Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




Celldömölk

2011.08.08. 00:30 - Sándor Antal [ROCOman]
Az állomás általános leírása:

Az állomás a település észak-keleti szélén helyezkedik el. Tizennégy vágányos, számos csonka és iparvágánnyal, vontatási teleppel. Forgalmi szolgálat menetjegykiadás, váróterem van. Az I. és a II. vágány között keskeny aszfaltozott, míg a III. és az V. között – az egykori IV. vágány helyén – emelt szintű, térkővel burkolt, az V. és a VI. vágány között pedig sóderral borított a peron.
Megközelítésük a vágányokon átjárva lehetséges. Csomóponti jellege miatt a személyforgalom igen nagy és van áruforgalom is. A kitérők java része motoros állítású, kezelésük a II-es, a helyi szakzsargonban Vinári-toronynak hívott állítótoronyból történik.
A rendelkező forgalmi szolgálattevő itt dolgozik, míg az impozáns felvételi épületben a külsős forgalmi szolgálattevő irodáját találjuk. A biztosítóberendezés fényjelzős. A kezdőponti oldalon
fél- és fénysorompós átjáró van. A végponti oldalon aluljárón keresztül bonyolódik a közút forgalma. Közvetlenül a felvételi épület előtt vannak az autóbusz megállók. Pár lépésnyire találunk postahivatalt is a kijárattal szemközt. Az állomás előtti téren Baross Gábor mellszobra látható, illetve egy emléktábla is van
a felvételi épület falán. Büfé és zöldséges is található az állomáson. Az épület teljes hosszában van előtető ahol kényelmes padokon ülve is eltölthetjük az időt, vonatunkat várva.

A felvételi épület és a mozdony skanzen:

Az eredeti felvételi épület tervei a Magyar Királyi Vasútépítészeti Igazgatóságon, Budán, az akkori MÁV szabványtervek adoptálásával készültek. Néhány fennmaradt részletterven Szentgyörgyi Béla korabeli neves vasútépítő mérnök aláírása szerepel. A századfordulón végrehajtott bővítést a MÁV főépítésze, a mohácsi születésű Pfaff Ferenc (1851-1913), a budapesti József Nádor Műegyetemen Steindl Imre tanítványaként végzett építész tervezte. Az egykori I. osztályú felvételi épületet nyugati irányban 12m-rel megtoldva egybeépítették az addig különálló resti épületével. A resti konyhája és étterme átkerült a felvételi épületbe. Ezek helyére került az utasfogadó csarnok a két toronnyal. Magát az épületet keleti irányban is megtoldották három ablaktengellyel. Az 1859. évi újabb bővítés során az épületet keleti irányban ismét megtoldották egy földszintes épületrésszel, egybeépítve azt a Magyar Nyugati Vasút egykori osztálymérnökségének épületével. A Pfaff-féle állomásépületek jellegzetessége a hármas, hangsúlyt adó tömegkompozíció.
A kiemelt középső tömbhöz hosszú, földszintes oldalszárnyak csatlakoznak, míg az épületvégeket hangsúlyosabb pavilonok zárják.
Az épületrészeket összekötő folyosóból nyílnak a nagyobb terek: központi csarnok, várótermek, étterem stb.. A gőzmozdonnyal vontatott 8-10 vasúti kocsi hosszához igazodó épületek, város felé néző homlokzata volt a díszesebb. A celldömölki a híres építész legszebb épületei közé tartozik, megőrzése, felújítása kötelessége az utókornak. A vasúti közlekedés aranykorát idézik fel az állomás területén található mozdony skanzenben kiállított 275-ös és 424-es sorozatú mozdonyok a hozzájuk kapcsolt személyszállító vagonokkal.
A skanzennel szemben az állomás túloldalán van a fűtőház és a javítóműhelyek. (A szöveget Majdán János: A celldömölki vasútállomás vonzáskörzete című írásának felhasználásával összeállította Sándor Antal 2011. május. Képek: Sándor Antal 2010. augusztus.)


Vissza a képriportokhoz

Celldömölk


A felvételi épület Szombathely felől nézve.


A felvételi épület Sümeg felől nézve.


A felvételi épület utcafrontja az autóbusz megállókkal.


A Posta épülete.


A Vasútegészségügyi KHT a csomóponti főnökség és a vasúti rendőrség közös épülete a felvételi épülettel szemben az utca túloldalán.


A felvételi épület impozáns középső része a város felől nézve.


A vasminiszter emléktáblája az állomásépület falán.


A Vasútvill Kft. épülete.


A kerékpártároló közvetlenül a kijárat mellett.


Zöldséges üzlet a központi csarnokban.


Jegypénztárak.


Emléktábla a központi csarnok falán.


Az előtető alatt állva gyakorta ez a látvány tárul a szemünk elé. Az I. vágányról is indul vagy oda is érkezik személyvonat.


Ha nem akarunk a központi csarnokon átvágni itt is elhagyhatjuk az állomás területét. A kerékpárokhoz ez a legrövidebb út.


A vasútvonal megnyitásának 125. évfordulóján leleplezett emléktábla a felvételi épület falán.


A Bubaber Zrt. kirendeltségének irodája is helyet kapott az épületben.


De itt vannak a vasutas szakszervezetek irodái is.


A kocsivizsgálók szolgálati helyisége közvetlenül a resti mellett van.


Az épület felújításakor ügyeltek a részletekre.


A IV. vágány peronján állva Sárvár felé tekintünk.


Ha épp nincs vonat az állomáson akkor vethetünk egy pillantást a vontatási telepre is a peronról.


A IV. vágány peronján állva Boba felé nézünk.


Útban a Vinári-torony felé.


A MÁVÉPCELL Kft épülete az állomás Boba felőli végén.


A Vinári-torony.


A váltóállító torony lépcsőházában járunk.


A rendelkező forgalmi szolgálattevő munkahelye a toronyban.


Pillantás a torony ablakából Boba felé.


Az ablakból belátni a MÁVÉPCELL Kft. telephelyére is.


A torony ablakából az állomás felé tekintve ez a látvány tárul a szemünk elé.


Útátjáró a kezdőponti oldalon. A forgalom kifejezetten nagy.


Balról jobbra: Vinár, a rendező és a Boba felé futó vágányok. Az útátjáróban állva a nyílt vonal felé tekintünk.


Kezdőponti váltókörzet I. Az útátjáróban állva az állomás felé nézünk.


Kezdőponti váltókörzet II.


Kezdőponti váltókörzet III.


Az állomáson lépten-nyomon vasútüzemi célú kocsikat látni.


Rakminta néhány talpfa társaságában.


Az állomás egy félreeső részén pályaépítési anyagok halmai.


Rakodóterület.


A 2.sz. Raktárvezetőség épülete vasútüzemi kocsikkal.


Egy hómaró is rejtőzik itt.


Még vasútüzemi kocsik.


MÁV Zrt. Beszerzési és Készletgazdálkodási Szolgáltató Egység Nyugat-Magyarországi Regionális Logisztikai Központ raktárbázis Celldömölk bejárata.


A fűtőházi bejáró vágányok.


Rengeteg különböző vasúti jármű található itt.


Bzmot-ok mindenütt.


Vége a szolgálatnak, irány a motorgarázs.


A motorgarázs belülről.


Egy félegyházi kocsi a csoportemelőn a fűtőház mellett.


Sikátorban.


A vontatási telep mélyén, hol a házak összebújnak.


A gőzösvilág emléke I. Vízdaru.


A gőzösvilág emléke II. Vizsgálóakna.


A gőzösvilág emléke III. Szénszerelő.


A gőzösvilág emléke IV. Fordítókorong.


Padló alatti kerékeszterga. Nagy előnye, hogy a jármű alól nem kell kiemelni a kerékpárt a megmunkáláshoz.


Frissen esztergált kerékabroncs.


Itt nem önerejükből mozognak a mozdonyok.


A vontatójárművek kerékprofiljainak kialakítása során rengeteg fémforgács keletkezik.


A vontatási telep egy félreeső szegletében valódi kis járműskanzen bújik meg.


Egykor kilométerek százait teljesítette nap, mint nap. Ma elfeledve, rozsdásan várja a megváltó lángvágót.


Kezdődik a szolgálat!


Korszerű gázolajfeladó kút. Ahol a mozdonyok megtölthetik bendőjüket.


Celldömölk Gépészeti Főnökség.


Végponti váltókörzet I.


Pillantás a nyílt vonal felé a végponti oldalon.


Pillantás az állomásra.


Kívül-belül szinte eredeti állapotában megmaradt váltóállító torony a végponti oldalon. Ez is megérdemelne egy vasúti műemlék táblát.


A váltóállító pult a toronyban.


Pillantás a torony ablakából a nyílt vonal felé.


A vontatási telep egy részét is remekül be lehet látni innen.


S persze vethetünk egy pillantást az állomásra is.


Járműskanzen. Részlet. 275-ös sorozatú mozdony B kocsival.


A vasútállomás fennállásnak századik évfordulóján felavatott emlékmű a járműskanzen mellett.


A GYSEV mozdonyai is mindennapos vendégek errefelé.


Szépen megőrzött 424-es sorozatú gőzmozdony a skanzenben. Mindennél jobban példázza az itt dolgozó vasutasok múlt iránti tiszteletét és járműszeretetét.


A vasminiszter mellszobra az állomás előtti parkban.



Vissza a képriportokhoz
Főoldalra