Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája




























Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKépek a netrőlKéptárHozzászólások


Kőbánya-Hízlaló

megszűnt állomás

2010.06.11.
Fotó: Faltusz Csaba [fcs]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.477681° E19.122385° | N47° 28' 39.65" E19° 7' 20.58"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Állomás


Az állomást 1877-ben adták át. Abban az időben a magyar sertéskereskedelem az aranykorát élte. A XIX. század elején a mostani Fradi-pálya környékét jelölte ki a pesti tanács sertéstelep céljára, s ez mintegy harminc évig megfelelő volt a feladatra. De mivel az első vasúti beruházások elkerülték a városrészt, a kereskedők továbbálltak, egy olyan területet kerestek, ahol belátható közelségben volt az új technikai csoda, a vasút. Így esett a választásuk Kőbányára, ahol a ceglédi vonal átadásával (1847) közvetlen kapcsolat létesült Pesttel.
1877-ben, amikor átadták a déli összekötő vasúti hidat, s ezzel létrejött a közvetlen vasúti kapcsolat budai és a pesti oldal között, ekkor fektették le a Ferencvárosról a sertésszállásokhoz vezető szárnyvonalat is, melynek centruma lett a Kőbánya-Hizlalónak nevezett állomás, ami azután keleti irányban rácsatlakozott a szolnoki vasútvonalra is. Eredetileg kizárólag csak teher-pályaudvari funkciót látott el, 1895-ig oly mértékű forgalmat bonyolított, hogy az itt dolgozók méltán gondolhatták, ez a világ közepe: az 1880-as években átlagosan már napi 1500 sertést vagoníroztak be itt.
Az 1895-ös sertésvész is nagyban hozzájárult az állomás és a környék visszafejlődéséhez. Később az 1910-es években a környező területeken ipartelepeket hoztak létre, ami továbbéltette a vasutat. Az állomás akkoriban átrakó funkciót látott el.
1955-ben indult meg villamos képében a személyforgalom (a mai 3-as villamos). A kőbányai erőmű átadásával ismét fénykorát élte az állomás. Akkoriban négy vágány is keresztezte a Bihari utat, hosszú perceket kellett várni a villamosnak és az autósoknak, hogy a szakállas sorompó felemelkedjen.
A rendszerváltást követően, a forgalom teljesen visszaesett, a négy vágányú útkereszteződésből csak a mai ismert egy vágányt hagyták meg.
Több mint tíz éve tervezik a terület rendezését. Ismételten felröppent a hír, hogy a meglévő vágányokat felszedik. Az épület sorsa megpecsételődni látszik.
Forrás: Magyar Narancs, Legát Tibor cikke (2008.január)

Linkek







Régi képek - Kőbánya-Hízlaló

1944-es légifotó, jól látszik a Veszteglő is. Teljes abszolút hivatkozás mint forrás: http://fortepan.hu/?q=Kőbánya%20Kispest%2025077&img=18187
  Feltöltötte: Capras Dávid



Képtár - Kőbánya-Hízlaló

Kőbánya-Hizlaló. Az állomás így néz ki jelenleg. Oldalt a már említett kiszedett kereszt.
Fotó: Bana Gyula
Dátum: 2009.06.20.
Ferencváros felé pillantva.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
Az állomás felé tekintve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
A villamos vágány kereszteződése.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
A felvételi épület a vágányok felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
Névfelirat. Az épület lakott.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
A felvételi épület utcafrontja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
A sorompók működtető szerkezetei.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
A Száva utcai átjáró felé tekintve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
A Bihari út felé tekintve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
Lakóőrház.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.
A raktárépület a vágányok felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.11.26.

Fotó: Faltusz Csaba
Dátum: 2010.06.11.


Képek a netről - Kőbánya-Hízlaló

2010.06.05. A 10-es Nohab mozdonyos különmenet az állomás épülete előtt.
http://iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2552:egyszeriesmegismetelheteten&catid=1:nagyvasut&Itemid=3
[Tárolt változat]
Budapest. Kőbánya Hizlaló vasútállomás.
Fotó: Tanyasi Tahó
Dátum: 2014.06.10.
http://www.panoramio.com/photo/108075781
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 30937
2017.05.09. 19:38.14
Mint azt már korábban többször is jeleztem vala, a Lajosmizsei vonalról egy nagyszerű könyv született a kezdetektől ( tehát a tervektől ) napjainkig. Állomás nevekkel, évszámokkal. Abban szintén ír a kezdetekről, amikor még KÖKI Vasgyár utca volt, illetve amikor még Kispestnek volt megállója, és állomása is egy időben.

cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30936
2017.05.09. 16:24.30
„Korábbi elnevezése: Kőbánya-Hízlalda. 1889-ben még így említik a források. Ekkor még mint közbenső állomás működött a Ferencváros-Lajos-Mizse vonalon.”

A Fradi–Köki az 1920-as évek második felében épült a mai formájában, azt gondoltam először, hogy ez tévedés. De nem! http://mapire.eu/hu/map/budapest/?layers=osm%2C36&bbox=2127805.0259314915%2C6019525.258521507%2C2130098.136780047%2C6020603.737217467

fizolt
e-mail: Fizolt .kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 30917
2017.04.30. 10:49.52
Ez nem csak a vasút vezetésén múlik. Budapesten belül nagyon sok átépítésre, ésszerűsítésre, új összekötésre lenne szükség, a Kőbánya-Kispest - Keleti csak az egyik ezek közül. E mellé kellene még a pályaudvarok fejlesztése. Ha ez a vonalszakasz megépülne, akkor itt is töltésen kellene vezetni a vonalat, így az épületnek nem lenne köze az ügyhöz, a vágányhálózatból pedig semmi sem maradna.

kinaisas
e-mail: kinaisas.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30914
2017.04.29. 15:57.21
Ha lenne a vasút felső vezetésének esze - mint ahogy nincs, megépítenék a kőbánya-kispest - keleti pu összeköttetést, megmaradna a vonal is az épülettel és a kör ic-k keletiből indulhatnak, érkezhetnek, vagy ha kerülő útirányos közlekedés válik szükségessé, ez egy jó alternatíva lenne.

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 28756
2014.09.20. 17:18.38
Korábbi elnevezése: Kőbánya-Hízlalda. 1889-ben még így említik a források. Ekkor még mint közbenső állomás működött a Ferencváros-Lajos-Mizse vonalon.

András
e-mail: szoljhozza.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 28372
2014.07.04. 21:40.51
A 3-as villamos felújításának keretében e napokban ássák ki bontják szét a régi sorompókat, amik a villamos és a vasút keresztezését biztosították. Ezekre amúgy sem volt már hosszú évek óta szükség. Aki még le akarja ezeket fényképezni, az nagyon siessen.

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 26589
2013.05.16. 13:19.08
Az egyik sorompó

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 26588
2013.05.16. 13:18.25
Elhagyatott sínek

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 26587
2013.05.16. 13:17.43
A vágányok felől nézve

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 26586
2013.05.16. 13:17.00
Mai képek: az épület a Horog utca felől

fizolt
e-mail: Fizolt .kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 23530
2012.04.02. 10:17.42
A váltók kulcsait hol tárolják?

Mooni
e-mail: kapuccsino.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 22772
2012.01.04. 14:13.42
Ha gondoljátok, csináltam pár képet, mikor a NOHAB arra járt...

M41
e-mail: m41xxx.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 21713
2011.09.06. 20:01.58
Sajnálom ezt az állomást remélem egyszer újjászületik hiszen itt van a Keleti pályaudvart Kőbánya-Kispesttel összekötő vágány!

Uebi
e-mail: gr.felfoldi.kukac.gmail.hu
elfogadott hozzászólás 21346
2011.07.17. 12:53.42
1 utcával arrébb melózom. Pár napja besétált a potrán egy gyöngytyúk. Mikor a száva utcai útátjáróban szoktam menni melózni, akkor néha látok tyúkokat kapirgálni a déli váltókörzetben. Gondoltam, megkérdezem ott, hogy nem-e valakié. Ott egy lakóépület van, a fenti képek közt is látható őrház, amiben egy 13 éves körüli sráccal, meg az apjával ismerkedtem meg, jó arcok. Az övék volt a tyúk, adtak hálából egy flakon kecsketejet :D Ott az őrház udvarában tartanak kecskét, kacsát, baromfit,. Hihetetlen, és tök jó, hogy a mai városi körülmények közt ilyen létezik! Ennyi maradt a környék állattartásából. Kecskesajtot még fogok szerválni ott :)

pezsman
e-mail: pezsman.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 20618
2011.03.07. 19:54.23
Elég gyakran járok erre a 3-as villamossal, volt, hogy láttam azt a pályakocsit. Meg is akartam itt jegyezni, de nem tudtam, hogyan fogadják azt, hogy "valaki egy kis valamit húzott a síneken:)Egyébként a korábban felmerült sínelbontásnak semmi jele, a Bihari út jó állapotú, tehát nem értem, mi szükség lenne átépíteni...

Lanszki Dénes
e-mail: lden.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 20610
2011.03.07. 10:52.48
nem szünt meg az annyira én használom fahordás céljábol egy kis általam épitett pályakocsival a mai napig :))

edyboy
e-mail: ediboy329675.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 17693
2010.06.15. 19:18.15
No,Ferencváros felé se mostanság ment vonat :((

edyboy
e-mail: ediboy329675.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 17692
2010.06.15. 19:15.09
Bihari út felé nézve

edyboy
e-mail: ediboy329675.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 17691
2010.06.15. 19:11.49
Kőbánya-hizlaló 2010.03.05.

edyboy
e-mail: ediboy329675.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 17690
2010.06.15. 19:07.43
A 3-as villamos Kőbánya-hizlalónál 2010 március 5.-én

András
e-mail: szoljhozza.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17448
2010.05.24. 17:10.51
Eléggé slendrián egy megoldásnak látszik a 3-as villamos vonala e helyen, ahogy jobban megnézem a Google képein : a vasúti kereszteződéstől északkeletre egyvágányúvá szűkül a villamosvonal, ahogy az előző hozzászóló is írta, majd átmegy a nem használt síneken és a fővonal hídja alatt is. Ott a Bihari út túloldalára halad át a villamos, majd ismét kétvégényúvá válik a pályája. A BKV-tól ellopott milliárdokból ezt a pár száz m-es részt is rendbe lehetett volna hozni.

Kár ezért a Kőbánya-Hízlalónál lévő kihasználatlan, elviekben még ugyan létező, de már régen felszámolásra érett vágánykapcsolatért is. Ha járható lenne, akkor Kőbánya-Kispestről rövid úton elérhető lenne a Keleti pályaudvar - az 1-es vonalon a megfelelő váltókapcsolatok kiépítése után - és nem kellene +20 km-t a körvasúton menni körbe, ha Cegléd felől egy vonatot szükség esetén oda akarnak érkeztetni. Volt már szerencsém ilyen körutazáshoz, +45 percet jelentett.

atis
e-mail: kissattila975.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 17415
2010.05.23. 09:34.37
Kedves András! A vasúti felüljáró után,a másik irányba' az állomásépület után van a villamosok váltója.

András
e-mail: szoljhozza.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17408
2010.05.22. 20:32.43
A fellelhető képekről úgy látszik, hogy a megmaradt egy vasúti vágányt csak egy villamosvágány keresztezi. Hogy van ez ? Hol mennek össze, illetve ágaznak szét újra a villamosvágányok ? Aki szokott arra utazni, vagy ismeri a helyszínt, annak megköszönném a válaszát.

Nem szerelték még le a régi ütött-vert sorompókat, illetve nem szedték még fel a maradék egy vasúti vágányt is ? Emberemlékezet óta nem mehetett arra vonat, mivel teljesen benőtte a gaz ( a képeken így látszik ).

atis
e-mail: kissattila975.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 9761
2009.02.08. 20:41.48
Sziasztok! Itt régen elég sok BKV Muki mozdony is várakozott, még a 1990 után is ,én láttam őket, ami nem csoda,hiszen itt volt a kőbányai iparvasút ,ami viszonylag kis területen,elég sűrűn behálózta az utcákat.Felsövezeték is volt Mukival is lehetett menni,pl, Jegenye utca,HODÓGYÁR, VAGY PL. Fertő utca.De jó lett volna ezeket anno lefényképezni!

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 7812
2008.11.08. 10:33.16
Megnevezés: KŐBÁNYA HÍZLALÓ

Rendeltetés: Pályaudvar
( Kiszolgáló pályaudvar ),
csak teherforgalommal.

Jellege: Teher pályaudvar


Állomás állapota ( dátum ):
Működő - 2008 november 07.

Vonalszám(ok):

MÁV állomás kódszáma: 10156

Helye: Budapest Főváros

Az állomás jellemzése:

A teherpályaudvar Budapesten található. Pontos helye: Bihari út, Jegenye út sarka.
Korábban Ferencvároshoz tartozott, jelenleg Kőbánya felső kiszolgáló állomása. Négy vágányos pályaudvar. A négy vágányból egy, átmenő fővágány. Az átmenő fővágányon kívüli többi vágány használaton kívüli, teljesen leromlott állapotú. A forgalomhoz tartozó egyéb eszközök ( váltók ) a fővágány váltóinak kivételével rossz állapotúak, illetve teljesen használhatatlanok. A pályaudvar nem villamosított. Váltóinak állítása kézi erővel történik.
Egy épülete van, ami a főépület. A főépület egy 1877-ben épített szabványos kivitelű emeletes építmény. A főépülettől távolabb találhatóak az egykori sertésólak, illetve azok rakodó rámpái. Az ólak leromlott állapotúak,bár tetejükön a fedés új állapotú. A rámpák teljesen leromlott állapotban vannak.
A pályaudvar sínjei keresztezik a Bihari utat. A négy keresztező sínből hármat megszüntettek, csak az átmenő fővágány sínjei keresztezik a villamos vágányait, és mennek át a Bihari úton.
Az utat lezáró sorompók teljesen rossz – elhanyagolt – állapotban vannak.

Iparvágány kiágazásai:
- Fénykorában több iparvágány kiágazása is volt ( kőbányai sertéstelepek, majd a második világháború után ipartelepek ) mára azonban iparvágány hálózata teljesen lecsökkent, megszűnt.

Forgalma:
Átmenő forgalma nincs, magára az állomásra árút csak elvétve szállítanak. Az iparvágányok kiszolgálása a 90-es évek elejétől kezdve jelentéktelen.

Megközelítése:
A pályaudvar Budapest X. kerületében ( Kőbánya ) található.
Legegyszerűbb megközelítése villamossal lehetséges. A 3-as jelű villamos Szállás utcai megállójánál kell leszállni.
Megközelíthető továbbá metróval. A metró Ecseri úti megállójában kell leszállni, majd onnan tovább menni a Bihari úton.

Marci
e-mail: marci940.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 6096
2008.08.24. 17:50.54
Az állomás Fradinak a része (volt) és Kőbánya-Sertéshízlalónak hívták. (Betűkódja: SER). A villamossínek anno 4 vágányt kereszteztek, ma csak 1-et, volt sorompó is ami a a villamossínektől is elzárta a vágányokat.

Málik Zoltán
e-mail: malikzoltan.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 1891
2007.12.07. 20:00.36
Ez az állomás mikor, és miért szűnt meg?

Bolla András Cellbuborék
e-mail: andrew.kukac.cellkabel.hu
elfogadott hozzászólás 924
2007.07.04. 19:48.48
Elég furcsa látvány az állomás épülete előtt közvetlen BKV vágányt látni

Bolla Endréné
e-mail: andrew.kukac.cellkabel.hu
elfogadott hozzászólás 923
2007.07.04. 19:47.20
Az állapotokból ítélve itt néha van azért vonatközlekedés vagy tolatás. Ami megszűnt, az nem így szokott kinézni...

erõs pista
e-mail: halalihulla.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 122
2007.01.13. 14:01.29
ez is az,
régen járt vonat erre....

erõs pista
e-mail: halalihulla.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 121
2007.01.13. 13:59.41
ez is Kőbánya-Hízlaló

Csoma Bence László
e-mail: davijones.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 119
2007.01.12. 20:48.26
ez hol van?
és miért szűnt meg?

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Kőbánya felső

Kőbánya alsó

Kőbánya-Kispest

Köbölkút

Kőbánya-Teher