|
Második lépés: Ausztria és Szlovénia
2011.01.16. 17:02
Szente-Varga Domonkos [szvdom]
|
Elkészültünk az [[cikk.php?id=7 | első lépéssel]], és ahogy azt korábban meghirdettük, felvettük a mai Magyarország határain átmenő vasútvonalakat, figyelembe véve a hozzászólásokban és a fórumon érkező észrevételeket - ezúttal nem volt belőle sok. Mellékszálon Horvátország és Szerbia vonalszámozását [[cikk.php?id=11 | újraterveztük]], de közben haladunk előre a vasútvonalak felvételével, ezúttal Ausztria és Szlovénia van terítéken.
Csak nagyon kevés régi magyar vasútvonal található ma Ausztria és Szlovénia területén, ezért is vettük előre ezt a feladatot, mert gyorsan eredményre is juthatunk vele.
Összesen tíz vasútvonalról van szó, melyek közül négy már régebb óta fent van az oldalon:
502 Sopron-Ebenfurth
504 Sopron-Bécsújhely
508 Sopron-Felsőlászló
509 Pomogy-Nezsider
921 Szombathely-Bucsu-Pinkafő
Ezt az öt vonalat megtaláljátok a vasútvonalak között, az összes állomással együtt (amiről tudomásunk volt). A hangsúly most a maradék öt vonalon van.
Új vonalak
Ahogy azt már az előző lépésben is tettük, most is azt az ütemtervet követjük, hogy először meghirdetjük a véglegesnek mondható állomáslistát, és várjuk a kedves hozzáértő olvasók észrevételeit, megjegyzéseit, és csak eztán vesszük fel a vonalakat az oldalon, avagy ha olyan észrevétel érkezik, újratervezzük az állomáslistát.
Elsőként álljon itt a minap végrehajtott szerbia és horvátországi újratervezésnél is érintett Rédics-Csáktornya vonal. Az újratervezésben az a határozat született, hogy ezt a szakaszt ne vegyük külön vasútvonalnak, hanem utalva az egykori Zalaegerszeg-Csáktornya egybefüggő vasútvonalra, hosszabbítsjuk meg a meglévő 23 Zalaegerszeg-Rédics vonalat. Ezen elképzelés szerint a vasútvonalhoz az alábbi állomásokat adnánk még tehát hozzá:
23 Zalaegerszeg-Rédics-Lendva-Csáktornya
Az állomáslista összeállításához az 1914-es, 1943-as menetrendet, valamint 2000. évi horvát menetrendet használtunk (az állomásnevek előtti számok a távolságot jelölik a vonal kezdőpontjától km-ben):
(0 Zalaegerszeg)
49 Rédics
? Lendva-Hosszúfalu
57 Alsólendva (mai neve Lendva), Lendava
? Murahíd északi hídfő
? Murahíd déli hídfő
63 Muraszerdahely, Mursko Središće
68 Murasiklós, Vratišinec
70 Kristóffalva megszűnt
Novo Selo-Rok (csak a horvát menetrendben)
Csáktornya laktanya, Čakovec-Buzovec? (78km)
80 Csáktornya, Čakovec
(A vonal egy kis részben szlovén, Muraszerdahelytől lefelé horvát területen halad.)
A másik, Szlovéniához (is) tartozó vasútvonal állomáslistája (1943-as menetrend és 2000-es horvát menetrend alapján):
500 Murakeresztúr-Csáktornya-Polstrau-(Pragersko)
0 Murakersztúr
6 Kotor-Alsódomború, Kotoriba
13 Alsómihályfalva, Donji Mihaljevec
19 Murakirály-Perlak, Donji Kraljevec
21 Čehovec (csak a horvát menetrendben)
27 Kisszabadka, Mala Subotica
34 Čakovec-Buzovec (csak a horvát menetrendben)
36 Csáktornya, Čakovec
40 Dunjkovec (csak a horvát menetrendben)
43 Miksavár, Macinec
48 Polstrau, Središče (a község magyar neve Szerdahely)
És akkor lássuk az osztrák vonalakat.
Az alábbi vonalon szinte egy-az-egyben megvannak az 1914-es menetrendben fellelhető állomások. A vonalon most is van forgalom, az osztrák állomásneveket személyvonatok menetrenjéből (az ÖBB honlapjáról) sikerült összeszedni.
503 Pándorfalu-Nezsider-Sérc-Kismarton-Vulkapordány
0 Pándorfalu
6 Nezsider, Neusiedl am See
8 Nyulas (Nyulas 16. sz. őrház - 1914), Jois
11 Sásony (Sásony 15. sz. őrház - 1914), Winden am See
13 Fertőszéleskút, Breitenbrunn im Bgld
18 Feketeváros, Purbach/Neusiedler See
22 Fertőfehéregyháza, Donnerskirchen
24 Fertőmajor-Oka, Schützen am Gebirge Bahnhst
27 Sérc, Schützen am Gebirge
? Eisenstadt Schule
35 Kismarton, Eisenstadt
38 Vulkapordány megálló, Wulkaprodersdorf Bahnhst
41 Vulkapordány, Wulkaprodersdorf
Más a helyzet a ruszti szárnyvonallal, amely ma már megszűnt vasútvonal. Az interneten kerestem utána, de nem sikerült semmi nyomát megtalálni, még a műholdfelvételeken sem látszik. Csak sejtem, hogy a végállomás valahol Ruszt és Szentmargitbánya között lehetett. Az állomáslista az 1914-es menetrend alapján:
505 Sérc - Ruszt-Szentmargitbánya
0 Sérc
4 Oszlop (1914)
6 Ruszt-Szentmargitbánya (1914)
A pinkafői vonalból (921 Szombathely-Bucsu-Rohonc-Felsőőr-Pinkafő) kiágazó Felsőőr-Felsőlövő vonal korábban szintén megszűnt, azonban osztrák vasútbarátok múzeumvasútként újra megnyitották. A vonal mai megállóit a múzeumvasút honlapján lehet megtalálni,
http:/www.frowos.com/HP.html
mely teljes mértékben egyezik az 1914-es hivatalos menetrend állomáslistájával:
921a
0 Felsőőr
4 Alsólövő, Unterschützen
7 Tarcsafürdő, Bad Tatzmannsdorf
9 Felsőlövő, Oberschützen
Meghirdetés
A fenti állomáslistákat egy hetes vitára meghirdetem a Fórumon, majd (ahogy az történt az előző lépésnél is) az észrevételek kiértékelését követően felveszem a vonalakat az oldalra. Ezutóbbiról természetesen tájékoztatjuk a kedves Olvasókat.
|