|
Elbontották a kisterenyei fűtőházat
2008.12.24. 23:17 - Faltusz Csaba [fcs]
IN MEMORIAM 1911-2008
A kisterenyei körfűtőház közel 100 éves története:
1911-ben adták át a HÉV típustervek szerint épített négyállású fűtőházat, amelyet a 377-es sorozatú gőzmozdonyok „garázsaként” kezdte meg életét. 1938-ra már 11 állású volt a körfűtőház, később további állásokkal nem bővítették. A 40-es években bővült a fűtőtelep jóléti épületekkel, majd a 50-es években több kisebb átalakítást, hozzátoldást építettek. A hátsó toldalék épület magába foglalta a mellékhelyiségeket és az elektromos kapcsolószobát. A 60-as években választották le a 11. állást és a helyére asztalos műhely került kialakításra. A 1984-es gőzmozdony korszak lezárultával és a Bz-k érkezésével a negyedik és az ötödik állás közé elválasztó falat húztak fel, hogy leválaszthassák azt a diesel üzem részére. Az első négy állás fölé álmennyezetet is építettek a hatékonyabb kifűthetőség miatt. A fűtőház bezárása az 1993-94-es évre tehető. Az épület állapota a bezárást követően romlott, majd a vágányok felőli oldalon álló irodablokk részt a könnyen javítható tető ellenére lebontották. A 2000-es évek elején a megmaradt vágányzatot felszedték, a fordítókorongot elbontották és annak vályúját feltöltötték, majd az épületet sorsára hagyták.
2008. december 5-én hírt kaptunk róla, hogy a [[vonkep.php?num=81 | Hatvan-Kisterenye-Somoskőújfalu]] vonal [[allomas.php?az=mtsz | Mátraszőlős-Hasznos]] romos állomásépületét bontják, majd nem sokkal később a közeli [[allomas.php?az=mtvr | Mátraverebély]] épületét is elbontották. Úgy tűnik a vonal összes romos épületére sor került, mert 2008. december 12-én éjjel a fűtőházat lebontották, az épület sorsa ezzel megpecsételődött.
A fűtőházért megmentésén fáradozott a Kisterenyei Körfűtőházért Egyesület, akik újra életre szerették volna kelteni a fűtőházat. Az egyesület oldala az elbontással együtt megszűnt. Emléke tovább él bennünk…
Vissza a képriportokhoz
Kisterenye
A fűtőház látképe 2005 nyarán, amikor még a 84-es vágányait még koptatták a vonatok. Szente-Varga Domonkos felvétele
Az állások zárt ajtajai. Szente-Varga Domonkos felvétele
Az állások ajtajainak íve. Tóth Márton felvétele
2005 forró nyári napján vár további sorsára. Tóth Márton felvétele
A város felőli oldal, az 1952-ben épített toldalék épülettel. Faltusz Csaba felvétele
A diesel-csarnok. Napsütésben a megritkított deszkaburkolat egyedi hangulatot teremtett a belső térben. Faltusz Csaba felvétele
Az egykori panoráma Bátonyterenye felé. Faltusz Csaba felvétele
Egykori szép, kormos világ tanúja. Tóth Márton felvétele
Az állások ajtajainak zsanérja. Faltusz Csaba felvétele
Se fény, se épület, se hely...Faltusz Csaba felvétele
A mai valóság: Kiss Zsolt felvétele az eltűnt fűtőház helyéről, 2008. december végén.
Emléke tovább él...(forrás: www.indohaz.hu)
|