|
Első lépés: a határon átmenő szakaszok
2010.12.13. 21:05
Szente-Varga Domonkos [szvdom]
|
Immár több mint két hete, hogy kihirdettük, bővíteni kívánjuk az oldal vasútállomásait a határon túli, egykori történelmi Magyarország teljes területére. A meghirdetés óta először adunk visszajelzést arról, mennyit haladt előre a fejlesztés, illetve ismertetjük a következő lépést.
Az első két hetet nyilvános vitának szántuk, ahol ismertettük a terveket, és vártuk az oldal látogatóinak megjegyzéseit, észrevételeit, ötleteit a megvalósítással kapcsolatban. A feladat végrehajtását több fázisra osztottuk, melynek első része az egykori történelmi Magyarország vasútvonal hálózatának vasútvonalakra bontása és a vonalak megfelelő számozása. A számozási rendszerterveket részletesen ismertettük, annak minden előnyével és hátrányával együtt.
Döntés a számozási rendszer kérdésben
A két hét kitűzött vitaidő lejárt, néhány nappal meg is hosszabbítottuk azt. A kapott hozzászólásokban sok hasznos dologra fény derült, nagyon köszönjük őket. Egyenként a fórumban valamint gyorsüzenetekben mindet megválaszoltuk.
A kapott reakciók figyelembevételével úgy döntöttünk, hogy a felvázolt három számozási rendszer közül a harmadik, vagyis a c.) 500+600+700 tartományok átdolgozott tervét fogjuk megvalósítani.
Az átdolgozás Horvátország és Szerbia számozását érinti. Az eredeti tervben az 500-as tartományba zsúfolt vonalszámokat szétbontjuk két külön tartományra. Ausztria, Szlovénia és Horvátország vonalai maradnak az 500-as tartományban, míg Szerbia vonalait a 800-as tartományba osztjuk be. Így nagyobb tér marad a vonalszámok felosztására, és jobban tudják követni a számok a mai számozási rendszert (Szerbia és Horvátország vonalainál sok ütközés volt az eredeti tervben).
Az átdolgozott tervet hamarosan nyilvánosságra hozzuk, és vitára bocsátjuk még egy hétre.
Határon átmenő vonalak
Addig pedig, amivel lehet, elindulunk. A terv megvalósításának első lépése a határon innen és határon túl lévő vonalhálózat között kapcsolatot teremtő, határokon átmenő vasútvonalak felvétele. Összesen 52 működő és már felszámolt vasútvonalat számoltam meg, mely átszeli a hazai határvonalat. A megvalósításra kitűzött tervben az áll, hogy az oldalon is fent lévő, a határt átszelve folytatódó vasútvonalakat úgy kell meghosszabbítani, hogy azok utaljanak a vonal egykori teljes viszonylatára, avagy a következő nagy csomópontig vezessenek.
Az elsőre jó példák 106 Debrecen-Nagykereki-Nagyvárad, 90 Miskolc-Hidasnémeti-Kassa. Utóbbira mondanám példának a 120 Budapest-Szolnok-Lőkösháza-Arad viszonylatot, melyről tudjuk, hogy az egykor Tövisig (és azon túl egészen Brassóit) vezető fővonal része volt, azonban Arad az első nagy csomópont a határ után, annál mélyebben nem hosszabbítjuk meg a 120-as vonalat, és az Arad-Tövis viszonylat megmarad a 700-as tartomány megfelelő vonalszámával.
Néhány speciális esetben ez a nagy vasúti csomópont éppen a határhoz közel, de még magyar oldalon található. Ilyenkor nem hosszabbítjuk meg a hazai vonalat: 80 Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely (folytatódott tovább Perbenyik-Csap-Bátyú-Beskid felé), 140 Budapest-Cegléd-Szeged (folytatása: Temesvár-Orsova felé).
Van egy speciális eset is, ahol a vonalhosszabbítás miatt az oldalon meglévő vonalszámozáshoz hozzá kellett nyúlnunk, ez pedig Hegyeshalom és az 1-es vonal.
Az 1 Budapest-Győr-Hegyeshalom-Rajka vasútvonalon Hegyeshalom olyan elágazás, melyből két felé is hosszabbítani kellene a vasútvonalat. Bécs felé a Győr-Bécs fővonal részeként Királyhidáig vezetett magyar szakaszon a vasút. A Hegyeshalom-Rajka szakasz ettől eltérően, Pozsonyba vezet.
A probléma megoldásához a 16 Szombathely-Hegyeshalom vasútvonalat hosszabbítottuk meg Pozsonyig, és a 1 Budapest-Győr-Hegyeshalom vonal Királyhida felé folytatódik.
A részletek
Egyből minden tisztább lesz, ha ismertetem a terv részleteit. Elvégeztem az egyes határátmenetek részletes kidolgozását. A vasútvonalak alatt az utolsó magyar oldalon lévő állomástól indulva az egymás alatt olvasható a felsorolt határon túli állomásokkal bővítenénk, az állomásnév előtt található szám a távolság adatot szemlélteti km-ben.
• Hazai vasútvonalak, melyek határon túli szakaszokkal bővülnek (1-150)
• Hazai megszűnt vasútvonalak, melyek határon túli szakaszokkal bővülnek (900-999)
A következő felsorolás pedig azokat a csomópontokat (átmeneteket) tartalmazza, ahol nem történt módosítás a jelenlegi vonalviszonylatokban, a határátmenet ezekben az esetekben már az 500+600+700+800 tartományok valamelyikében szereplő vonalszámmal fog szerepelni:
• Sátoraljaújhely
• Kötegyán (Illye felé)
• Kötegyán (Nagyszalonta felé)
• Apátfalva
• Szőreg (Temesvár felé)
• Szőreg (Zenta felé)
• Barcs
• Murakeresztúr
• Gyékényes
És végül azok a határátmenetek, amelyek már most is fent vannak az oldalon:
• Drégelypalánk (977 Drégelypalánk-Ipolyság)
• Komárom (635 Komárom-Révkomárom-Érsekújvár)
• Bánréve (660a Bánréve-Sajólénártfalva)
• Bucsu (921 Szombathely-Bucsu-Pinkafő )
• Kőszeg (917 Kőszeg-Felsőlászló)
• Répcevis (914 Sárvár-Hegyfalu-Répcevis- Felsőlászló)
• Harka (508 Sopron-Felsőlászló)
• Sopron (Ágfalva) (504 Sopron-Bécsújhely)
• Sopron (Sopronkertes) (502 Sopron-Ebenfurth)
• Pomogy (9 Fertőszentmiklós-Pamhagen)
• Pinkamindszent (923 Körmend-Németújvár)
Átszámozások
Öt vasútvonal átszámozását is elvégeztem. Ezek közül négyet már a bevezetőben is említettem, hogy szükségesek, ezek:
• 512 Sopron-Ebenfurth (A) - új száma: 502
• 520 Sopron-Bécsújhely (A) - új száma: 504
• 578 Sopron-Felsőlászló (A) - új száma: 508
• 692 Komárom-Révkomárom-Érsekújvár (SK) - új száma: 635
Az ötödik vonal a szerbiai vonalszámozás átdolgozása miatt vált szükségessé, hogy felszabaduljon a 800-as tartomány:
• 824 Mezőtúr-Túrkeve - új száma: 974
A fenti tervet egyhetes megvitatásra bocsátjuk a <a href=forumlist.php?azon=11>fórumon</a>, és a megjegyzések függvényében a tervek szerint egy hét múlva a tényleges vasútvonal hosszabbítások megtörténnek.
Rövidtávú jövőkép
Amíg fut a fenti terv vitája a fórumon, átdolgozzuk a számozási tervet a szerbiai területen és azt is kihirdetjük. Ha a határon átnyúló vasútvonalhosszabbításokat felvettük, akkor utána azonnal a mindössze néhány Ausztriai vonalak pontos kidolgozásával folytatjuk. Az osztrák vonalak lesznek az első határon túli vasútvonalak, melyeket felveszünk az oldalon, majd azonnal folytatjuk a szlovén illetve a szlovák vasútvonalakkal.
|