|
Abaliget kincsei
2011.06.08. 10:38 - Kéri Péter [KeriPetya]
A Baranya megyei Abaliget az átlagos turistáknak majdnem fél km hosszú cseppkőbarlangjáról és Orfű közelségéről lehet híres, vasútbarátoknak azonban egy 1973 - ban befejezett nyomvonal - korrekció következményeként használaton kívül helyezett régi viadukt és egy alagút maradványai miatt. 2010 augusztusában körbenéztünk a régi nyomvonal legérdekesebb szakaszán...
Vissza a képriportokhoz
Abaliget
![](kepek/p0030/p0030393.jpg)
A túra itt kezdődött. Buszmegálló nincs a közelben, engem kocsiból raktak ki ezen a ponton. Balra Abaliget/Okorvölgy/Hetvehely, jobbra Husztót, mögöttem pedig Kovácsszénája az első lakott település.
Jobb oldalon a jelenlegi nyomvonal egy felsővezetéktartó oszlopa látható. Ebben az irányban egy kisebb völgy van a régi nyomvonalban, ami azért érdekes számomra, mert balra viszont egy híd pillére megmaradt a fák között.
A korrekció lentebbről kezdődött, azonban pontos kiindulási helyét nem sikerült megtalálnom. A számunkra értékes leletek a régi nyomvonal tábla mögötti részén Abaliget állomása felé haladva találhatók...
![](kepek/p0030/p0030394.jpg)
A tábla mögött, átvágva egy mezőn, a jelenlegi nyomvonalon és egy kisebb cserjésen, nem sokkal előttünk van a régi nyomvonal. Bal oldalon domb, jobb oldalon domb, középen pedig egy völgy, aminek terepszintje jóval a nyomvonal szintje alatt található. Összesen egy pillér maradványa látható balkéz fele, ami azért lehet érdekes, mert akkor hova lett a többi... és ezt az egyet miért hagyták meg?
![](kepek/p0030/p0030395.jpg)
Az előbbi fotóhoz képest hozzávetőlegesen 1 km távolságra járunk Dombóvár felé. Mivel nem találtam semmi értékelhető nyomot, és nem is tudtam pontosan, hol kezdődött a korrekció, innen visszafordultam.
Fent valószínűleg a régi nyomvonalhoz köthető zúzottkő látható, mely szakaszosan lelhető fel ezen a részen, de itt meguntam a növényzettel való folyamatos harcot (ekkor még nem tudtam, mi vár rám...).
![](kepek/p0030/p0030396.jpg)
Az előbb említett egy szem hídmaradvány, Abaliget felőli rész. Párja(i) mindenféle nyom nélkül eltűnt(ek), pedig itt már nagy a régi nyomvonal és a völgy terepszintje közötti különbség. Elgondolkodtató, kinek lehetett útban, ez pedig miért menekült meg az enyészettől...
![](kepek/p0030/p0030397.jpg)
Ilyen körülmények között lehet haladni a nyomvonalon az egykori híd felé. Látható a töltés, és már érezhető a szintkülönbség...
![](kepek/p0030/p0030398.jpg)
A töltésen Abaliget felé haladva találhatjuk ezt a szelvénykövet, melynek ez az oldala még mindig jobb állapotú, mint a másik... az utolsó számjegy viszont így is csak sejthető.
A töltés mellett ezen a részen mély völgy húzódik.
![](kepek/p0030/p0030399.jpg)
Ezen a részen, néhány száz méteren jól járható a nyomvonal, Abaliget felé haladunk.
![](kepek/p0030/p0030400.jpg)
Még egy itt felejtett szelvénykő a töltés mellett. Meglétük külön öröm volt számomra, mivel nem láttam még fényképet róluk...
![](kepek/p0030/p0030401.jpg)
Számomra csak néhány vasúttal kapcsolatos vasdarab, de aki jobban benne van a témában, biztosan tudja, pontosan mik ezek... vajon gyűjtés miatt vannak együtt? Megvannak még azóta, vagy "lábuk" kelt?
![](kepek/p0030/p0030402.jpg)
Még néhány - számomra újdonságként ható - maradvány a régi időkből... itt éppen nincs szintkülönbség a töltés és környezete között, a nyomvonal sem járható itt olyan simán, mivel a korábban töltésen húzódó földút nem a nyomvonalon halad tovább.
![](kepek/p0030/p0030403.jpg)
Egy újabb dzsungelharc után pedig megérkezünk...
![](kepek/p0030/p0030404.jpg)
...ide. Ugyan nem nagyon látunk túl sok mindent a rengeteg növénytől, mégis ha túl merészek és óvatlanok vagyunk, vagy esetleg nem ismerjük a terepet, akkor esélyünk van rá, hogy földi pályafutásunk itt véget ér...
![](kepek/p0030/p0030405.jpg)
.. ugyanis ezen a ponton nem kicsit lehet esni, ráadásul szilárd felületre.
A jobb oldali hosszú lépcsőn egy újabb völgybe lehet lejutni, egy kisebb erdei patakhoz. Emellett pedig egy újabb meglepetés vár ránk...:
![](kepek/p0030/p0030406.jpg)
Működő ivóvíz - vételezési lehetőség az erdő közepén... finom friss hideg víz folyik itt, kellemes csordogáló hanggal párosulva.
![](kepek/p0030/p0030407.jpg)
Az egyik leghíresebb maradvány a korrekcióból... érzékelhető, hogy itt sem kis szintkülönbséget kellett áthidalni!
![](kepek/p0030/p0030408.jpg)
A jelenlegi nyomvonalról ennyi látszik belőle.
![](kepek/p0030/p0030409.jpg)
A harmadik megmaradt pillér szélén állva láthatjuk a nagy semmit, Dombóvár felé tekintve. Sajnos a növényzettől nem sikerült magát a pillért lefotózni.
![](kepek/p0030/p0030410.jpg)
Mellette felmászva a dombra így néz ki a környék, a középső, második pillérrel. A nem kevés kétméteres gaz miatt nem lehetett a domb tetejére feljutni, mindössze idáig jött össze.
![](kepek/p0030/p0030411.jpg)
Határozottan haladunk Abaliget felé, és éppen csak látunk valamit a körülöttünk lévő növényektől...
![](kepek/p0030/p0030412.jpg)
Majdnem itt (néhány méterrel hátrébb) keresztezi egymást a régi és az új nyomvonal.
Itt kezdődött az igazi türelempróba is: idáig a régi nyomvonalon haladtunk, innen kezdve viszont a régi alagútig, többszöri gazban keringés után sem sikerült követni.
![](kepek/p0030/p0030413.jpg)
Ezen a kis úton (amely vagy szemétlerakó, vagy örömadó/szerző útvonal) még tudunk tenni pár métert, azonban valahol észrevétlenül jobbra fordul a nyomvonal. A kocsival is járható út pedig kivisz a főútra.
Itt kétszer is körbejártam a területet. A hatalmas növényzettől nem lehetett megtalálni a bevágást, pár méterrel ugyan, de mindkétszer elsétáltam mellette...
![](kepek/p0030/p0030414.jpg)
Megvan az alagút Dombóvár felőli nyílása... közelebb nem tudtam menni, meg nem is nagyon lett volna értelme. Hogy miért van betéglázva, és ki csinálta, az számomra rejtély.
![](kepek/p0030/p0030415.jpg)
A tetejéről láthatjuk, mekkora bevágás bújik meg a rengeteg növény takarásában. Állítólag többször kértek már engedélyt a kitakarítására, de a MÁV nem járult hozzá.
![](kepek/p0030/p0030416.jpg)
Semmi sem tart örökké... ez is ki tudja, meddig bírja még tartani magát... az alagút nyílásának teteje.
![](kepek/p0030/p0030417.jpg)
Valahol itt szakadt be az alagút, ami miatt már nem lehet végigsétálni benne.
![](kepek/p0030/p0030418.jpg)
A másik, Abaliget felőli bejárat. Miután megszűnt itt a forgalom, egy vállalkozó gombát termesztett volna itt (ezért vannak itt ezek a vasak), ami aztán végül valamilyen oknál fogva nem jött össze. Így az alagút továbbra is hasznosítatlan terület.
![](kepek/p0030/p0030419.jpg)
Kicsit távolabbról.
A nyomvonal ezen része (a közvetlen bejáratot leszámítva) rendszeresen járható és kezelt, mivel az itt található épület lakott.
![](kepek/p0030/p0030420.jpg)
Az épülethez tartozó lépcső.
![](kepek/p0030/p0030421.jpg)
Az abaligeti út és a régi nyomvonal keresztezésénél található, lakott őrház, visszatekintve. Az úton túl hozzávetőlegesen 300 méterre található az alagút bejárata, a bal oldali megmaradt távírópóznák illegálisan fogynak...
A jelenlegi nyomvonal itt még a föld alatt vezet, néhány száz méteren belül található a korábban mutatott, ma használatos alagút másik nyílása.
![](kepek/p0030/p0030422.jpg)
Utolsó fotó: a régi nyomvonalon Abaliget felé... itt csörgött a telefon, hogy az őrháznál vár a kocsi, így a túra itt véget ér.
|