Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


130 Szolnok-Hódmezővásárhely-Makó

Szolnok (100, 120, 145, 82, 86)
Szajol (100, 120)
Tenyőszállás (120)
Tiszatenyő (120)
Ürgehát
Kengyel
Bagimajor
Martfű
Mariházi rakodó
Tiszaföldvár
Homok
Gyügér
Kungyalu
Kungyalu alsó
Kunszentmárton (146)
Kunszentmárton-Érpart
Jaksorpart
Nagytőke
Jámborhalom
Kistőke
Hékéd (147)
Szentes (147)
Berekhát
Szegvár
Kórógyszentgyörgy
Mindszent
Szegfű
Mártély
Tiszai út
Tarjáni út
Hódmezővásárhelyi Népkert
Hódmezővásárhely (135)
Hódmezővásárhely-Újváros
Hódmezővásárhely-Ipartelepek
Katraszél
Gorzsa
Szikáncs
Gajdospuszta
Földeák
Hagymás
Makó-Újváros
Makó-Újvásártér
Makó elágazás (121)
Makó (121)

135 Szeged-Békéscsaba

Szeged (136, 140, 790, 835)
Szeged-Rendező (140)
Szeged-Rókus
Baktó
Algyő
Sártó
Vajháti kendergyár
Vajhát
Kopáncs
Kishomok
Hódmezővásárhelyi Népkert
Hódmezővásárhely (130)
Rárós
Csomorkány
Kútvölgy
Sóshalom
Kutasi puszta
Székkutas
Szőkehalom
Kakasszék
Pósahalom
Orosháza (125, 147, 424)
Monori tanyák
Orosházi tanyák
Csorvás
Csorvás alsó
Telekgerendás
Fürjes
Békéscsaba (120, 121, 128, 420, 422)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Képek a netrőlKéptárHozzászólások


Hódmezővásárhelyi Népkert

állomás
130 Szolnok-Hódmezővásárhely-Makó
135 Szeged-Békéscsaba

Fotó: Tóth Márton [Pocok]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.403336° E20.312836° | N46° 24' 12" E20° 18' 46.2"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


A Hódmezővásárhelyi Népkert megállóhely a MÁV 135-ös számú Békéscsaba–Szeged [eredetileg: a Nagyvárad-Szeged-Eszék-Villány] vasútvonal mentén helyezkedik el. A vonal Hódmezővásárhely–Szeged-Rókus közötti 24 km-es szakaszát 1870. november 16-án nyitották meg. Építtetője az Alföld-Fiumei Vasúttársaság volt. Az Alföldi Vasúthoz Hódmezővásárhelyen is több vonal csatlakozott. 1893. október 22-én adták át a forgalomnak a Szentes-Hódmezővásárhelyi Népkert [-Hódmezővásárhely] közötti helyiérdekű vasutat, amely Hódmezővásárhely állomás és az azóta már megszűnt Kishomok megállóhely között a nyílt vonalból ágazott ki Népkertnél egy jobbos kanyarral. Ezáltal bővült a személy- és teherforgalom, fejlődött a környék ipara, nőtt a kereskedelem is. Ettől kezdve Hódmezővásárhelynek két „állomása” volt és van ma is. Hódmezővásárhely Népkerten – a kisállomáson – 1938-ig mindössze egy földszintes, magastetős bővített őrház állt.
1939 decembere nagy fordulat a megállóhely történetében, elkészült a ma is eredeti megjelenését őrző felvételi épület. Ez Szabó Sándor építész tudását, ízlését és képességét tükrözi. A megállóhely igazi dísze Vásárhelynek, megjelenésében egyedülálló felvételi épülete a Kötegyán-Szeged vonalnak. A perontetőt díszes vásárhelyi majolika burkolatú oszlopok tartják, melynek Szeged felőli része ívben végződik. Ezen íves rész alatt helyezkedik el a kör alaprajzú díszes ivókút, az ampolna is. Az egyik váróteremet vásárhelyi magyaros festett bútorral rendezték be, mely ma is látható, használható. A bútorzatot Balogh József Vásárhelyi asztalos mester készítette. A felvételi épület a település népi kézműves iparának egyik szép megjelenítője.
A vágányok korszerűsítése 1977 végén fejeződött be. Új 48-as hézagnélküli felépítményt kapott 60 cm-es aljosztással, Lx jelű betonaljakon.
A megállóhelyen elágazási szerepe miatt, szinte minden személyszállító vonat megáll, legyen az sebes- gyors- illetve InterPici szerelvény – különböző menetrendi időszakoktól függően. 2007 decemberében elment az utolsó IP Szeged-Békéscsaba között, viszont a helyette bevezetett ütemes menetrend óta kiszámíthatóbb az utazás Békéscsaba, Szeged, valamint Szentes irányában is.
A megállóhely felvételi épületében van váróterem, pénztár, benne időszakosan korlátozott menetjegykiadás és egy kisebb büfé, amely a peron felől is megközelíthető. A felvételi épület település felőli oldalán helyi-; még kb. 200 méterre helyközi buszmegálló található az utazóközönség minél jobb kiszolgálása érdekében.
Forrás: - Százéves a MÁV Szegedi Igazgatósága (1988.)
- Urbán Lajos: Vasúti lexikon (1984.)
- 125 éves az Alföldi Vasút (1996.)
- Frisnyák Zsuzsa: A magyarországi közlekedés krónikája (2001.)
- Wikipedia
(Összeállította: Kozma Attila 2009. márciusában)

A megállóhely történetének következő nagy fordulata a Szeged-Hódmezővásárhely Tram-Trainhez köthető. A vásárhelyi villamos és a nagyvasút közötti vágánykapcsolat Népkertnél épül ki. Az új vágánykapcsolat miatt Hódmezővásárhelyi Népkert 2018-ban kétvágányos állomássá épült át, a Kopáncs felőli oldalon is épült vágánykapcsolat 130-as és 135-ös vonalak között. Az állomás magasított sk+55 oldalperonokat kapott perontetővel. A vágányzat is teljesen újjáépült 54 kg-os sínekkel és új betonaljakkal. A villamos számára külön kétvágányos kitérő épül az állomás előtti területen, így a villamosok keresztezése a vonatoktól függetlenül tud zajlani.





Képtár - Hódmezővásárhelyi Népkert

1938-ig mindössze egy ilyen földszintes, magastetős bővített őrház állt a jelenlegi felvételi épület helyén.
Fotó: Kozma Attila
A felvételi épület Szeged felől kicsit közelebbről.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
Kitekintés a peronról Hódmezővásárhely felé. Baloldalon a felvételi épület, jobboldalon a 2. vágány kijárati jelzője.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
Baloldalon a felvételi épület, középen a szentesi vonal, jobboldalon a szegedi vonal kijárati jelzője Hódmezővásárhely felé.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
A perontetőt tartó díszes vásárhelyi majolika burkolatú oszlopok.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
A Szeged felöli íves rész alatt helyezkedik el a kör alaprajzú díszes ivókút, az ampolna.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
A felvételi épület a helyi autóbusz megálló felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
Az egyik váróterem, szemben a személypénztár, mely éppen zárva.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
Visszatekintés a személypénztár ablakától.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
A másik váróterem vásárhelyi magyaros festett bútorokkal berendezve.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
Tábla a Szentes felöli végen.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.05.13.
6341 015 Hódmezővásárhelyi Népkert 2007-10-13 (Fotó: Antal Zoltán)
Fotó: Antal Zoltán
Dátum: 2007.07.13.
A felvételi épület Szeged felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A felvételi épület a 47-es főút széléről.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A Bpmot 009-6 vontatta személyvonat érkezik Békéscsabáról a megállóhely 2. vágányára.
[Bcsaba-Szeged 7727]
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A Bzmot 179 egy Bzx pótkocsijával menesztésre vár a megállóhely 1. vágányán. [Szentes-Hmvhely 7242]
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A pénztár most nyitva.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
Sarokban egy öreg kályha.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A váróterem picit más szögből.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A grafiti itt is teret hódított magának - sajnos!
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
Bejárat Szentes illetve Szeged felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
Kijárat egyenesen Szeged felé - 60-as lassújellel, jobbra Szentes felé.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A szelvényoszlop a Szentestől mért távolságot jelzi hektométerben.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
Kijárat Hódmezővásárhely felé a szegedi vonal mellől - 40-es lassújellel.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
Kijárat Hódmezővásárhely felé a szentesi vonal vágánytengelyéből nézve. Szemben egy rövid tároló, a vágányzáró bakkal.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
Betekintés a megállóhelyre a vágányzáró baktól.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A Bpmot 026-0 vontatta személyvonat keresztre vár a megállóhely 2. vágányárán. [Szeged-Bcsaba 7734]
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A Bzmot 166 egy Bzx pótkocsival - ami éppen nem látszik - Vásárhelyről érkezik a megállóhely 1. vágányára. [Hmvhely-Szentes 7245]
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.03.21.
A felújítás első ütemében új cserepezés került a tetőre.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2010.05.11.
Új felirat az épület homlokzatán.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2011.04.17.
Emléktábla
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2011.04.17.

Fotó: Tóth Márton
A felújítás következő üteme alatt - konténer váró és pénztár.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.02.16.
A felújítás következő üteme.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.02.16.
A felújítás következő üteme.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.02.16.
Remélhetőleg a felújítási tervben ez a felirat is szerepel.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2012.04.28.
A felújított pénztár terem.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.05.29.
A felújítás befejeződött.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.05.29.
A váróterem berendezése is felújításra került.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.05.29.
A váróterem berendezése is felújításra került.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.05.29.
Utca-fronti kép a felújítás után.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.05.29.
Egy,a váróban elhelyezett szép padok közül
Fotó: Hegedűs Tibor
Dátum: 2013.07.15.
418 110 H-START 7734-es Szeged - Békéscsaba személy dupla Csörgővel Hódmezővásárhelyi Népkert megálló helyen.
Fotó: Pacsika Péter
Dátum: 2014.04.01.
Bobós segélyezés
Fotó: Pacsika Péter
Dátum: 2015.07.24.


Képek a netről - Hódmezővásárhelyi Népkert

Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2021.06.24.
https://www.facebook.com/groups/427006881371725/?ref=nf_target&fref=nf
[Tárolt változat]
Fotó: Oláh Ferenc.
Dátum: 2020.06.13.
https://www.facebook.com/groups/427006881371725/?ref=nf_target&fref=nf
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 32100
2019.04.17 05:28.50
A vásárhelyi villanytelep iparvágánya:
https://aradcsanad.blog.hu/2019/04/16/a_vasarhelyi_villanytelep_iparvaganya

Levéltári Archivátor
e-mail: koncz96.kukac.gmail.com
Módosított hozzászólás [fcs]
elfogadott hozzászólás 29554
2015.07.11 11:55.16
Képek az 1972 előtti Népkertről:

http://mandadb.hu/tart/mcitem/290007
http://mandadb.hu/tart/mcitem/290008
http://mandadb.hu/tart/mcitem/290009
http://mandadb.hu/tart/mcitem/290010
http://mandadb.hu/tart/mcitem/290011
http://mandadb.hu/tart/mcitem/290012
http://mandadb.hu/tart/mcitem/290013

Laci
e-mail: matzko.kukac.hotmail.co.uk
elfogadott hozzászólás 28442
2014.07.29 02:08.25
Minden infó és kép, ami a Népkert állomással kapcsolatos, a majolika díszítés kapcsán csak az oszlopokat említi, pedig eredetileg a központi dísz a majolika díszkút volt, melynek helyén most valami betonszörnyűség van egy csappal a közepén. Gyerekkoromban, de később is sokat utaztam Szeged és Népkert között, és jól emlékszem erre a nagyon díszes majolika kútra. Tudja-e valaki, hogy mi lett vele, és ennél is lényegesebben: van-e valakinek fényképe valahol az interneten erről az eredeti kútról, ami ott állt, ahol a mostani szegényes csap van a betonmedencében? Köszönet bármilyen válaszért.

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 6445
2008.09.12 14:45.12
Hódmezővásárhelyi Népkert nyiltvonali elágazó megállóhelyének felvételi épülete a vágányok felől 2006 május 13-án. Az épület előtti 1. vágányról balra Szentesre, a 2. vágányról balra Szegedre, míg jobbra Hódmezővásárhelyre lehet eljutni.

lordzola
e-mail: lordzola.kukac.yahoo.com
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 1415
2007.10.07 11:59.03
http://www.delmagyar.hu/hodmezovasarhely_hirek/szerda_delelott_szemleznek_a_vasarhelyi_nepkerti_allomason/2032372/

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Hódmezővásárhely

Hódság-Kálvária

Őrihódos

Hódság

Hódmezővásárhely-Újváros