Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


963a Harkány-Drávaszabolcs-Donji Miholjac

Harkány (62, 963)
Drávapalkonya-Drávaszabolcs
Drávaszabolcs
— országhatár —
Donji Miholjac (531, 533)




















Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    KéptárHozzászólások


Drávaszabolcs

megszűnt állomás
963a Harkány-Drávaszabolcs-Donji Miholjac
 

Ezt az állomást még nem fényképeztük le. Küldj be egy fényképet róla!.

  Az állomás földrajzi koordinátái: (feltételezett)
N45.794586° E18.209243° | N45° 47' 40.5" E18° 12' 33.27"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


A Harkány-Drávaszabolcs vonal személyforgalma 1959. október 1-én szűnt meg. A vasútvonal felszámolásáról bővebben a vonal leírásánál lehet olvasni.

Kikötő


Drávaszabolcs területén a régi, elbontott vasúti híd felett a bal parton a (a folyó 76 fkm szelvényben) egykor szintén létesült rakpart, ahova Drávaszabolcs vasútállomásról a vasúti vágányt is kivezették. A rakodó Nagyharsányból érkező folyamszabályozási terméskő átrakására szolgált. (forrás: www.hidrologia.hu)





Képtár - Drávaszabolcs

Drávaszabolcs egykori állomása.
Saját kép!
Fotó: Kovács Gabesz
Dátum: 2015.11.29.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Cshaweska
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 29851
2015.11.29 20:07.12
A határ (Donji Miholjac) felé is Bringa út épült.
(A Google Maps még nem jelöli)
2015.11.29
(Valamennyi kép SAJÁT kép)

Cshaweska
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 29850
2015.11.29 20:05.55
Drávapalkonya felől érkezve,az állomásépület és a melléképületek.
(Az épület és udvara kamerával- és riasztóval védett)
2015.11.29

Cshaweska
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 29849
2015.11.29 20:04.50
2012 óta a teljes Dráva part-Drávaszabolcs-Harkány (részben a) nyomvonalon kerékpárút épült ki.Itt Harkány (Drávapalkonya) felé nézünk.
2015.11.29

Cshaweska
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 29848
2015.11.29 20:03.22
A melléképületek se maradtak érintetlenek.
A kocka épület talán az egykor utas WC lehet.
2015.11.29

Train Station
e-mail: cshaweska92.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 29847
2015.11.29 20:01.03
2012-ben már kész volt az épület tatarozása.
Szép állapotban áll a falu szélén.
2015.11.29

cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 27014
2013.08.15 13:26.57
Az épület a Google Street View-ban: http://goo.gl/maps/tWzij

A nyomvonalon kerékpárút vezet, hivatkozás: http://www.kerekvaros.hu/kesz-a-dravaszabolcsi-kput/ alább idézem a cikket.

Elkészült a Harkány-Drávaszabolcs kerékpárút
2009. május 15. | hírek | Írta: Csongor
Címkék:bringaút, kerékpárút

Régen várt létesítménnyel gazdagodott Harkány és környéke kerékpáros közössége. Elkészült a Harkány-Drávaszabolcs közötti, több mint 4 km hosszúságú kerékpárút az európai szabványnak megfelelő szélességben. Nemcsak Harkány kerékpározni szerető lakóinak öröm ez a hír, hanem az ide látogató hazai és külföldi fürdővendégeknek is, akik biciklire pattanva bejárják a környéket. Eddig is sokan lekerekeztek a Drávára, a Mattyi-tóra vagy a Dráva töltésén haladó Három Folyó kerékpáros túraútvonalra, a nagy forgalmú 58-as főútvonalon, nem kevés veszélynek kitéve magukat. Ráadásul 6 órától 9 óráig, valamint 16 órától 20 óráig tilos kerékpárral közlekedni ezen a főútvonalon.

(…)

A kerékpárút a Harkányt megkerülő út déli végében lévő körforgalom előtt kezdődik, az egykori Harkány – Drávaszabolcs (Donji Miholjac) vasút nyomvonalán és Drávaszabolcs településjelző tábla előtt fejeződik be. Nyomvonala az 58-as úttal párhuzamosan, annak keleti oldala mentén halad. Szépséghibája a létesítménynek, hogy a meglévő Siklós-Harkányi kerékpárút hálózat és az új út közötti fél kilométeres szakasz nem épült meg.

A létesítmény műszaki átadása korábban már megtörtént, a forgalomba helyezési eljárásra 2009. május 12-én került sor. Értesüléseim szerint a meglévő és az új kerékpárút közötti fél kilométeres hiányzó szakasz megépítésére hamarosan sor kerül. Ennek elkészültével mintegy 16 km-es összefüggő kiépített kerékpárút hálózat áll rendelkezésre Siklós-Harkány körzetében.

Seregélyes Ede

Tádé
e-mail: kisskr820.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 26087
2013.03.10 08:37.43
"A sík- és dombvidéki vasút építése jelentős földmunkával járt, legnagyobb műtárgya a 310,5 m hosszú, háromnyílású, vasszerkezetű híd volt a Dráva felett. A híd a közúti forgalmat is kiszolgálta. A felépítmény 23,6 kg/fm tömegű, „i” jelű sínekből épült, Pécs állomás környékén 28,0 kg/fm tömegű, „j” jelű síneket is beépítettek."
Forrás:Wikipédia

Lepesi ZL
e-mail: lepesi.zoltan.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 26070
2013.03.08 08:22.41
A felvételen nem látom nyomát - merre volt a vasúti híd? Vagy itt közös volt?

Tádé
e-mail: kisskr820.kukac.freemail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 26068
2013.03.08 06:36.32
Egyetértek, ez nem ott készült. A Dráva is sokkal szélesebb. Viszonyításképpen a közúti híd.
http://www.panoramio.com/photo/29377375

Lepesi ZL
e-mail: lepesi.zoltan.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 26064
2013.03.07 07:50.31
Bocs, de szerintem a képek nem Drávaszabolcson készültek. Nincsenek ott ilyen hegyek!

fakatona
e-mail: datalife.kukac.live.ca
elfogadott hozzászólás 26063
2013.03.07 02:06.15
van 2 felrobbantott vasuti hid kepem arrol a reszrol lehet az egyik az . 1941 augusztus

fakatona
e-mail: datalife.kukac.live.ca
elfogadott hozzászólás 26062
2013.03.07 02:04.44
van 2 felrobbantott vasuti hid kepem arrol a reszrol lehet az egyik az . 1941 julius

sziloger
e-mail: sziloger.kukac.index.hu
elfogadott hozzászólás 25989
2013.02.25 20:43.33
Csináltam egy regisztációt is, úgyhogy hamarosan tudok küldeni néhány képet

sziloger
e-mail: sziloger.kukac.index.hu
elfogadott hozzászólás 25988
2013.02.25 20:38.20
Megtaláltam a honvédség vasútépítő alakulatának történetét, épp a kezemben tartom. Zakariás Zoltán írta és a Honvéd vasútépítők címet viseli és a Vasúthistória Évkönyv sorozatban jelent meg 1990-ben. Beleolvasgattam, még nem értem a végére, de igaza volt!

A Drávaszabolcsi hidat ahogy a könyvben feltűntetett térképek tanúsága szerint valóban használhatatlanná tették a jugoszláv csapatok: a Dráva jobb partján megrongálták a hídfőt és a közelebbi pillért is. a Hídszerkezet egy rész e így a vízbe esett, de komoly sérüléseket nem szenvedett el.
Helyreállítását a német hídépítő alakulatok (a pontos alakulatnevet nem ismerem) helyreállították 1941 végéig. Tulajdonképpen cölöpözés, fajárom készítés és jégtörő védművek építése a javítások mentén és kész is az ideiglenesen használható híd.

További eredmények: A könyv ugyan nem közli, de 1944-ben a híd ismét és ezuttal végleg elpusztult. A híd lábánál földrajzi adatok gyűjtésére még a második világáhború kitörése előtt elhelyeztek egy vízmagasságmérőt, ami 194. november 24-ig rögzített adatokat. A vízmérő a folyó bal partján a hídfő és a közelebbi pillér között volt elhelyezve. Ezek a vízmérők nem mennek olyan könnyen tönkre, hosszú távú üzemben maradásra tervezik őket, lehetséges, hogy az elpusztulásakor történt a hidat végleg megrongáló robbanás. Ennek a robbanásnak a forrását még nem tudtam kideríteni, de vagy a visszavonuló németek, vagy az amerikai és szovjet bombázók a ludasak ebben.

Végezetül a közúti hídról:
A Drávaszabolcsnál álló közúti híd építésére állami pénzből, méghozzá a Pécsi Napló 1908. május 12-ei száma szerint több mint 1,5 millió koronából épíült, az építés vezetője Králik Adolf királyi főmérnök volt, az építkezést 1906 júliusában kezdték el és átadására 1908. május 24-én délelőtt 9 órakor kezdődő műtanrendőri bejárást követően került sor.

Holnapi Károly munkájának továbbra sem leltem nyomát, de rajta vagyok a témán.
Köszönöm a forrásokat igen hasznosnak bizonyultak.

Az itt felsorolt adatok a diplomamunkám egy részét képezik, amiből május-június környékén leadok egy példányt a barcsi Dráva Múzeumba is, ha valakit érdekelnek a vasúti Dráva-hidak Varasd és eszék között 1867 és 1945 között.

sziloger
e-mail: sziloger.kukac.index.hu
elfogadott hozzászólás 25973
2013.02.24 21:23.46
Köszönöm, utánajárok.

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25972
2013.02.24 21:03.24
Ha jól emlékszem Holnapi Károly írásai valamelyik Vasút Históriai Évkönyvben is olvashatók,talán Ő maga is hidász katona,vagy hídépítő mérnök? volt.
A másik forrásmű kutatásához az említett szövetséget kellene megkeresni,valószínűleg cégbíróság által bejegyzett szervezet.Ha így sem megy,térjünk vissza a témára!

sziloger
e-mail: sziloger.kukac.index.hu
elfogadott hozzászólás 25968
2013.02.24 09:04.06
Nagyon köszönöm az információt. Ha emlékszik esetleg a könyvek, vagy írások nevére vagy fellelhetőségére az sokat segítene a felkutatásukban.

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25953
2013.02.22 21:15.24
Az 1.Magyar Vasútépítő Hadosztály történetét feldolgozó anyagban illetve Holnapi Károly írásaiban emlékeim szerint történik utalás a híd helyreállítására.Még egy fotó is van a hídon átvonuló katonákról.Az a könyv kb.15-20 éve a Magyar Antifasiszták és Ellenállók Szövetségének gondozásában látott napvilágot.Ez csak információ.

Sziloger
e-mail: sziloger.kukac.index.hu
elfogadott hozzászólás 25952
2013.02.22 20:35.29
Foglalkoztam egy keveset a Pécs–Mihojlác vasútvonallal és a Drávaszabolcs és Dolnji Miholjac közötti vasúti híddal.
A vasutat Harkányfürdő és Miholjac közötti szakasz műtanrendőri bejárása november 27-én volt. 1912. nov. 28-án nyitották meg ünnepélyes keretek között, melyről a Pécsi Napló és a Dunántul is megemlékezik egy-egy cikkel. Építését a kereskedelemügyi miniszter 20129/913.IV.1.sz rendelete alapján kezdték el. Érdekes dolog, hogy törvénybe iktatására csak 1913-ban (1913:III.törvénycikkben) került sor, mégpedig azért, hogy a hitelező pénzintézetek ne gyakoroljanak túl nagy nyomást a vállalkozókra és a térség településeire.

A vasúti Dráva-hídról: Az új vonalakat az elejétől a végéig kötelességük volt a bizottságnak végig nézni. Az 1912. november 27-ei műtanrendőri bejárást CSAK Drávaszabolcsig végezték el. Tehát ebből arra lehetne következtetni, hogy a Dráva-hidat később adták át. Ebben az esetben azonban ismét problémába ütközünk, mivel a Pécsi Napló 1913. július 18-ai tudósításában kellene szerepelnie legalább egy pár sornak a hídról, ha már keresztülhaladtak rajta. Ez azonban nem történik meg, teljesen természetesnek veszik, hogy ott a híd és meg sem említik se a műtanrendőri bejáráson, sem pedig az átadáson.
A katonai felmérések, a MÁV és a Harkány-Miholjac szakasz helyszínrajzát vizsgát kezdtem el vizsgálni, hogy hova is tűnt el a híd?
A III. katonai felmérés vonatkozó szelvényét 1912 és 1914 között készítették. Ez jelöl egy közúti hidat a Dráván, amit legjobb tudomásom szerint 1908-ban készítettek el. Ez egy csonka sarló alakú, két meder feletti támpilléren álló 3 nyílású híd. Minden valószínűség szerint Feketeházy János által, vagy az ő terveinek mintájára készült a MÁV gépgyárában. Ha rákerestek Feketeházy János nevére találtok majd néhány hasonló külsejű vasúti hidat a neve alatt. A vasútvonal üzletkezelését a MÁV látta el. Érdemes megjegyezni továbbá, hogy a MÁV vonalak vasúti hídjait ő tervezte 1912-ig és a MÁV hidak felszerkezetei miért készültek volna máshol, mint a MÁV gépgyárában?
Az említett vasúti helyszínrajzon a közúti forgalom és a vasúti forgalom egy drávai hídra terelődik, azaz egy vegyes forgalmú hídról van szó. Ezt támasztja alá KOVÁCS László (Szerk.) Magyar vasúttörténet. MÁV Rt. Budapest. IV. kötet 213. oldalán található leírás miszerint a vasúti és a közúti forgalom egy három nyílású 310,5 méter hosszú vasúti hídon bonyolódott le.
Miért is nem emlékeztek meg akkor az újságok a vasúti hídról? Szerintem a válasz az, hogy a híd már állt az átadáskor, azaz a síneket már csak rá kellett vezetni, ezért nem számított újdonságnak. Talán a híd átadásáról találok hírmorzsát a Siklós és Vidéke vagy a Pécsi Napló hasábjain, ezt még előre nem tudom megmondani.
Még egy megjegyzés, mely a vasútvonalat érinti: A hidat szerintem nem robbantották fel az első világháborúban, a vasútvonal adatainál ez tévesen van feltüntetve.
Indoklás:
Találtam képeslapokat, melyeket a két világháború között nyomtak ki, ezeken a híd eredeti formájában látszik. Miért újították volna fel a hidat eredeti formájában, ha a határforgalom a két állam feszült viszonya miatt szinte áll? Nem tűnik gazdaságos lépésnek.
Bizonyára ismert, hogy a trianoni döntés értelmében Miholjác a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság része lett, így a Dráva határfolyóvá vált. A két állam határán álló hidak karbantartásáról az 1929. évi XLV törvény rendelkezik, ami említi a Drávaszabolcs és Miholjac közötti hidat, és annak karbantartását a magyar államra bízza. Miért bízna egy nemzetközi egyezmény egy felrobbantott romot a magyar államra? Szerintem csak egy használható híd bírnak olyan értékkel, ami egy ilyen tárgyalás alapja lehet

Szerinetm a felrobbantására a második világháborúban kerülhetett sor éspedig vagy 1941 áprilisában a jugoszláv csapatok által, hogy lassítsák a német felvonulást, vagy 1944-45 során a németek által, hogy lassítsák az orosz felvonulást, vagy mindkét esetben.
Amennyiben az utóbbi a helyzet: 1941-42 során vagy a magyar honvédség, vagy német katonai alakulatok (ezt tartom valószínűbbnek) helyreállították. Ebben az esetben az ilyenkor szoksásos sérült részeket amennyire lehet újrahasznosították, cölöpjármokkal történő alátámasztásával megerősítették. Ha ez sem segített pontonhidat építettek. A lényeg az volt, hogy a német csapatokhoz eljusson az utánpótlás.

Ha valakinek bármi észrevétele van, másképp tudja, másképp látja a fent leírtakat keressen meg, lehet egy olyan adatot tud, ami új megvilágításba helyezi a teljes gondolatmenetem

ferikov
e-mail: ferikov1.kukac.t-email.hu
elfogadott hozzászólás 20657
2011.03.14 19:43.13
Végigjártam a település melletti szakaszt a Dráváig, készítettem néhány képet. A nyomvonalon némi ágyazat látszik itt-ott, egy-egy beton oszloptám és kész. A Fekete-víz hídjának két parti pillére megvan ( képen ), illetve a falu mellett egy kis áteresz. Ha valaki érdeklődik a képek iránt, szívesen elküldöm őket.

MacKay
e-mail: mt58.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17877
2010.06.26 22:49.16
Kérdés helyett inkább feladatot adunk/adok.
1. fényképezd le a kisállomás törmelékét és szúrd be az oldalához!
2. Kérdezd meg a nagyállomás tulajdonosát (akit én nem találtam), hogy van-e fényképe a korábbi, esetleg eredeti állapotról!
3. Keress valamilyen helytörténeti gyűjteményt és ott képeket a vasútról, kendergyárról, hídról, etc!

Sok sikert!

dezsõ
e-mail: soltidezso.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 17876
2010.06.26 21:26.19
drávaszabolcsi vagyok, ismerem az egész vonalat, tudom hogy hol volt a kis állomás még a törmelékek most is megvannak amit a 2. vh-ban lőttek szét.A nagy állomáson 3 vágánypár volt egyet a kendergyár használt másikat pedig a vízügy és a helyi TSZ. , a középső pedig volt a fővágány ami régebben átlépte a határt.

dezsõ
e-mail: soltidezso.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 17874
2010.06.26 21:17.22
tudok segiteni kérdezetek

MacKay
e-mail: mt58.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17547
2010.06.03 20:29.44
A korábban feltöltött 25ezres horvát térkép nekem is megvan. Azon látható, hogy a vonal Harkány után elérve az 58-as utat, szorosan mellette marad. Ezen a szakaszon ma kerékpárút van. A másik állomásnak (D.szabolcs-D.palkonya) hűlt helye.

MacKay
e-mail: mt58.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17546
2010.06.03 20:23.48
Ez a melléképület a kertben. Ja igen, M.T. voltam még a minap.

MacKay
e-mail: mt58.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17545
2010.06.03 20:16.42
Regisztráltam, hogy elküldhessem a képe(ket) Drávaszabolcsról. Az épület átépítés alatt van. Valóban, a tornácos házról van szó. Nekem először a kertben látható, gyanúsan mávos színű melléképületek voltak gyanúsak. Sajnos nem lakik most bent senki, ezért nem tudtam megkérdezni, mennyire változott meg.

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17518
2010.06.01 07:45.16
M.T.-nek!köszönet a korrekcióért!Egyébként TE is arra a boltíves sárga házra gondolsz,vagy nem?Várjuk a képeket!

M.T.
e-mail: mt58.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17510
2010.05.31 15:04.38
Tádénak üzenem. A könyvben elhibázták. Az a kép Beremend ma is álló épületét ábrázolja.
Drávaszabolcsot megtaláltam, lesz kép is!

Endre
e-mail: laposkerek.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 15796
2010.02.04 21:11.51
Egy térkép. Talán segít, ha valaki fel akarja keresni.

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 15781
2010.02.03 11:15.07
Egyenlőre nem tudok semmit,csak amit az EZ A VONAT ELMENT-című könyvben olvastam.Egy II. osztály-jellegű épület lehetett.Hogy egyáltalán áll-e még,nem tudom.Íme egy fotó a könyvből,nem tudni mikor készült!(Nagy Tamás felvétele!)Keresgélünk tovább...

Train Station
e-mail: mav_usgyi.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 15770
2010.02.02 16:05.15
Nem tudja valaki hogy merre lehet a régi állomásépület?(Ha még áll egyáltalán)

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 15680
2010.01.28 16:33.29
A vasúti töltés,a drávaszabolcsi VÍZÜGY mellett 2. A Dráva irányába nézünk...

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 15679
2010.01.28 16:29.56
A vasúti töltés,a drávaszabolcsi VÍZÜGY mellett.Harkány irányába tekintünk...

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Drávaszarvas

Darány

Drávacsepely

Drávafok

Drávatamási