|
Abaliget kincsei
2011.06.08. 10:38 - Kéri Péter [KeriPetya]
A Baranya megyei Abaliget az átlagos turistáknak majdnem fél km hosszú cseppkőbarlangjáról és Orfű közelségéről lehet híres, vasútbarátoknak azonban egy 1973 - ban befejezett nyomvonal - korrekció következményeként használaton kívül helyezett régi viadukt és egy alagút maradványai miatt. 2010 augusztusában körbenéztünk a régi nyomvonal legérdekesebb szakaszán...
Vissza a képriportokhoz
Abaliget
A túra itt kezdődött. Buszmegálló nincs a közelben, engem kocsiból raktak ki ezen a ponton. Balra Abaliget/Okorvölgy/Hetvehely, jobbra Husztót, mögöttem pedig Kovácsszénája az első lakott település.
Jobb oldalon a jelenlegi nyomvonal egy felsővezetéktartó oszlopa látható. Ebben az irányban egy kisebb völgy van a régi nyomvonalban, ami azért érdekes számomra, mert balra viszont egy híd pillére megmaradt a fák között.
A korrekció lentebbről kezdődött, azonban pontos kiindulási helyét nem sikerült megtalálnom. A számunkra értékes leletek a régi nyomvonal tábla mögötti részén Abaliget állomása felé haladva találhatók...
A tábla mögött, átvágva egy mezőn, a jelenlegi nyomvonalon és egy kisebb cserjésen, nem sokkal előttünk van a régi nyomvonal. Bal oldalon domb, jobb oldalon domb, középen pedig egy völgy, aminek terepszintje jóval a nyomvonal szintje alatt található. Összesen egy pillér maradványa látható balkéz fele, ami azért lehet érdekes, mert akkor hova lett a többi... és ezt az egyet miért hagyták meg?
Az előbbi fotóhoz képest hozzávetőlegesen 1 km távolságra járunk Dombóvár felé. Mivel nem találtam semmi értékelhető nyomot, és nem is tudtam pontosan, hol kezdődött a korrekció, innen visszafordultam.
Fent valószínűleg a régi nyomvonalhoz köthető zúzottkő látható, mely szakaszosan lelhető fel ezen a részen, de itt meguntam a növényzettel való folyamatos harcot (ekkor még nem tudtam, mi vár rám...).
Az előbb említett egy szem hídmaradvány, Abaliget felőli rész. Párja(i) mindenféle nyom nélkül eltűnt(ek), pedig itt már nagy a régi nyomvonal és a völgy terepszintje közötti különbség. Elgondolkodtató, kinek lehetett útban, ez pedig miért menekült meg az enyészettől...
Ilyen körülmények között lehet haladni a nyomvonalon az egykori híd felé. Látható a töltés, és már érezhető a szintkülönbség...
A töltésen Abaliget felé haladva találhatjuk ezt a szelvénykövet, melynek ez az oldala még mindig jobb állapotú, mint a másik... az utolsó számjegy viszont így is csak sejthető.
A töltés mellett ezen a részen mély völgy húzódik.
Ezen a részen, néhány száz méteren jól járható a nyomvonal, Abaliget felé haladunk.
Még egy itt felejtett szelvénykő a töltés mellett. Meglétük külön öröm volt számomra, mivel nem láttam még fényképet róluk...
Számomra csak néhány vasúttal kapcsolatos vasdarab, de aki jobban benne van a témában, biztosan tudja, pontosan mik ezek... vajon gyűjtés miatt vannak együtt? Megvannak még azóta, vagy "lábuk" kelt?
Még néhány - számomra újdonságként ható - maradvány a régi időkből... itt éppen nincs szintkülönbség a töltés és környezete között, a nyomvonal sem járható itt olyan simán, mivel a korábban töltésen húzódó földút nem a nyomvonalon halad tovább.
Egy újabb dzsungelharc után pedig megérkezünk...
...ide. Ugyan nem nagyon látunk túl sok mindent a rengeteg növénytől, mégis ha túl merészek és óvatlanok vagyunk, vagy esetleg nem ismerjük a terepet, akkor esélyünk van rá, hogy földi pályafutásunk itt véget ér...
.. ugyanis ezen a ponton nem kicsit lehet esni, ráadásul szilárd felületre.
A jobb oldali hosszú lépcsőn egy újabb völgybe lehet lejutni, egy kisebb erdei patakhoz. Emellett pedig egy újabb meglepetés vár ránk...:
Működő ivóvíz - vételezési lehetőség az erdő közepén... finom friss hideg víz folyik itt, kellemes csordogáló hanggal párosulva.
Az egyik leghíresebb maradvány a korrekcióból... érzékelhető, hogy itt sem kis szintkülönbséget kellett áthidalni!
A jelenlegi nyomvonalról ennyi látszik belőle.
A harmadik megmaradt pillér szélén állva láthatjuk a nagy semmit, Dombóvár felé tekintve. Sajnos a növényzettől nem sikerült magát a pillért lefotózni.
Mellette felmászva a dombra így néz ki a környék, a középső, második pillérrel. A nem kevés kétméteres gaz miatt nem lehetett a domb tetejére feljutni, mindössze idáig jött össze.
Határozottan haladunk Abaliget felé, és éppen csak látunk valamit a körülöttünk lévő növényektől...
Majdnem itt (néhány méterrel hátrébb) keresztezi egymást a régi és az új nyomvonal.
Itt kezdődött az igazi türelempróba is: idáig a régi nyomvonalon haladtunk, innen kezdve viszont a régi alagútig, többszöri gazban keringés után sem sikerült követni.
Ezen a kis úton (amely vagy szemétlerakó, vagy örömadó/szerző útvonal) még tudunk tenni pár métert, azonban valahol észrevétlenül jobbra fordul a nyomvonal. A kocsival is járható út pedig kivisz a főútra.
Itt kétszer is körbejártam a területet. A hatalmas növényzettől nem lehetett megtalálni a bevágást, pár méterrel ugyan, de mindkétszer elsétáltam mellette...
Megvan az alagút Dombóvár felőli nyílása... közelebb nem tudtam menni, meg nem is nagyon lett volna értelme. Hogy miért van betéglázva, és ki csinálta, az számomra rejtély.
A tetejéről láthatjuk, mekkora bevágás bújik meg a rengeteg növény takarásában. Állítólag többször kértek már engedélyt a kitakarítására, de a MÁV nem járult hozzá.
Semmi sem tart örökké... ez is ki tudja, meddig bírja még tartani magát... az alagút nyílásának teteje.
Valahol itt szakadt be az alagút, ami miatt már nem lehet végigsétálni benne.
A másik, Abaliget felőli bejárat. Miután megszűnt itt a forgalom, egy vállalkozó gombát termesztett volna itt (ezért vannak itt ezek a vasak), ami aztán végül valamilyen oknál fogva nem jött össze. Így az alagút továbbra is hasznosítatlan terület.
Kicsit távolabbról.
A nyomvonal ezen része (a közvetlen bejáratot leszámítva) rendszeresen járható és kezelt, mivel az itt található épület lakott.
Az épülethez tartozó lépcső.
Az abaligeti út és a régi nyomvonal keresztezésénél található, lakott őrház, visszatekintve. Az úton túl hozzávetőlegesen 300 méterre található az alagút bejárata, a bal oldali megmaradt távírópóznák illegálisan fogynak...
A jelenlegi nyomvonal itt még a föld alatt vezet, néhány száz méteren belül található a korábban mutatott, ma használatos alagút másik nyílása.
Utolsó fotó: a régi nyomvonalon Abaliget felé... itt csörgött a telefon, hogy az őrháznál vár a kocsi, így a túra itt véget ér.
|