|  | 
 |  |  | Régi képek   
  Képek a netről   
  Képtár   
  Hozzászólások 
 
 Szászlekence
 
  A felvételi épület Sajómagyarós felől.
 2019.08.
 Fotó: Filep  Zoltán [fizolt]
 
 
 
 
 
    
      | Elnevezés
 Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
 - Lechința az állomás román neve
 
 
 |  
 
 
 
        
          | 
          
            | Régi képek - Szászlekence
 
 
 |  
          
            |   | Külföldi vasútbarátok különvonata Szászlekence kisvasúti vágányain. Fotó: John Philips
 Feltöltötte: Vekker  András
 Dátum: 2002.
 
 
 |  |  
        |  |  |  |  
 
          
        |   | A keskeny nyomközű vasút bejárati jelzőjének előjelzője a normál nyomtávolságú vasút bejárati jelzőjének közelében. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Útátjáró a Sajómagyarós felőli bejárati jelző és a  patakhíd között. Az állomásra való behaladás előtt itt is megállnak a vonatok, így le lehet szállni a vonatról. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | Erre haladt a keskeny nyomközű vasút nyomvonala. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Jelzőállító bakok a Sajómagyarós felőli oldal váltókezelői őrhelyénél. A normál és a keskeny nyomközű vasút jelzőit is ezekről kezelték. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | Betekintés a Sajómagyarós felőli használaton kívüli őrhely hiányzó ablakán. A blokkos S.B.W. készülék a normál nyomtávú állomás váltóival és jelzőivel volt függésben, a kis fali kulcstábla a keskeny nyomközű vasúté volt.
 Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Sarmasel felől. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | Sajómagyarós felől. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Betekintés Sajómagyarós felől. Ez a váltó még kitérő irányban is használható. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | Patakhíd, mögötte az útátjáró. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | A keskeny nyomközű vasút bejárati jelzője, a sajátcélú vágány tolatásjelzője, valamint háttal a kijárati jelző a Sajómagyarós felőli oldalon. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | Kijárat Sarmasel felé. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Használhatatlan bejárati jelző Sarmasel felől. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | Útátjáró a Sarmasel felőli oldalon. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Regio vonat érkezik Sajómagyaróson át Beszterce felől. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | Betekintés Sarmasel felől. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Használaton kívüli kijárati jelző Sajómagyarós felé, mellette háttal a keskeny nyomközű vasút bejárati jelzője. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | Kijárat Sajómagyarós felé. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Váltókezelői őrhely a Sajómagyarós felőli oldalon. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | A keskeny nyomközű vasút kijárati jelzője mellett a normál nyomtáv kijárati ismétlőjelzője szabadra utaló állásban maradt. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | A felvételi épület. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
        |   | A felvételi épület Sajómagyarós felől. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |   | Jelzők. Fotó: Filep  Zoltán
 Dátum: 2019.08.
 
 |  
 Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz,
        kattints ide: hozzászólás küldése| Képek a netről - Szászlekence
 
 
 | 
 Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
 Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is
        Gyorsüzi formájában
 egyenesen a szerkesztőnek címezd.
 Hozzászólások
 
 
 
 
          Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
            | cd196 e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
 | elfogadott hozzászólás 34511 2025.08.31 06:29.17
 |  
            | „A bécsi döntés az új országhatárt úgy vonta meg, hogy Észak-Erdély négy vármegyéje, éspedig Maros-Torda, Csík, Udvarhely és Háromszék, vasúton egyáltalában nem volt megközelithető, és egyéb járművel is csak a beszterce– Beszterce-Naszód vármegyében szászrégeni, meglehetősen rossz állapotban levő köves úton. Ezt az egyedüli útvonalat azonnal jól használható állapotba kellett tenni, mert ennek igénybevétele rendkívül nagy volt, ezen bonyolódott le a négy vármegye egész utas- és áruforgalma éspedig úgy, hogy az utasok a kolozsvár–besztercei vonalon utaztak Sajómagyarosig vagy Besztercéig, onnan autóbusszal Szászrégenig, ahol megint vonatra szállva folytathatták útjukat Marosvásárhely, majd Sepsiszentgyörgy felé. Ugyanígy történt az egész teheráru-szállítás, többszöri átrakással, hol vonattal, hol gépkocsival. Ez a kényszermegoldás rendkívül költséges és hosszadalmas volt, és így ezen a helyzeten sürgősen változtatni kellett. A legelső teendő volt Szászlekence és Teke között keskeny nyomtávú vasúti vonalat építeni; Lekencéig ugyanis el lehetett jutni a sajómagyaros-marosludasi vasúti vonalon, de itt aztán átment ez dél-erdélyi területre. A teke-marosvásárhelyi keskeny nyomtávú vonal már Észak-Erdélyhez tartozott. A fent említett vonalszakasz bámulatos gyorsan elkészült úgy, hogy ezáltal különösen a teheráru-forgalom tekintetében már 1940 őszén nagy mértékben tehermentesítve lett a beszterce–szászrégeni állami út; így gyorsabb és olcsóbb lett a Székelyföld ellátása. Egyidejűleg folytak már a végső megoldás, a szeretfalva–dédai normál nyomtávú vasúti vonal megépítésének előkészítő munkálatai; ez már sokkal nagyobb feladat volt.” 
 Bethlen Béla: Észak-Erdély kormánybiztosa voltam.
 Budapest, Zrínyi Kiadó, 1989. pp. 68–69.
 (Sajtó alá rendezte, a bevezető tanulmányt és a jegyzeteket írta: Romsics Ignác)
 |  | 
 |  
            | fizolt e-mail: fizolt.kukac.citromail.hu
 | elfogadott hozzászólás 32524 2020.04.06 18:53.41
 |  
            | Négyvágányos állomás, átmenő fővágánya a harmadik, rakodóvágány az első, ez és a negyedik nincs használatban, utóbbi részben fel is van bontva. A Sarmasel felőli oldalon nem biztosított útátjáró található, itt korábban teljes csapórudas sorompó üzemelhetett. Az állomás S.B.W. típusú biztosítóberendezése használhatatlan, de az alakjelzők még nem lettek érvénytelenítve, így a behaladó vonatok mindig megállnak a bejárati jelzőnél, ahová a forgalmi szolgálattevő kigyalogol, és élőszóban értesíti a vonatszemélyzetet a behaladásról. Ennek időigénye miatt a forgalmi szolgálattevő nem végez jegykiadást. A Sajómagyarós felőli bejárati jelző egy útátjárónál van, az utasok egy része a jelző előtti megállást kihasználva ott száll le a vonatról. Itt egy iparvágány is kiágazott, ami a vasútvonal mellett keresztezte a patakot, ennek a hídszerkezete már el lett bontva. A felvételi épülettel átellenes oldalon volt a keskeny nyomközű vasút végállomása. A vágányoknak már nagyon kevés nyoma van, de a kisvasút alak kijárati és bejárati jelzője, bejárati előjelzője ma is a helyén van. Ezeket a jelzőket a Sajómagyarós felőli oldalon lévő váltókezelői őrhely melletti, a normál nyomközű vasút jelzőivel közös állítóbakról kezelték.
 Az állomás alapvetően a reggeli és délutáni vonatforgalomban térköz szerepét tölti be, illetve vágányzári menetrendben egy vonat itt áll félre néhány órára.
 |  | 
 |  
            | cd196 e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
 | elfogadott hozzászólás 32412 2020.01.28 12:40.47
 |  
            | A keskenyen Szászlekence átrakó volt a neve az utolsó szolgálati helynek: http://web.archive.org/web/20171125185309/http://diesirae.atw.hu/menetrend/1943/menetrend_1943.htm |  | 
 |  
            | VT22 e-mail: ___.kukac.freemail.hu
 | elfogadott hozzászólás 29703 2015.09.21 20:25.06
 |  
            | Nem semmi :) 
 Kár hogy ma már semmi nyoma sem maradt... (meg az akkori országhatárnak sem.)
 |  | 
 |  
            | cd196 e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
 | elfogadott hozzászólás 29702 2015.09.21 14:36.04
 |  
            | „Varga József ipar-, kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter ünnepélyesen avatta fel a Szászlekence és Kolosnagyida között épített 16 kilométer hosszú keskenynyomtávú vasutat, amely Kolozsvárt Marosvásárhellyel és a Székelyfölddel köti össze. »Ez a 16 kilométeres keskenyvágányú vasútvonalrész, amely a mai naptól kezdve Szászlekencét köti össze Kolosnagyidával, a meg nem alkuvó magyar akarat, a céltudatos törekvés és az alkotó munka látható eredménye, s egyben cáfolhatatlan bizonyítéka annak, hogy a magyar kormány gyorsan cselekszik.«” http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=4062
 
 Az utolsó képen háromsínes vágány látszik, de ilyen elrendezésűt én még nem láttam.
 |  | 
 |  Hozzászólások
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  |