Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


140 Cegléd-Szeged

Cegléd (100, 945)
Ceglédi szállások
Nyársapát
Nagykőrös
Fekete
Katonatelep
Kecskemét (142, 146, 152)
Kecskemét-Parasztfőiskola
Kiskunfélegyházi út
Városföld
Kunszállás
Pákai-tanyák
Kiskunfélegyháza (145, 147, 155)
Selymes
Petőfiszállás
Petőfiszállási tanyák
Szeged-Feketehalom
Csengele
Kisteleki szőlők
Kistelek
Kapitányság
Balástya
Őszeszék
Vilmaszállás
Szatymaz
Jánosszállás
Szegedi halastó
Kiskundorozsma
Szeged-Rendező (135)
Szeged (135, 136, 790, 835)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Kistelek

állomás
140 Cegléd-Szeged

Az épület bal oldalán a forgalmi iroda és az állomásfőnök irodája, míg a jobb oldalon a mellékhelységek és a transzformátor állomás található.
2005.05.07.
Fotó: Kozma Attila [atosz66]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.467051° E19.96693° | N46° 28' 1.38" E19° 58' 0.94"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


A kisteleki vasútállomás a MÁV 140-es számú Cegléd–Szeged-vasútvonal mentén helyezkedik el. A vonal Kiskunfélegyháza-Szeged közötti szakaszát 1854. március 4-én nyitották meg. Még ez év nyarán elkészült az első felvételi épület. Így két újabb nagy település (Kistelek és Szeged) kapcsolódott be a vasúti forgalom vérkeringésébe. Ezáltal bővült a személy- és teherforgalom, fejlődött a környék ipara, nőtt a kereskedelem. 1855-ben az állami vonalat eladták a nevével ellentétben magánvasúti Osztrák-Magyar Államvasút Társaságnak. A vonalat 1891-ben államosították.
1970-től expressz vonatok is átrobogtak az állomáson.
1982 nagy fordulat az állomás történetében, május 21-én megérkezik az első menetrend szerinti villanymozdony vontatta szerelvény. Az állomás és a vonal egy részének felsővezetékét az itt felállított 2 darab 6 MVA transzformátor táplálja, melyet Kiskunfélegyházáról a Villamos Vonalfőnökség diszpécserhelyiségéből távvezérelnek.
2006. decemberében bevezetett ütemes menetrend óta nemcsak a személy- és gyorsvonatok, hanem Budapest-Szeged viszonylatban egyesített InterCity+Gyorsvonatok is megállnak itt.
Ez a vonal jelentős belföldi forgalmat bonyolít le. Az engedélyezett sebesség Kiskunfélegyháza és Szeged között jelenleg 100 km/h.
Az állomás eredeti szépségét a 70-es években vesztette el. Elbontották többek között a régi perontetőt és ekkor épült az új klinkertéglás épület, melyben a forgalmi iroda, az állomásfőnök irodája, a transzformátorállomás és a mellékhelységek kaptak helyet.
Az állomás négy vágánnyal rendelkezik. Az első vágányt rakodásra, a másodikat személyvonatok keresztre, a harmadikat gyors és IC vonatok használják, ez az állomás átmenő vágánya. A negyediken általában tehervonatok, Ro-La szerelvények várakoznak esetleges vonatkeresztezésre. E vágány mellet található a régi vízház épülete is.
Az 1. vágány mellett van a régi típustervek alapján fából készült raktárépület, mely ezen a vonalon már vasút-ipartörténeti emléknek számít, hiszen már csak Balástya állomáson van ilyen, ezen kívül a mérlegház, rakodórámpa és a mára már funkcióját vesztett állatrakodó is. Ez a vágány vágányzáró sorompóval védett, sem bejárati, sem kijárati jelzővel nem rendelkezik, sőt mindkét végén csak kb. 150 méteres szakasz van villamosítva.
Az állomás felvételi épületében van váróterem, pénztár, benne időszakosan korlátozott menetjegykiadás és egy kisebb vegyesbolt jellegű büfé is. Az emeleten három szolgálati lakás van kialakítva.
A Budapest Nyugati pályaudvarról [2007-2008-as menetrend] 6.50-kor és 7.50-kor induló IC+gyors vonatnak közvetlen autóbusz csatlakozása van Kistelek vasútállomásról Ópusztaszerre, a Nemzeti Történeti Emlékparkba. (Az autóbusz indul 9.00 és 10.00 órakor, menetideje 17 perc.)
Forrás:
- Százéves a MÁV Szegedi Igazgatósága (1988.)
- Frisnyák Zsuzsa: A magyarországi közlekedés krónikája (2001.)
- Wikipedia
(Összeállította: Kozma Attila 2008. novemberében)




Szelvénykő 867




Régi képek - Kistelek

Kistelek állomás felvételi épülete a vágányok felől, egy 1930-as évek közepén készült képeslapon.
(forrás: Kozma Attila gyűjteménye)
  Feltöltötte: Kozma Attila

Kistelek állomás régi felvételi épülete látható a képeslap alsó képén. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Kistelek állomás felvételi épülete az 1910-es évek elején.
(Saját gyűjtemény)
  Feltöltötte: Kozma Attila

Kistelek állomás felvételi épülete az 1910-es évek közepén. (Saját gyűjtemény)
  Feltöltötte: Kozma Attila

Kistelek állomás régi felvételi épülete látható a képeslap jobb felső képén. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Pusztaszer. Forrás: http://www.profila.hu/
  Feltöltötte: Sándor Antal

A vasútállomás a pálya felől nézve egykoron.
Forrás: post-card.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Kistelek

Klasszikus és nagyon szép fáből készült áruraktár. Sárga felújított épület:árupénztárnok és pályafentártási iroda dolgozóinak szolgálati lakása.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.03.21.
A felvételi épület a vágányok felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.03.31.
Élőállat-rakodó az 1.vágány mellett. Rég nem használhatták, kinőtt a fa benne.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.05.02.
A mérlegház, sajnos igen rossz állapotban az 1. vágány tengelyéből nézve.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.05.02.
A hídmérleg a mérlegházban, tönkretéve.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.05.02.
Az oly jellegzetes és szép állapotban levő vízház.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.05.09.
Kijárat Kiskunfélegyháza felé az átmenő vágány tengelyéből nézve.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.05.09.
Váróterem, sajnos kicsit elhanyagolt állapotban, régi, vegyestüzelésű kályhával.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.05.22.
Az 1. vágányon álló tehervagonokból bükkfarönköket pakolnak teherautóra. Háttérben a vízház.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.07.05.
A 4. vágányból kiágazó csonkán levő tehervagonokból autópálya építéshez hordják a homokot. A kép közepén, távolban az áruraktár.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.08.31.
Az M43 1127 gépmenetben keresztre vár az állomás 2. vágányán.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.09.12.
A felvételi épület és a forgalmi iroda látképe a település felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.03.15.
Az épület bal oldalán a forgalmi iroda és az állomásfőnök irodája, míg a jobb oldalon a mellékhelységek és a transzformátor állomás található.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.05.07.
A kicsit romos állapotú áruraktár Szeged felöli vége.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.05.16.
Az áruraktár település felöli oldala ferde feljáróval.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.05.16.
Az állomás páros oldali bejárata és váltökörzete Kiskunfélegyháza felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.05.26.
Az áruraktár a peronról nézve.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.06.14.
Az M61 020 vontata különvonat érkezett Budapestről az állomás 2. vágányára. A rangos vendégeket autóbuszokkal vitték Ópusztaszerre a Nemzeti Történeti Emlékparkba.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.09.10.
Ünnepi IC (Szeged-Bp.Nyugati) halad át az állomás Szeged felöli váltókörzetén egy őszi nemzeti ünnepen.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2006.10.23.

Fotó: Balla László
Dátum: 2007.08.19.
Raktárépület
Fotó: Balla László
Dátum: 2007.08.19.
Kőépület: volt pályamunkási iroda. Faépület:raktár. Lapostetős kőépület: egykori ebédlő, melegedő. (Állapotuk rossz, félek, lebontják!)
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.03.21.
Hangulatkép a rakodó széléről. Bal oldalon a felvételi épület látható.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.03.27.
A 295. számú vonali őrház (Kistelek, Tanya 215.) és mezg útátjáró a 853-as számú szelvényoszlopnál Kistelek felé tekintve.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.03.27.
A 841-es szelvényoszlopnál levő mezg útátjáró és a 2008. februárjában lebontott 294. számú vonali őrház hűlt helye.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.03.27.
Ez az épület volt a váltókezelő és a pályafentartási iroda dolgozójának szolgálati lakása.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.03.30.
A 296. számú vonali őrház a 875-ös számú szelvényoszlopnál Szeged felől tekintve. Jobb oldalt az állomás bejárati jelzője.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.03.31.
Az állomás páratlan oldali váltókörzete és kijárata Szeged felé.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.04.17.
A vízház tehervagonok "szorításában".
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.04.20.
A felvételi épület előtt egy PFT-s szerelvény pihen.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.05.10.
Váltókörzet és kijárat Szeged felé.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.05.12.
Az M61 006 gépmenetben áthalad az állomás átmenő (3.) vágányán Szeged felé.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.05.22.
Az 1-es és a 2-es pénztár, most éppen mindkettő zárva.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.05.23.
A vízház ma már használaton kívüli bejárata.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.05.26.
Az M44 207 kitolja üres vagonjait nyilt vonalra Kiskunfélegyháza felé.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.05.26.
Sín az átmenő vágányban: Diósgyőr 1967
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.05.30.
Az M61 006 vontatta ágyazatkavicsot szállító önürítős vagonjaival megérkezett az állomás 4. vágányára. Háttében a vízház.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.06.19.
Az M61 006 delel az állomás 1. vágányán. Háttérben a felvételi épület.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.06.22.
Betonbunker a felvételi épülettől kb. 20 méterre Kiskunfélegyháza irányába. (Sokáig láthatatlan volt, júniusban takarították ki a környékét!)
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.08.01.
Kistelek
Fotó: Hajósi József
Dátum: 2016.04.01.
A felvételi épület 2018 augusztusban.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2018.08.08.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 29205
2015.02.02 21:15.55
1927.Szabó Gyula felügyelő,állomásfőnök

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 13683
2009.09.17 16:32.08
A harmadik szerelvény 11 óra 33 perckor gördült be az állomás 2.vágányára Nyíregyházáról, melynek vonógépe a V43 1166 volt. A három szerelvény a visszaindulásukig Szeged-Rendező Pu-n pihent.

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 13682
2009.09.17 16:28.20
10 óra 55 perckor érkezett szintén a 3. vágányra a második szerelvény, mely a V43 2235 vontatta különvonat volt Nagykátáról.

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 13681
2009.09.17 16:23.45
2008. szeptember 6-án három NOE különvonat érkezett Kistelek állomásra. A népes utazókat különjáratú buszokkal vitték el Ópusztaszerre a Nemzeti Történeti Emlékparkaba. Az első szerelvényt a V43 1120-as Szili vontatta, mely Pécsről érkezett a 3. vágányra 10 óra után nem sokkal.

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 13569
2009.09.09 19:44.07
A V43 1225 psz-ú új köntösbe bújt Szili 2 darab Bo típusú személykocsival érkezik Csengele felől Kistelek állomás 2. vágányára. [Kkfhháza-Szeged 7114]

Train Station (Cshaweska)
e-mail: 154es_vonal.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 13508
2009.09.06 17:45.08
A Kiskunfélegyháza-Szeged személyvonatok 1 Bhv+V43 összeállításúak.Az IC-k a két állomás között csak Kistelek és Szatymaz állomáson állnak meg.(Előbbin azért mert város [meg itt van Ópusztaszer] utóbbin pedig forgalmi okok miatt)

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 10476
2009.03.11 12:26.38
A 017-8 Desiro Ünnepi IC-ként Szeged felől átszáguld Kistelek állomás átmenő vágányán Kkfháza felé. [Foto: 2005. december 18.]
Sajnos igen ritka vendég ezen az országos fővonalon az ilyen szép és korszerű vonat! Legalább nyáron, a Szegedi Szabadtéri Játékok idején lehetne néhány szerelvényt üzemeltetni a Bp Nyugati Pu-Szeged viszonylaton!

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 10329
2009.03.04 10:40.46
A V43 1218 vontatta 2 gyorvonati kocsisból álló személyvonata [7053 Szeged-Kkfháza] menesztésre vár Kistelek állomás 3. vágányán Csengele felé, egy kora délutáni májusi napon. [2004. május 31.]

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 10200
2009.02.23 13:56.50
A V43 1220-as kicsit ütött-kopott gép 2 kocsis személyvonatával kereszt után elindult Kistelek állomás 2. vágányáról Szeged felé egy havas, de szép napsütéses februári vasárnapon. [7052 Kiskunfélegyháza-Szeged][Foto: 2005. február 6.]

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 6441
2008.09.12 14:12.22
Ebben a "lapostetős bodegában" van jelenleg a forgalmi iroda, az állomásfőnők irodája, transzformátorállomás, valamint mellékhelységek:

sgg
e-mail: dfhdfz.kukac.gdfh.hu
elfogadott hozzászólás 6439
2008.09.12 14:00.49
Érdekelne, hogy mennyivel tud többet, ez a lapostetejű bodega, mint a régi épület?

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 6438
2008.09.12 13:50.21
És így nézett ki Kistelek állomás felvételi épülete a vágányok felől 2004 nyarán. Bődületes a különbség!

Gábor15
e-mail: kovacsgabesz15.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 6347
2008.09.07 18:26.53
A NOE-s különvonat VÉGÁLLOMÁSA volt tegnap.Innen 3-4 csuklósbusz indult Ópusztaszerre.A különvonat 16:30 körül indult vissza kiindulási állomására:PÉCSRE (a távot 6.00 alat tette meg a szerelvény (a 64-es bezárása miatt!).

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Kistőke

Kistokaj

Kisterenye

Kisteleki szőlők

Kisújfalu