|
|
|
|
Régi képek
Képek a netről
Képtár
Hozzászólások
Szászlekence

A felvételi épület Sajómagyarós felől.
2019.08.
Fotó: Filep Zoltán [fizolt]
Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Lechința az állomás román neve
|
Régi képek - Szászlekence
|
|
Külföldi vasútbarátok különvonata Szászlekence kisvasúti vágányain.
Fotó: John Philips
Feltöltötte: Vekker András
Dátum: 2002.
|
|
|
|
|
|
A keskeny nyomközű vasút bejárati jelzőjének előjelzője a normál nyomtávolságú vasút bejárati jelzőjének közelében.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Útátjáró a Sajómagyarós felőli bejárati jelző és a patakhíd között. Az állomásra való behaladás előtt itt is megállnak a vonatok, így le lehet szállni a vonatról.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Erre haladt a keskeny nyomközű vasút nyomvonala.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Jelzőállító bakok a Sajómagyarós felőli oldal váltókezelői őrhelyénél. A normál és a keskeny nyomközű vasút jelzőit is ezekről kezelték.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Betekintés a Sajómagyarós felőli használaton kívüli őrhely hiányzó ablakán.
A blokkos S.B.W. készülék a normál nyomtávú állomás váltóival és jelzőivel volt függésben, a kis fali kulcstábla a keskeny nyomközű vasúté volt.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Sarmasel felől.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Sajómagyarós felől.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Betekintés Sajómagyarós felől. Ez a váltó még kitérő irányban is használható.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Patakhíd, mögötte az útátjáró.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
A keskeny nyomközű vasút bejárati jelzője, a sajátcélú vágány tolatásjelzője, valamint háttal a kijárati jelző a Sajómagyarós felőli oldalon.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Kijárat Sarmasel felé.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Használhatatlan bejárati jelző Sarmasel felől.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Útátjáró a Sarmasel felőli oldalon.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Regio vonat érkezik Sajómagyaróson át Beszterce felől.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Betekintés Sarmasel felől.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Használaton kívüli kijárati jelző Sajómagyarós felé, mellette háttal a keskeny nyomközű vasút bejárati jelzője.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Kijárat Sajómagyarós felé.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Váltókezelői őrhely a Sajómagyarós felőli oldalon.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
A keskeny nyomközű vasút kijárati jelzője mellett a normál nyomtáv kijárati ismétlőjelzője szabadra utaló állásban maradt.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
A felvételi épület.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
A felvételi épület Sajómagyarós felől.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
|
Jelzők.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2019.08.
|
Képek a netről - Szászlekence
|
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz,
kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is
Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások
cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 34511
2025.08.31 08:29.17
|
„A bécsi döntés az új országhatárt úgy vonta meg, hogy Észak-Erdély négy vármegyéje, éspedig Maros-Torda, Csík, Udvarhely és Háromszék, vasúton egyáltalában nem volt megközelithető, és egyéb járművel is csak a beszterce– Beszterce-Naszód vármegyében szászrégeni, meglehetősen rossz állapotban levő köves úton. Ezt az egyedüli útvonalat azonnal jól használható állapotba kellett tenni, mert ennek igénybevétele rendkívül nagy volt, ezen bonyolódott le a négy vármegye egész utas- és áruforgalma éspedig úgy, hogy az utasok a kolozsvár–besztercei vonalon utaztak Sajómagyarosig vagy Besztercéig, onnan autóbusszal Szászrégenig, ahol megint vonatra szállva folytathatták útjukat Marosvásárhely, majd Sepsiszentgyörgy felé. Ugyanígy történt az egész teheráru-szállítás, többszöri átrakással, hol vonattal, hol gépkocsival. Ez a kényszermegoldás rendkívül költséges és hosszadalmas volt, és így ezen a helyzeten sürgősen változtatni kellett. A legelső teendő volt Szászlekence és Teke között keskeny nyomtávú vasúti vonalat építeni; Lekencéig ugyanis el lehetett jutni a sajómagyaros-marosludasi vasúti vonalon, de itt aztán átment ez dél-erdélyi területre. A teke-marosvásárhelyi keskeny nyomtávú vonal már Észak-Erdélyhez tartozott. A fent említett vonalszakasz bámulatos gyorsan elkészült úgy, hogy ezáltal különösen a teheráru-forgalom tekintetében már 1940 őszén nagy mértékben tehermentesítve lett a beszterce–szászrégeni állami út; így gyorsabb és olcsóbb lett a Székelyföld ellátása. Egyidejűleg folytak már a végső megoldás, a szeretfalva–dédai normál nyomtávú vasúti vonal megépítésének előkészítő munkálatai; ez már sokkal nagyobb feladat volt.”
Bethlen Béla: Észak-Erdély kormánybiztosa voltam.
Budapest, Zrínyi Kiadó, 1989. pp. 68–69.
(Sajtó alá rendezte, a bevezető tanulmányt és a jegyzeteket írta: Romsics Ignác)
|
|
fizolt
e-mail: fizolt.kukac.citromail.hu
|
elfogadott hozzászólás 32524
2020.04.06 20:53.41
|
Négyvágányos állomás, átmenő fővágánya a harmadik, rakodóvágány az első, ez és a negyedik nincs használatban, utóbbi részben fel is van bontva. A Sarmasel felőli oldalon nem biztosított útátjáró található, itt korábban teljes csapórudas sorompó üzemelhetett. Az állomás S.B.W. típusú biztosítóberendezése használhatatlan, de az alakjelzők még nem lettek érvénytelenítve, így a behaladó vonatok mindig megállnak a bejárati jelzőnél, ahová a forgalmi szolgálattevő kigyalogol, és élőszóban értesíti a vonatszemélyzetet a behaladásról. Ennek időigénye miatt a forgalmi szolgálattevő nem végez jegykiadást. A Sajómagyarós felőli bejárati jelző egy útátjárónál van, az utasok egy része a jelző előtti megállást kihasználva ott száll le a vonatról. Itt egy iparvágány is kiágazott, ami a vasútvonal mellett keresztezte a patakot, ennek a hídszerkezete már el lett bontva.
A felvételi épülettel átellenes oldalon volt a keskeny nyomközű vasút végállomása. A vágányoknak már nagyon kevés nyoma van, de a kisvasút alak kijárati és bejárati jelzője, bejárati előjelzője ma is a helyén van. Ezeket a jelzőket a Sajómagyarós felőli oldalon lévő váltókezelői őrhely melletti, a normál nyomközű vasút jelzőivel közös állítóbakról kezelték.
Az állomás alapvetően a reggeli és délutáni vonatforgalomban térköz szerepét tölti be, illetve vágányzári menetrendben egy vonat itt áll félre néhány órára.
|
|
cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 32412
2020.01.28 13:40.47
|
A keskenyen Szászlekence átrakó volt a neve az utolsó szolgálati helynek: http://web.archive.org/web/20171125185309/http://diesirae.atw.hu/menetrend/1943/menetrend_1943.htm
|
|
VT22
e-mail: ___.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 29703
2015.09.21 22:25.06
|
Nem semmi :)
Kár hogy ma már semmi nyoma sem maradt... (meg az akkori országhatárnak sem.)
|
|
cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 29702
2015.09.21 16:36.04
|
„Varga József ipar-, kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter ünnepélyesen avatta fel a Szászlekence és Kolosnagyida között épített 16 kilométer hosszú keskenynyomtávú vasutat, amely Kolozsvárt Marosvásárhellyel és a Székelyfölddel köti össze. »Ez a 16 kilométeres keskenyvágányú vasútvonalrész, amely a mai naptól kezdve Szászlekencét köti össze Kolosnagyidával, a meg nem alkuvó magyar akarat, a céltudatos törekvés és az alkotó munka látható eredménye, s egyben cáfolhatatlan bizonyítéka annak, hogy a magyar kormány gyorsan cselekszik.«”
http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=4062
Az utolsó képen háromsínes vágány látszik, de ilyen elrendezésűt én még nem láttam.
|
|
Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások
|
|
|