|
Fehérvárcsurgó
2014.01.30. 05:45 - Szente-Varga Domonkos [szvdom]
Fotók dátuma: 2005.10.08.
Vissza a képriportokhoz
Fehérvárcsurgó
![](kepek/p0000/p0000959.jpg)
Az állomásépület egy érdekes színfoltja a magyar vasútállomásoknak. Az épület kisebb egy HÉV IV. osztálynál, de azért egy őrháznál méretesebb. Tömege alapján egy egyszerű nyeregtetős, oromfalas épület, azonban a sínek felőli oldalon megindul a tobzódás, legalábbis az épület többi homlokzatához képest. Két érdekes stílusnem van jelen a homlokzaton, melyek ugyenegy adott korra (20-as, 30-as évek) jellemzőek, azonban egymástól függetlenek. Az egyik a vízszintesen osztott ablakok az azokat összefogó, alsó-felső vakolat csíkokal, a homlokzat síkjából kiugró sarkos épületrész, mely a peronra és a pályára való jó rálátás miatt kellettek. A másik az előző stílusnak az ellentéte: a neobarokk oromfal. Az épület mögött találunk még egy mellékhelység épületet, kissé romos állapotban.
![](kepek/p0000/p0000960.jpg)
A megállóban közút keresztezi a vaspályát, fénysorompóval biztosított. A felvételi épület az út egyik oldalán, a peron ehhez képest a felvételi épülettel azonos és átellenes oldalán is megtalálható. Ottjártunkkor az épület előtt a peront felbontották, így csak a másik oldalt lehetett használni, a vonatok is ott álltak meg. A megálló ezen oldalán egy üvegfalu esőbeállót emeltek, a várótermet helyettesítendő. A község innen messzebb van. A vasúti pálya Komárom felé később jobban is megközelíti azt, azonban főútvonali csatlakozása csak itt van, ez indokolta a megálló távolabbi elhelyezését is, ami azonban nem biztos hogy kedvezőbb az utasok számára. A képen egy csörgő (M41) vontatta kétkocsis Bz szerelvény érkezik a megállóba Komárom felől.
![](kepek/p0000/p0000961.jpg)
A megálló képe Bodajk (Komárom) felől érkezve
![](kepek/p0000/p0000962.jpg)
Moha-Rakodó (Székesfehérvár) felől érkezve ezt látni
![](kepek/p0000/p0000963.jpg)
A falu két tornya a távolban
![](kepek/p0000/p0000964.jpg)
A felvételi épület háta a közút felől
![](kepek/p0000/p0000965.jpg)
Komárom felé nézve
![](kepek/p0000/p0000966.jpg)
A felvételi épület Komárom felől érkezve
![](kepek/p0000/p0000967.jpg)
A felvételi épület másik oldala: Moha-Rakodó (Székesfehérvár) felől érkezve ezt látni.
![](kepek/p0000/p0000968.jpg)
A peron füves
![](kepek/p0000/p0000969.jpg)
A mellékhelység romos épülete
![](kepek/p0000/p0000970.jpg)
A peron folytatását a sorompók után átépítik
![](kepek/p0000/p0000971.jpg)
Tábla
![](kepek/p0000/p0000972.jpg)
Moha-Rakodó felől érkezve a megálló felé
![](kepek/p0000/p0000973.jpg)
Vadles a közelben
![](kepek/p0000/p0000974.jpg)
Bodajk (Komárom) felé egyenesen folytatódik a pálya
![](kepek/p0000/p0000975.jpg)
M41 dízelmozdony közeledik Bodajk felől
![](kepek/p0000/p0000976.jpg)
A megálló végétől nincs messze a következő állomás: Moha-Rakodó (Székesfehérvár irányába). A képen az állomás bejárati jelzőjének háromfogalmú alak előjelzője is látható, azonban a vágánytól megszokottnál távolabbi helyezkedik el, elképzelhető, hogy időközben nyomvonalkorrekciót hajtottak végre a vonalnak ezen a szakaszán. A felvételi épület szintén a jobb oldalon helyezkedik el, és szintén szembetűnő a megnagyobbodott távolság a pálya és az épület között. Persze ez csak egy feltételezés, igazi magyarázatot még nem találtunk rá.
![](kepek/p0000/p0000977.jpg)
A peron képe a közúti átkelővel és mögötte a felvételi épülettel Moha-Rakodó irányába tekintve
![](kepek/p0000/p0000978.jpg)
Mégegy kép a Bzmot motorvonatot húzó M41-es ritka vasúti szerelvényről.
|