Állomás kereső:

Regisztráció

Vonalbejárás: Füzérkomlós - Pálháza

2011.02.12. 21:20 - Kéri Péter [KeriPetya]
A Hegyközi Kisvasút szerelvényei 1924 - 1980 között szállították az utasokat a Füzérkomlós - Sátoraljaújhely - Sárospatak - Balsa Tiszapart vasútvonalon. A vonal Balsán csatlakozott a Nyírvidéki Kisvasút hálózatához, így akkoriban Nyíregyházáig is eljuthattunk kisvasúton...
2009 augusztusában megnéztem, mi maradt a Füzérkomlós - Pálháza szakaszból (a jelenleg is működő Pálháza Ipartelepek - Pálháza vonalszakaszt nem vettem figyelembe)...

Vissza a képriportokhoz

Az egykori végállomáson egy emléktáblát találunk, mely a működés idejéről tájékoztat bennünket.

Az emléktábla mögöttünk helyezkedik el, most a vonal kezdőpontja felé tekintünk. Tisztán kivehető az egykori vágány helye, illetve a rakodó fala is szépen megmaradt.

A teniszpálya mögött található a fordítókorong maradványa...

Egy darabig egy erdei úton haladunk, a bal oldali fán látszik, hogy a vízszintes kék jelzést kell követnünk. A térképeken a vonalszakasz nagy részén ez a turistaút vezet, azonban ez a későbbiekben okozott némi meglepetést...

Egy áteresz azért maradt ezen a részen. Innen nem messze pedig el kell döntenünk, hogy jobbra vagy balra megyünk tovább az úton, de nincs mese, nekünk egyenes a jó irány. Azaz irány a gaz... turistajelzés ide vagy oda.

Néhány méterrel a földút elhagyása után, ahol egyenesen jövünk tovább, ilyen a nyomvonal... még éppen járható és élvezhető. Lesznek izgalmasabb szakaszai is a túrának!

Ha beverekedtük magunkat a nagy gazba, pár száz méter után rálelhetünk erre a kis hídra. Láthatjuk rajta a kék vízszintes csíkot... a patakba néhány betonalj is be van dobálva.

A híd a nyomvonalról, Füzérkomlós irányából.

A nyomvonal, de írhatnám a kék vízszintes jelzésű turistaútnak is. Nem tudom, normális esetben kinek lenne kedve itt túrázgatni...

Egy kellemes (vagy kellemetlen) bozótharc után észrevehetjük, hogy ezt is itt felejtették.

Terepviszonyok... a Nyíri - Bózsva közútig ez vár ránk. És ez még mindig a turistaút!

Néhány betonalj is itt maradt az utókornak.

Itt már kezdtem nagyon unni a gazokkal, csalánokkal folytatott harcot. Ekkor még nem tudtam, mennyire megéri továbbmenni...

A korábban említett Nyíri - Bózsva közutat keresztezve egy újabb maradvány; valahol itt lehetett Nyíri megállóhely.

Lényegében a közutat elhagyva Kisbózsva megállóhelyig hangulatos erdei úton vezet(ett) a nyomvonal, így ez egy meglehetősen kellemes szakasz.

Első pillantásra betonaljnak tűnt az út mellé bedobott betondarab, de közelebbről megnézve bizony ez egy szelvénykő!

A 217 - es fekszik a fák alatt, háttal az erdei ösvénynek. Mai napig nem tudom felfogni, hogy felejthették itt... de persze nem zavar, ez egy igazi vonalbejárós vadász - zsákmány...

Kisbózsva megállóhelynél ez a kis áteresz maradt meg a kisvasútból, illetve legalább egy távíróoszlop csonkja.

Kisbózsvától Pálháza felé tekintünk.

Íme a "legalább egy" csonk... még egy rövid szakaszon előre lehet haladni a gazban, utána viszont kénytelenek vagyunk letérni a nyomvonalról, és a következő közútig (Pálháza - Nagybózsva) vissza sem tudunk térni rá.
A közúttól tovább haladva erdős szakasz következik, ahol mindössze egy áteresz maradt meg.

Pálháza Ipartelep ma is működő kisvasúti megállóhelytől Rostalló / Füzérkomlós felé nézünk. A meglévő vágányon juthatunk el Rostallóra, mellette jobb oldalon volt a füzérkomlósi szárny vágánya.

Ugrás Pálházára: néhány "fadarab" még megmaradt, illetve a sínszálak láthatóak az aszfalt alatt.

A háttérben a jelenlegi kisvasúti végállomás, előtérben pedig a sínszálak közelebbről, Sátoraljaújhely irányából.

Itt bizony sínszálak futottak..! Lehet, hogy ott vannak még az aszfalt alatt.

Sátoraljaújhely felé haladunk, bal oldalon egy ott felejtett szelvénykő: a 174 - es...

Egy kicsit használt, de még áll a régi helyén.

Pálháza határában, vonalbejáró túránk végén pedig ez a kedves kis hidacska az utolsó jel, hogy egykor hosszabb volt a jelenlegi pálházai kisvasút... nem csak Füzérkomlós, hanem Sátoraljaújhely irányába is.
Érdekesség: a GoogleMaps Füzérkomlós - Pálháza Ipartelep viszonylatot még mindig jelöl...!

A Pálháza végét jelző tábla és a híd után néhány méterrel így fest a nyomvonal.
"Köszönjük, hogy velünk utaztak... viszontlátásra...!"