|
Fehérvárcsurgó
2014.01.30. 05:45 - Szente-Varga Domonkos [szvdom]
Fotók dátuma: 2005.10.08.
Vissza a képriportokhoz
Fehérvárcsurgó

Az állomásépület egy érdekes színfoltja a magyar vasútállomásoknak. Az épület kisebb egy HÉV IV. osztálynál, de azért egy őrháznál méretesebb. Tömege alapján egy egyszerű nyeregtetős, oromfalas épület, azonban a sínek felőli oldalon megindul a tobzódás, legalábbis az épület többi homlokzatához képest. Két érdekes stílusnem van jelen a homlokzaton, melyek ugyenegy adott korra (20-as, 30-as évek) jellemzőek, azonban egymástól függetlenek. Az egyik a vízszintesen osztott ablakok az azokat összefogó, alsó-felső vakolat csíkokal, a homlokzat síkjából kiugró sarkos épületrész, mely a peronra és a pályára való jó rálátás miatt kellettek. A másik az előző stílusnak az ellentéte: a neobarokk oromfal. Az épület mögött találunk még egy mellékhelység épületet, kissé romos állapotban.

A megállóban közút keresztezi a vaspályát, fénysorompóval biztosított. A felvételi épület az út egyik oldalán, a peron ehhez képest a felvételi épülettel azonos és átellenes oldalán is megtalálható. Ottjártunkkor az épület előtt a peront felbontották, így csak a másik oldalt lehetett használni, a vonatok is ott álltak meg. A megálló ezen oldalán egy üvegfalu esőbeállót emeltek, a várótermet helyettesítendő. A község innen messzebb van. A vasúti pálya Komárom felé később jobban is megközelíti azt, azonban főútvonali csatlakozása csak itt van, ez indokolta a megálló távolabbi elhelyezését is, ami azonban nem biztos hogy kedvezőbb az utasok számára. A képen egy csörgő (M41) vontatta kétkocsis Bz szerelvény érkezik a megállóba Komárom felől.

A megálló képe Bodajk (Komárom) felől érkezve

Moha-Rakodó (Székesfehérvár) felől érkezve ezt látni

A falu két tornya a távolban

A felvételi épület háta a közút felől

Komárom felé nézve

A felvételi épület Komárom felől érkezve

A felvételi épület másik oldala: Moha-Rakodó (Székesfehérvár) felől érkezve ezt látni.

A peron füves

A mellékhelység romos épülete

A peron folytatását a sorompók után átépítik

Tábla

Moha-Rakodó felől érkezve a megálló felé

Vadles a közelben

Bodajk (Komárom) felé egyenesen folytatódik a pálya

M41 dízelmozdony közeledik Bodajk felől

A megálló végétől nincs messze a következő állomás: Moha-Rakodó (Székesfehérvár irányába). A képen az állomás bejárati jelzőjének háromfogalmú alak előjelzője is látható, azonban a vágánytól megszokottnál távolabbi helyezkedik el, elképzelhető, hogy időközben nyomvonalkorrekciót hajtottak végre a vonalnak ezen a szakaszán. A felvételi épület szintén a jobb oldalon helyezkedik el, és szintén szembetűnő a megnagyobbodott távolság a pálya és az épület között. Persze ez csak egy feltételezés, igazi magyarázatot még nem találtunk rá.

A peron képe a közúti átkelővel és mögötte a felvételi épülettel Moha-Rakodó irányába tekintve

Mégegy kép a Bzmot motorvonatot húzó M41-es ritka vasúti szerelvényről.
|