|
Elbontották a kisterenyei fűtőházat
2008.12.24. 23:17 - Faltusz Csaba [fcs]
IN MEMORIAM 1911-2008
A kisterenyei körfűtőház közel 100 éves története:
1911-ben adták át a HÉV típustervek szerint épített négyállású fűtőházat, amelyet a 377-es sorozatú gőzmozdonyok „garázsaként” kezdte meg életét. 1938-ra már 11 állású volt a körfűtőház, később további állásokkal nem bővítették. A 40-es években bővült a fűtőtelep jóléti épületekkel, majd a 50-es években több kisebb átalakítást, hozzátoldást építettek. A hátsó toldalék épület magába foglalta a mellékhelyiségeket és az elektromos kapcsolószobát. A 60-as években választották le a 11. állást és a helyére asztalos műhely került kialakításra. A 1984-es gőzmozdony korszak lezárultával és a Bz-k érkezésével a negyedik és az ötödik állás közé elválasztó falat húztak fel, hogy leválaszthassák azt a diesel üzem részére. Az első négy állás fölé álmennyezetet is építettek a hatékonyabb kifűthetőség miatt. A fűtőház bezárása az 1993-94-es évre tehető. Az épület állapota a bezárást követően romlott, majd a vágányok felőli oldalon álló irodablokk részt a könnyen javítható tető ellenére lebontották. A 2000-es évek elején a megmaradt vágányzatot felszedték, a fordítókorongot elbontották és annak vályúját feltöltötték, majd az épületet sorsára hagyták.
2008. december 5-én hírt kaptunk róla, hogy a [[vonkep.php?num=81 | Hatvan-Kisterenye-Somoskőújfalu]] vonal [[allomas.php?az=mtsz | Mátraszőlős-Hasznos]] romos állomásépületét bontják, majd nem sokkal később a közeli [[allomas.php?az=mtvr | Mátraverebély]] épületét is elbontották. Úgy tűnik a vonal összes romos épületére sor került, mert 2008. december 12-én éjjel a fűtőházat lebontották, az épület sorsa ezzel megpecsételődött.
A fűtőházért megmentésén fáradozott a Kisterenyei Körfűtőházért Egyesület, akik újra életre szerették volna kelteni a fűtőházat. Az egyesület oldala az elbontással együtt megszűnt. Emléke tovább él bennünk…
Vissza a képriportokhoz
Kisterenye
![](kepek/p0030/p0030192.jpg)
A fűtőház látképe 2005 nyarán, amikor még a 84-es vágányait még koptatták a vonatok. Szente-Varga Domonkos felvétele
![](kepek/p0030/p0030193.jpg)
Az állások zárt ajtajai. Szente-Varga Domonkos felvétele
![](kepek/p0030/p0030194.jpg)
Az állások ajtajainak íve. Tóth Márton felvétele
![](kepek/p0030/p0030195.jpg)
2005 forró nyári napján vár további sorsára. Tóth Márton felvétele
![](kepek/p0030/p0030196.jpg)
A város felőli oldal, az 1952-ben épített toldalék épülettel. Faltusz Csaba felvétele
![](kepek/p0030/p0030197.jpg)
A diesel-csarnok. Napsütésben a megritkított deszkaburkolat egyedi hangulatot teremtett a belső térben. Faltusz Csaba felvétele
![](kepek/p0030/p0030198.jpg)
Az egykori panoráma Bátonyterenye felé. Faltusz Csaba felvétele
![](kepek/p0030/p0030199.jpg)
Egykori szép, kormos világ tanúja. Tóth Márton felvétele
![](kepek/p0030/p0030200.jpg)
Az állások ajtajainak zsanérja. Faltusz Csaba felvétele
![](kepek/p0030/p0030201.jpg)
Se fény, se épület, se hely...Faltusz Csaba felvétele
![](kepek/p0030/p0030202.jpg)
A mai valóság: Kiss Zsolt felvétele az eltűnt fűtőház helyéről, 2008. december végén.
![](kepek/p0030/p0030203.jpg)
Emléke tovább él...(forrás: www.indohaz.hu)
|