|
Drégely
2014.01.30. 06:53 - Szente-Varga Domonkos [szvdom]
Fotók dátuma: 2005.11.20.
Vissza a képriportokhoz
Drégely
![](kepek/p0000/p0000787.jpg)
A vasúti pálya ezen szakaszán erős ívet vesz, így kerüli meg a falut, melynek keleti oldalán halad el a vasút. A pálya a falu és a falun túl lévő hegyek közé van beszorítva, Nagyoroszi felől a pálya egyik oldalán támfallal kiépített nagy bevágásban közeledik a megállóhoz. A felvételi épület bővített őrház, mely hála istennek átvészelte a történelem viharait, és csak az épület pályára merőleges tengelyű blokkjának pálya felőli ablakát alakították át, valamint a vakolatdíszek tűntek el. A növényzet, a peron kialakítása (padok, virágoskert) kellemes falusi megállóhely hangulatát áraszt, ebben szerepet játszik az eredeti "Drégely" állomástábla is. A képen az épület látható Nagyoroszi (Vác) felől érkezve.
![](kepek/p0000/p0000788.jpg)
Közúti átjárót is van a megállóban, mely érkezésünkkor még kézi vezérlésű sorompóval biztosított volt, azonban már ekkor kiépítés alatt volt a mostani, fénysorompós biztosítás, melyhez a vasúti járművek számára fedezőjelzőt is telepítettek mindkét irányból, előjelzőkkel. A peron az út mindkét oldalán megvan, de a megszokott hosszabb, akár hat kocsis Bz szerelvények csak úgy tudnak helyesen megállni, ha mindkét oldali peront igénybe veszik. Ezért aztán ha vonat jön erre, akkor bizony percekig le van engedve a sorompó rúdja, és csak akkor nyílik ismét fel, ha mindenki felszállt és leszállt és a vonat továbbhaladt. A képen a megálló látható a támfal tetejéről, Drégelypalánk (Balassagyarmat) felé tekintve.
![](kepek/p0000/p0000789.jpg)
Drégelypalánk felől közelítve
![](kepek/p0000/p0000790.jpg)
Látkép Nagyoroszi (Vác) felé a támfal tetejéről
![](kepek/p0000/p0000791.jpg)
Hatkocsis Bz szerelvény indul tovább Nagyoroszi felé
![](kepek/p0000/p0000792.jpg)
Drégelypalánk felé közúti híd a pálya felett
![](kepek/p0000/p0000793.jpg)
A képen még megvan a régi sorompó
![](kepek/p0000/p0000794.jpg)
Bekukkantva a kertbe találunk egy régi mellékhelység épületet, illetve hátul az udvarban egy kisebb melléképületet is.
![](kepek/p0000/p0000795.jpg)
Ez a kép jól összefoglalja a megállót. A falu az úton elindulva balra található.
![](kepek/p0000/p0000796.jpg)
Főhomlokzat. Kétféle állomásnév táblája is van a megállónak, egy régi, fehér alapon fekete hosszúkás betűkkel írt, de van egy lemezdoboz, elől a betűk kivágva, este kivilágítható volt.
![](kepek/p0000/p0000797.jpg)
Érkezés a megállóba Nagyoroszi (Vác) irányából
![](kepek/p0000/p0000798.jpg)
Ez a kép a domboldalból készült, Drégelypalánk (Balassagyarmat) felé tekintünk
![](kepek/p0000/p0000799.jpg)
A sorompó mellől ha bekukkantunk a kertbe, láthatjuk az őrház jellegzetes, hátsó padláslépcsőjét is.
![](kepek/p0000/p0000800.jpg)
Az épület előtt a frissen telepített fénysorompó vezérlődoboza, vonali telefonnal, erre utal az oldalán olvasható fekete alapon fehérrel írt "T" betű.
![](kepek/p0000/p0000801.jpg)
Az épület pályával merőleges tengelyű blokkjában helyezkedik el a forgalmi iroda és a váróterem a jegypénztárral.
![](kepek/p0000/p0000802.jpg)
Bz szerelvény a megállóban
![](kepek/p0000/p0000803.jpg)
A vonat Vác felé halad tovább
![](kepek/p0000/p0000804.jpg)
Látkép Nagyoroszi (Vác) felől
![](kepek/p0000/p0000805.jpg)
Látkép Vác felé, a képen látszik a magas támfal is, a növényzetet nemrég pucolták le a domboldalról
![](kepek/p0000/p0000806.jpg)
Ez pedig már a támfal mellől készült kép, az ív után egy egyenes szakasz következik Nagyoroszi felé
![](kepek/p0000/p0000807.jpg)
Magaslati kép a támfal tetejéről szintén Nagyoroszi irányába tekintve
![](kepek/p0000/p0000808.jpg)
A megálló.
![](kepek/p0000/p0000809.jpg)
Jobbra a felvételi épület lóg be, előttünk az útátjáró
![](kepek/p0000/p0000810.jpg)
A közút itt bizony már csak földút: mögöttünk a falu mindössze néhány épülete található már csak
![](kepek/p0000/p0000811.jpg)
Ezekre a házakra gondolok. Ahogy a korlátból is látszik, a kép a peronról készült.
![](kepek/p0000/p0000812.jpg)
Házak a peron mellett
![](kepek/p0000/p0000813.jpg)
Mit látunk Nagyoroszi felé fordulva
![](kepek/p0000/p0000814.jpg)
Az újonnan telepített fedezőjelző: van rajta hívójelzésre alkalmas kiegészítő jelző, sőt a hátán lévő, ellentétes irányba fordított jelzőlappal hívójelzés feloldása jelzés is adható, ha a szemközti irányból kellett hívójelzést adni a túloldali fedezőjelzővel.
![](kepek/p0000/p0000815.jpg)
Mégegy sorompós kép
![](kepek/p0000/p0000816.jpg)
A falu felől közelítve a megállót
![](kepek/p0000/p0000817.jpg)
A Drégelypalánk felé eső perondarab
![](kepek/p0000/p0000818.jpg)
A pálya így folytatódik Drégelypalánk (Balassagyarmat) felé
![](kepek/p0000/p0000819.jpg)
Ez pedig már a nyílt vonali pálya a megálló előtt Drégelypalánk felől közeledve
![](kepek/p0000/p0000820.jpg)
Ugyanez a szakasz, csak fölközeli szemszögből. A képen a fedező jelző előtti ismétlőjelző látható, melyre az erős ív miatt van szükség.
![](kepek/p0000/p0000821.jpg)
Nyíltvonali pálya Drégelypalánk irányába, a híd előtt még elkezd lejteni a pálya, és egy erős bevágásban ereszkedik lefelé. A vágánytól balra háttal álló kétfényű jelző a megállóban lévő fedezőjelző előjelzője, a híd mögötti alak előjelző (sárga téglalap fehér kerettel) viszont már Drégelypalánk bejárati jelzőjének előjelzője, amely a "főjelzőn megállj jelzés várható" jelzést mutat, és csak a tetej látszik.
![](kepek/p0000/p0000822.jpg)
Kicsit közelebb érve a hídhoz a bevágás egyre mélyebb. A híd alatt áthaladva az előjelző után a pálya bal kanyart vesz Drégelypalánk felé.
![](kepek/p0000/p0000823.jpg)
Drégelypalánk felé tekintünk, mögöttünk a kezdődő ívet követkve Drégely megállóhelyre érkezhetünk.
![](kepek/p0000/p0000824.jpg)
A híd fölötti erdős mezős domboldal már határeset: valahol ott húzodik a magyar-szlovák határ.
![](kepek/p0000/p0000825.jpg)
A hídról vissza Drégely (Vác) irányába tekintünk.
![](kepek/p0000/p0000826.jpg)
A híd alatt
|