RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.gmail.com
|
hozzászólás 34387
2024.12.03 12:56.54
|
Bánréve állomás és fűtőház 1900-1930 között megtalált vasutas nevek.
|
|
|
K.Erika
e-mail: erika.korossy.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 30379
2016.08.04 13:46.45
|
Kőrössy Pál (sz: 1924.02.15.) 1957-1959 közötti időszakban volt Bánréve állomásfőnöke.
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 29697
2015.09.19 14:47.19
|
A Magyar Elektronikus Könyvtárban olvasható:
Bánréve és a vasút
http://mek.oszk.hu/14100/14130/index.phtml
Kandó Kálmán és a borsodi szénbányászat, valamint az "Imperiál-ügy"
http://mek.oszk.hu/14300/14388/index.phtml
|
|
Rónaföldi Zoltán
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 28858
2014.10.14 19:09.47
|
A Magyar Elektronikus Könyvtárban olvashatók:
Múltba nézek. Adalékok Bánréve Történetéhez, 1944. november 14. http://mek.oszk.hu/13200/13218/index.phtml
Kronológia. A borsodi és ózdvidéki szénbányászat fontosabb évszámai, eseményei. http://mek.oszk.hu/12200/12230/
Múltba nézek...A borsodi - ózdvidéki ipar- és bányavasutak rövid története http://mek.oszk.hu/12300/12362/index.phtml
|
|
Mopat
e-mail: sos.janos.kukac.hunep.hu
|
elfogadott hozzászólás 27201
2013.10.03 11:17.44
|
Gratulálok RZoltánnak a tartalmas hozzászólásokért!
A két cikk elolvasása is igencsak tanulságos volt számomra!
Szépen összeszedett írások!
Sós János
|
|
VT22
e-mail: ___.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 27136
2013.09.17 00:45.26
|
Közel a határ: Így látszik Bánréve egy szlovák vonat ablakából.
Hosszú éveken át csak nézni lehetett, ma már át lehet sétálni akármikor... csak vonattal nem lehet átmenni.
|
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
|
elfogadott hozzászólás 26455
2013.04.29 09:49.48
|
Tisztelt Vasútbarátok!
A "Bánréve és a vasút" című munkám első változata jelenleg itt olvasható:
http://users.atw.hu/rzterv/konyvek/Banreveesavasut.pdf
Ugyancsak itt található a bánrévei vasútállomással kapcsolatos, 1944. októberéről szóló két írás is:
http://users.atw.hu/rzterv/konyvek/LegiesemenyekBanrevetersegeben1944oktoberbenAmerikaivadaszgepekalacsonytamadasa.pdf
http://users.atw.hu/rzterv/konyvek/LegiesemenyekBanrevetersegeben1944oktoberbenBanrevebombazasa1944oktober31.pdf
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 25643
2012.12.25 18:57.46
|
Gratulálok Rónaföldi Zoli tartalmas tényfeltáró hozzászólásaihoz!2012 októberében a volt bánrévei fűtőház területén 40 fő közhasznú dolgozóval kaszálást végeztünk. A betömedékelt fordítókorong nyomai határozottan látszanak,a salakozóhely még fényképezhető,a géppuskafészek és az óvóhely még megbontatlan.
Emlékszik-e még valaki arra,hogy a korábbi fűtőházi épületben egy ipartörténeti értékkel bíró csodálatosan szép lift is működött?!
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 25619
2012.12.19 16:47.21
|
Éppen 50 esztendeje, hogy a korábbi, nagy múltú, bánrévei fűtőházat megszüntetésre ítélték.
A Miskolc – Bánréve vonal 1871. június 13-án történt megnyitásakor még csak Miskolcon volt egy 4 állásos fűtőház. A forgalom növekedése miatt, valamint az időközben megépült, Bánrévével kapcsolatos vasútvonalak (1871-75 között épült ki az első Gömöri vasút, Bánréve – Feled – Fülek között. Ezzel párhuzamosan épült a Bánréve – Ózd – Nádasd iparvasút 1871-73 időszakban. Ezeket követte a Bánréve – Rozsnyó – Dobsina vonal, 1874-76 között.) kiszolgálása miatt 1880-ban Bánrévén egy 2 állásos fűtőház létesült. Ugyanezen időszakban Dobsinán és Tiszolcon is fűtőház épült. Ezek a miskolci tehermentesítették, a jelentősen megemelkedett mozdony mennyiség miatt.
1896-tól a bánrévei fűtőház önálló lett, csak a pénzügyi elszámolásokat végezte a miskolci.
1910 után a bánrévei vasúti csomópont fejlesztését határozták el, állami finanszírozással, mert a szállítási mennyiségek miatt a vágányhálózatot jelentősen bővíteni kellett.
Ekkor a korábbi fűtőházat el kellett bontani, mert „útban” volt. Helyette egy 6 állásos körfűtőházat kezdtek el építeni, 15,5 méteres fordítóval, széntérrel, vízházzal, laktanyával, műhelyekkel, irodákkal. Széntér, új salakozó vágány, szertár is létesült ekkor. Ez az új létesítmény – tekintettel az I. világháborúra – csak az 1920-as évek elején lett teljesen kész.
Az 1896-tól önálló fűtőház 1930-ban ismét elveszítette önállóságát, Miskolcinak lett a kirendeltsége.
1938-ban ismételten önálló fűtőházi besorolást kapott.
1944. október 21-én, a vasutasokkal és családtagjaikkal teli személyvonatot - amerikai vadászgépek alacsonytámadással – szétlőtték. A fűtőházi személyzetből három halálos áldozat volt, a mozdonyvezető (Szántó Béla), a fűtő (Juhász Géza) és Katona Zoltán mozdonylakatos.
Az 1944. október 31-én történt szovjet bombázás a fűtőházat elkerülte, bár nagyjából felette repültek be a gépek.
1944. december elején a visszavonuló németek a fűtőházat robbantásra előkészítették, de csak a 4, 5, 6. állása robbant fel. Később ezt a részét elbontották és csak 3 állásos maradt ezek után. Felrobbant viszont teljesen a fordító, a vízház és a vágányhálózatot is felszaggatták.
A fordítót 1945 után gyorsan újjáépítették, majd később 24 méteresre bővítették át.
1962. szeptember-október az időpontja a bánrévei fűtőház kezdődő elsorvasztásának. 1954-1962 között édesapám, id. Rónaföldi Zoltán a fűtőház főnöke. Ekkor kezdődött egy erőltetett centralizáció. Őt először 1962-ben a kazincbarcikai, majd rövid idő múlva a berentei – akkor már vontatási főnökség – vezetésével bízták meg. Bánrévén a fűtőház tovább működött valamilyen szinten, a vezetést már csak mozdonyfelvigyázók biztosították. Az itt maradt mozdonyok (324. sorozat) még személy- és tehervonati szolgálatban maradtak, majd már csak tartalékként szolgáltak. A bánrévei fűtőház a berentei főnökség felügyelete alá tartozott. A bánrévei és kazincbarcikai fűtőház személyzetének egy jelentős része alkotta a berentei vontatási főnökség létszámát.
A bánrévei fűtőházat és a kiszolgálását végző egyéb épületeket valamikor az 1990-es évek elején bontották el. A fordítót betömték, az odavezető vágányokat felszedték. Ma már nyoma sincs.
1880-tól 1962-ig 82 év telt el a bánrévei fűtőház életében, a létesítmények teljes elbontásáig pedig mintegy 110 év. Ma már csak nagyon kevesen, az itt dolgozó és még élő vasutasok emlékeznek rá és persze mi, akik akkor voltunk gyerekek.
|
|
vidom
e-mail: vidom.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 25290
2012.11.09 17:39.30
|
Nagy érdeklődéssel olvastam a hozzászólásokat, mint Bánrévén született ember, sőt vasutas gyerek, aki ott lakott a sorompó melletti vasutasházban. A bombázással kapcsolatban szeretném megemlíteni, hogy valami nincs rendjén! (1945-ös születésű vagyok, tehát nem éltem át.) Az ellenben biztos, hogy az ötvenes években a református templom és az állomás közötti területen az eke számtalan bombát fordított ki! A visszaemlékezések nekem erre a tényre, nem adtak magyarázatot.
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23921
2012.05.06 14:17.10
|
Halász Lászlóné Sándor Árpádot váltotta az állomásfőnöki poszton.Nevezett (H L-né)1996.nov.01-től 2001.dec.31-ig volt Bánréve állomásfónöke.Innen Miskolc-Gömöribe került szintén ebbe a beosztásba.
Halásznét Bánrévén Révai István követte.
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23829
2012.04.28 11:29.49
|
A Léka Gézával kapcsolatos hozzászólás pontosításra szorul. A visszaemlékező írások fiától, ifj. Léka Géza írótól származnak.
A you tube-on megtalálhatók az Ecseri lakodalmas (1952) és a Cigánytánc (1955) filmek, melyben Léka Géza az egyik főszereplő.
Az érdeklődőknek ajánlom a google-on Léka Géza írásait, amelyek Bánrévével is foglalkoznak, az "Őrjárat egy mondat körül", a "Hegyvidéki beszéd", "Gondolatok a lomtárban" amely a Hitel idei februári számában jelent meg.
A mellékelt képen a korábbi bánrévei vasutas Léka Géza néptáncos, aki művészetével a világ számos pontján elkápráztatta a nézőit.
|
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23758
2012.04.24 09:42.20
|
A 2012.01.22-i hozzászóláshoz:
1948-ban a bánrévei fűtőházvezető:Kalló Barna mozdonyfelvigyázó volt,mellette Kálvin István mozd.felvigyázó,Scsavniczki József és Léka János irodasegédtisztek teljesírettek szolgálatot.
Léka János helyesen: Léka Géza!
Léka Géza 1928-ban született Bánrévén, s 1944-1950 között a fűtőháznál dolgozott, mint irodaellenőr. 1950. szeptember 1-től lett az akkor megalakult Magyar Állami Népi Együttes táncosa, miközben a vasúttól még további két esztendeig fizetés nélküli szabadságon volt. 1953-ban szentesítette végleges áthelyezés a Közl. és Postaügyi Minisztérium. Nem sokkal később már a párizsi, brüsszeli, amszterdami képeslapok is megírták róla, hogy korábban Bánrévén volt vasutas.
Léka Géza világhírű néptáncosként az egész világot bejárta az együttessel. Gyakran hazalátogatott Bánrévére és ilyenkor a fűtőházi munkatársait mindig felkereste.
A Magyar Színházművészeti Lexikon a következőket írja róla:
"Egyszerű, de ízes és kifejező táncmódja, szuggesztív színpadi egyénisége főleg Rábai Miklós és Náfrádi László koreográfiáiban, szóló- és epizódszerepeiben érvényesült (Ecseri lakodalmas, Fonó, Barcsai szeretője, ill.Végvári vitézek). 1969 után a Duna Művészegyüttesnél volt műsorközlő és versmondó.
Szerepelt a „Szerelem” című filmben. Írásai, visszaemlékezései sokszor felidézik a bánrévei időket, kezdeteket."
2003 tavaszán hunyt el.
(Forrás: ifj. Léka Géza, valamint id. Rónaföldi Zoltán feljyegyzései)
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23751
2012.04.23 10:41.06
|
Bánréve 1940. 375. sorozatú mozdony személyvonati szolgálatban a Bánréve-Ózd vonalon.
www.fortepan.hu
|
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23750
2012.04.23 09:59.52
|
Egy adalék Bánréve vasúti csomópont fontosságára és a vasúti forgalomban elfoglalt helyzetére vonatkozólag 1907. évben
„Az államvasúti alkalmazottak lakáspénze 1907. szeptember
Kossuth Ferencz kereskedelemügyi miniszter Wekerle Sándor miniszterelnökkel, mint pénzügyminiszterrel egyetértőleg a magyar királyi államvasutak évi fizetéssel bíró alkalmazottai illetményeinek rendezéséről szóló törvényben nyert felhatalmazása alapján a magyar királyi államvasutak állomásait a törvényben megállapított öt lakáspénzosztályba következőképp sorozta be:
Az első lakáspénzosztályba tartoznak:
Budapest, Fiume és a magyar szent korona országainak határain kívül fekvő állomáshelyek.
Második lakáspénzosztályba tartoznak:
A Budapesten kívül fekvő üzletvezetőségi székhelyek, úgymint Arad, Debrecen, Kolozsvár, Miskolc, Szeged, Szombathely és Zágráb, továbbá a következő városok: Brassó, Győr, Kassa, Nagyvárad, Pozsony, és Temesvár.
Harmadik lakáspénzosztályba tartoznak:
Bánréve, Bród, Bruk Királyhida, Czegléd, Czelldömölk, Eszék, Gyékényes, Hatvan, Hódmezővásárhely, Jutas, Kaposvár, Kecskemét, Komárom, Lipótvár, Losoncz, Lugos, Mármarossziget, Nagybecskerek, Nagykanizsa, Nagyszeben, Nagyszombat, Nyiregyháza, Nyitra, Ó-Dombovár, Palota-Ujpest, Pancsova, Pápa, Pécs, Piski-telep, Pöstyén, Püspökladány, Ruttka, Sátoraljaujhely, Sopron, Szabadka, Szatmárnémeti, Székesfejérvár, Szolnok, Trencsén, Uj-Dombovár, Ujvidék, Versecz, Vinkovcze, Zombor és Zsolna.
A negyedik lakáspénzosztályba tartoznak:
az első – harmadik osztályokba nem tartozó törvényhatósági joggal felruházott és rendezett tanácsú városok.
Végül az ötödik lakáspénz-osztályba tartoznak mindazok a községek és telepek, melyek az első – negyedik lakáspénzosztályokba nem sorozhatók.
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23727
2012.04.21 19:25.17
|
Esztergomy György MÁV tiszt
Az 1946 előtti években Miskolc rendező pályaudvaron, illetve Mezőcsáton dolgozott állomásfőnökként.
Ezek az időpontok még megerősítésre várnak.
1946-47-ben volt Bánrévén állomásfőnök.
Utána a miskolci Tiszain szintén állomásfőnök, ott is halt meg 1949-ben.
A bánrévei időpont Szabó János adataival egyelőre ütközik. Pontosítás szükséges!
Forrás: veje, Serényi János Pál
|
|
Léka Géza
e-mail: lekageza.kukac.gmail.com
Módosított hozzászólás [ROCOman]
|
elfogadott hozzászólás 23707
2012.04.18 18:25.58
|
Tisztelt Rónaföldi Zoltán! Sajnos hiába írok Önnek, az oldalon megadott e-mail címről azonnal "visszajön". Kérem, keressen meg, hátha fordítva működik. A készülő könyvvel kapcsolatban szeretnék önnel szót váltani. Üdvözlettel: Léka Géza
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23650
2012.04.10 20:43.15
|
Szabó János vasúti tiszt:
-1916-ban Budapesten született,
-1939-1940 vasúti tisztképző tanfolyam Budapesten,
-1940-1941 Diósgyőr, vasúti tiszt, gyakornok,
-1942-1945 Jolsva (ma Szlovákia) állomás főnöke,
-1945-ben kitelepítették Csehszlovákiából Bánrévére,
-1945-1946 Bánréve, vasúti vám ügyintéző,
-1946-1948 Bánréve állomásfőnöke,
-1948-1966 Szuhakálló állomásfőnöke,- közben 1963-1965-ig - Berente szénpályaudvart is, mint állomásfőnök irányította,
-1966-1969 Ózd állomásfőnöke,
-1969-1976 Kazincbarcika állomásfőnöke,
-1976-ban nyugdíjba ment, Kazincbarcikán éltek.
Forrás: ifj. Szabó János
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23536
2012.04.03 20:50.18
|
Bánréve állomás megnyitása utáni időkben állomásfőnök volt:
Velt Vilmos
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23516
2012.03.31 20:23.43
|
Elnézést kérek, a légieseményeket taglaló hozzászólásban a "Királyháza" megjelölés nem jó!!!
A Felvidék visszatérésekor az új határ a Bánréve-Dobsinai vasutat ismét keresztül vágta. A vonatok Sajóházáig közlekedtek csak, mert ez volt a határ. A vasút Betlértől Dobsináig már Szlovákiához tartozott.
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23514
2012.03.31 15:46.21
|
1944 végén javában tartott a visszavonulás és a vasúton számolatlanul jöttek-mentek a szerelvények.
November 14-én történt egy tragikus esemény, nevezetesen a bánrévei állomásra érkezett egy olyan szerelvény, melybe vasúti tartálykocsik is be voltak sorolva.
Rövidesen elterjedt a hír a szolgálatban levő vasutasok, és a katonai szerelvények katonái között, hogy a tartály-kocsikban alkohol található. Ez így is volt, csak azt nem értették sokan, hogy akkor minek a „halálfej” és a mérgezésveszélyre utaló felirat a kocsikon. Ezt úgy értelmezte az „elszántabb és okosabb” társaság, hogy ilyen módon, megtévesztéssel akarják megóvni a tartályokban levő alkoholt! Nos, ezek után megindult a „nép” és boldog-boldogtalan suttyomban csapolta és hordta a szeszt, mivel a kocsikat nem őrizték.
„Bánréve állomásán a katonaságnak szóló faszesz szállítmányt megdézsmálták. Mintegy kétszázan a metilalkoholtől mérgezést szenvedtek, közülük többen meghaltak. A súlyos sérülteket a rimaszombati kórházba szállították." ez szerepel az MTI 1944. november 20-i közleményében.
A rimaszombati kórházba csak azok kerültek, akik már a továbbhaladó vonatokon lettek rosszul. A helyszínen is sokan megbetegedtek, közülük néhányan a Putnokon még működő katonai kórházba kerültek.
A bánrévei temetőben csak azok a helyi vasutasok vannak eltemetve, akik nem jutottak gyors és szakszerű orvosi ellátáshoz. A többi halott a katonai kórházak településein lett eltemetve.
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23513
2012.03.31 15:34.38
|
1944 őszén a Miskolc-Bánréve-Fülek vasútvonal azon kevés lehetőség közé tartozott, amelyen a német és magyar csapatok, északi irányban visszavonulhattak a szovjetek elől. Eddigre az egész Alföld szovjet kézen volt.
A vasútvonal teljes kapacitással működött, ezen főleg katonai szerelvények, kórházvonatok, ellátmány, illetve a "menekített anyagi javak" szerelvényei haladtak.
A mostani 26. és 25. számú közutakon pedig az egyéb járművekkel és gyalogosan visszavonulók, menekülők, kitelepülésre kötelezettek mentek.
Id. Rónaföldi Zoltán ekkor a Miskolci Gépipari Középiskola 3. osztályos diákja. Nyári gyakorlatát a bánrévei fűtőházban töltötte. A tanév a hadi események miatt már nem kezdődött el szeptemberben, ezért Szeles István fűtőházfőnök engedélyével, mint gyakornok ott dolgozott tovább. Így lett személyes átélője, tanúja annak a két légi eseménynek, melyek Bánrévét érintették.
1944. október 21.
A sorozatos légiriadók miatt a MÁV úgy rendelkezett, hogy a bánrévei állomáson mindig készenlétben állt egy néhány kocsiból álló személyvonat. A rendelkezés szerint a riadók alkalmával az állomáson lakó polgári személyek, szolgálatban nem levő vasutasok, a fűtőház nélkülözhető személyzete elhagyta a Bánrévei állomás és fűtőház területét.
Így történt ez aznap délelőtt is és a vonatot az állomási tartalék mozdony, egy 326. sorozatú, a Bánréve-Királyháza (Dobsina) vonalra vitte ki.
A vonat Sajórecske előtt járt, amikor amerikai P-38 típusú vadászgépek megtámadták és szétlőtték. Kezdték a mozdonnyal, majd folytatták a személykocsikkal. A támadás 10 óra 14 perckor történt, mert id. Rónaföldi Zoltán karórája - aki a támadáskor kiugrott a vonatból - ekkor állt meg.
A mozdonyon életét vesztette Szántó Béla mozdonyvezető, Juhász Géza fűtő, mindketten sajópüspöki lakosok, Katona Zoltán mozdonylakatos hanvai lakos.
Súlyosan sebesült id.Takács József mozdonylakatos. Ők mindannyian a bánrévei fűtőház dolgozói voltak.Ezen kívül még 10-12 egyéb súlyosságú sebesülés történt az utasok között.
Ezen a napon hazánkban az amerikaiak több, mint 100 mozdonyt lőttek ki és tettek üzemképtelenné.
1944. október 31.
Ezen a napon szovjet bombázók támadtak rá a bánrévei vasútállomásra és a közúton haladó katonai és polgári menekülőkre.
Hozzávetőlegesen délelőtt 9 óra lehetett.
A szovjet repülőgépek (5-6?) Ózd irányából érkezve Bánréve fölött átrepültek Tornalja irányába. Pár perc elteltével visszafordultak és nyugati irányból repültek rá az állomás környékére, majd bombáztak.
A vasútállomás Miskolc felőli végén a 6-12. vágány felé a bejárati váltókat tépte fel 2 bomba. A vasúti átjáró után a jelenlegi 25-os főútra, a temető és a vasúti telep közötti részen, 1 bomba érte a közutat.
A vasúti segédtiszti telep egy ikerlakása telitalálatot kapott, s összeomlott. Súlyosan megsebesült Szabadkai Ödönné. Találatot kapott még a vasúti telepek melletti utcában Tóth Béla MÁV alkalmazott háza, s az is részben összeomlott. Ezután még 3 bomba esett ez utcában lévő lakások kertjeinek végében elterülő grófi szántóföldre, mely 1948-tól sportrepülőtér lett.
A támadás következtében a Tóth lakás fala rádűlt, s ott meghalt, Walter Ulhmann 46 éves német hadnagy, aki a bánrévei temetőben van eltemetve A hadnagy alakulatával visszavonulásban volt és pihenőben voltak elszállásolva a nevezett napon a községben
Súlyosan sérült a vasútállomáson Jenei … (a keresztneve ismeretlen) a MÁV katonai üzem-század parancsnoka is.
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23243
2012.03.01 08:37.07
|
Kedves Gábor!
Minden adatnak és anyagnak nagyon örülök! Ugyanez vonatkozik az adatok, időpontok, és nevek pontosítására is. Amennyiben ezeket használhatom, akkor természetesen a hivatkozásokban a forrás pontos megjelölésre kerül.
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23239
2012.02.29 20:27.16
|
Az e-mail címem: ronafoldi.zoltan8 kukac chello.hu. Kérem, hogy a pontosításokat és a Bánrévével kapcsolatos információkat ide is küldjétek!
Üdvözlettel
RZ
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23223
2012.02.27 10:39.33
|
A Bánhegyire vonatkozó adat téves!! Bándi Kornél volt az,aki 1944-ben vette át az állomás vezetését,megérte Bánréve bombázását,a faszeszes katonák halálát, a front átvonulását,és ismeretlen időpontban Ms-Gömöriben lett áll.főnök.
Pál János főpm.1866.CsízMáv szolg.lépett 1882.Pályamunkás,katona,1890 ismét pályamunkás,pályaőr.1896.csoportvezető előmunkás,-szorgalmas,megbizható -pályfelvigyázó helyettes lesz.1905 pályafelvigyázó.B.gyarmat,Magyarnándor Fülek Innen menekül 1919-ben,de a csehek elfogták és Miskolcra majd Kassára vitték,fogságban van majd Bánrévére kerül.1922-ben nyugdíjazták.Fia:István.Neje:Varga Erzsébet
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23213
2012.02.26 14:00.04
|
Barna Árpád Putnokon lakott.Felesége.Pongi Julianna.Született:Kerecsend 1874.Géplakatos tanulmányait Iglón,középiskolát Iglón végzett.Az I.világháborúban a vasutasezredben teljesített szolgálatot.Dolgozott a miskolci,egri,dobsinai fűtőházakban.1917-1932 között a bánrévei fűtőház vezetője volt.
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23205
2012.02.26 10:06.11
|
R.Zoltánnak sok anyaggal tudok a könyvéhez segítséget nyujtani.Van egy nagyméretű állomási csoportképem is Bánrévéről+ sok fotó.A Farkas Antal,Balázs Pál,Hortobágyi János,Dobák Ferenc sorrend helyes.Az 1950-es években volt még ?Bánhegyi? nevezetű főnök is,aki Ms-Gömöriben lett később főnök.
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23197
2012.02.25 13:30.20
|
Köszönöm a pontosításokat, természetesen hozzávezetem a listához!
Balázs Pali bácsi -édesanyám unokatestvére - fiatal vasutasként Erdélybe került, vezényléssel. Ott is nősült meg és 1944-ban onnan menekültek haza. Az 1950-es években Mónosbél állomásfőnöke, innen helyezték Bánrévére, majd Berentére.
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23193
2012.02.24 18:13.01
|
Köszönöm Rónaföldi Zoltánnak a munkáját,valahogy így képzelem el a közös célért való tevékenységet,-szívből remélem,hogy a bánrévei könyv megszületeik.
Esztergomi György szülei Ózd,Bánréve környékiek.Ő 1944.okt.15-én Mo.német megszállasokor Miskolc-Tiszai áll.főn.helyettese volt és pont a szüleinél tartózkodott.Az áll.főnök beteg volt,a Tiszaira pedig "Krokodil" Tiger" fedőnevő kat.szállítmányok zúdultak be!Szlovákiából-Hidason keresztül.
Sándor Jenőt én mindig Árpádnak ismertem,így is szólítottuk!
Lakos Zsigmond 1944-ben Sajókazán volt áll.főnök.
Halász Lászlóné Berentéről került Bánrévére
Balázs Pált Bánrévéről Berentére helyezték főn.beosztásba.
Grantner Vilmos főintéző 1926-ban biztosan Bánréve főnöke volt.
Moldován Zoltán felügyelő 1914-1917 között biztosan itt volt áll.főn.
Farkas Antal:szül.Jemin 1910.09.19.An: Papp MagdolnaMÁV szolg.lépett.1935.03.27.Meghal.1968.01.?
Balázs Pál:Eger 1920.06.05. Bakó Julianna Máv.szol.lépett 1940.03.11.
Hortobágyi János:S.ujhely 1920.08.30.An: Szmarzsik Erzsébet MÁV szol.lépett.1938.09.09.
Dobák Ferenc,Galgóc 1926.09.23.An:Fazekas Erzsébet.Máv szolg.kezdete:1947.09.03.
|
|
RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
|
elfogadott hozzászólás 23169
2012.02.21 11:17.09
|
Édesapám (id. Rónaföldi Zoltán) feljegyzései, fénykép és iratgyűjteménye, valamint a további közös kutatások alapján, valószínűleg még ez évben befejezem - sajnos már egyedül - a "Bánréve és a vasút" című könyvet. Akiket azonosítani tudtunk a szolgálati helyek főnökei közül:
Állomásfőnökök
Salamon István 1903
Grantner Vilmos 1933 előtt?
Ragyák ? 1934-ben biztosan
Munka Bertalan
Kovács ?
Csúz Sándor
Lakos Zsigmond
Gál Ferenc 1948-53
Savcsák Jenő
Esztergomi György
Gyöngyösi Géza
Liszkai János
Havasi András
Kőrösi Pál 1955 előtt ?
Benkő István
Dobák Ferenc
Liszkai János 1966 után ?
Balázs Pál 1967
Hortobágyi János 1968
Sándor Jenő
Halász Lászlóné
Révai István
A bánrévei fűtőház kirendeltségének (nem önálló fűtőház) vezetői
Obholczer Gyula 1919-ben biztosan!
Oláh Lajos
Székely Gergely
Barna Árpád
Az önálló fűtőház főnökei
Székely József 1938-
Szeles István -1947
Kalló Barna 1947-
Nyíri Béla
Kálvin István
Mohácsi Gyula
Gál Lajos
Szabó Béla
Martos György -1954
Rónaföldi Zoltán 1954-1962
Pályamesterek
Pál János
Várkonyi Sándor ….-1930
Bakó György 1930-1947
Nagy István 1947-…
Terge Lajos
Balázs György 1961?
?
Szmerek Lajos
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23161
2012.02.20 21:31.35
|
Bánréve állomásfőnökei:
Farkas Antal:mettől-meddig=?
Balázs Pál "
Dobák Ferenc "
Hortobágyi János 1968.06.07-től- meddig?
Sándor Árpád mettől-meddig?
Halász Lászlóné "
Révai István "
|
|
isti2000
e-mail: kingahardi.kukac.citromail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23108
2012.02.11 22:40.33
|
a bánrévei bakterház amely az útátjárónál van,oda szoktunk kimeeni mindig nyáron a rokonhoz.
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23018
2012.02.04 16:13.51
|
Gál Ferenc főtiszt 1948 01.01-től 1953.02 01.ig volt Bánréve állomásfőnöke.Megköszönném ha valakik bővítenék a névsort!
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23017
2012.02.04 16:10.16
|
1903-ban ezen az állomáson Salamon István?vagy Imre?! volt az állomásfőnök
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 22907
2012.01.22 17:40.42
|
1948-ban a bánrévei fűtőházvezető:Kalló Barna mozdonyfelvigyázó volt,mellette Kálvin István mozd.felvigyázó,Scsavniczki József és Léka János irodasegédtisztek teljesírettek szolgálatot.
|
|
Nagy Judit
e-mail: nagy.judit2010.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 18065
2010.07.09 12:21.46
|
Kedves számomra látni az állomás épületét. Soha nem jártam arra ,de volt egy osztálytársnőm az 1950-es évek végéről akinek az apukája ott dolgozott azokban az időkben. Úgy tudom ott élt a család. Nem tudom mi lehet Velük. Keszi Mártának hívták az osztálytársnőmet, Kaposváron jártunk iskolába, volt egy húga is, akinek Elvira volt a neve. Egyébként öten voltak testvérek. Nagyon régen volt, de én nem felejtettem el Őt. Olyan boldog lennék, ha valamit hallhatnék, tudhatnék felőle.
|
|
Zombisat
e-mail: zombisat.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 15409
2010.01.18 22:48.16
|
To René Jaquemet!
According to the new railway guide, there is no connection(by train) between Bánréve and Lenartovce.
Greetings from Budapest.
|
|
René Jaquemet / REMA - Reisen
e-mail: rema-jaq.kukac.bluewin.ch
|
elfogadott hozzászólás 15388
2010.01.17 23:51.24
|
Gibt es am Morgen auch einen Zug von Banreve nach Lenartovce? Zeit? Preis?
Is there in the morning also a train from Banreve to Lenartovce? Time? Price?
Vásut Banreve - Lenartovce, Reggelt? Menetrend? Arak?
Gruss aus der Schweiz - Greetings from Switzerland
|
|
atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
|
elfogadott hozzászólás 6627
2008.09.23 10:27.27
|
Bánréve állomás felvételi épülete előtt az 1-es vágányon a Bzmot 247-es motorkocsi pihen 2006. novemberében.
|
|
|
atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
|
elfogadott hozzászólás 6626
2008.09.23 10:12.43
|
Emeletes vonat érkezett Bánréve állomás 2. vágányára 2006. novemberében.
|
|
|
raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 5187
2008.07.11 19:19.41
|
Igazából csak érintőlegesen tartozik a Bánrévei állomáshoz, de annak idején a bánréve-Pogonyipuszta közti szakaszon volt egy delta. Ezt azok a gépek, szerelvények használhatták akiknek nem volt kedve bemenni Ózdról jövet Bánrévére ( és körbejárni .... ) 1996-ban amikor a Putnok-Bánréve-Ózd szakaszt teljesen felújították, döntöttek a delta felszedéséről. Ekkor még utolsóként TVG-vel engedtek át rajta minket.... Kísérteties volt...... Volt persze egy bakterház is ahonnan a delta forgalmát irányítani lehetett, igaz azt az utolsó időkben már nem használhatta senki. Amikor a deltát felszedték megszűnt a bakterház is. Szétszedték, a PGF dolgozói ami csak mozdítható volt, elhordták....... De a legemlékezetesebb kép az volt, amikor az ott szolgálatot teljesítő váltóőr - a kiszedett váltókat ölelgetve - zokogott.... Ez 1997-98 ban történt....
|
|
Kenézy György
e-mail: Kenezygy.kukac.citromail.hu
|
elfogadott hozzászólás 1979
2007.12.18 19:00.50
|
Péntektől megszünik Határellenörzés.
|
|
Gyenes Viktor
e-mail: wac75.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 1138
2007.08.16 22:32.55
|
Bánréve felújított peronja, háttérben a Sajólénártfalvai személyvonat
|
|
|