|
Zsuzsi Erdei Vasút Sámsoni út megállóhely felújítása
2014.01.03. 10:25 - Sándor Antal [ROCOman]
A kisvasút felújítására 2011/2012 évben került sor, melynek során számos új létesítménnyel gazdagodott és a vasúti pálya is bő 9km-en megújult. Ezen kis írás azonban csak a Sámsoni út mh. felújítására korlátozódik. A táblás megálló, anno megálló rakodóhelyként üzemelt,a 126+22,10 szelvényben egy jobbos kitérővel kiágazó csonkavágányon folyt a rakodás, egy fából készült oldalrakodóról, mely jelenleg ipari műemlék. A kisvasút felújítás utáni üzemeltetéséhez felmerült az igény a megállóhelyen esetenkénti vonatkeresztek lebonyolítására. Ennek érdekében Sámsoni út mh. vágányait fel kellett újítani. A rakodóvágány állapota miatt vonatközlekedésre alkalmatlan, a pályageometria az oldalrakodók mellett alkalmazott szabványméreteken volt, a vágány végén már közel 90cm-es szintkülönbséggel. Az új pályageometria után a csonkavágány a rakodótól kellő távolságra került, sínkoronaszintje megközelítette a fővágányét. Erre azért volt szükség,hogy az esetleg itt leszálló utasok, (a leszállás a csonkavágányon hivatalosan nem lett engedélyezve) a leszállást biztonságosan megtehessék. A tervezés és előkészítés után a munkálatok azonnal megkezdődtek, a bontáskor a csonkavágány 34kg-os sínjeit a hó alól kellett kiszedni. Ezek a sínek a városi szakasz 34kg-os részébe az új betonaljas szakaszba kerültek. A csonkába „i” sínek lettek kiszállítva és beépítve. A kiágazó kitérő a recski kőbánya iparvágányának a bontásából került a kisvasútra, típusa cVI. A kitérő csúcssínrögzítő szerkezete nagyon ritka és érdekes, nem sok ilyet lehet látni. Az alépítmény elkészülte után a tömörített zúzottkő alsó ágyazatra került lekötésre az új pálya. A felépítmény használt nagyvasúti talpfákon az átmenő fővágányban a régi, a csonka vágányban hozott „i” sínekkel. Ezután következett a felső ágyazat elkészítése és a pálya szabályozása, melyet a jászkiséri telephelyről tréleren ideszállított KV-01 típusú kisvasúti aláverőgép végzett. A csonkavágány végének a lezárására földkúp készült. Az elkészült pályát TrackScan típusú vágánymérő készülékkel bemértük a pályageometria ellenőrzésére. Végezetül el lettek helyezve, majd mázolva a pályatartozékok, szelvénykő, távolságjelző tábla, vágányvég jelző tábla. Az átmenő fővágány bal oldalán egy 70m hosszú, SK+15cm magas utasperon épült viacolor burkolattal a kényelmes le-, és felszállás biztosítására. Itt az erdő közepén ez nem igazán illik az összképbe. A régi peron használt betonaljakból volt kialakítva. Ez egy kis felújítással zúzalék terítéssel továbbra is megfelelt volna, de hát az EU így adott a felújításra támogatást.
A kisvasút vezetésének az előrelátását igazolja,hogy a forgalom beindulása után rendszeresek itt a vonatkeresztek. A megállóhely továbbfejleszthető, amennyiben a forgalom növekedése igényelné, egy balos azonos görbületű íves kitérő beépítésével teljes értékű megkerülő vágány létesíthető. A magam részéről szeretném mindenkinek a figyelmébe ajánlani ezt a kisvasutat, melynek hangulata, varázsa hamar magával ragadja az ide látogatókat, s reméljük, hogy ez a megállóhely a kisvasúttal soha nem kerül át az „elveszettek” rovatba. (Képek és szöveg: Danyik Pál 2012. december 15.)
Vissza a képriportokhoz
Sámsoni út
1. Csend, nyugalom, tisztaság. Ez uralkodott az első bejáráson.
2. A fából készült oldalrakodó ipari műemlék.
3. A vágányzáró sorompó maradványa, amely az új pályageometria miatt bontásra került.
4. Az oldalrakodó elbontott vágányából 34kg-os sínek kerültek elő.
5. Az átmenő fővágány oldalra kihelyezett sínjei.A kapcsolószerek a telephelyre lettek szállítva.
6. A jó idő beálltával sor került az alépítményi tükör kialakítására.
7. Utolsó méterek a csonkavágányban.
8. Tereprendezés. A fölös anyagot teherautó szállította el.
9. Az átmenő fővágány már elkészült a csonka vágány alsó ágyazatával együtt.
10. Lekötésre került a csonkavágány is.
11. A kiágazó kitérő alkatrészeinek összeillesztése.
11.a A kitérő ritka és különleges csúcssínrögzítő szerkezete.
11.b A vezető szögvas tetejének levágása mivel az Mk 48 as mozdony felakad rajta.
11.c A vezető szögvas tetejének köszörulése.
11.d Egy fotó erejéig egy míves súlykörte is felkerült a kitérőre.
11.e A talpfák hosszának méretre szabása.
11.f A kitérő behegesztése.
12. A kitérő lekötése befejeződött, a talpfák szépen méretre lettek szabva.
13. Munkavonat halad az átmenő fővágányon.
14. Az új kitérőn Martinka felé.
15. A kisvasút pályája elkészült a padkával együtt.
15.a A csonkából kikerült sínek elszállításra várva.
16. A kisvasút kezd egy igazi kétvágányos megállóhelyre hasonlítani.
17. Helyére került a biztonsági határjel is.
18. A szelvénykő
19. és a távolságjező tábla.
20. Földkúp a csonkavágány végén még kopaszon
21. és a vágányvég jelző táblával.
22. A kitérő állítószerkezetének a mázolása.
22.a Váltóállító lemázolva.
23. Előkészületek a peronszegély rakásához.
24. A megállóhely körvonalazódó 15cm magas peronja.
25. Peronépítési panoráma
26. Viacolorral leburkolt peron a zöldellő padkával.
27. A szabályozást a KV 01-es kisvasúti aláverőgép végezte. Itt még Erdészlak és Martinka között dolgozik.
27.a A pályaépítés és szabályozás után a geometria bemérése TrackScan típusú mérőkészülékkel.
28. Sámsoni út mh. néhány héttel később.
29. Az első igazi kereszt a kisvasút ünnepélyes átadásának a napján.
30. Teltház.
|