|
Celldömölk
2011.08.08. 00:30 - Sándor Antal [ROCOman]
Az állomás általános leírása:
Az állomás a település észak-keleti szélén helyezkedik el. Tizennégy vágányos, számos csonka és iparvágánnyal, vontatási teleppel. Forgalmi szolgálat menetjegykiadás, váróterem van. Az I. és a II. vágány között keskeny aszfaltozott, míg a III. és az V. között – az egykori IV. vágány helyén – emelt szintű, térkővel burkolt, az V. és a VI. vágány között pedig sóderral borított a peron.
Megközelítésük a vágányokon átjárva lehetséges. Csomóponti jellege miatt a személyforgalom igen nagy és van áruforgalom is. A kitérők java része motoros állítású, kezelésük a II-es, a helyi szakzsargonban Vinári-toronynak hívott állítótoronyból történik.
A rendelkező forgalmi szolgálattevő itt dolgozik, míg az impozáns felvételi épületben a külsős forgalmi szolgálattevő irodáját találjuk. A biztosítóberendezés fényjelzős. A kezdőponti oldalon
fél- és fénysorompós átjáró van. A végponti oldalon aluljárón keresztül bonyolódik a közút forgalma. Közvetlenül a felvételi épület előtt vannak az autóbusz megállók. Pár lépésnyire találunk postahivatalt is a kijárattal szemközt. Az állomás előtti téren Baross Gábor mellszobra látható, illetve egy emléktábla is van
a felvételi épület falán. Büfé és zöldséges is található az állomáson. Az épület teljes hosszában van előtető ahol kényelmes padokon ülve is eltölthetjük az időt, vonatunkat várva.
A felvételi épület és a mozdony skanzen:
Az eredeti felvételi épület tervei a Magyar Királyi Vasútépítészeti Igazgatóságon, Budán, az akkori MÁV szabványtervek adoptálásával készültek. Néhány fennmaradt részletterven Szentgyörgyi Béla korabeli neves vasútépítő mérnök aláírása szerepel. A századfordulón végrehajtott bővítést a MÁV főépítésze, a mohácsi születésű Pfaff Ferenc (1851-1913), a budapesti József Nádor Műegyetemen Steindl Imre tanítványaként végzett építész tervezte. Az egykori I. osztályú felvételi épületet nyugati irányban 12m-rel megtoldva egybeépítették az addig különálló resti épületével. A resti konyhája és étterme átkerült a felvételi épületbe. Ezek helyére került az utasfogadó csarnok a két toronnyal. Magát az épületet keleti irányban is megtoldották három ablaktengellyel. Az 1859. évi újabb bővítés során az épületet keleti irányban ismét megtoldották egy földszintes épületrésszel, egybeépítve azt a Magyar Nyugati Vasút egykori osztálymérnökségének épületével. A Pfaff-féle állomásépületek jellegzetessége a hármas, hangsúlyt adó tömegkompozíció.
A kiemelt középső tömbhöz hosszú, földszintes oldalszárnyak csatlakoznak, míg az épületvégeket hangsúlyosabb pavilonok zárják.
Az épületrészeket összekötő folyosóból nyílnak a nagyobb terek: központi csarnok, várótermek, étterem stb.. A gőzmozdonnyal vontatott 8-10 vasúti kocsi hosszához igazodó épületek, város felé néző homlokzata volt a díszesebb. A celldömölki a híres építész legszebb épületei közé tartozik, megőrzése, felújítása kötelessége az utókornak. A vasúti közlekedés aranykorát idézik fel az állomás területén található mozdony skanzenben kiállított 275-ös és 424-es sorozatú mozdonyok a hozzájuk kapcsolt személyszállító vagonokkal.
A skanzennel szemben az állomás túloldalán van a fűtőház és a javítóműhelyek. (A szöveget Majdán János: A celldömölki vasútállomás vonzáskörzete című írásának felhasználásával összeállította Sándor Antal 2011. május. Képek: Sándor Antal 2010. augusztus.)
Vissza a képriportokhoz
Celldömölk
A felvételi épület Szombathely felől nézve.
A felvételi épület Sümeg felől nézve.
A felvételi épület utcafrontja az autóbusz megállókkal.
A Posta épülete.
A Vasútegészségügyi KHT a csomóponti főnökség és a vasúti rendőrség közös épülete a felvételi épülettel szemben az utca túloldalán.
A felvételi épület impozáns középső része a város felől nézve.
A vasminiszter emléktáblája az állomásépület falán.
A Vasútvill Kft. épülete.
A kerékpártároló közvetlenül a kijárat mellett.
Zöldséges üzlet a központi csarnokban.
Jegypénztárak.
Emléktábla a központi csarnok falán.
Az előtető alatt állva gyakorta ez a látvány tárul a szemünk elé. Az I. vágányról is indul vagy oda is érkezik személyvonat.
Ha nem akarunk a központi csarnokon átvágni itt is elhagyhatjuk az állomás területét. A kerékpárokhoz ez a legrövidebb út.
A vasútvonal megnyitásának 125. évfordulóján leleplezett emléktábla a felvételi épület falán.
A Bubaber Zrt. kirendeltségének irodája is helyet kapott az épületben.
De itt vannak a vasutas szakszervezetek irodái is.
A kocsivizsgálók szolgálati helyisége közvetlenül a resti mellett van.
Az épület felújításakor ügyeltek a részletekre.
A IV. vágány peronján állva Sárvár felé tekintünk.
Ha épp nincs vonat az állomáson akkor vethetünk egy pillantást a vontatási telepre is a peronról.
A IV. vágány peronján állva Boba felé nézünk.
Útban a Vinári-torony felé.
A MÁVÉPCELL Kft épülete az állomás Boba felőli végén.
A Vinári-torony.
A váltóállító torony lépcsőházában járunk.
A rendelkező forgalmi szolgálattevő munkahelye a toronyban.
Pillantás a torony ablakából Boba felé.
Az ablakból belátni a MÁVÉPCELL Kft. telephelyére is.
A torony ablakából az állomás felé tekintve ez a látvány tárul a szemünk elé.
Útátjáró a kezdőponti oldalon. A forgalom kifejezetten nagy.
Balról jobbra: Vinár, a rendező és a Boba felé futó vágányok. Az útátjáróban állva a nyílt vonal felé tekintünk.
Kezdőponti váltókörzet I. Az útátjáróban állva az állomás felé nézünk.
Kezdőponti váltókörzet II.
Kezdőponti váltókörzet III.
Az állomáson lépten-nyomon vasútüzemi célú kocsikat látni.
Rakminta néhány talpfa társaságában.
Az állomás egy félreeső részén pályaépítési anyagok halmai.
Rakodóterület.
A 2.sz. Raktárvezetőség épülete vasútüzemi kocsikkal.
Egy hómaró is rejtőzik itt.
Még vasútüzemi kocsik.
MÁV Zrt. Beszerzési és Készletgazdálkodási Szolgáltató Egység Nyugat-Magyarországi Regionális Logisztikai Központ raktárbázis Celldömölk bejárata.
A fűtőházi bejáró vágányok.
Rengeteg különböző vasúti jármű található itt.
Bzmot-ok mindenütt.
Vége a szolgálatnak, irány a motorgarázs.
A motorgarázs belülről.
Egy félegyházi kocsi a csoportemelőn a fűtőház mellett.
Sikátorban.
A vontatási telep mélyén, hol a házak összebújnak.
A gőzösvilág emléke I. Vízdaru.
A gőzösvilág emléke II. Vizsgálóakna.
A gőzösvilág emléke III. Szénszerelő.
A gőzösvilág emléke IV. Fordítókorong.
Padló alatti kerékeszterga. Nagy előnye, hogy a jármű alól nem kell kiemelni a kerékpárt a megmunkáláshoz.
Frissen esztergált kerékabroncs.
Itt nem önerejükből mozognak a mozdonyok.
A vontatójárművek kerékprofiljainak kialakítása során rengeteg fémforgács keletkezik.
A vontatási telep egy félreeső szegletében valódi kis járműskanzen bújik meg.
Egykor kilométerek százait teljesítette nap, mint nap. Ma elfeledve, rozsdásan várja a megváltó lángvágót.
Kezdődik a szolgálat!
Korszerű gázolajfeladó kút. Ahol a mozdonyok megtölthetik bendőjüket.
Celldömölk Gépészeti Főnökség.
Végponti váltókörzet I.
Pillantás a nyílt vonal felé a végponti oldalon.
Pillantás az állomásra.
Kívül-belül szinte eredeti állapotában megmaradt váltóállító torony a végponti oldalon. Ez is megérdemelne egy vasúti műemlék táblát.
A váltóállító pult a toronyban.
Pillantás a torony ablakából a nyílt vonal felé.
A vontatási telep egy részét is remekül be lehet látni innen.
S persze vethetünk egy pillantást az állomásra is.
Járműskanzen. Részlet. 275-ös sorozatú mozdony B kocsival.
A vasútállomás fennállásnak századik évfordulóján felavatott emlékmű a járműskanzen mellett.
A GYSEV mozdonyai is mindennapos vendégek errefelé.
Szépen megőrzött 424-es sorozatú gőzmozdony a skanzenben. Mindennél jobban példázza az itt dolgozó vasutasok múlt iránti tiszteletét és járműszeretetét.
A vasminiszter mellszobra az állomás előtti parkban.
|