Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




Tarcal állomás végponti vasúti átjárójának átépítése

2014.01.01. 12:06 - Kovács Zsolt [k66zsolt]
A Szerencs – Nyíregyháza vasúti vonal Tarcal - Tokaj állomásközben, a 129+66,70 szelvényében keresztezi a 3615.sz közutat. Az említett közútnak jelentős a kamion- és személyforgalma. Az útátjáróban a fokozott közúti forgalom miatt az aszfaltburkolat több helyen feltöredezett, kátyúk keletkeztek. A jelentős vasúti forgalom, ezen belül a környék útépítési alapanyagát szállító tehervonat forgalom miatt az utóbbi években leromlott a vasúti pálya állapota is. Az útátjáró tövében a vágány elsárosodott a víztelenítés nem megfelelősége miatt. A BODAN burkolati elemek jelentősen elhasználódtak, a velük szemben támasztott minőségi és műszaki követelményeket már nem tudják teljesíteni ezért szükségessé vált a Tarcal-Tokaj állomásközben a 129+71 szelvényben lévő 9 mezős BODAN burkolatú útátjáró átépítése, új 9 mezős pontiSTRAIL burkolatúra. Az útátjáróban teljes felépítménycsere szükséges 54 rendszerű vágányban 24 m hosszban. A csatlakozó aszfalt útburkolat a közúti forgalom biztonságos átvezetésére képtelenné vált. A tervezett munkák elvégzésével elérhető, hogy az útátjáró teljesítőképessége az üzemi feltételeknek (közúti-, vasúti igénybevételek, sebesség) hosszabb távon is megfeleljen.
(Irodalom: Bodnár Zoltán: Tarcal-Tokaj között lévő vasúti átjáró átépítésének tervezése (Szakdolgozat, Debreceni Egyetem, 2013.). Fényképek: Kovács Zsolt okleveles matematikatanár,Tarcal.)


Vissza a képriportokhoz

Tarcal


=== Felületi hámlás jelei a meglévő BODAN betonelemeken. ===
A meglévő BODAN rendszerű útátjáró elemei nem biztosítanak megfelelő megtámasztást az útburkolatnak. Az átjáró betonból készült elemei elhasználódtak, a beton felületének hámlása, morzsolódása következett be. A körbefutó szögvas keret több helyen levált, repedezett, korrodált. Mivel az elemek nincsenek egymáshoz rögzítve, könnyen elmozdulhatnak a nagy forgalom vagy a vágányszabályozás hatására. Az elemek szétrendeződése is megfigyelhető.


=== A BODAN rendszer keresztmetszete. ===
A BODAN burkolati rendszer kis- és közepes forgalmú, nehézgépjárművek által kevésbé terhelt útátjárókban megfelelő. Elektromos szigetelési szempontból hátrányt jelent a belső elemek esetében a körbefutó szögvas-keret, amely csapadékos, hókásás időjárási körülmények között szigetelési zavart okozhat. Az elemek egymáshoz nincsenek szorosan rögzítve, ezáltal vágányszabályozáskor és a nagy közúti forgalmi terhelés hatására „elvándorolhatnak”. Nehézkes a kedvezőtlen közúti hossz-szelvény lekövetése, az útburkolat csatlakoztatása problémás. Pályafenntartási tapasztalatok mutatják, hogy sok esetben alakul ki a csatlakozó aszfaltburkolatban repedés, kisebb kátyú, illetve a burkolat süllyedése is gyakran felmerülő probléma.


=== A pontiSTRAIL rendszer keresztmetszete. ===
A pontiStrail rendszert nagy forgalmi terhelésnél és kedvezőtlen közúti hossz-szelvény esetén javasolt alkalmazni. A Tarcal-Tokaj útátjáró esetén alkalmazása az előbbi okok miatt előnyösebb. Az elemek nem „vándorolnak” a feszítő rendszernek köszönhetően, a vágányszabályozást és a nagy forgalmi terhelést is jobban bírja. A vasúti jelző és biztosítóberendezések szigetelési követelményeinek eleget tesz. Az elemek könnyebbek, mint a BODAN rendszer elemei, két ember megfelelő szerszámmal könnyen a helyére pattintja, amíg a BODAN elemek csak speciális fogókkal és minimum négy ember közreműködésével mozgathatóak. A ki- és beszerelés gyorsasága a vágányzárak alatt nagy jelentőséggel bír. A pontiSTRAIL rendszer ebben is jobb.



Vissza a képriportokhoz
Főoldalra