|
Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája
740 Nagyvárad-Kolozsvár-Dés-Szeretfalva-Déda-Gyergyószentmiklós-Madéfalva-Sepsiszentgyörgy-Brassó
Nagyvárad (101, 106, 127, 733, 736, 736b, 742)
Nagyvárad-Velence (736, 736b)
Oradea Est Triaj (736, 736b)
Fugyivásárhely
Mezőszakadát
Mezőszakadát felső
Mezőtelegd
Mezőtelki
Cécke
Élesd
Élesd felső
Rikosd
Rév
Rév felső
Zichybarlang
Vársonkolyos
Kőrösbánlaka
Barátka
Jádvölgy alsó
Jádvölgy kitérő
Királyhágó
Lacu
Feketetó
Csucsa
Valea Draganului
Kissebes
Sebesvár
Malomszeg
Bánffyhunyad (738)
Zsobok
Sztána
Gălășeni
Jegenye kitérő
Egeres község
Egeresi gipszgyárak
Nádasdaróc
Mákófalva
Magyargorbó
Magyarnádas
Méra RO
Rădaia
Szucság
Baciu
Kisbács
Kolozsvár (730)
Szamosfalva-fürdő (730)
Szamosfalva (730)
Dezmér (730)
Apahida (730)
Szamosvölgyi megállóhely
Apahida hc.
Zsuk
Jucu de Jos
Válaszút
Bonchida
Fundătura
Nagyiklód
Dengeleg
Szamosújvár
Szamosújvárnémeti
Néma felső
Néma
Dés (772, 778)
Dés régi
Kozárvár
Baca
Retteg
Reteag hc.
Várkudu
Beclean
Bethlen (741)
Somkerék
Sajóudvarhely
Sajószentandrás
Kentelke (746)
Sajómagyarós
Szeretfalva (766)
Bilak
Sajónagyfalu
Bârla pe Șieu
Nagysajó
Kissajó
Monorfalva
Alsórépa
Monosfalu
Déda
Déda felső
Borzia
Ratosnya
Andreneasa
Szalárdtelep
Palotailva
Kelemenhavas
Bánffyháza
Gödemesterháza
Ciobotani
Maroshévíz
Galócási gőzfűrész
Sărmaș Runc
Gyergyóhodos
Ditró-Gyergyóremete
Szárhegy
Gyergyószentmiklós
Tekerőpatak
Șugău
Vasláb
Marosfő
Sandominic
Csíkszentdomokos
Csíkszenttamás
Karcfalva
Dănești
Csíkmadaras
Csíkrákos
Madéfalva (751)
Csíkszereda
Zsögödfürdő
Csíkszentkirály
Csíkszentimre
Csíkszentsimon
Csíkverebes
Tusnád
Tusnádfürdő
Cariera Carpitus
Sepsibükszád
Bükszád
Málnásfürdő
Málnás
Sepsibodok
Sepsikőröspatak-Gidófalva
Sepsiszentgyörgy (744)
Kilyén
Uzon
Kökös
Prázsmár
Prázsmár megálló
Szászhermány (743)
Pav. CFR Brașov Triaj
Brassó régi (723, 724, 730)
Brașov (723, 724, 730)
745 Székelykocsárd-Marosludas-Marosvásárhely-Szászrégen-Déda
Székelykocsárd (730, 746a)
Marosnagylak
Vajdaszeg
Maroscsúcs
Maroskece
Marosludas (746)
Marosbogát
Kutyfalva
Radnót
Maroscsapó
Marosugra
Kerelőszentpál
Chirileu
Vidrăsău
Nyárádtő
Maroskeresztúr (756, 757)
Azomures
Marosvásárhely (756, 757)
Marosvásárhely északi pu.
Marosszentgyörgy
Nagyernye
Sáromberke
Gernyeszeg
Körtvélyfája
Petele
Radnótfája
Szászrégen
Idecsfürdő
Marosvécs
Holtmaros
Magyaró
Marosoroszfalu
Déda megálló
Déda
|
|
|
|
Régi képek
Képek a netről
Képtár
Hozzászólások
Déda
Ezt az állomást még nem fényképeztük le. Küldj be egy fényképet róla!.
Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Deda az állomás román neve
|
|
Déda. Látkép a vasútállomással. Forrás: korabeli képeslap.
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
Az állomás felvételi épülete egykor. Forrás: korabeli képeslap.
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
|
Déda állomás építése
Feltöltötte: Várkonyi Tibor
|
|
Déda állomás építése
Feltöltötte: Várkonyi Tibor
|
|
|
A felvételi épület utcafront felőli oldala. Forrás: post-card.hu.
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
Az eredeti HÉV II.osztályú felvételi épület. Forrás: korabeli képeslap.
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
|
http://img.index.hu/imgfrm/8/2/1/6/IMG_0000328216.jpg
Feltöltötte: Sándor Antal
|
|
Déda 1942. dec. 05. dia Lenkey Márton felvétele
Feltöltötte: Lossonczy Miklós
Dátum: 1942.12.05.
|
|
|
|
|
|
A dédai vasútállomás este.
Fotó: kleh norbert
Dátum: 2018.08.02.
|
|
Déda jegypénztár.
Fotó: kleh norbert
Dátum: 2018.08.02.
|
|
Déda váróterem.
Fotó: kleh norbert
Dátum: 2018.08.02.
|
|
Fotó: kleh norbert
Dátum: 2018.08.02.
|
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz,
kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is
Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások
QQriQ
e-mail: 123.kukac.456.hu
|
elfogadott hozzászólás 25600
2012.12.16 01:56.52
|
A gyanútlan utazó akár el is hiheti amit a dédai vasútállomás épületén lévő táblán olvashat: "6o éve 1946 július 31-én létesült a dédai állomás". A 2oo6-ban elhelyezett tábla szövegének szerkesztői elnézték, hogy 1946-ban harmadszor született újjá ezen fontos vasúti csomópont.
A francokat nézték el, csak a szokásos román történelemhamisítás, hogy felejtse csak el mindenki, mi célból épült ott a vasút és kik építették.
|
|
Kercsak Jozsef
e-mail: novforsic.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 25592
2012.12.15 17:21.32
|
A gyanútlan utazó akár el is hiheti amit a dédai vasútállomás épületén lévő táblán olvashat: "6o éve 1946 július 31-én létesült a dédai állomás". A 2oo6-ban elhelyezett tábla szövegének szerkesztői elnézték, hogy 1946-ban harmadszor született újjá ezen fontos vasúti csomópont.
A magyar kormány 19o4-ben a Szászrégentől Dédáig terjedő mintegy 26 km hosszú vasútvonal kiépitésére versenytárgyalást hirdetett.
A 19 ajánlat közül a vasútépitési jogot a Fábián Lajos, Minde Lajos és Somlyó József által létrehozott társvállalkozás nyerte el.
19o4 augusztus 23-án a szászrégeni vasútállomástól az épitkezés elkezdődött és 19o5 november 16-án megnyilt a forgalom előtt a Szászrégen-Déda vonalszakasz, amely az akkori magyar kormánynak 1.o91.398 koronájába került.
A dédai állomás második létesitése egybe esett a Szeretfalva- Déda vasútvonal 1942 december 5.-i megnyitásával. Ekkorra elkészült a teljesen új állomás épület is.
A vasútvonal létrejöttét egy történelmi ténynek köszönheti, a második bécsi döntésnek, amelyet 1940. augusztus 30-án írták alá. A döntést követően Erdély északi része a Székelyfölddel együtt visszatért Magyarországhoz, de az észak-erdélyi vasúti fővonal Kolozsvár és Marosvásárhely között egy jelentős szakaszon Románia területén maradt. Igy Marosvásárhely és a székely körvasút lényegében el volt vágva a magyarországi vasútvonalaktól.
A magyar vasúttörténetben páratlan módon készült el az új pálya. Az erős szintkülönbségek miatt korábban senkinek sem jutott volna eszébe ott vasutat építeni.
1941 áprilisától már a vonal egész hosszán folytak a munkálatok. Hallatlan mennyiségű földmunkát kellett elvégezni, hegyeket, dombokat áthidalni, patakokat elterelni.
1942 nyarára a legnagyobb munka, a két alagút is elkészült Monorfalva közelében, október 11-ére pedig már a 48 kilométeres vasút teljes hosszában összeért a vágány.
1942 december 5-én, Miklós nap előestéjén, Horthy kormányzó nyitotta meg a vasutat a közforgalom számára majdnem pontosan két év megfeszített munka eredményeként.
Az új vasútvonalnak fontos hadi szerep is jutott, ennek következtében sajnos a dédai állomás 1944-ben a hadműveletek áldozata lett.
A második világháború után a vonal teljes egésze Romániához került, így az építkezés haszonélvezője elsősorban a román állam és vasúttársasága lett.
Tehát 1946 július 31-én harmadszor avatták fel a dédai állomást. A vonal napjainkban is a legfontosabb összekötőkapocs Székelyföld és északnyugat-Erdély, valamint az anyaország között.
Kercsák József, Marosvásárhely
|
|
Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23832
2012.04.28 14:57.20
|
Valaki tudja,hogy a mai felvételi épület a régi maradványainak felhasználásával épült e,vagy egy teljesen új építésű?Minden esetre érdekes,hogy a régi,és az új épület tornácos részén is 5 boltív található!
|
|
Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23831
2012.04.28 14:51.31
|
Egy mai kép a felvételi épületről a http://www.jakadam.hu/01fenykepeim/ev2005/14erdely2005/kepek/erdely2005-04_019.jpg oldalról.
|
|
|
Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások
|
|
|