Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


30b Balatonszentgyörgy-Tapolca

Balatonszentgyörgy (30, 37, 924)
Fenékpuszta
Keszthely
Keszthely régi
Alsógyenes
Gyenesdiás
Vonyarcvashegy
Balatonszentmihály
Balatongyörök
Becehegy
Balatonederics régi
Balatonederics
Nemesvita
Raposka
Tapolca (226, 26, 29)









Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Keszthely

állomás
30b Balatonszentgyörgy-Tapolca

2009.04.12.
Fotó: Tóth Márton [Pocok]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.758292° E17.247848° | N46° 45' 29.85" E17° 14' 52.25"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Állomás


Keszthely első vasútállomását a mai, 10 km-rel délebbre fekvő, 1861 április 1-én a Déli Vasút típustervei alapján felépített balatonszentgyörgyi állomás volt. 1876. augusztus 7-én a megyei Bizottsági Közgyűlésen határozat született a Balatonszentgyörgy-Keszthely-Hévíz között megépítendő lóvasútról. 1888. szeptember 27-én a Balatonszentgyörgy-Keszthely HÉV társaság épített vasutat, az ő állomásuk azonban azonban nem itt létesült, hanem beljebb, ma már a város szövetébe beépülő, a Balatontól távolabb, MÁV szabványtervek szerint épült. (lásd: Keszthely régi)

1903. július 17-én megnyílik a Keszthelyt Tapolcával összekötő vasútvonal. A "régi " 1888-ban épült indóházat felhagyva, új nyomvonalon, új állomásépületet emeltek. A Balaton elmocsarasodott öblét feltöltötték és ott alakították ki az új állomást. Nagyobb, három traktusos épületet emeltek. Valamikor a 60-as években lebontották és a helyére építették a ma is álló "modern" felvételi épületet.

Az állomás mai helyén is épült fűtőház, mely a vízház mellett állt, ma már csak a helyét találni. A gőzösvilágra a vízház és egy használaton kívüli vízdaru emlékeztet.
Érdekesség, hogy az állomás kezdőponti végén (Tapolca felé) fényjelző, míg a végponti végén alakjelző van, mint csoport kijárati jelző. A (Balatonszentgyörgy felőli váltókörzetnél lévő) útátjáró karos sorompóval biztosított, amit a váltókezelő működtet. A fontosabb vágányok valamint a pálya Balatonszentgyörgy felé villamosított, Tapolca felé nem.
Az állomásnak 9 vágánya van, a 8. és 9. vágány 2009 év eleje óta már nem járható, pedig a nyári csúcsforgalomban igény lenne rájuk a szerelvények tárolásához. A váltók kulcsosak, helyszíni állítással. Az állomás mindkét végén van egy-egy bakterház. Magasperon az első és második, valamint a harmadik és negyedik vágány között található. A második és harmadik vágány között kerítés húzódik. Az állomás hat vágányos. Az állomásépület előtt van a buszpályaudvar. A Balaton kb. 100m távolságra van, a peronról látni a tavat.

Autóbusz kapcsolat


A felvételi épület mögött található Keszthely autóbusz állomás, ahonnan a Zala Volán járatai az alábbi célállomásokra indulnak: Ajka*, Badacsony*, Baja*, Balatonfenyves*, Balatonfüred*, Balatongyörök*, Balatonmagyaród, Balatonszentgyörgy*, Bazsi, Bonyhád*, Budapest*, Böhönye*, Bük-gyógyfürdő, Dunaföldvár*, Fonyód*, Győr*, Hévíz (egyenesen, ill. Cserszegtomajon át), Kaposvár*, Karmacs, Kecskemét*, Lenti*, Marcali*, Mosonmagyaróvár*, Nagykanizsa*, Nemesbük, Óhíd, Pacsa*, Pápa*, Pécs*, Rezi, Siófok*, Sopron*, Szeged*, Szekszárd*, Szentgyörgyvár, Szigetvár*, Szombathely*, Székesfehérvár*, Sármellék, Sümeg*, Tapolca*, Tatabánya*, Tihany, Veszprém* (egyenesen, ill. Tapolcán át), Vállus, Várpalota*, Zalaapáti, Zalacsány, Zalaegerszeg* (Zalaapátin és Zalacsányon át), Zalakaros, Zalakoppány, Zalaszabar, Zalaszentgrót (egyenesen, Zalaapátin ill. Zalacsányon át), Zalaszántó, Zalavár. (A csillaggal jelölt községekre vonattal is el lehet jutni.)

Keszthely helyijáratai közül az alábbi járatok indulnak a vasútállomás mögötti buszpályaudvarról:
1 - Fő tér - Rákóczi tér - Városi kórház - Sportpálya (Balatongyörök, Fenékpuszta)
2 - Fő tér - Gagarin u. - Szent M., Főtér - Vasútállomás
3 - Szendrey Telep
3E - Szendrey Telep
4 - Új köztemető
5 - Fő tér - Rákóczi tér - Ipartelep - Kárpát utca
5C - Tesco helyi járat

Szelvénykő 249




Régi képek - Keszthely

Régi képeslap Keszthely vasútállomásról. Feltehetőleg az állomás áthelyezésével, az új helyen épült felvételi épületet látjuk a képeslapon, hogy mi az igazság, még mi is kutatjuk. Forrás: http://retronom.hu/node/3564
  Dátum: 1903.

Keszthely régi-új vasútállomása. Forrás: régi képeslap
  Feltöltötte: Faltusz Csaba

Az egykori felvételi épület egy régi képeslapon. Forrás: profila.hu.
  Feltöltötte: Sándor Antal

Keszthely régen. Forrás: http://marvell.index.hu/imgfrm/6/5/7/7/IMG_0003876577.jpg
  Feltöltötte: Sándor Antal

Az állomás egy régi utánszínezett képeslapon.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs


  Feltöltötte: Sándor Antal

http://indafoto.hu/multidaru/image/14267137-fc724636
  Feltöltötte: Capras Dávid



Képtár - Keszthely

Állomásépület
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Állomásépület az utca felől
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Vízház, ma már használaton kívül
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Kijárati jelző a végpont, azaz Balatonszentgyörgy felé
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Balatonszentgyörgy felől érkezve
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Az állomás a kezdőpont felől, Tapolca irányából érkezve
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Az egykori fűtőházba vezető vágányok
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Hamarosan a múlté
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Sorompóhajtómű
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Sorompók
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Kezdőpont felőli kijárat, Tapolca felé
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.01.26.
Keszthely
Fotó: Karch Roland
Dátum: 2011.04.25.
Nosztalgiavonat mozdonya Keszthelyen.Itt 4 éves voltam.
Fotó: Gál Péter
Dátum: 2004.07.
Csapórudas sorompók a Balatonszentgyörgy felőli végen.
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2012.08.15.
Némi teherforgalomra utaló jel az állomás Balatonszentgyörgy felőli végében.
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2012.08.15.
Keszthely Balatonszentgyörgy felőli előjelzője.
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2012.08.15.
Vonat érkezik Balatonszentgyörgy felől.
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2012.08.15.

Fotó: Tóth Márton
Dátum: 2009.04.12.
Az I.oldali váltóőri szolgálati hely.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2013.07.17.
Az állomáson lévő jó állapotú vízdaru.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2013.07.17.
A II.oldali váltóőri szolgálati hely.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2013.07.17.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.08.10.
Fotó: Füzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.12.15.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.12.14.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.12.14.
Gróf Mikó Imre-névü Gigant a Miscolci gyórsvonattal Keszthelyen, Gigantok ritkán haladnak személyvonatokal a Balatonnál
Fotó: Esztergályi Felix
Dátum: 2015.08.25.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27729
2014.02.02. 13:52.44
Személypénztár.

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27728
2014.02.02. 13:51.05
...és kívülről

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27727
2014.02.02. 13:49.56
A váróterem kívülről...

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27726
2014.02.02. 13:48.37
Máris indul...

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27725
2014.02.02. 13:47.21
... és a belseje kívülről

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27724
2014.02.02. 13:45.53
A bézé hátulsó része...

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27723
2014.02.02. 13:44.16
A Tapolca felőli váltókörzet a peronról

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27722
2014.02.02. 13:42.23
NAGY névtábla

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27721
2014.02.02. 13:40.30
Rakodóépület

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27720
2014.02.02. 13:39.34
Bézé

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27719
2014.02.02. 13:37.45
A hangosmendó készülék, és névtábla.

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27718
2014.02.02. 13:36.08
Az épület a peronról

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27717
2014.02.02. 13:34.16
Képpel is: Szili&Szili

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27715
2014.02.02. 13:28.00
A Balatonszentgyörgy felőli váltókörzet a peron végéről

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27714
2014.02.02. 13:25.04
A vízház

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27713
2014.02.02. 13:21.46
V43 személyvonat hátulján.

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27712
2014.02.02. 13:17.57
Bézé oda-vissza

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27711
2014.02.02. 13:14.53
Bézé

MAVfan
e-mail: hadnagy.robika.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 27710
2014.02.02. 12:52.48
Az utca felőli oldal

Felix5713
e-mail: felixesztergalyi.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 27690
2014.01.28. 16:44.49
FJM-01

lackó
e-mail: weixl.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 15116
2010.01.03. 00:11.06
Gyenes felől...

fcs
e-mail: faltuszcsaba.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 12819
2009.08.09. 23:10.22
Kedves Pernec!

Köszönöm a hosszú, de annál fontosabb hozzászólását! Igyekszem mielőbb feldolgozni és áttekinteni a küldött linkeket. Összevetem az adatokat a rendelkezésemre álló adatok és könyvek szerint, de egy biztos a mostani állomás a harmadik állomása Keszthelynek. Épp ma jártam a keszthelyi vasútállomáson...

pernec
e-mail: pernec.kukac.aeki.kfki.hu
elfogadott hozzászólás 12816
2009.08.09. 20:44.54
U.i.
Még egy apróság: a második "régi kép"-en valószínűleg a vasúttársaság két 377-es mozdonya, „György” és „Tasziló”
látható.

pernec
e-mail: pernec.kukac.aeki.kfki.hu
elfogadott hozzászólás 12815
2009.08.09. 20:31.13
Kedves Csaba!

Az interneten kerestem az 1903-as évszám megoldását és érdekes dolgokat találtam:

""
http://bavill.blog.hu/2009/01/05/a_legelso_tervek

Keszthelyt 1850-ig még a postakocsi járatok is elkerülték, csak az 1861 április 1-én megnyílott Déli Vasút által megépített, Balatonszentgyörgyön Keszthely néven megnyílt vasútállomással változott meg a helyzet. … 1876. augusztus 7-én a megyei Bizottsági Közgyűlésen határozat született. Balatonszentgyörgy-Keszthely-Hévíz között megépítendő lóvasútról. (E lóvasút építésének a terve a jelenben is megtalálható a keszthelyi Balatoni Múzeumban!) … Az 1888 szeptember 27-én elkészült, és a forgalomnak átadott kis, 10 kilométeres Balatonszentgyörgy-Keszthely helyiérdekű vasúttal indult meg igazán Keszthely és Hévíz fejlődése.

http://www.tankonyvtar.hu/historia-1999-056/historia-1999-056-utazas

Annak ellenére, hogy az 1861-ben megnyílt buda–kanizsai pálya egyik vasútállomását a Déli Vasút Keszthely állomásnak nevezte, s így szerepeltette a menet-rendjében is, Keszthely városának 1888-ig nem volt vasútállomása. A buda–kanizsai vonalon fekvő Keszthely állomás ugyanis nem Keszthelyen volt, hanem a Keszthelytől 10 km-re fekvő Balatonszentgyörgyön.
E 10 km-es távolság vasúti áthidalásáról Keszthely város évtizedeken át különféle vasútépítési terveket dédelgetett, még a lóvasúti összeköttetést is komolyan mérlegelték. A tervek az 1880-as évek közepétől váltak egyre komolyabbá. Minden engedély megszerzése után 1888-ban elkezdődött a vasútvonal építése, melyet kizárólag a részvényjegyző városlakók költségén, házilagos kivitelezésben készítettek el. Az építés vezetését a MÁV korábban menesztett elnökére, Tolnay Lajosra bízták. A vasútépítést jelentősen támogatta a Festetics család is. Nem véletlen, hogy a vasúttársaság két mozdonyát „György” s „Tasziló” névre keresztelték, s az immáron valóban Keszthelyen fekvő Keszthely vasútállomás épületében a családnak egy külön várótermet is létesítettek. 1903-ban pedig megépítették a Keszthely – Tapolca közötti vasútvonalat. ""

Eddig az idézetek. Két dolog fontos: mindkét forrás szerint Keszthely néven ma már a harmadik helyen van állomás, az első a jelenlegi balatonszentgyörgyi állomás volt, ezt ott meg lehet (kell) említeni! Másrészt valóban
1903 a tapolcai vonal elkészülte.
Ez megkérdőjelezi a régi épület képeslapjainálszereplő 1907, 1910 évszámokat, e számok nem a lapok fotóinak évszáma, hanem esetleg a postai felhasználás dátuma?

De találtam még mást is:
""
http://www.balatonivasut.mlap.hu/?m=847033

A Keszthely-Tapolca vonal 1893-ban lett kész. ""

Ez nyilvánvaló tévedés, eddig én is úgy tudtam, hogy az északi parti vasútat először csak Tapolcáig építették meg és jóval később zárták össze Keszthelynél a vonalakat.

Üdvözlettel Laci

pernec
e-mail: pernec.kukac.aeki.kfki.hu
elfogadott hozzászólás 12810
2009.08.09. 19:16.18
Az előző levélből kimaradt: az évszámokkal némi zavar van. Én a második épülethez tartozó 1903-as számot az első "régi kép" alapján írtam a múltkori levelemben, itt viszont a második és harmadik képnél a régi állomáshoz későbbi évszámokat szerepeltetnek (1907, 1910). Nem valószínű, de lehet, hogy néhány évig két működő állomása volt Keszthelynek (mindkettő HÉV állomás?). Vagy az 1903-as évszám mégsem jó.
Most, hétfőn a keszthelyi strandról hazafelé a vasúti gyalog-átjárónál egy tehervonatot kellett megvárnunk, egy szlovák dízel (T740.456-9) húzott egy olyan hosszú szerelvényt, amely hosszabb volt, mint az állomás, már kifelé kanyarodóban volt az eleje, amikor a vége még a közúti sorompónál volt. Természetesen meg sem állt.
Üdvözlettel Laci

dr. Perneczky László (1938, Keszthely)
e-mail: pernec.kukac.aeki.kfki.hu
elfogadott hozzászólás 12809
2009.08.09. 18:52.42
A régi képek közül az első valóban a második keszthelyi állomás épületet ábrázolja, az alatta lévő két képet át kellene helyezni a "Keszthely régi" lapra, mert ezek oda valók.
Üdvözlettel egy 1950-ig keszthelyi lakóstól (akkor még csak az első két épület állott, ma meg csak az első és a harmadik)

Central
e-mail: kebelei.gyorgy.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 9089
2009.01.10. 20:59.28
Amikor még járt a Sopron-Keszthely közötti közvetlen vonat,2 Gysev kocsival.

bucika
e-mail: bucika96.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 5681
2008.08.02. 09:50.54
bz indul Somogyszobra

bucika
e-mail: bucika96.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 5680
2008.08.02. 09:47.52
bzmot és szili Keszthelyen

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Kőszeg

Kőszegfalva

Kiszombor megálló

Kiszombor

Keszthely régi