Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája




Minden jog fenntartva.
© 2005-2025.
Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció
Vissza
Hozzászólások listája

A hozzászólások időben csökkenő sorrendben olvashatók egymás alatt, vagyis a legfelső a legfrissebb. Hozzászólást küldeni egy állomáshoz az állomás saját oldalán is lehet.
A hozzászólás mellett lehetősége van mindenkinek saját képét feltölteni az állomáshoz. Várjuk mindenkitől szeretettel saját készítésű képeit!


Előző Első    ... [ 37 ] [ 38 ] [ 39 ] [ 40 ] [ 41 ] [ 42 ] [ 43 ] [ 44 ] [ 45 ] ...   Utolsó Következő

Máriabesnyő    cd196, 2021.10.14 11:35.17 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Elméletem szerint a nyomvonalat már akkor elkezdték építeni, amikor az I. vh. végén szükségmunkában a gödöllői hév-et elkezdték Aszódig meghosszabbítani.
 
Veresegyház    ROCOman, 2021.10.14 09:51.18 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A Wesselényi utcában még mindig nincs legalább fénysorompó! Ez az átjáró eléggé beláthatatlan, így rendkívül balesetveszélyes!
https://www.google.com/maps/@47.6574584,19.2950488,3a,60y,291.98h,87.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sj5V-kq4xsTUEDo8ezWgeng!2e0!7i16384!8i8192
 
Tiszakécske    G_tor, 2021.10.13 13:25.56 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
https://www.tiszapartikisvasut.hu/
 
Máriabesnyő    ROCOman, 2021.10.12 12:27.25 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Vasúti áttörés Máriabesnyőn
1933 decemberében röppent föl a hír, miszerint a kereskedelemügyi minisztérium terveket készíttetett a Gödöllő és Máriabesnyő közti domb átvágására. A korábbi bevágás mélyítésére azért volt szükség, mert az 1862 és 1867 közt végzett építkezések során a vasúti pályát hosszan elkanyarították Máriabesnyőn Szárítópuszta felé. Az Aszód felől Gödöllőre tartó úton azonban az emelkedő még így is túl magas maradt. A tehervonatokat Aszódtól egy másik vonat tolta fel a kaptatón, de így is 40 perc alatt tette meg a két település közti 16 km-es távot. A személyvonatok önállóan, de lassan és nagy kerülővel érkeztek be a gödöllői állomásra. A kerülő miatt mondták, hogy a máriabesnyői templomot kétszer is lehet látni a vonatablakból. Előzetes becslések alapján évi 200.000 pengő megtakarítást jelentett a mélyítés a MÁV számára a vontatási, forgalmi és pályafenntartási kiadásokban. A munkálatokra összesen 1,5 millió pengőt különítettek el. A pálya mélyítése és átépítése miatt, 1933 december 10-én Vasdinnyei Pál miniszteri tanácsos vezetésével helyszíni bejárást tartottak. A bejáráson részt vett az alispán, a főszolgabíróság, erdőigazgatóság, jószágigazgatóság és a premontrei rend képviselői.

A munka két éven át több mint 300 munkásnak jelentett megélhetést, mivel a munkálatok során a föld kitermelését leginkább kézi erővel végezték. Az építkezésen számos gödöllői munkás is dolgozott. Átlagos bérük 18-22 pengő közt mozgott. A munkálatok során kitermelt fél millió köbméter földet Budapestre szállították és a lágymányosi tó feltöltéséhez használták.

Máriabesnyőn az új pályatesten új vasútállomás épület is készült, melyet 1936 októberében avattak föl. A korábbi állomások közül kettőt megszűntettek: az egyik az új pályától távol esett, így funkcióját vesztette, a másik, azaz a kolostor melletti állomás pedig fölöslegessé vált, mivel az új állomásról már könnyű volt a kegytemplom megközelítése. Az új nyomvonal elkészültével a régi pályatest fölöslegessé vált. A síneket fölszedték és újra hasznosították, és a sin alapjául szolgáló kavics és sóder sem ment kárba: ezt a Szilhát utcában használtak föl.

A bevágás során a pályatest összesen 2,3 km-rel lett rövidebb és 12 méterrel lett mélyebb, mint korábban volt. Ezután már az állomástól elkezdődött a lejtés Aszód irányába. Az építkezés végeztével már ki lehetett iktatni a szárítópusztai nagykanyart. Ez a rövidülés a menetrendben nem okozott változást.

A bevágásnak nemcsak pozitív hatásai voltak. A mélyítés következtében a kertváros kútjai részben kiszáradtak, a rézsű aljában pedig egy kis forrás tört a felszínre.

A földmunkák során több ősállat maradványa is előkerült. A pliocén kor elején, kb 5 millió évvel ezelőtt folyóvízi homok rakódott le a mai Gödöllő területén. Később erre a homokrétegre rakódott egy löszréteg kb. 2,5 millió évvel ezelőtt. A vasúti bevágás során átvágták mind a fiatalabb lösz réteget, mind az idősebb homok réteget. A munkálatok során előkerült leletek szinte mind az idősebb homok rétegből kerültek elő, koruk az 5 millió évhez közelít. Találtak itt több orrszarvúféle, háromujjú ősló, ősi ormányos és ősi disznó maradványokat. A leletek az akkori Magyar Királyi Földtani Intézetbe kerültek, ma a jogutód Magyar Bányászati és Földtani Szolgálatnál tulajdonában vannak. A Gödöllői Városi Múzeum a leletek egy részét kikölcsönözte az intézménytől, hogy a 2018 májusában elkészült új állandó kiállításunkban helyezzük el.

Fábián Balázs

Néprajzkutató

Gödöllői Városi Múzeum

Forrás: http://godolloimuzeum.hu/vasuti-attores-mariabesnyon/
 
Szabadka gyártelep    JasonX, 2021.10.04 15:32.03 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szabadka felé
 
Szabadka gyártelep    JasonX, 2021.10.04 15:31.28 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Csikéria felé
 
Szabadka gyártelep    JasonX, 2021.10.04 15:30.47 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2021.08.08
 
Szabadka    JasonX, 2021.10.04 15:29.19 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Névtábla
 
Szabadka    JasonX, 2021.10.04 15:28.27 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Belgrád felé
 
Szabadka    JasonX, 2021.10.04 15:27.53 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Kelebia felé
 
Szabadka    JasonX, 2021.10.04 15:27.19 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Peron felé
 
Szabadka    JasonX, 2021.10.04 15:24.17 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Belülről
 
Szabadka    JasonX, 2021.10.04 15:23.30 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2021.08.08
 
Szabadka    JasonX, 2021.10.04 15:22.36 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2021.08.08
 
Mártabánya    Hofer, 2021.09.24 15:20.39 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A LÁEV Facebook oldalán közzétett információ szerint Mártabánya megállóhely megszüntetésére került!
 
Aszófő    2Kuvik, 2021.09.22 04:22.01 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2021. szeptember 18-án volt szerencsém itt felszállni biciklivel, nagyszerű élmény volt. Segítőkész forgalmista (köszönöm!), a rengeteg virág, ragyogó tisztaság, a molnárfecskefészkek alá gondosan elhelyezett ürülékfogók, az egészből áradó igényesség és ügyszeretet. A száz évvel ezelőtti vasutat képzelem így el (csak persze más épületekkel)
 
Gödöllő Palotakert    Berec, 2021.09.21 17:24.23 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2021.09.17-én Üzemzárással megszűnt a szolgálat. Továbbiakban Gödöllő (HÉV) kezelési körzetébe tartozik.
 
Marcaltő    djlacee, 2021.09.17 21:21.01 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A felvételi épületet elbontották.
 
Pózva    andras1, 2021.09.17 12:14.43 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A megálló helye hamarosan újra használatba kerül: ide épül a Metrans új teherpályaudvara és átrakó állomása. Az építkezés 2021. szeptemberében elkezdődött. https://www.youtube.com/watch?v=5qArwGWKmxc
 
Csengőd    JasonX, 2021.09.12 10:06.38 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2021.07.17
 
Csengőd    JasonX, 2021.09.12 10:06.12 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Soltszentimre-Budapest felé
 
Csengőd    JasonX, 2021.09.12 10:05.41 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Tabdi-Kelebia felé
 
Középmező    Hofer, 2021.09.09 18:46.02 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szeptember 13-tól ezen a megállón a vonatok csak feltételesen állnak meg!
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/ujabb-dunantuli-vasutvonalakon-kell-elore-jelezni-leszallasi-szandekot
 
Nagynyárád    Hofer, 2021.09.09 18:45.18 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szeptember 13-tól ezen a megállón a vonatok csak feltételesen állnak meg!
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/ujabb-dunantuli-vasutvonalakon-kell-elore-jelezni-leszallasi-szandekot
 
Bóly    Hofer, 2021.09.09 18:44.42 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szeptember 13-tól ezen az állomáson a vonatok csak feltételesen állnak meg!
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/ujabb-dunantuli-vasutvonalakon-kell-elore-jelezni-leszallasi-szandekot
 
Márok    Hofer, 2021.09.09 18:44.02 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szeptember 13-tól ezen a megállón a vonatok csak feltételesen állnak meg!
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/ujabb-dunantuli-vasutvonalakon-kell-elore-jelezni-leszallasi-szandekot
 
Villánykövesd    Hofer, 2021.09.09 18:43.18 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szeptember 13-tól ezen a megállón a vonatok csak feltételesen állnak meg!
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/ujabb-dunantuli-vasutvonalakon-kell-elore-jelezni-leszallasi-szandekot
 
Palkonya    Hofer, 2021.09.09 18:42.37 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szeptember 13-tól ezen a megállón a vonatok csak feltételesen állnak meg!
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/ujabb-dunantuli-vasutvonalakon-kell-elore-jelezni-leszallasi-szandekot
 
Vokány    Hofer, 2021.09.09 18:41.57 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szeptember 13-tól ezen a megállón a vonatok csak feltételesen állnak meg!
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/ujabb-dunantuli-vasutvonalakon-kell-elore-jelezni-leszallasi-szandekot
 
Kistótfalu    Hofer, 2021.09.09 18:41.14 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szeptember 13-tól ezen a megállón a vonatok csak feltételesen állnak meg!
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/ujabb-dunantuli-vasutvonalakon-kell-elore-jelezni-leszallasi-szandekot
 
Előző Első    ... [ 37 ] [ 38 ] [ 39 ] [ 40 ] [ 41 ] [ 42 ] [ 43 ] [ 44 ] [ 45 ] ...   Utolsó Következő