszínét az István, András és szabolcsi aknákról érkező normál nyomtávú vasútvonalak találkozásánál jelölték ki Üszögpusztán (ma már Újhegyhez sorolják). 
 
        
        1913-ban már elkezdődtek az építkezések. A már meglévő vasúthoz ekkor épült meg a rendező pályaudvar és a remiz is. A szénosztályozótól az aknákig tartó vasútvonalak ekkor lettek villamosítva. A szénosztályozó körüli vasút két részből állt. Az ún. „Alsó-pályaudvaron” rakták vagonba a mosott szenet és rendezték a vagonokat (a Szénosztályozó és Erőmű közötti rész volt ez). A másik rész volt az ún. „Felső-pályaudvar”. Ide futottak be a szénnel rakott szerelvények és ürítették a Talbot rendszerű vagonokat. Azért volt ez az elnevezés, mert szintkülönbség volt a két rész között. A két pályaudvar között volt átjárási lehetőség, az Erőmű épülete mögött futó pálya kötötte össze a két részt. 
 
         
        
         
        
        1914-ben megindult a termelés. 
 
        
        A forgalom az ekkor megépült vasúthálózaton a bezárásáig futott. Egy változtatás volt az évek alatt, mégpedig a szénosztályozó mellett futó „ürítő” vágányt kétvágányosról egyre alakították át, de még lebontáskor is megvolt ennek a sínpárnak egy része, ami olyan helyen volt, hogy nem volt lehetőség felszedni és mást építeni a helyére. 
 
         
        
         
        
        1958-ban lebontották a Brikett-gyárat, mert az nem volt versenyképes nagymányoki brikettel szemben. 
1964-ban befejezte termelését az Újhegyi Erőmű. Szerepét a ma is termelő Erőmű vette át. 
1971-ben a szabolcsi vonalat megszüntették és felszedték. Helyette kötélpályán csillék vitték a szenet az osztályozóhoz. 
Később a Széchenyi-aknai vonalból kiágazó András-aknai vonal is megszűnt, ezután már csak Széchenyi-aknáról érkezett vasúton a szén Újhegyre. 
 
        
        1980-as évek végén, 1990-es évek elején már az István-aknai vonal felsővezetéke nem volt meg, így Daciák vették át a szerepet ezen a vonalon. 
1992-ben a Szénbánya három villamos mozdonyából még kettő üzemben volt, a remízben álltak, saját személyzet tartotta karban őket, de mivel a felsővezetékeket már majdnem teljesen lebontották (csak a tartóoszlopok maradtak meg majdnem teljesen), ezért csak a remíz és a szénosztályozó körül lehetett használni őket. Az érdemi munkát továbbra is M47-esek végezték. 
 
         
        
         
        
        1993-ban bezárták a Szénosztályozót. 
Az István-aknai vasút azonban továbbra is használatban maradt, mert a külfejtés továbbra is termelt, az Erőmű után továbbra is innen kapta a szenet, melyet az ürítés után futószalagon továbbítottak. 
 
        
        2004. május 14-én a Széchenyi-aknai vonalon elment az utolsó vonat, az eseményről videó készült. 
A videón 7:08-nál látszik, hogy addigra az alsó pályaudvart már rég felszedték. (Valószínűsítem, hogy 1997-98 körül szedték fel az Alsó-pályaudvart, mert a Szénosztályozóhoz a 80-as években hozzáépített részt kb. ekkortájt bontották le.) 
 
        
        2004 után a 64-es vonalról (a régi újhegyi állomásról) ide vezető (remíz, és egy ürítő vágány) szakaszt először teljesen belepte a gaz, majd síntolvajok meg is ritkították a mai napig romjaiban meglévő vasutat (Szent Borbála híd alatt és utáni szakasz). 
2005 augusztusában a Széchenyi-aknai vonalat felszedték. 
2009 júliusában megkezdték a Szénosztályozó bontását. A bontás megkezdése előtt a környéken még megmaradt vasút vonalakat is felszedték, egy nagyon rövid szakaszt leszámítva, ez az a rész volt, ami összekötötte az alsó és felső pályaudvart az Erőmű mögött. A síneket úgy ellepte a föld, gaz és a facsemeték, hogy csak néhol bukkannak elő a földből, de ma is megvan! 
A Pécsbánya-Rendező felől érkező vágányokat is teljesen elzárták az ide vezető megcsonkolt vágányok miatt. Tehát a térképekről is végleg törölték a vasutat. 
A területen az András-akna Üszögpuszta vonal 1854-es átadásától egészen 2004-ig (150 év) volt aktív vasúti élet. 
 
        
       
      Képek 
        
         
        
         
        
        
         
        
         
        
        
         
        
         
        
        
         
        
         
        
        
         
        
         
        
        
         
        
         
        
        
         
        
         
        
        
         
        
         
        
        A remízről és a vasútról (egy levelem hatására írt cikk): 
http://iho.hu/hir/masmuzsikaszol 
 
Ebben a cikkben szerepel egy állítás! 
„Az utolsó szénvonatot már dízelmozdony húzta, a villanygépeket 1990-ben selejtezték.” 
Ez nem igaz teljesen. 1992. augusztus 24-én (7 évesen) jártam a remiznél nagyapámmal. Két mozdony állt akkor bent, az egyik működőképes volt! A vezetőállásba is felvittek és kigurultunk a remiz kapuja elé és vissza. Ez nem jellemző egy selejtes mozdonyra. A selejtezés után az eredeti áramszedőknek lába kelt a felújítás után már BKV villamos áramszedőket szereltek fel helyükre.  
További képek itt: 
http://my.opera.com/Goly%C3%B3/albums/show.dml?id=13258982 
 
 
       |