|  | Románia első ütem 
 
 
 
        
          | 2011.06.09. 12:43 Szente-Varga Domonkos [szvdom], Várkonyi Tibor [VT22]
 |  Kis kihagyás után ismét haladunk előre. Szlovákia is kész, Románia feldolgozásával folytatjuk a munkát. Jelen cikk a legelső román ütem vonalainak állomáslista-tervezeteit ismerteti, melyeken idáig dolgoztunk. Ezeket most, hogy elkészültek, a szokásokhoz igazodva egy hetes nyilvános vitára bocsátunk, mielőtt véglegesítenénk az oldalon, és felvennénk az állomásokat a vonalak alá. Ez idő alatt van lehetősége minden kedves érdeklődőnek, hogy észrevételeket, megjegyzéseket tegyenek az itt látható állomáslistákhoz. 
 Ukrajna kimarad
 
 Talán már itt-ott említettük, de mielőtt elmélyedünk Románia vasúthálózatában, fontos említést tennük arról a dologról, hogy miért ezzel folytatjuk. A korábbi gyakorlat az volt, hogy Szlovéniától indulva, Ausztria majd Szlovákián át az óramutató járásával nagyjából megegyező módon előre haladva dolgoztuk fel a vasútvonalakat. Szlovákia keleti végét követően Kárpátaljával kellene folytatnunk a munkát, itt azonban elakadtunk.Nem sikerült elegendő megbízható, és jól használható forrásra lelnünk ahhoz, hogy érdemi eredményt tudjunk felmutatni. Egyetlen nyomtatott ukrán menetrendünk (2003-2004) felépítése (számomra legalábbis) teljesen szokatlan, nem vasútvonalak szerint, hanem vonatokra lebontva található meg benne az ország menetrendje (ennél fogva a kötet meglehetősen vaskos is). Jónéhány órát töltöttem a vonatok viszonylatainak kisilabizálásával (cirill betűs állomásnevek megfeleltetése magyar nevekkel), de a közel ezer oldalból nem jutottam messzire, és lévén Ukrajna óriási, és a menetrendhez térképet sem csatoltak, csak egy-két kárpátalját is érintő vonatot sikerült levadásznom. Ebből pedig még állomáslistát nem lehet kinyerni.
 Kellenének továbbá témában kapcsolódó internetes oldalak is, valamint régebbi ukrán menetrendek a szélesebb körű tájékozódáshoz. Ezek hiányában Ukrajna egykori magyar vonatkozású vasútvonalainak feldolgozását most kihagyjuk, egyúttal a projekt végére helyezzük át - hátha addigra jóval több információforrás jut birtokunkba.
 Így tehát, követve tovább az óramutató járását, Észak-Erdély, vagyis Románia területeivel folytatjuk a vonalak feldolgozását.
 Azoknál a vonalaknál, amelyek átlépik a román-ukrán határt, csak azokkal a viszonylatokkal foglalkozunk, melyek román területre esnek, és tartozik hozzájuk román menetrend.
 
 Az első ütem vonalai
 
 Az első román blokk Északnyugat-Erdélyt dolgozza fel. Kapcsolódunk a Biharkeresztesnél, Nyírábránynál, Tiborszállásnál, Csengernél és Zajtánál átmenő egykori és ma is üzemelő vasútvonalakhoz, és közvetlenül a határ mögötti területeket dolgozzuk fel először, hogy aztán ezeket folytatván jussunk a legkeletibb vonalakhoz.Romániában fogunk majd találkozni (több ütemben is) olyan vasútvonalakkal, melyeket nem egyben dolgozunk fel, hanem ütemenként csak egy-egy szakaszát. Ilyen vonal ebben az ütemben most csak egy van, a 742 Nagyvárad-Halmi, mely Ukrajnában folytatódik.
 Jelen ütem vonalai között egyaránt találunk működő és megszűnt vonalakat is, zömében nagyvasúti, de vannak (megszűnt) kisvasúti vonalak is, sőt, a bikszádi vonal csak alig két évtizede nagyvasúti, előtte kisvasúti vonal volt.
 Lássuk hát közelebbről, hogy hogyan alakulnak az első ütem vonalainak állomáslistái.
 
 742 Nagyvárad-Érmihályfalva-Nagykároly-Szatmárnémeti-Királyháza-Huszt-Máramarossziget-Visóvölgy-Körösmező
 
 A vonalnak csak a Románia területére eső részét vesszük most fel: Nagyvárad-Szatrmárnémeti-Halmi
 0 Nagyvárad [Oradea]
 6 Biharpüspöki [Episcopia Bihor]
 14 Bihar [Biharia]
 21 Paptamási [Tămășeu]
 27 Biharfélegyháza [Rosiori Bihor] (1914: Gyapoly)
 34 Bihardiószeg [Diosig]
 39 Nagykágya [Cadea] (1914: Nagykágya) (1943: Kágya)
 43 Săcuieni Bihor h. (magyar neve: Székelyhíd megálló)
 44 Székelyhíd [Săcuieni Bihor]
 54 Érselénd [Șilindru]
 60 Érsemjén [Simion]
 66 Érmihályfalva [Valea Iui Mihai]
 72 Érkörtvélyes [Curtuiușeni]
 80 Reszege [Resighea]
 85 Szaniszló [Sanislău]
 90 Dégenfeldtanya [Marna]
 97 Nagykároly [Carei]
 107 Domahida-Kismajtény [Domănești]
 111 Nagymajtény [Moftin]
 113 Gilvács [General Gh. Avramescu] (1966. román: Ghilvaci)
 123 Szatmárzsadány [Sătmărel]
 130 Szatmárnémeti gőzfűrész [Satu Mare Sud]
 133 Szatmárnémeti [Satu Mare]
 138 Ram. Botiz (alnév: Batiz elágazás)
 146 Mikola [Micula]
 152 Porumbești (alnév: Kökényesd)
 155 Halmi [Halmeu]
 
 Săcuieni Bihor h. (Székelyhíd megálló) helyet nem jelöli a menetrend. A székelyhídi elágazás deltájában található a megállóhely.
 
 770 Szatmárnémeti-Nagybánya-Felsőbánya
 
 0 Szatmárnémeti [Satu Mare]5 Batizvasvári [Oșvarău]
 6 Botiz (alnév: Batiz)
 6 Batiz [Botiz Traversare] (1914: Batiz 1. sz. őrház 1939: Botiz (haltâ) 1967: Botiz Traversare h) (megszűnt)
 11 Szatmárudvari [Odoreu]
 17 Etény [Eteni]
 21 Aranyosmeggyes [Medieșu Aurit] (1939: Medieșul Aurit)
 26 Apa [Apa]
 35 Szinérváralja [Seini]
 38 Kissebespatak [Săbișa]
 40 Iloba [Ilba]
 46 Kissikárló [Cicârlău] (alnév: Nagysikárló) (1939: Ciocârlău, 1967: Ciocîrlău, 1980: Cicîrlău)
 49 Buság-Misztótfalu [Bușag]
 59 Baia Mare (magyar neve: Nagybánya)
 59 Nagybánya régi [Baia Mare] (megszűnt) (elbontva)
 60 Nagybánya Zrinyi Ilona-tér m.h. (1914: Nagybánya szénatér 1939: Baia Mare (haltă)) (megszűnt) (elbontva)
 61 Nagybánya gyártelep [Baia Mare Est] (1914: Nagybánya forgalmi kitérő 1939: Baia Mare Fabrică 1966: Baia Mare Est) (megszűnt) (elbontva)
 63 Baia Mare Sud (alnév: Nagybánya Dél) (megszűnt)
 65 Giródtótfalu [Tăuții de Sus h.] (megszűnt) (elbontva)
 68 Felsőbánya [Baia Sprie] (megszűnt) (elbontva)
 
 Nagybánya mai állomása nem egyezik meg a magyar időkbeli Nagybánya állomással, így két külön állomásként vesszük fel. Régi kép a régi állomásról:
 http:/www.fotomaramures.ro/d/42972-4/Baia+Mare-Gara+veche-1968.jpg
 Térkép a városon átvezető régi, megszüntetett nyomvonal-vezetésről:
 http:/i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/CFBaiaMare.jpg
 
 Batizvasvári a Szatmárnémeti-Nagybányai (770) és Szatmárnémeti-Királyházai (742) vonalak elágazásánál volt található, viszont csak az előbbi vonal menetrendjében szerepelt, utóbbinál nem találtuk. Eredetileg nyíltvonali elágazás volt, majd a két vasútvonal Szatmárnémetitől idáig külön vágányt kapott. 1987 óta az áthelyezett bikszádi vonal vonatai is érintik a megálló helyét, azonban azok sohasem álltak meg itt, mivel a megállóhely a bikszádi nyomvonal áthelyezése előtt megszűnt.
 
 Baia Mare Sud: román építésű teherpályaudvar az új, várost elkerülő vonalon.
 
 Apróbb változások:
 - Aranyosmeggyes román neve Medieșul Aurit-ról Medieșu Aurit-ra rövidült
 - Kissebespatak Sabișa -> Săbișa (ékezet változás)
 
 771 Zsibó-Sülelmed-Nagybánya
 
 0 Zsibó [Jibou]9 Szamosudvarhely [Someș Odorhei]
 12 Inău (magyar neve: Inó)
 15 Szamosszéplak [Aluniș Sălai]
 18 Benedekfalva [Benesat]
 24 Szamosczikó [Ticău]
 27 Sülelmed [Ulmeni Salai]
 32 Nagynyíres [Mireșu Mare]
 39 Fehérszék [Fersig]
 43 Kővárhosszúfalu [Satulung pe Someș]
 49 Hagymáslápos (megszűnt)
 53 Zazár (megszűnt)
 57 Baia Mare (magyar neve: Nagybánya)
 - Nagybánya régi (megszűnt)
 
 771a Sülelmed-Szilágycseh
 
 0 Sülelmed [Ulmeni]7 Egerhát [Ariniș] (alnév: Égerhát)
 15 Völcsök-Szilágyillésfalva [Ulciug]
 20 Szilágycseh [Cehu Silvaniei]
 
 A vonalon a személyforgalom megszűnt. Az 1979-es román menetrend még személyforgalmat jelöl a vonalon.
 
 
 772 Nagykároly-Sarmaság-Zilah-Dés
 
 0 Nagykároly [Carei]- Szentháromság-kápolna (megszűnt)
 12 Terem [Tiream] (1943, 1914: Mezőterem)
 18 Érhatvan [Hotoan]
 23 Tasnádszántó [Santău]
 28 Tasnád [Tășnad]
 34 Érszakácsi [Săcășeni]
 40 Újnémet [Unimăt] (megszűnt)
 44 Ákos [Acâș]
 51 Alsószopor Vásártér [Supur Haltă] (kiírás a megállóban: Supur de Jos)
 52 Alsószopor [Supur]
 55 Giorocuța (alnév: Girókuta)
 61 Kisderzsida [Derșida]
 63 Sărmășag hc. (alnév: Sarmaság megálló)
 66 Sarmaság [Sărmășag]
 72 Ököritó [Câmpia Sălaj]
 75 Oláhbaksa-Mocsolya [Bocșa Sălaj]
 78 Szilágyballa [Borla]
 82 Magyargoroszló [Guruslău]
 84 Haraklány (megszűnt)
 88 Zilah északi [Zalău Nord] (1914: Czigányi) (1943: Zilah-külső)
 92 Zilah (megszűnt) (már nem járnak be ide a személyvonatok)
 95 Szilágygörcsön-Vártelek (megszűnt)
 100 Nyírsid [Mirșid]
 104 Szilágypaptelek [Poptelec]
 107 Cuceu Sălaj
 112 Zsibó [Jibou]
 115 Szamosőrmező [Var]
 119 Szurduk Surduc [Surduc Sălai]
 123 Ciocmani (alnév: Csokmány)
 127 Aranymező [Băbuteni]
 131 Kocsoládfalva [Cuciulat]
 135 Létka [Letca]
 142 Hosszúrév [Răstoci]
 147 Büdöspataka [Bizușa]
 149 Nagyilonda [Ileanda]
 154 Oroszmező [Rus]
 159 Szamossósmező [Glodu Someșului]
 162 Gâlgău h. (alnév: Galgó megálló)
 165 Galgó [Gâlgău]
 171 Csicsókápolna [Căpâlna pe Someș] (1914-es menetrendben még nem szerepel)
 176 Kackó [Câțcău]
 180 Kapjon [Coplean]
 182 Alsókosály [Cășeiu]
 189 Dés [Dej Călători]
 
 Terem, valamint Zilah északi elnevezések a névtábláról származnak.
 
 773 Székelyhíd-Szilágysomlyó-Sarmaság
 
 0 Székelyhíd [Săcueni Bihor]0 Sacueni Bihor h. (magyar neve: Székelyhíd megálló)
 8 Kiskereki-Asszonyvására [Târgusor Bihor]
 14 Apátkeresztúr [Bolcaș]
 19 Vedresábrány [Abrămuț]
 23 Monospetri [Petreu]
 25 Margitta [Marghita]
 29 Terebes [Chiribiș]
 31 Érábrány [Abrami]
 34 Széltalló [Marginea Bihor]
 37 Szoldobágy [Sădălbagiu]
 42 Bályok [Balc]
 47 Berettyószéplak [Suplacu de Barcău]
 51 Márkaszék [Porți]
 56 Ipp-Zoványfürdő [Ipu]
 62 Szilágynagyfalu [Nușfalău]
 71 Măgura Șimleului (magyar neve: Szilágysomlyói Magura)
 73 Szilágysomlyó [Șimleu Silvaniei]
 78 Somlyóújlak [Uileacu Șimleului]
 81 Somlyógyőrtelek [Giurtelecu]
 87 Sarmaság [Șărmășag]
 
 Săcuieni Bihor h. (Székelyhíd megálló) helyet nem jelöli a menetrend. A székelyhídi elágazás deltájában található a megállóhely.
 
 773a Érábrány-Papfalva
 
 0 Érábrány [Abrami]- Tauteu (magyar neve: Tóti) (kétes)
 14 Popești (magyar neve: Papfalva)
 
 Személyforgalom már nincs, de teherforgalom van.
 Tauteu megállót ebben a fórumban említik:
 http:/www.railwayfan.ro/index.php?ml=102&t=3573&sr=20
 Ebből következtetünk arra, hogy személyforgalom is volt a vonalon, azonban ilyen menetrendet eddig még nem találtunk.
 
 774 Nagybánya-Alsófernezely
 
 A vonal ma is megvan, forgalma kéthetente néhány teherkocsi Alsófernezely állomásra.
 0 Nagybánya régi [Baia Mare] (megszűnt) (elbontva)
 0 Baia Mare (magyar neve: Nagybánya)
 1 Nagybánya Zrinyi Ilona-tér m.h. (1914: Nagybánya szénatér, 1939: Baia Mare (haltă)) (megszűnt) (elbontva)
 2 Nagybánya gyártelep [Baia Mare Est] (1914: Nagybánya forgalmi kitérő 1939: Baia Mare Fabrică 1966: Baia Mare Est) (megszűnt) (elbontva)
 3 Baia Mare Sud (alnév: Nagybánya Dél) (megszűnt)
 7 Alsófernezely [Baia Mare Nord] (1939: Firiza) (alnév: Felsőfernezely) (megszűnt)
 
 Baia Mare Nord: Alsófernezely állomása. Megvan a HÉV negyedosztályú épület.
 Képek itt:
 http:/forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6900
 http:/www.forumtrenuri.com/t512-in-imprejurimile-orasului-baia-mare
 még egy régi kép:
 http:/fotomaramures.ro/d/42976-4/Baia+Mare-Gara+veche-anii+60.JPG
 
 775 Gilvács-Erdőd-Nagysomkút
 
 0 Gilvács [Ghilvaci]5 Krasznaterebes [Terebești]
 11 Lajosmajor [Baba Novac]
 18 Erdőd [Ardud] (1914: Károlyierdőd)
 24 Sóspuszta [Sărătura]
 27 Csererdő [Gorun]
 31 Középhomoród [Homorodul de Sus] (1939: Homorod de Sus) (alnév: Felsőhomoród)
 34 Pácafalu [Chilia] (alnév: Pácfalu) (1914: 6. sz. őrház)
 38 Alsóhomoród [Necopoi] (alnév: Ivácskó)
 42 Szinfalu [Sâi] (1966: Sîi)
 47 Szamosborhíd [Valea Vinului]
 52 Borválaszút [Crucișor]
 58 Barlafalu [Borlești]
 64 Erdőszáda m.h. [Ardusat haltă]
 67 Erdőszáda [Ardusat]
 70 Kolcér [Colțirea]
 74 Pusztahidegkút [Hideaga]
 77 Kisfentős [Finteușul Mic]
 80 Nagyfentős [Finteușu Mare]
 85 Nagysomkút [Șomcuta Mare]
 
 Kisvasúti vonal, ma már egyetlen szakasza sem üzemel. Az 1979-es menetrend szerint már csak a Gilvács és Erdőd közötti szakaszon volt forgalom, illetve a menetrendi térkép jelöli a kisvasúti pályát Erdőd-Erdőszáda szakaszon, de menetrendi mező nélkül.
 
 776 Szatmárnémeti-Szatmárlippa-Erdőd
 
 Megszűnt kisvasúti vonal. 1967-ben még működött, bár de 1980-ban már nem.
 0 Szatmárnémeti [Satu Mare]
 0 Szatmárnémeti-Kossuthkert [Grădina Romei] (alnév: Római Kert)
 1 Gőzfürdő (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 1 Atilla-utcza (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 2 Törvényszék (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 2 Szinház (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 2 Deák-tér (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 2 Petőfi-köz (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 3 Eötvös-utcza (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 3 Iskola (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 3 Szatmár-hidfő (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 4 Vásártér (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 5 Méntelep (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 5 Külső major (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 5 Szatmár-Németi gőzfűrész m.h. (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
 6 Szatmárnémeti-Gőzfűrész [Satu Mare Sud] (1967: Satu Mare Ferăstrău)
 9 Szatmárpálfalva [Păulești] (megszűnt)
 10 Amac [Amați] (1939: Amat)
 13 Szatmárkörtvélyes [Sborul] (1939: Satu Mare Aeroport=Szatmárnémeti Repülőtér)
 15 Nagymadarász (megszűnt) (csak az 1914-es menetrendben szerepel)
 16 Csonkás [Cionchești] (alnév: Csonkaitanya)
 19 Előcseri bevágás (megszűnt) (csak az 1914-es menetrendben szerepel)
 19 Előcser [Gura Viilor] (megszűnt)
 20 Csillaghegy (megszűnt) (csak az 1914-es menetrendben szerepel)
 20 Szatmárlippa [Lipa]
 25 Erdődvár [Cetat. Ardudului]
 26 Erdődfőtér [Piața Ardudului]
 28 Erdőd [Ardud] (1914: Károlyierdőd)
 
 776a Szatmárlippa-Szatmárhegy
 
 Megszűnt kisvasúti szárnyvonal. Míg a 776 Szatmárnémeti-Erdőd vonal 1967-ben még működött, ez a vonal már korábban megszűnt. (Az 1980-as menetrend már a 776-os vonalat sem jelöli).
 0 Szatmárlippa [Lipa]
 1 Balháshegy [Purecosul]
 1 Templomút [Calea Bisericii]
 2 Szatmárhegyi piac [Viile Satu Mare]
 
 
 777 Szatmárnémeti-Bikszád
 
 0 Szatmárnémeti [Satu Mare]0 Szatmárnémeti Kossuthkert (1914: Szatmár-Németi-Kossuthkert, 1939: Grădina Romei) (megszűnt)
 1 Szatmárnémeti-Szentvér (1914: Szatmár-Németi Szentvér, 1939: Sângeni, 1967: Satu Mare h.) (megszűnt)
 6 Botiz (alnév: Batiz)
 6 Batiz (1914: Batiz 1. sz. őrház, 1939: Botiz (haltă), 1967: Botiz Traversare h) (megszűnt)
 6 Batiz régi (kisvasúti) (megszűnt)
 11 Gombásvadászlak [Vânătorești] (alnév: Gombáserdő)
 16 Meggyesgombás [Dumbrăvița] (1914: Gombástanya)
 21 Sárközújlak [Livada Nouă]
 22 Sárköz régi (megszűnt)
 22 Sárköz [Livada]
 26 Felsőliget [Tufoasa]
 31 Muzsdai [Mujdeni]
 36 Avasújváros [Orașu Nou]
 42 Vámfalu-Máriavölgyfürdő [Vama Turului]
 45 Lunaforrás [Negrești Oaș] (alnév: Avasfelsőfalu) (1939-es román menetrendben: Izvorul)
 47 Avasfelsőfalu [Negrești Oaș hc.] (1939: Negrești Satu Mare)
 51 Bikszád [Bixad]
 
 Ez a vonal is kisvasútként épült, azonban a románok 1987-ben nagyvasúttá éptették át. Az átépítéssel jelentős nyomvonalváltozás történt:
 Szatmárnémeti és Batiz között az önálló kisvasúti nyomvonal megszűnt, ehelyett Batiznál a nagybányai nagyvasúti vonalból ágaztatták ki az új nyomvonalat. Emiatt Batiznál három állomást is felvettünk:
 - Batiz régi kisvasúti állomását, amely a faluban volt található. Ez a falun átvezető nyomvonallal megszűnt.
 - Batiz régi nagyvasúti megállóhelyét (1914: Batiz 1. sz. őrház, 1943-ban Batiz). Itt keresztezte a kisvasúti vonal a nagyvasúti vonalat, egy időben mindkét vonal vonatai megálltak itt.
 - Batiz új állomását, amely Botiz néven ma is a menetrendekben szerepel.
 Ezek az állomások függetlenek a 742-es vonal "Ram. Botiz" (Batiz elágazás, üzemel) és a 770-es vonal Batizvasvári (megszűnt) megállóhelyeitől.
 
 Meghirdetés
 
 A fent bemutatott állomáslistákat mostantól egy hetes vitára bocsátom. Minden kedves olvasó építő jellegű megjegyzését, hozzászólását szívesen látjuk a Fórumban vagy a szerkesztőségnek küldött gyorsüzenet formájában.A vitaidő lejártával, az észrevételek figyelembevételével felvesszük a vonalakat az oldalra.
 
 |