Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája




Minden jog fenntartva.
© 2005-2024.
Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció
Vissza
Hozzászólások listája

A hozzászólások időben csökkenő sorrendben olvashatók egymás alatt, vagyis a legfelső a legfrissebb. Hozzászólást küldeni egy állomáshoz az állomás saját oldalán is lehet.
A hozzászólás mellett lehetősége van mindenkinek saját képét feltölteni az állomáshoz. Várjuk mindenkitől szeretettel saját készítésű képeit!


Előző Első    ... [ 33 ] [ 34 ] [ 35 ] [ 36 ] [ 37 ] [ 38 ] [ 39 ] [ 40 ] [ 41 ] ...   Utolsó Következő

Újpest    cd196, 2021.11.17 16:29.52 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
MÁV Római part megállóhely az Újpesti vasúti híd (nem északi, pláne nem összekötő)
budai végénél, az északi oldalon:
ajánlott az 1937-es térkép és az 1944-es légifotó is: https://maps.arcanum.com/hu/map/budapest-1937/?bbox=2121939.4163511544%2C6034367.428634478%2C2122859.049347711%2C6034762.154225856&map-list=1&layers=104
Valószínűleg az 1953-as időszak elején sem volt már meg: https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/94378?r=1&c=2121864.2190575:6034694.2491135:9


 
Kiskunhalas    ROCOman, 2021.11.12 08:47.43 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
https://www.facebook.com/groups/427006881371725/?ref=nf_target&fref=nf
Budai Lajos gyűjtése.

140 évvel ezelőtt, 1881. október 23-án tették le a kiskunhalasi vasútállomás alapkövét.
Forrás: Kiskunhalasi helytörténeti monográfiák 1861-2005.

 
Balatonfőkajár    BBPhoto, 2021.11.08 10:14.19 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2021 novemberi állapot
 
Ipolyvisk    ganzhuszar, 2021.11.07 21:07.54 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Börzsöny turistatérképen szerepel Pereszlény (Preseľany Nad Ipľom) megszűnt mh.
A községtől kb. 6-800 m DK irányban, fasor mentei ösvénnyel, a Kemence- és a Nagy-Szuha-patak között félúton. Google Maps koordináták: 48.063223, 18.918742.
 
Cservenkai téglagyár    siofok35, 2021.11.02 21:45.39 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
1941-es helyszínrajz:

https://maps.hungaricana.hu/hu/HTITerkeptar/33974/view/?bbox=3020%2C-3959%2C7545%2C-1972&fbclid=IwAR3PfRRyEdHiS--aasjz97oGNcoqk6pzWN_Hbue_YciAHmBAAz9BQFHHrrY
 
Püspökmolnári    kugi, 2021.11.02 13:45.06 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A molnári vasútállomáson 1872 májusában Deák Ferenc is megfordult: https://kugi.blog.hu/2020/05/18/994_deak_ferenc_molnariban
 
Révfülöp    JasonX, 2021.11.01 11:14.06 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2021.08.15
 
Révfülöp    JasonX, 2021.11.01 11:13.46 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
2021.08.15
 
Révfülöp    JasonX, 2021.11.01 11:13.17 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szepezdfürdő felé
 
Révfülöp    JasonX, 2021.11.01 11:12.46 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Balatonrendes felé
 
Révfülöp    JasonX, 2021.11.01 11:12.10 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Az utca felől
 
Portelek    andras1, 2021.10.25 13:56.54 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A Portelek állomástól délre lévő útátjáró a Google 2021. júniusi képei szerint már STRAIL elemekből áll. Ahol ellenben cserére szorul, az az állomástól északra fekvő Meggyespele megálló útátjárója.
 
Portelek    ROCOman, 2021.10.25 12:50.53 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Vágányzár keretében nagygépes vágányszabályozási munkálatokat végeznek a vonalon. E mellett Portelken a végponti oldalon lévő útátjáróban ma cserélik a betonelemeket korszerű STRAIL elemekre.
 
Kapuvár    ROCOman, 2021.10.24 19:11.19 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Újjászületett a kapuvári vasútállomás, új parkoló és buszmegálló is készült.
Forrás: https://iho.hu/hirek/ujjaszuletett-a-kapuvari-vasutallomas-uj-parkolo-es-buszmegallo-is-keszult
 
Marcali    Hofer, 2021.10.20 19:05.57 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Bzmot 117 239 különvonattal Marcaliban,
2021. 10. 16.
 
Balatonújlak    Hofer, 2021.10.20 19:04.20 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Bzmot 117 221 különvonattal Balatonújlakon,
2021. 10. 16.
 
Balatonújlak    Hofer, 2021.10.20 19:03.21 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Bzmot 117 239 különvonattal Balatonújlakon,
2021. 10. 16.
 
Balatonkeresztúr    Hofer, 2021.10.20 19:02.12 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Bzmot 117 221 különvonattal Balatonkeresztúron,
2021. 10. 16.
 
Balatonkeresztúr    Hofer, 2021.10.20 19:01.08 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Bzmot 117 239 különvonattal Balatonkeresztúron,
2021. 10. 16.
 
Mesztegnyő    Hofer, 2021.10.20 18:59.23 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Bzmot 117 221 különvonattal Mesztegnyőn,
2021. 10. 16.
 
Jászberény    ROCOman, 2021.10.20 11:32.38 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
SZEPTEMBER 30-ÁN ELHUNYT DEMÉNY-DITTEL LAJOS.
https://hatvanihirlap.hu/elhunyt-demeny-dittel-lajos/
 
Szulok    cd196, 2021.10.16 23:23.44 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
https://maps.arcanum.com/hu/synchron/thirdsurvey75000/hungary1941/?bbox=1954072.4870338829%2C5786971.90263625%2C1957383.1658214845%2C5789814.404625605&map-list=1&layers=here-aerial%2C43&right-layers=29

Szulok település neve a III. Béla királytól a székesfehérvári János lovagok részére kiállított megerősítő levélben is szerepelt. Az 1332-37. évi pápai tizedjegyzékben Zulak alakban fordult elő. Ez a település később - valószínűleg a török megszállás alatt - elpusztult, a 18. századig pusztán maradt.

A település a Széchenyi család birtokába került. Gróf Széchenyi István 1715-57 közt Württembergből származó németekkel telepítette be, akik szénégetéssel foglalkoztak. Az erdők megfogyatkozásával a homokos területen dohánytermesztéssel kezdtek foglalkozni.

Az 1772-es megyei összeírás szerint a falunak volt katolikus parókiája és tanítója. („Az oskola tsak a téli hónapokban áll, nyáron pedig soha sincsen.”)

A falu levéltárban található legrégebbi pecsétje 1788-ban keletkezett.

A római katolikus templom 1800-ban épült. A templom védőszentjei Szent Simon és Júdás Tádé apostolok, akiket a favágók tekintik védőszentjüknek.

A település ekkortól kezdve folyamatos fejlődésen ment keresztül, 1811-ben például mezővárosi rangot kapott. Nemcsak lakóinak száma gyarapodott, de az itt működő ipar is fejlődött: a 20. század elején Szulok a dohánytermesztés egyik hazai fellegvára volt.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szulok#T%C3%B6rt%C3%A9nete

A Schwäbische Türkei legnyugatibb szórványának-szigetének tűnik. https://atlo.team/magyarorszagnemzetisegiterkepe/
 
Pörböly felső    cd196, 2021.10.14 13:40.50 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A duplumot töröltem. Köszi a képeket
 
Marcaltő    cd196, 2021.10.14 13:38.10 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Biztos jobb üzlet volt így, közpénzből, mint lakóépületnek eladni. : (
 
Máriabesnyő    cd196, 2021.10.14 13:35.17 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Elméletem szerint a nyomvonalat már akkor elkezdték építeni, amikor az I. vh. végén szükségmunkában a gödöllői hév-et elkezdték Aszódig meghosszabbítani.
 
Veresegyház    ROCOman, 2021.10.14 11:51.18 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A Wesselényi utcában még mindig nincs legalább fénysorompó! Ez az átjáró eléggé beláthatatlan, így rendkívül balesetveszélyes!
https://www.google.com/maps/@47.6574584,19.2950488,3a,60y,291.98h,87.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sj5V-kq4xsTUEDo8ezWgeng!2e0!7i16384!8i8192
 
Tiszakécske    G_tor, 2021.10.13 15:25.56 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
https://www.tiszapartikisvasut.hu/
 
Máriabesnyő    ROCOman, 2021.10.12 14:27.25 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Vasúti áttörés Máriabesnyőn
1933 decemberében röppent föl a hír, miszerint a kereskedelemügyi minisztérium terveket készíttetett a Gödöllő és Máriabesnyő közti domb átvágására. A korábbi bevágás mélyítésére azért volt szükség, mert az 1862 és 1867 közt végzett építkezések során a vasúti pályát hosszan elkanyarították Máriabesnyőn Szárítópuszta felé. Az Aszód felől Gödöllőre tartó úton azonban az emelkedő még így is túl magas maradt. A tehervonatokat Aszódtól egy másik vonat tolta fel a kaptatón, de így is 40 perc alatt tette meg a két település közti 16 km-es távot. A személyvonatok önállóan, de lassan és nagy kerülővel érkeztek be a gödöllői állomásra. A kerülő miatt mondták, hogy a máriabesnyői templomot kétszer is lehet látni a vonatablakból. Előzetes becslések alapján évi 200.000 pengő megtakarítást jelentett a mélyítés a MÁV számára a vontatási, forgalmi és pályafenntartási kiadásokban. A munkálatokra összesen 1,5 millió pengőt különítettek el. A pálya mélyítése és átépítése miatt, 1933 december 10-én Vasdinnyei Pál miniszteri tanácsos vezetésével helyszíni bejárást tartottak. A bejáráson részt vett az alispán, a főszolgabíróság, erdőigazgatóság, jószágigazgatóság és a premontrei rend képviselői.

A munka két éven át több mint 300 munkásnak jelentett megélhetést, mivel a munkálatok során a föld kitermelését leginkább kézi erővel végezték. Az építkezésen számos gödöllői munkás is dolgozott. Átlagos bérük 18-22 pengő közt mozgott. A munkálatok során kitermelt fél millió köbméter földet Budapestre szállították és a lágymányosi tó feltöltéséhez használták.

Máriabesnyőn az új pályatesten új vasútállomás épület is készült, melyet 1936 októberében avattak föl. A korábbi állomások közül kettőt megszűntettek: az egyik az új pályától távol esett, így funkcióját vesztette, a másik, azaz a kolostor melletti állomás pedig fölöslegessé vált, mivel az új állomásról már könnyű volt a kegytemplom megközelítése. Az új nyomvonal elkészültével a régi pályatest fölöslegessé vált. A síneket fölszedték és újra hasznosították, és a sin alapjául szolgáló kavics és sóder sem ment kárba: ezt a Szilhát utcában használtak föl.

A bevágás során a pályatest összesen 2,3 km-rel lett rövidebb és 12 méterrel lett mélyebb, mint korábban volt. Ezután már az állomástól elkezdődött a lejtés Aszód irányába. Az építkezés végeztével már ki lehetett iktatni a szárítópusztai nagykanyart. Ez a rövidülés a menetrendben nem okozott változást.

A bevágásnak nemcsak pozitív hatásai voltak. A mélyítés következtében a kertváros kútjai részben kiszáradtak, a rézsű aljában pedig egy kis forrás tört a felszínre.

A földmunkák során több ősállat maradványa is előkerült. A pliocén kor elején, kb 5 millió évvel ezelőtt folyóvízi homok rakódott le a mai Gödöllő területén. Később erre a homokrétegre rakódott egy löszréteg kb. 2,5 millió évvel ezelőtt. A vasúti bevágás során átvágták mind a fiatalabb lösz réteget, mind az idősebb homok réteget. A munkálatok során előkerült leletek szinte mind az idősebb homok rétegből kerültek elő, koruk az 5 millió évhez közelít. Találtak itt több orrszarvúféle, háromujjú ősló, ősi ormányos és ősi disznó maradványokat. A leletek az akkori Magyar Királyi Földtani Intézetbe kerültek, ma a jogutód Magyar Bányászati és Földtani Szolgálatnál tulajdonában vannak. A Gödöllői Városi Múzeum a leletek egy részét kikölcsönözte az intézménytől, hogy a 2018 májusában elkészült új állandó kiállításunkban helyezzük el.

Fábián Balázs

Néprajzkutató

Gödöllői Városi Múzeum

Forrás: http://godolloimuzeum.hu/vasuti-attores-mariabesnyon/
 
Szabadka gyártelep    JasonX, 2021.10.04 17:32.03 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szabadka felé
 
Szabadka gyártelep    JasonX, 2021.10.04 17:31.28 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Csikéria felé
 
Előző Első    ... [ 33 ] [ 34 ] [ 35 ] [ 36 ] [ 37 ] [ 38 ] [ 39 ] [ 40 ] [ 41 ] ...   Utolsó Következő