Szerbia negyedik ütem
2012.10.28. 11:07
Szente-Varga Domonkos [szvdom], Várkonyi Tibor [VT22]
|
Az utolsó szerbiai ütemben a Szerémség vasútvonalaival foglalkozunk.
Ennek az ütemnek a vasútvonalai gyakorlatilag átmenetet képeznek Szerbia és Horvátország között. Az Újvidéktől délre fekvő, a Duna és a Száva közötti terület (a Szerémség) már Trianon előtt sem képezte Magyarország részét, hanem a társkirályság Horvát-Szlavónország területéhez tartozott. Mivel a horvát területeken is a magyar jogszabályok szabályozták a vasútépítést és üzemeltetést, így itt is a magyar szabványok szerint kiépült, többségében a MÁV által üzemeltetett vasútvonalakkal találkozhatunk.
A menetrendekben jellemző jelenség, hogy míg eleinte magyar nevekkel szerepeltek az állomások, az 1910-es évekre már horvát nyelvűre változtatták őket. A fennmaradt fényképek tanúsága szerint kétnyelvű (magyar és horvát) állomásnévtáblákat használtak. Eddigi munkánk során igyekeztünk mindig a legkésőbbi magyar menetrendből venni az állomásneveket, ezen most változtatunk:
- Ahol találunk régebbi menetrendben magyar névalakot, ott a magyar névalak lesz a fő név
- Egyéb esetben az idegen nyelvű elnevezést használjuk
Az üzem részét képezi három, eddig források hiányában miatt kimaradt vonalszakasz: a Csáca-Trencsénmakó vonal a Felvidékről, és a Mezőbánd-Mezőpagocsa-Mezőméhes valamint a Szászrégen-Libánfalva-Laposnya kisvasúti vonalak Erdélyből.
810 India-Ruma-Mitrovica-Sid-Ilaca-Vinkovci
A vonalnak ebben az ütemben a Szerbiába eső India-Šid szakaszát vesszük fel. A folytatás (Šid-Vinkovci) Horvátország területén van, így az első horvát ütemben fogjuk majd feldolgozni.
0 India [Inđija]
2 Inđija Selo
6 Golubinci [Golubinci]
14 Putince [Putinci]
20 Kraljevci [Kraljevci]
25 Ruma [Ruma]
34 Vogány [Voganj] (1918: Voganj)
42 Mitrovica [Sremska Mitrovica]
47 Laćarak [Laćarak]
55 Martinci [Martinci]
60 Kuzmin (megszűnt)
66 Kukujevci-Erdővég [Kukujevci-Erdevik] (1918: Kukujevci-Erdevik)
70 Bačinci [Bačinci]
73 Gibarac [Gibarac]
77 Šid [Šid]
A vonatok manapság nem India állomásról, hanem Ópazova (Stara Pazova) állomásról indulnak, Indiát nem érintik, de a deltavágány csomópontjában létrehozott Inđija Selo állomáson megállnak.
811 Vukovár-Ilaca-Šid-Moravica
Ebben az ütemben a vonal Šid-Moravica szakaszát dolgozzuk fel, a folytatás az első horvát ütemben következik.
41 Šid [Šid]
46 Adasevči [Adaševci]
54 Morović [Morović]
61 Grk [Višnjićevo]
63 Bosut (megszűnt)
66 Rača [Sremska Rača nova]
812 Ruma-Klenac-Sabac
0 Ruma [Ruma]
11 Budjanovci [Buđanovci]
16 Nikinci [Nikinci]
21 Platičevo [Platičevo]
29 Klenak [Klenak]
31 Klenáki szávapart (1918: Klenak-Savska Obala) (megszűnt)
-- országhatár --
33 Šabac
Klenáki szávapart neve az 1914-es menetrendből származik. Az 1918-as magyar menetrendben Klenak-Savska Obala néven szerepel. A Klenák-Klenáki szávapart szakaszt felszámolták, helyette átvezették a Száván a vasutat a boszniai Šabac felé.
814 Ruma-Vrdnik
Megszűnt vasútvonal.
Az állomásnevek az 1914-es menetrendből származnak. Jugoszláv menetrendet nem sikerült találnunk a vonalról.
0 Ruma
13 Pavlovici (megszűnt)
21 Vrdnik (megszűnt)
819 Újvidék-Pétervárad-Beocin
A vonal Pétervárad-Beocin szakaszát bezárták, a pálya viszont a mai napig megmaradt. A megszűnt szakasz állomásnevei az 1914-es és 1918-as menetrendből származnak, jugoszláv menetrendet nem sikerült találnunk a vonalhoz.
0 Újvidék régi
3 Pétervárad vár (1914: Petrovaradin megálló, 1918: Petrovaradin-Dunav) (megszűnt)
6 Pétervárad (1914, 1918: Petrovaradin) [Petrovaradin]
7 Kamenica (megszűnt)
11 Ledinci (megszűnt)
15 Rakovac (megszűnt)
19 Beočin (megszűnt)
830 Szabadka-Újverbász-Újvidék-India-Zimony-Belgrád
A vonal Szabadka-Újvidék szakaszát már a harmadik ütemben feldolgoztuk., most a maradék következik.
99 Újvidék régi
102 Pétervárad vár (1914: Petrovaradin megálló, 1918: Petrovaradin-Dunav) (megszűnt)
105 Pétervárad régi (1914, 1918: Petrovaradin)
106 Petrovaradin (Pétervárad Új)
110 Karlóca [Sremski Karlovci]
115 Karlovački Vinogradi
118 Čortanovci Dunav
120 Čortanovci [Čortanovci]
124 Beska [Beška]
128 Inđija pustara
134 India [Inđija] (1918: Indjija)
142 Ópazua [Stara Pazova] (1918: Stara Pazova)
143 Vojka (megszűnt)
150 Újpazua [Nova Pazova] (1918: Nova Pazova)
156 Batajnica [Batajnica]
163 Zimony külváros [Zemunsko Polje] (1914: Zemun külváros) (1918: Zemun-Predgradje) *
167 Zemun (alnév: Zimony új)
170 Zimony régi (1914, 1918: Zemun)
171 Tošin Bunar
173 Novi Beograd
179 Belgrad [Beograd]
* 1894 nyári menetrend alapján.
Pétervárad állomását az újvidéki vonaláthelyezéssel együtt áthelyezték az új nyomvonalra.
Zimonynál is jelentősen módosult a vasút nyomvonala. Zimony mai állomása szerb építésű, az eredeti állomás a megszűnt nyomvonalon volt, elbontották.
830a Novi Beograd - Beograd Centar
Novi Beograd állomásról két vonal indul ki: a klasszikus nagyvasúti irány Belgrád főpályaudvarra tart, míg a Batanjica és Belgrád között közlekedő elővárosi (BG:Voz) vonatok Beograd Centar felé közlekednek.
0 Novi Beograd
3 Beograd Centar
857 Batajnica - Boljevci
Szerb építésű vonal, melyről térképeken kívül nem találtunk egyéb forrást. Batanjica állomásról először Surčin érintésével Boljevci felé épült vasút, egy 1952-es hálózati térkép csak önmagában jelöli ezt a vonalat. Később jelentősen átalakították a Belgrád környéki hálózatot, megépült Surčin-Ostružnica vonalszakasz, amellyel a vasútvonal felső része új szerepet kapott, a Belgrádot elkerülő vonal részeként. A vonal alsó, Surčin és Boljevci közötti szakasz napjainkra megszűnt.
Surčin és Bečmen-Jakovo között a Google Earth szerint még megvan a vágány (teherforgalom lehetséges), onnantól felszedték. Az állomáslistát térképek alapján állítottuk össze, kilométer jelölések nélkül:
0 Batajnica
Dobanovci
Surčin
Bečmen-Jakovo
Jakovo (csak az 1952-es hálózati térkép jelöli, későbbi katonai térképek nem)
Boljevci
Boljevci állomás:
http://www.panoramio.com/photo/68887410
858 - Batajnica - Ostružnica
Szerb építésű vonal, a Belgrádot nyugatra elkerülve létesít kapcsolatot a belgrádi rendezőpályaudvar és a vajdasági fővonalak között. Menetrendben nem találtuk meg, az állomáslistát egy szerb katonai térkép alapján állítottuk össze.
0 Batajnica
Dobanovci
Surčin
Ostružnica
859 Ovča - Padinska Skela
Szerb építésű vasútvonal, amelynet szintén nem találtunk meg menetrendekben, így az állomáslistát térképek alapján állítottuk össze.
0 Ovča
Jabučki Rit
Glogonjski Rit
Tovilište
Padinska Skela
628 Csáca-Trencsénmakó
Ez pedig egy ütemen kívüli vasútvonal Szlovákiából. Az 1915-ben megnyitott Csaca-Trencsénmakó vonalat eddig nem tudtuk felvenni, mert nem állt rendelkezésünkre magyar menetrend a vonalról. Most már van ilyenünk, így össze tudtuk állítani az állomáslistát, mely egyébként egy-az-egyben egyezik a maival, egyetlen változás, hogy Csacatól 7 km-re a szlovákok megnyitották Stakov megállóhelyét.
0 Csaca [Čadca]
1 Csaca mh. [Čadca zastávka]
3 Trencsénrákó mh. [Raková-Zemanov]
4 Trencsénrákó [Raková]
7 Staškov zastávka
9 Szaniszlófalva [Staškov]
11 Határujfalu [Podvysoká]
14 Turzófalva [Turzovka]
18 Turzófalva mh. [Turzovka zastávka]
21 Hegyeshely [Vysoká nad Kysucou]
24 Hegyeshely mh. [Nižžný Kelčov]
26 Trencsénmakó [Makov]
758 Mezőbánd-Mezőpagocsa-Mezőméhes
Megszűnt keskeny nyomközű vasútvonal.
0 Mezőbánd [Band]
5 Mezőgerebencs [Grebeniș]
8 Fekete [Fînațe]
11 Istentava [Pogăceaua Lac]
15 Mezőpagocsa [Pogăceaua]
18 Vălenii Noi
24 Mezősályi [Șăulia]
28 Mezőméhes [Miheșu de Cîmpie]
759 Szászrégen-Libánfalva-Laposnya
Megszűnt keskeny nyomközű vasútvonal.
0 Szászrégen
1 Görgényszeg [Ierbus] (1914, 1918: Herbus) (megszűnt)
7 Görgénysóakna [Jabenița] (megszűnt)
11 Görgényszentimre m.h. [Pepiniera] (megszűnt) (az 1914, 1918-as menetrendek még nem jelölték)
14 Görgényszentimre [Gurghiu] (megszűnt)
17 Libánfalva [Ibănești] (1914: Libánfalva) (1918: Görgénylibánfalu) (megszűnt)
19 Libánfalva m.h. [Ibănești h] (megszűnt) (az 1914, 1918-as menetrendek még nem jelölték)
21 Iszticsó [Islicea] (megszűnt)
32 Sziród [Sirod] (megszűnt)
35 Mestera [Meștera] (megszűnt)
39 Meștera h (megszűnt) (az 1918-as menetrend még nem jelöli, az 1943-as már nem jelöli)
41 Laposnya [Lăpușna] (megszűnt)
Meghirdetés
Az állomáslistákat egy hét vitaidőre bocsátjuk. Bármilyen észrevételt, megjegyzést szívesen látunk Gyorsüzenet formájában vagy a Fórum ezzel foglalkozó topikjába hozzászólásként.
Az egy hét vitaidő lejártával, az észrevételek figyelembevételével az állomásokat és vasútvonalakat felvesszük az oldalra.
|