Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




Románia első ütem


2011.06.09. 14:43
Szente-Varga Domonkos [szvdom], Várkonyi Tibor [VT22]

Kis kihagyás után ismét haladunk előre. Szlovákia is kész, Románia feldolgozásával folytatjuk a munkát. Jelen cikk a legelső román ütem vonalainak állomáslista-tervezeteit ismerteti, melyeken idáig dolgoztunk. Ezeket most, hogy elkészültek, a szokásokhoz igazodva egy hetes nyilvános vitára bocsátunk, mielőtt véglegesítenénk az oldalon, és felvennénk az állomásokat a vonalak alá. Ez idő alatt van lehetősége minden kedves érdeklődőnek, hogy észrevételeket, megjegyzéseket tegyenek az itt látható állomáslistákhoz.



Ukrajna kimarad

Talán már itt-ott említettük, de mielőtt elmélyedünk Románia vasúthálózatában, fontos említést tennük arról a dologról, hogy miért ezzel folytatjuk. A korábbi gyakorlat az volt, hogy Szlovéniától indulva, Ausztria majd Szlovákián át az óramutató járásával nagyjából megegyező módon előre haladva dolgoztuk fel a vasútvonalakat. Szlovákia keleti végét követően Kárpátaljával kellene folytatnunk a munkát, itt azonban elakadtunk.
Nem sikerült elegendő megbízható, és jól használható forrásra lelnünk ahhoz, hogy érdemi eredményt tudjunk felmutatni. Egyetlen nyomtatott ukrán menetrendünk (2003-2004) felépítése (számomra legalábbis) teljesen szokatlan, nem vasútvonalak szerint, hanem vonatokra lebontva található meg benne az ország menetrendje (ennél fogva a kötet meglehetősen vaskos is). Jónéhány órát töltöttem a vonatok viszonylatainak kisilabizálásával (cirill betűs állomásnevek megfeleltetése magyar nevekkel), de a közel ezer oldalból nem jutottam messzire, és lévén Ukrajna óriási, és a menetrendhez térképet sem csatoltak, csak egy-két kárpátalját is érintő vonatot sikerült levadásznom. Ebből pedig még állomáslistát nem lehet kinyerni.
Kellenének továbbá témában kapcsolódó internetes oldalak is, valamint régebbi ukrán menetrendek a szélesebb körű tájékozódáshoz. Ezek hiányában Ukrajna egykori magyar vonatkozású vasútvonalainak feldolgozását most kihagyjuk, egyúttal a projekt végére helyezzük át - hátha addigra jóval több információforrás jut birtokunkba.
Így tehát, követve tovább az óramutató járását, Észak-Erdély, vagyis Románia területeivel folytatjuk a vonalak feldolgozását.
Azoknál a vonalaknál, amelyek átlépik a román-ukrán határt, csak azokkal a viszonylatokkal foglalkozunk, melyek román területre esnek, és tartozik hozzájuk román menetrend.


Az első ütem vonalai

Az első román blokk Északnyugat-Erdélyt dolgozza fel. Kapcsolódunk a Biharkeresztesnél, Nyírábránynál, Tiborszállásnál, Csengernél és Zajtánál átmenő egykori és ma is üzemelő vasútvonalakhoz, és közvetlenül a határ mögötti területeket dolgozzuk fel először, hogy aztán ezeket folytatván jussunk a legkeletibb vonalakhoz.
Romániában fogunk majd találkozni (több ütemben is) olyan vasútvonalakkal, melyeket nem egyben dolgozunk fel, hanem ütemenként csak egy-egy szakaszát. Ilyen vonal ebben az ütemben most csak egy van, a 742 Nagyvárad-Halmi, mely Ukrajnában folytatódik.
Jelen ütem vonalai között egyaránt találunk működő és megszűnt vonalakat is, zömében nagyvasúti, de vannak (megszűnt) kisvasúti vonalak is, sőt, a bikszádi vonal csak alig két évtizede nagyvasúti, előtte kisvasúti vonal volt.
Lássuk hát közelebbről, hogy hogyan alakulnak az első ütem vonalainak állomáslistái.


742 Nagyvárad-Érmihályfalva-Nagykároly-Szatmárnémeti-Királyháza-Huszt-Máramarossziget-Visóvölgy-Körösmező

A vonalnak csak a Románia területére eső részét vesszük most fel: Nagyvárad-Szatrmárnémeti-Halmi

0 Nagyvárad [Oradea]
6 Biharpüspöki [Episcopia Bihor]
14 Bihar [Biharia]
21 Paptamási [Tămășeu]
27 Biharfélegyháza [Rosiori Bihor] (1914: Gyapoly)
34 Bihardiószeg [Diosig]
39 Nagykágya [Cadea] (1914: Nagykágya) (1943: Kágya)
43 Săcuieni Bihor h. (magyar neve: Székelyhíd megálló)
44 Székelyhíd [Săcuieni Bihor]
54 Érselénd [Șilindru]
60 Érsemjén [Simion]
66 Érmihályfalva [Valea Iui Mihai]
72 Érkörtvélyes [Curtuiușeni]
80 Reszege [Resighea]
85 Szaniszló [Sanislău]
90 Dégenfeldtanya [Marna]
97 Nagykároly [Carei]
107 Domahida-Kismajtény [Domănești]
111 Nagymajtény [Moftin]
113 Gilvács [General Gh. Avramescu] (1966. román: Ghilvaci)
123 Szatmárzsadány [Sătmărel]
130 Szatmárnémeti gőzfűrész [Satu Mare Sud]
133 Szatmárnémeti [Satu Mare]
138 Ram. Botiz (alnév: Batiz elágazás)
146 Mikola [Micula]
152 Porumbești (alnév: Kökényesd)
155 Halmi [Halmeu]

Săcuieni Bihor h. (Székelyhíd megálló) helyet nem jelöli a menetrend. A székelyhídi elágazás deltájában található a megállóhely.


770 Szatmárnémeti-Nagybánya-Felsőbánya

0 Szatmárnémeti [Satu Mare]
5 Batizvasvári [Oșvarău]
6 Botiz (alnév: Batiz)
6 Batiz [Botiz Traversare] (1914: Batiz 1. sz. őrház 1939: Botiz (haltâ) 1967: Botiz Traversare h) (megszűnt)
11 Szatmárudvari [Odoreu]
17 Etény [Eteni]
21 Aranyosmeggyes [Medieșu Aurit] (1939: Medieșul Aurit)
26 Apa [Apa]
35 Szinérváralja [Seini]
38 Kissebespatak [Săbișa]
40 Iloba [Ilba]
46 Kissikárló [Cicârlău] (alnév: Nagysikárló) (1939: Ciocârlău, 1967: Ciocîrlău, 1980: Cicîrlău)
49 Buság-Misztótfalu [Bușag]
59 Baia Mare (magyar neve: Nagybánya)
59 Nagybánya régi [Baia Mare] (megszűnt) (elbontva)
60 Nagybánya Zrinyi Ilona-tér m.h. (1914: Nagybánya szénatér 1939: Baia Mare (haltă)) (megszűnt) (elbontva)
61 Nagybánya gyártelep [Baia Mare Est] (1914: Nagybánya forgalmi kitérő 1939: Baia Mare Fabrică 1966: Baia Mare Est) (megszűnt) (elbontva)
63 Baia Mare Sud (alnév: Nagybánya Dél) (megszűnt)
65 Giródtótfalu [Tăuții de Sus h.] (megszűnt) (elbontva)
68 Felsőbánya [Baia Sprie] (megszűnt) (elbontva)

Nagybánya mai állomása nem egyezik meg a magyar időkbeli Nagybánya állomással, így két külön állomásként vesszük fel. Régi kép a régi állomásról:
http:/www.fotomaramures.ro/d/42972-4/Baia+Mare-Gara+veche-1968.jpg
Térkép a városon átvezető régi, megszüntetett nyomvonal-vezetésről:
http:/i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/CFBaiaMare.jpg

Batizvasvári a Szatmárnémeti-Nagybányai (770) és Szatmárnémeti-Királyházai (742) vonalak elágazásánál volt található, viszont csak az előbbi vonal menetrendjében szerepelt, utóbbinál nem találtuk. Eredetileg nyíltvonali elágazás volt, majd a két vasútvonal Szatmárnémetitől idáig külön vágányt kapott. 1987 óta az áthelyezett bikszádi vonal vonatai is érintik a megálló helyét, azonban azok sohasem álltak meg itt, mivel a megállóhely a bikszádi nyomvonal áthelyezése előtt megszűnt.

Baia Mare Sud: román építésű teherpályaudvar az új, várost elkerülő vonalon.

Apróbb változások:
- Aranyosmeggyes román neve Medieșul Aurit-ról Medieșu Aurit-ra rövidült
- Kissebespatak Sabișa -> Săbișa (ékezet változás)


771 Zsibó-Sülelmed-Nagybánya

0 Zsibó [Jibou]
9 Szamosudvarhely [Someș Odorhei]
12 Inău (magyar neve: Inó)
15 Szamosszéplak [Aluniș Sălai]
18 Benedekfalva [Benesat]
24 Szamosczikó [Ticău]
27 Sülelmed [Ulmeni Salai]
32 Nagynyíres [Mireșu Mare]
39 Fehérszék [Fersig]
43 Kővárhosszúfalu [Satulung pe Someș]
49 Hagymáslápos (megszűnt)
53 Zazár (megszűnt)
57 Baia Mare (magyar neve: Nagybánya)
- Nagybánya régi (megszűnt)


771a Sülelmed-Szilágycseh

0 Sülelmed [Ulmeni]
7 Egerhát [Ariniș] (alnév: Égerhát)
15 Völcsök-Szilágyillésfalva [Ulciug]
20 Szilágycseh [Cehu Silvaniei]

A vonalon a személyforgalom megszűnt. Az 1979-es román menetrend még személyforgalmat jelöl a vonalon.


772 Nagykároly-Sarmaság-Zilah-Dés

0 Nagykároly [Carei]
- Szentháromság-kápolna (megszűnt)
12 Terem [Tiream] (1943, 1914: Mezőterem)
18 Érhatvan [Hotoan]
23 Tasnádszántó [Santău]
28 Tasnád [Tășnad]
34 Érszakácsi [Săcășeni]
40 Újnémet [Unimăt] (megszűnt)
44 Ákos [Acâș]
51 Alsószopor Vásártér [Supur Haltă] (kiírás a megállóban: Supur de Jos)
52 Alsószopor [Supur]
55 Giorocuța (alnév: Girókuta)
61 Kisderzsida [Derșida]
63 Sărmășag hc. (alnév: Sarmaság megálló)
66 Sarmaság [Sărmășag]
72 Ököritó [Câmpia Sălaj]
75 Oláhbaksa-Mocsolya [Bocșa Sălaj]
78 Szilágyballa [Borla]
82 Magyargoroszló [Guruslău]
84 Haraklány (megszűnt)
88 Zilah északi [Zalău Nord] (1914: Czigányi) (1943: Zilah-külső)
92 Zilah (megszűnt) (már nem járnak be ide a személyvonatok)
95 Szilágygörcsön-Vártelek (megszűnt)
100 Nyírsid [Mirșid]
104 Szilágypaptelek [Poptelec]
107 Cuceu Sălaj
112 Zsibó [Jibou]
115 Szamosőrmező [Var]
119 Szurduk Surduc [Surduc Sălai]
123 Ciocmani (alnév: Csokmány)
127 Aranymező [Băbuteni]
131 Kocsoládfalva [Cuciulat]
135 Létka [Letca]
142 Hosszúrév [Răstoci]
147 Büdöspataka [Bizușa]
149 Nagyilonda [Ileanda]
154 Oroszmező [Rus]
159 Szamossósmező [Glodu Someșului]
162 Gâlgău h. (alnév: Galgó megálló)
165 Galgó [Gâlgău]
171 Csicsókápolna [Căpâlna pe Someș] (1914-es menetrendben még nem szerepel)
176 Kackó [Câțcău]
180 Kapjon [Coplean]
182 Alsókosály [Cășeiu]
189 Dés [Dej Călători]

Terem, valamint Zilah északi elnevezések a névtábláról származnak.


773 Székelyhíd-Szilágysomlyó-Sarmaság

0 Székelyhíd [Săcueni Bihor]
0 Sacueni Bihor h. (magyar neve: Székelyhíd megálló)
8 Kiskereki-Asszonyvására [Târgusor Bihor]
14 Apátkeresztúr [Bolcaș]
19 Vedresábrány [Abrămuț]
23 Monospetri [Petreu]
25 Margitta [Marghita]
29 Terebes [Chiribiș]
31 Érábrány [Abrami]
34 Széltalló [Marginea Bihor]
37 Szoldobágy [Sădălbagiu]
42 Bályok [Balc]
47 Berettyószéplak [Suplacu de Barcău]
51 Márkaszék [Porți]
56 Ipp-Zoványfürdő [Ipu]
62 Szilágynagyfalu [Nușfalău]
71 Măgura Șimleului (magyar neve: Szilágysomlyói Magura)
73 Szilágysomlyó [Șimleu Silvaniei]
78 Somlyóújlak [Uileacu Șimleului]
81 Somlyógyőrtelek [Giurtelecu]
87 Sarmaság [Șărmășag]

Săcuieni Bihor h. (Székelyhíd megálló) helyet nem jelöli a menetrend. A székelyhídi elágazás deltájában található a megállóhely.


773a Érábrány-Papfalva

0 Érábrány [Abrami]
- Tauteu (magyar neve: Tóti) (kétes)
14 Popești (magyar neve: Papfalva)

Személyforgalom már nincs, de teherforgalom van.
Tauteu megállót ebben a fórumban említik:
http:/www.railwayfan.ro/index.php?ml=102&t=3573&sr=20
Ebből következtetünk arra, hogy személyforgalom is volt a vonalon, azonban ilyen menetrendet eddig még nem találtunk.


774 Nagybánya-Alsófernezely

A vonal ma is megvan, forgalma kéthetente néhány teherkocsi Alsófernezely állomásra.

0 Nagybánya régi [Baia Mare] (megszűnt) (elbontva)
0 Baia Mare (magyar neve: Nagybánya)
1 Nagybánya Zrinyi Ilona-tér m.h. (1914: Nagybánya szénatér, 1939: Baia Mare (haltă)) (megszűnt) (elbontva)
2 Nagybánya gyártelep [Baia Mare Est] (1914: Nagybánya forgalmi kitérő 1939: Baia Mare Fabrică 1966: Baia Mare Est) (megszűnt) (elbontva)
3 Baia Mare Sud (alnév: Nagybánya Dél) (megszűnt)
7 Alsófernezely [Baia Mare Nord] (1939: Firiza) (alnév: Felsőfernezely) (megszűnt)

Baia Mare Nord: Alsófernezely állomása. Megvan a HÉV negyedosztályú épület.
Képek itt:
http:/forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6900
http:/www.forumtrenuri.com/t512-in-imprejurimile-orasului-baia-mare
még egy régi kép:
http:/fotomaramures.ro/d/42976-4/Baia+Mare-Gara+veche-anii+60.JPG


775 Gilvács-Erdőd-Nagysomkút

0 Gilvács [Ghilvaci]
5 Krasznaterebes [Terebești]
11 Lajosmajor [Baba Novac]
18 Erdőd [Ardud] (1914: Károlyierdőd)
24 Sóspuszta [Sărătura]
27 Csererdő [Gorun]
31 Középhomoród [Homorodul de Sus] (1939: Homorod de Sus) (alnév: Felsőhomoród)
34 Pácafalu [Chilia] (alnév: Pácfalu) (1914: 6. sz. őrház)
38 Alsóhomoród [Necopoi] (alnév: Ivácskó)
42 Szinfalu [Sâi] (1966: Sîi)
47 Szamosborhíd [Valea Vinului]
52 Borválaszút [Crucișor]
58 Barlafalu [Borlești]
64 Erdőszáda m.h. [Ardusat haltă]
67 Erdőszáda [Ardusat]
70 Kolcér [Colțirea]
74 Pusztahidegkút [Hideaga]
77 Kisfentős [Finteușul Mic]
80 Nagyfentős [Finteușu Mare]
85 Nagysomkút [Șomcuta Mare]

Kisvasúti vonal, ma már egyetlen szakasza sem üzemel. Az 1979-es menetrend szerint már csak a Gilvács és Erdőd közötti szakaszon volt forgalom, illetve a menetrendi térkép jelöli a kisvasúti pályát Erdőd-Erdőszáda szakaszon, de menetrendi mező nélkül.


776 Szatmárnémeti-Szatmárlippa-Erdőd

Megszűnt kisvasúti vonal. 1967-ben még működött, bár de 1980-ban már nem.

0 Szatmárnémeti [Satu Mare]
0 Szatmárnémeti-Kossuthkert [Grădina Romei] (alnév: Római Kert)
1 Gőzfürdő (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
1 Atilla-utcza (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
2 Törvényszék (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
2 Szinház (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
2 Deák-tér (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
2 Petőfi-köz (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
3 Eötvös-utcza (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
3 Iskola (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
3 Szatmár-hidfő (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
4 Vásártér (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
5 Méntelep (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
5 Külső major (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
5 Szatmár-Németi gőzfűrész m.h. (régi nyomvonal) (alnév: Szatmárnémeti)
6 Szatmárnémeti-Gőzfűrész [Satu Mare Sud] (1967: Satu Mare Ferăstrău)
9 Szatmárpálfalva [Păulești] (megszűnt)
10 Amac [Amați] (1939: Amat)
13 Szatmárkörtvélyes [Sborul] (1939: Satu Mare Aeroport=Szatmárnémeti Repülőtér)
15 Nagymadarász (megszűnt) (csak az 1914-es menetrendben szerepel)
16 Csonkás [Cionchești] (alnév: Csonkaitanya)
19 Előcseri bevágás (megszűnt) (csak az 1914-es menetrendben szerepel)
19 Előcser [Gura Viilor] (megszűnt)
20 Csillaghegy (megszűnt) (csak az 1914-es menetrendben szerepel)
20 Szatmárlippa [Lipa]
25 Erdődvár [Cetat. Ardudului]
26 Erdődfőtér [Piața Ardudului]
28 Erdőd [Ardud] (1914: Károlyierdőd)


776a Szatmárlippa-Szatmárhegy

Megszűnt kisvasúti szárnyvonal. Míg a 776 Szatmárnémeti-Erdőd vonal 1967-ben még működött, ez a vonal már korábban megszűnt. (Az 1980-as menetrend már a 776-os vonalat sem jelöli).

0 Szatmárlippa [Lipa]
1 Balháshegy [Purecosul]
1 Templomút [Calea Bisericii]
2 Szatmárhegyi piac [Viile Satu Mare]


777 Szatmárnémeti-Bikszád

0 Szatmárnémeti [Satu Mare]
0 Szatmárnémeti Kossuthkert (1914: Szatmár-Németi-Kossuthkert, 1939: Grădina Romei) (megszűnt)
1 Szatmárnémeti-Szentvér (1914: Szatmár-Németi Szentvér, 1939: Sângeni, 1967: Satu Mare h.) (megszűnt)
6 Botiz (alnév: Batiz)
6 Batiz (1914: Batiz 1. sz. őrház, 1939: Botiz (haltă), 1967: Botiz Traversare h) (megszűnt)
6 Batiz régi (kisvasúti) (megszűnt)
11 Gombásvadászlak [Vânătorești] (alnév: Gombáserdő)
16 Meggyesgombás [Dumbrăvița] (1914: Gombástanya)
21 Sárközújlak [Livada Nouă]
22 Sárköz régi (megszűnt)
22 Sárköz [Livada]
26 Felsőliget [Tufoasa]
31 Muzsdai [Mujdeni]
36 Avasújváros [Orașu Nou]
42 Vámfalu-Máriavölgyfürdő [Vama Turului]
45 Lunaforrás [Negrești Oaș] (alnév: Avasfelsőfalu) (1939-es román menetrendben: Izvorul)
47 Avasfelsőfalu [Negrești Oaș hc.] (1939: Negrești Satu Mare)
51 Bikszád [Bixad]

Ez a vonal is kisvasútként épült, azonban a románok 1987-ben nagyvasúttá éptették át. Az átépítéssel jelentős nyomvonalváltozás történt:
Szatmárnémeti és Batiz között az önálló kisvasúti nyomvonal megszűnt, ehelyett Batiznál a nagybányai nagyvasúti vonalból ágaztatták ki az új nyomvonalat. Emiatt Batiznál három állomást is felvettünk:
- Batiz régi kisvasúti állomását, amely a faluban volt található. Ez a falun átvezető nyomvonallal megszűnt.
- Batiz régi nagyvasúti megállóhelyét (1914: Batiz 1. sz. őrház, 1943-ban Batiz). Itt keresztezte a kisvasúti vonal a nagyvasúti vonalat, egy időben mindkét vonal vonatai megálltak itt.
- Batiz új állomását, amely Botiz néven ma is a menetrendekben szerepel.
Ezek az állomások függetlenek a 742-es vonal "Ram. Botiz" (Batiz elágazás, üzemel) és a 770-es vonal Batizvasvári (megszűnt) megállóhelyeitől.


Meghirdetés

A fent bemutatott állomáslistákat mostantól egy hetes vitára bocsátom. Minden kedves olvasó építő jellegű megjegyzését, hozzászólását szívesen látjuk a Fórumban vagy a szerkesztőségnek küldött gyorsüzenet formájában.
A vitaidő lejártával, az észrevételek figyelembevételével felvesszük a vonalakat az oldalra.