|
Bemutatkozás
| |
A vasútállomások látnivalók, amelyeket érdemes bemutatni. Hozzátartoznak a község arculatához, egy-egy
táj vagy kor stílusjegyeit hordozzák magukon, ugyanakkor sohasem rugaszkodhatnak el túlságosan magától
a vasúttól. Akik az állomások iránt érdeklődnek, azok szeretnek utazni. Egy-egy oldal a honlapon mindig
egy újabb oldal a nagykönyvben, egy újabb bélyeg az albumban vagy egy újabb pont a pontgyűjtő versenyen.
Előbb utóbb összerakjuk a puzzle-t, és a kis mozaikokból kikerekedik valami egész: Magyarország új arca,
ezúton a vasútállomások és a vasút vaskeretes szemüvegén keresztül. Ismerd meg az országot!
|
Az oldal születése
2005. tavaszán fogalmazódott meg az oldal létrehozásának gondolata. Elhatározásunk mögött elszántság
lapul, így a cél elérése érdekében szakadatlanul dolgozunk. Munkánkat a MÁV Rt. fotózási és belépési
engedélyével támogatja. A vonatjegyeket egyelőre saját pénzünkből vásároljuk... Terveink szerint az oldal,
amely az összes állomást és megállóhelyet bemutatja, három év alatt elkészülhet.
Hogyan használjuk az oldalt?
Közel 1500 állomás és megállóhely található az országban. Ezek mindegyikéről egy-egy oldal foglalja össze
a képeket és a hozzájuk tartozó szöveges magyarázatokat.
Az állomásokat név szerint, abc sorrendben az Állomások listája pontban lehet böngészni,
a felsorolás teljes, azonban csak azok a nevek aktívak, amelyeket már lefényképeztünk és feltöltöttünk.
Ezen kívül az oldalon a Vasútvonalak listája pontban vonalakra felfűzve kutathatjuk fel az összes állomást.
A vonalak megállói és állomásai a kezdőponttól a végpont felé haladva, egy-egy képpel és rövid ismertetéssel
egymás alatt vannak felsorolva. Amelyik kép vagy állomásnév aktív, az a képek már fel vannak töltve, rákattintva
megtekinthető az állomás adatlapja. A vasútvonalakhoz tartozik egy sematikus térkép is, melyen
az állomások földrajzi elhelyezkedése és a kapcsolódó más vasútvonalak vannak feltüntetve. Az állomásnevek
közül a már aktívakra itt is rákattinthatunk.
Az állomások felkutatásának van még egy lehetősége: az állomáskereső. A keresőbe beírt állomásnév vagy
annak töredéke (ékezet nem számít) alapján a kereső a 'bármilyen egyezés' módszere szerint gyűjti ki a találatokat,
melyeket abc sorrendbe rendezve jelenít meg, egy lapon egyszerre tizet.
A találatokat a következő módon jeleníti meg: látható egy kép az állomásról, tőle jobbra az állomás neve.
Ha az állomásnak készen van már az adatlapja, az állomásnévre vagy akár a képre is rákattinthatunk, mellyel
az állomás adatlapjára tudunk átlépni. A név alatt látszik, hogy az állomás melyik vasútvonalon található.
Az apró ikonok a jegykiadásra és egyéb szolgáltatásokra, valamint az állomás néhány egyéb jellemzőire
(van büfé/étterem, stb.) figyelmeztetnek. Ezalatt egy kis sematikus országkép található, melyre rákattintva
egy térképen megtekinthetjük, hogy hol található az adott állomás. Legalul
egy rövid kétsornyi bevezető ismertető olvasható az állomásról, amennyiben az adatlapja már létezik.
Az adatlappal rendelkező állomások listáját az Állomások listája pontban találhatjuk meg: itt csak azok az állomások
kerülnek kilistázásra, amelyeket már feltöltöttünk. A teljes lista lehívásához használjuk a lap
alján az abc betűit: pl. 'A'-ra kattintva az összes a-betűs állomásnév listája jeleníthető meg.
Állomás adatlapja
Egy állomást mindig külön oldalon mutatunk be, melyekhez a fenti módszerek egyikével lehetséges eljutni.
Az oldalon legfelül, a fejléc részben az állomás neve található, alatta azok a vasútvonalak vannak felsorolva,
amelyeken rajta van az állomás (ebből lehet egyszerre több is, lásd csomópontok pl.).
|
|
Ezekre rákattintva az adott vasútvonal adatlapja
tekinthető meg. Az fejléc bal szélén egy kicsinyített sematikus vasútvonal-térképen fekete
keressztel jelöltük az állomás helyét a vasútvonalon, rákattintva a sematikus vasútvonal térképe tekinthető meg
kinagyítva. A jobb oldalon a kicsinyített országtérképen látjuk az állomás helyzetét, ha pedig erre kattintunk rá,
az állomás helyét nézhetjük meg Magyaroroszág vasúti térképén.
A fejléc alatt találhatóak az állomásról készült fényképfelvételek. Az első kép a bal felső sarokban, a második
átlósan lejjebb, a jobb oldalon található közepes méretben. Ezt öt kisebb kép követi alatta. Minden állomásra igaz,
hogy legalább ez a hét fényképhely be van töltve, tehát minden állomásról legalább hét fényképfelvételt
feltöltünk az oldalakra. Az első kép a legfontosabb, legkifejezőbb, hiszen ezt a képet mutatja a
vasútvonal összefoglalója, illetve a kereső is, amennyiben találatnak sorolja fel az állomást.
A hétből a további hat kép szintén válogatás eredményeképpen kerül az oldal kiemelt részére. A hét kép alatt
a maradék képek láthatók egymás alatt két oszlopba szervezve.
Minden képhez tartozik egy rövidebb-hosszabb képleírás. Általában az első két képhez tartozó képleírásban
minden lényeges információt elmondunk az állomásról, néha azonban vannak kivételek.
Fejlődés
Az oldal folyamatosan bővül az újonnan bejárt állomásokkal és megállókkal. Szervezett egyéni állomásjáró
túrák keretén belül főleg hétvégenként újabb és újabb helyekről készítünk fényképeket. Egy-egy ilyen
egésznapos túra alatt 8-10 állomásról/megállóról tudunk bejárni. Minden állomáson leszállunk
a vonatról, és körülbelül 15-30 perc időt töltünk el, hogy megnézzünk mindent, és elkészítsünk minden
lényegesnek látszó fényképet. Az aznapi menetrendet általában előző este állítjuk össze,
azonban többször előfordult már, hogy menet közben is módosítunk a menetrenden.
A vonatok kiszemeléséhez nagy segítséget a grafikus menetrend nyújt, melyet általam
készített programom segítségével egy-egy vasútvonalra tudok lekérni. Ezt kinyomtatva visszük magunkkal.
A grafikus menetrenddel egy grafikonban könnyen átláthatóan fel van tüntetve az adott napon
közlekedő összes személyszállító vonat,
könnyen leolvasható, hogy hol mennyi időnk van leszállni és fényképezni a következő, ellenkező irányba haladó
vonat megérkezéséig. A grafikus menetrend készítő programomat tervezem megosztani az oldal
látogatóközönségével, azonban ennek jelenleg még leküzdésre váró technikai akadályai vannak.
Az oldal fejlődésének előrehaladásában nem csak a kiszállás és a fényképek készítése jelent komoly
feladatot, hanem azok feldolgozása, a képek kiválogatása, rendezése, szövegek megírása is. És akkor még
nem esett szó az egyéb háttérmunkákról, elsősorban irodalom kutatás, régi képek, információk gyűjtése,
mellyel színesebbé, gazdagabbá, teljesebbé lehet tenni az állomásról alkotott képet.
Ezért felhívom a figyelmet, hogy
Régi képeslapokat, tervrajzokat, jelenleginél jobb
vagy régi fényképfelvételeket, információkat
bárkitől szívesen fogadunk és várunk!
|
illetve ha már a sok munkánál tartunk:
Keresünk olyan lelkes, segítőkész társakat, akik
szívesen beszállnának az oldal készítésébe, elsősorban
információgyűjtéssel, vasúti, vasúttörténeti könyvek,
anyagok felkutatásával, képeslapok begyűjtésével
tudná segíteni az oldal gyarapodását!
|
|
|
A jelentkezők rövid szöveges üzeneteit Gyorsüzenés formájában vagy e-mailben várjuk (info[kukac]vasutallomasok[pont]hu)!
Az állomás internetes oldalának bal szélén egymás alatt felsoroljuk a vonal többi állomását és megállóhelyét
(a kezdőponttól a végpont felé haladva), közülük az aktívakra kattintva könnyen átléphetünk egyik állomásról
a vonal egy másik állomására. A bal szélen felül szintén megtalálható a kereső szövegdoboza, ahonnan
új keresést indíthatunk, alul pedig a Menetrend linkjére kattintva az Elvira aznapi menetrendjét mutatjuk
meg az adott állomáson megálló vonatokkal. A legfelül található szürkített képre kattintva a főoldalra
térhetünk vissza.
Tervezett további funkciók
Grafikus menetrend
A fenti bekezdésben már említettem: egy olyan grafikon, melyben egyszerre tekinthető át egy vasútvonal teljes
vonatforgalma. Az állomások a függőleges, az idő a vízszintes tengelyen helyezkedik el, a vonatok, attól függően,
hogy melyik melyik irányban halad balról jobbra, időben előre haladva az induló állomástól a végállomásik ereszkedő
vagy emelkedő csíkot húznak. Minden megállóban vagy állomáson, ahol a vonat megáll, egy kis négyzet látható,
mely a vízszintes tengelyen lévő időtengelynek megfelelően ábrázolja az indulási időadatot.
Az átláthatóság könnyítése érdekében a kezdőponttól végpontig haladó vonatok más színnel vannak feltüntetve,
mint az ellenkező irányban haladók.
A grafikonról így könnyen leolvasható bármelyik állomás vonatainak induló/érkező adatai, avagy egy-egy vonat összes
indulási időadata, egyszóval a vasútvonal egész napi forgalma átlátható.
Mivel a megvalósított program az Elvira vasúti menetrend adatait felhasználva dolgozik, a grafikon csak a
személyvonatokat ábrázolja, a tehervonatokról sajnos nincs információnk.
Térkép
A térkép funkció arra szolgál majd a jövőben, hogy egy sematikus, csak vasútvonalakat ábrázoló Magyarország térképen
a keresett vagy szóban forgó állomást/megállóhelyet meg tudjuk mutatni, hogy merre található.
Ennek egy darabja már elkészült: a keresőben találatként felsorolt helyek, illetve az állomások adatlapjain a
jobb felső sarokban található kis térképre kattintva azok helyzete megtekinthető.
Szeretnénk azonban a jövőben egy olyan térképkezelő programrészt is elhelyezni az oldalon, amellyel egy listából
kiválasztva lehetne állomások elhelyezkedését megtekinteni, vagy amellyel például a keresési találatokat (egyszerre
akár többet is) meg lehetne jeleníteni egy térképen.
Vasútüzemi épületek: fűtőházak, fordítókorongok, vízházak gyűjteménye
Egy külön gyűjtemény lenne, amely csak a fent felsorolt vasútüzemi létesítmények teljeskörű bemutatását
valósítaná meg. Fényképeinket már ma úgy készítjük, hogy ehhez a fejezethet is legyen elegendő képünk.
Típusépületek
Köztudott, hogy a 19. sz. végén, 20. sz. elején a nagy vasútépítési láz időszakában hamar felismerték azt
a tényt, hogy az épülő vasútvonalak számára nagyon sok, hasonló funkciójú épületre van szükség földrajzilag
különálló helyeken. Ezért már hamar rájöttek arra, hogy az állomások felvételi épületeit, bakterházait,
raktárépületeit, mérlegházakat, őrházakat és más épületeket az egyes, földrajzilag eltérő helyeken létesülő
vasútállomásokon azonos tervek alapján építik meg. Ezeket a terveket hívják típustervekenek, és az ezalapján
megélült épületek a típusépületek.
Az ország tele van típustervek alapján megépült épületekkel: így történhet meg az, hogy Solymáron például
egy az egyben ugyanolyan állomásépületet találunk, mint ami Esztergom-Kertvárosban is van, vagy például Vácrátót
állomásnak pontosan ugyanolyan raktárépülete van, mint Gödöllőnek.
Az állomások különböző nagyságú forgalmát figyelembe véve négy különböző méretű felvételi épület típustervét készítették el, ezeket I., II., III., és IV. osztályú épületeknek nevezik. A IV. a legkisebb, az első osztályú a legnagyobb. Ezen belül is, minden osztályon belül létezik fővonali és mellékvonali változat.
Az oldal ezen fejezetének célja az egyes típusépületek és típustervek ismeretetése, valamint a
típustervek köré összegyűjteni a megvalósult épületekről készült fényképfelvételeket.
Figyelem!
Az oldal nem foglalkozik Nagy-Magyarországon kívüli, villamos, HÉV és földalatti vasúti megállóhelyek és állomásépületek bemutatásával. Tervezzük azonban a megszűnt vasútvonalak egy részének bemutatását.
Szerzői jogi közlemény
- A www.vasutallomasok.hu internetes oldal összes tartalma szerzői jogvédelem alá esik.
- A vasútállomások épületeiről, környezetéről és a vasúti járművekről készült fényképfelvételeket a MÁV
sajtóiroda beleegyezésével és írásos engedélyével készítettük.
- A sematikus vasútvonal térképek a www.terkepcentrum.hu internetes oldal térképe alapján készült.
- Az oldalon található fényképeket, információkat, térképeket kereskedelmi forgalomba hozni, saját munkaként
feltüntetni tilos. Más weboldalon való közzététel csak a forrás (www.vasutallomasok.hu) pontos és jól
látható feltüntetésével engedélyezett.
Felelősségvállalás
A honlapon szereplő adatokért, az adatok pontatlanságából eredő károkért az oldal szerzője semmilyen felelősséget
nem vállal.
Link csere
Társoldalak, érdeklődők link- vagy bannercsere igényére nyitottak vagyunk.
Kapcsolatfelvétel a
|