Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


976 Sellye - Drávasztára-Zaláta - Slatina

Sellye (61, 62)
Sósvertike
Drávasztára-Zaláta
— országhatár —
Noskovci (531)
Medinci-Senkovac
Slatina (530)


















Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2020

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Hozzászólások


Drávasztára-Zaláta
(Sztára-Zaláta)*

megszűnt állomás
976 Sellye - Drávasztára-Zaláta - Slatina
 

Ezt az állomást még nem fényképeztük le. Küldj be egy fényképet róla!.

  Az állomás földrajzi koordinátái:
N45.796887° E17.865808° | N45° 47' 48.79" E17° 51' 56.9"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Drávasztára-Zaláta állomás története



Az állomás építése


Megnyílt a vonallal egy időben, 1895.12.22.-én, Sztára - Zaláta rakodó állomás néven. Drávasztárától 3.7, Zalátától 2.7 kilométerre helyezkedett el.
Az állomáson kezdetben megtalálható volt:
  • Egy 93.5 négyzetméter alapterületű, földszintes, MÁV - HÉV IV. osztályú típusépület, mint felvételi épület
  • A Sellye felőli végen a 11-es őrház melléképülettel
  • Ezen kívül sütőkemencze, őrházi kút, állomási kút, árnyékszék, nyílt rakodó, árubódé, sertés rakodó
  • Az állomáson a pálya egyenesen, vízszintesen épült meg.
    1909-ben már Drávasztára – Zaláta néven említik.

Kisvasúti kapcsolat kiépülése


1911-ben a Pécsi Székeskáptalani Uradalom engedélyt nyer: egyrészt a harmadik vágány, mint iparvágány, (használható hossza 100 méter), másrészt a hozzá kapcsolódó, Zehipusztán, Kelemenligeten át Kisszentmárton határáig húzódó kisvasútja kiépítésére.
A kisvasút 14 kilométer hosszban, 600 milliméteres nyomközzel, lóüzemre épült.
Műtanrendőri bejárásukat 1912.09.12-én tartják.

Határátmenet


Átmenő forgalom Noskovci felé 1921.08.20-án megszűnik. Ennek ellenére az állomástól az országhatárig tartó szakaszt csak a Dráva-híd 2. világháborús lerombolása után bontják fel.
A harmadik vágányt a 2. világháborúban rongálás nem éri, de kitérőit más állomások helyreállítása céljából felszedik. Visszaépítésükre a későbbiekben sem kerül sor, maradékának, kéttucatnyi "i" sínszálnak és tartozékainak az elbontására 1950.01.28.-án adják ki az engedélyt.

Forgalom csökkenése


1967.03.01-től a kocsirakományú áruforgalom nagymértékű csökkenése miatt a küldemények elszámolását Sellye végzi.
1968.04.01-től megszűnik a szolgálat, továbbiakban személyforgalmi szempontból táblás megállóként működik.
Ekkor, 1968-ban, az első (rakodó) vágány használható hossza 150 méter, a második (átmenő) vágányé 265 méter. Ez utóbbin belül, a végpont (Drávapart) felőli 1-es váltótól a földkúpig tartó szakasz 115 méter. Érdekesség még, hogy az 1-es váltó szabványos állása kitérő, azaz alapállásában az első vágányról a második vágány folytatását képező csonkába terel. Az állomást Sellye felől V-betűs jelző fedezi.

Részletek az 1969-es VATUKI vizsgálati anyagból


A vonal (Sellye – Drávasztára) 1968 évi személyforgalma 72438 fő.
Ennek többségét a burkolt bekötőúttal, és ezáltal autóbuszjárattal nem rendelkező Sósvertike megállóhelye adja. (Innen naponta 26 tanuló jár be Sellyére.)
Teherforgalma csekély, 1968-ban feladás 98 kocsi 1529 tonna, leadás 11 kocsi 125 tonna.
A személyforgalom teljes egészét, és a teherszállítás zömét AB motorkocsival szolgálják ki, napi öt pár vonattal. Teherforgalomban ritkán 275-ös sorozatú gőzös is előfordul.
A felépítmény „i” sínekből áll, hossza 8712 vágányfolyóméter, + 193 vfm állomási vágány.
A pályában ekkor 15691 talpfa és 373 betonalj található, utóbbiból 135 Drávasztára állomáson van beépítve, és természetesen itt van a vonal két 34 I rendszerű kitérője is.

Az állomás megszűnése


A vonalon 1970.12.31-én megszűnik a forgalom, 1972.08.15-én pedig kiadják a bontási engedélyét.
1972-ben a meglévő épületek:
  • 9-es őrház (szelvényszám 245+06) lakott, megvételre kérik
  • Egykori Sósvertike megállónál egy nyílászáró nélküli falazott helyiség, eredetileg váró. (288+22)
  • 10-es őrház (301+95) lakott, a lakó ki fog költözni
  • 11-es őrház (325+66) Drávasztára - Zaláta állomás területén, üres, nyílászárói ki lettek bontva
  • Drávasztára - Zaláta felvételi épülete, lakott (326+76)
    Készítette: Asztalos Endre, 2010. június


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Sztára-Zaláta az állomás eredeti neve (1895-től). 1909-ben már Drávasztára-Zaláta néven említik




 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


MIHALY
e-mail: misi1122.kukac.yahoo.com
elfogadott hozzászólás 24903
2012.09.16. 20:14.53
Nos erdekes dolgokat olvasok az egykori lakohelyemrol.
Kb.50 eve Lajostanyai iskolaban jartam 2 evig 5 es 6 ik osztalyt ,lehettunk ugy
12-15 en .Ugyemlekszem 1964-korul (lehet 1963 ) volt egy arviz ,amikor a lajostanyi lakosok az oda leszalitott vagonokban laktak az allomas teruleten .
Az iskola csak par szaz meterre volt az allomastol a horgaszok altal kedvelt holtag mellet .Lajostanya az iskolatol megint csak par szaz meterre volt .Az arvizet kovetoen az ott lakok Zalata es Zehi pusztara koltoztek ,aztan az iskolat Zalatan folytattuk.(1966 ban vegeztem ott a 8 ik osztalyt. Egy volt Lajostanyai osztalytarsam kuldott egy kepet Lajostanyarol ,az az onnan csak egyik epuletjerol ,ami tudomasom szerint valamikor egy nagybirtokos fo epuletje volt ,kastelyszeru ,tobb szobaval magas menyezettel stb. A volt Drava hid vas szerkezetje akoriban belelogott a Drava folyoba ,kozepen egy nyillassal. Alacsony vizallasnal mi gyerekek betudtunk menni fellabszarig ero vizben a kozepso pillerig.
Ha epp hataror jott akkor az kizavart bennunket .A kornyek hires volt vaddiszno es oz szarvas vadaszatrol is .Tobbszor bevonatoztam Selyere onnnan .Egyszer egy ujsagiro irt egy cikket a Dunantuli Naploban Lajostanyarol kb 1963 1964 korul.
2006 ban jartam Zalatan utoljara egy noverem maig ott lakik csaladjaval,de nem volt idom Lajostanyaig menni .Visszon onnan egy foldut vezet oda egy Jeepszeru gepkocsival meglehet kockaztatni az utat.Sajnos a volt vasutallomasrol nincs kepem.

Ágota
e-mail: goti19.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 23637
2012.04.09. 20:40.12
Zalátai lakosként nagyon örülök, hogy rátaláltam erre az oldalra.MInden követ megmozgattam a 100 méteres elbontásának megakadályozására, de sajnos a kapzsiság győzött!A hídról Hajnis Róbert pécsi építész készített leirást, ez a birtokomban van.A hozzászólások listájában bemutatott kép, sajnos nem az állomás épületet ábrázolja, hanem a lajostanyai intézői lakás maradványait. Remélem, hogy az utolsó állomásfőnök családjától sikerül képeket szereznem és feltudom tölteni.Mindenkinek szívesen segítek az állomás pontos helyének a megkeresésében, előzetes időpont egyeztetés után.

M.T.
e-mail: mactom58.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 21069
2011.05.26. 22:47.27
Ma jártam ott, de szinte semmit sem találtam. Egy kb. 1x1 méternyi téglafalmaradványt és egy háromlyukú alátétlemezt sikerült felfedezni. A növényzet dzsungelnyi, a csalánbokrok agresszívek. Valóban, itt csak a vegetáció beindulása előtt érdemes kutatni.
A 100 méteres híd lábait is erősen körbeveszi a növényzet.
A töltésen viszont lehet biciklizni egy nyomon. Láthatóan motorral járnak arra.

Viktor
e-mail: spanti.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 19811
2010.12.31. 11:13.07
40 éve hogy megszűnt vonal

Sugár János-Rádius
e-mail: sugarjanos.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 19420
2010.11.20. 18:23.40
Örömmel tájékoztatok minden érdeklődőt, hogy az a bizonyos régi vasúti nyomvonal Sellyétől (Szentlőrinctől) egészen Novi Senkovác-ig jól látható "AZ ORMÁNSÁG turistatérképe"-n, amit a Cartographia Kft.1998-ban adott ki. Ennek segítségével kerestük fel öcsémmel a Háromfa- János- sziget -Adravica - Zaláta túravonalon a régi vasútállomás fundamentumát is. F.hó 13-án a DDNP túrát szervezett Drávasztáráról-Zaláta határának érintésével, a vasuti töltésen egészen a volt Dráva-híd 3 tégla-pilléreiig.

Viktor
e-mail: spanti.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 19381
2010.11.14. 15:14.09
egy emlék táblát tényleg megérdemelne a vonal

Viktor
e-mail: spanti.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 19380
2010.11.14. 15:12.04
bontás 4

Viktor
e-mail: spanti.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 19379
2010.11.14. 15:11.46
bontás 3

Viktor
e-mail: spanti.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 19378
2010.11.14. 15:11.22
bontás 2

Viktor
e-mail: spanti.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 19377
2010.11.14. 15:10.47
egy pár kép a bontásról (100-as Híd)

Radius
e-mail: sugarjanos.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 19334
2010.11.06. 23:41.06
Szeretném tudni, hogy a DDNP és a MÁV szakemberei, Igazgatósága mikor tesznek fel emléktáblát egy állványra és mikor veszik elő az MÁV archívumból az állomás fotóját.Vagy ez már ennyire "le van írva" a mai életben. A napokban felkeresem a két település vezetőit adatokért, esetleg archív anyagokért, talán valami előkerül, bővülhet a képanyag. Lajostanyán volt egy nyári kastély, intéző lakás (ház) ami az állomáshoz legközelebb volt.Ebben volt az iskola és a tanítói lakás. A vonat füttyöt, jelet jó időben hallottuk az udvaron. (Ez a vonat hozta-vitte a ZALÁTA melletti határőr laktanyához a katonákat, árut stb.) Ma ezen a településen(Lajost.) egy épület sincs. Korábban sellyei grófi birtok volt, cselédházakkal,istállókkal, szérüskerttel.melléképületekkel. Szabolcsból is voltak családok.1957-től kezdődött az elvándorlás.

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 19309
2010.11.02. 09:52.51
A természet kezdi visszahóditani,ami az övé 2. a "100-as" ugyanazon pillérje 2010 11.01.-én

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 19308
2010.11.02. 09:49.35
A természet kezdi visszahóditani,ami az övé.a "100-as" egyik pillérje 2007-ben (bontás után egy héttel)

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 19307
2010.11.02. 09:39.36
A vasúti töltés őszi pompában.(Sósvertike irányába nézünk)

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 19305
2010.11.02. 09:35.12
Szelvénykő a műút és a "100-as" között a vasúti töltésen.

Radius
e-mail: sugarjanos .kukac. citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18716
2010.09.01. 23:58.56
Nagyon köszönöm minden hozzászólónak a kutató munkát. Közelmúltban bejártam autóval és gyalog a vidéket Zaláta felől. 1951-57. között az akkori iskola diákja voltam,édesanyám a tanító néni. Lajostanyán 72 lakósból 12-15 iskolás volt egy tanteremben,ez 5-6 osztályos összevont tanyai iskola volt. A vasút volt a köldökzsinór, a kocsikban kalauz tartotta életben a kályha-tüzet. Teherforgalom is jelentős volt:nádat, fát, terményt vitt Sellye felé, a Dráva szabályozásához rengeteg követ hozott.Lajos-tanya Drávasztárához tartozott közigazgatásilag, de az állomás már Zalátához. (A Dráván átívelő (vasuti?!) híd újjá- építéséről a 2008.X.16-i a KMKF program-tervét érdemes elolvasni).Az idegenforgalomnak érdemes lenne ezt a tájat jobban képbe hozni,emléktáblát, ismertető lapot készíttetni, még ha az Isten háta mögött is van ez a vasúti emlék!

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 17388
2010.05.21. 11:55.30
HÍD a "klasszikus értelemben véve" már nincs meg :(
A vasszerkezetet,kb.3éve elbontották.Egyébként ezen az oldalon az első kép(egy héttel a bontás után így nézett ki 2007-ben)!

koldus
e-mail: szanaivan.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 17374
2010.05.19. 09:55.54
Melyik az a 100-as híd?

viktor
e-mail: spanti.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 16511
2010.03.21. 18:54.41
Tervezzük egy haverommal hogy Sellyétől egészen a Dráváig megnézzük a vonalat Sellyén egy 100m-es sínszakasz még megvan ha összejön a túra akkor mi is csinálunk képeket de nem igérek semmit

Gábor László
e-mail: laszlogaborster.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 16277
2010.03.03. 20:29.28
Rendben minden ről csinálok képet!!!

viktor
e-mail: spanti.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 16255
2010.03.01. 20:47.08
keveset tudok a vasútról pedig Sellye-i vagyok annyit tudok hogy 1970 december 31-én szünt meg nyáron a 100-as híd maradványait megnéztük de vissza fordultunk mert kezdett sötétedni én úgy hallottam bár ez csak lehet hogy kacsa hogy még teher forgalom is volt ezen a vonalon gőzös meg ABmot mozdonyok közlekedtek rajta megmondom őszintén jó lenne ha még mindig lenne ez a vonal dehát ez csak egy szép álom

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 16234
2010.03.01. 11:30.59
Gábor Lászlónak!
Ha ott jársz,a régi Drávára felvezető híd pilléreit ne hagyd ki!(elipszis alakú téglaoszlopok!)a "100-as híd" maradványairól is jöhetne egy pár fotó :-)

viktor
e-mail: spanti.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 16222
2010.02.28. 20:05.19
nah az jó lenne ha lennének új képek :D nyáron voltunk arra de csak a 100-as hídat néztük meg

Gábor László
e-mail: laszlogaborster.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 16219
2010.02.28. 18:04.14
Szeva

Én most itt végzek fakitermelést,a híd nagyon érdekes az állomást meg most készülök meg nézni a napokban.
Csinálok képeket és felteszem.
Mindenkinek üdv!

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11935
2009.06.10. 18:53.25
a zalátai falu végétől Drávasztára irányába tartva,mintegy 100m balra,onnantól a piros nyílat követve(kb. 1,5km!) érhető el a régi épület helye,nézzétek meg,érdemes!

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11933
2009.06.10. 18:33.05
:-)

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11932
2009.06.10. 18:11.26
üvegbúra maradvány

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11931
2009.06.10. 18:10.30
talpfa maradvány 2

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11929
2009.06.10. 18:08.46
a kút.

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11928
2009.06.10. 18:07.40
Először is köszönöm az infót,igazad volt :-)!Ma du.leugrottam körülnézni.Találtam egy két "kincset",régi talpfa maradványokat,egy petróleumlámpa üvegbúrájának darabját,az ÉPÜLET maradványait,és a házhoz tartozó régi kutat,nagyon érdekes volt,a hídaknál nem voltam,egyébként autóval könnyen megközelíthető.

blzs
e-mail: blzs11.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11890
2009.06.08. 11:56.20
Egy előző hozzászólásban is említettem, hogy sajnos nem tudtam eljutni a régi állomás épületének a maradványaihoz. Sósvertikén pedig azt mondták, hogy nem maradt semmi az épületből. Talán 1-2 pad maradt meg, ami látható ha mennek le a Drávára pecázni. Ősszel talánkerékpárral megpróbálok Sellyétől lemenni a Dráváig...

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11861
2009.06.05. 13:33.04
Eddig abban a hitben voltam,hogy a Lajos-tanyai ház volt az állomás épülete.Ha úgy van ahogy TE mondod(a térkép igazolni látszik!)akkor írj valamit a területről.nyomok,maradványok fellelhetőek?

blzs
e-mail: blzs11.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11825
2009.06.04. 15:10.42
Akkor én is pontosítok egy kicsit egy régi térkép alapján. Amit te bejelöltél az a térkép szerint Lajos tanya néven szerepel. A régi állomás a Dráva holtág végében volt.


Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11824
2009.06.04. 12:04.03
Így egy kicsit pontosabb a térképed :)
(a távolság a képen NEM légvonalban értendő!)

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11760
2009.05.31. 11:52.30
Az állomás épület a "nyári gát" (árvizvédelmi gát:-))északi oldalán található.Zalátáról Drávasztára felé haladva,a gátra vezető beágazástól kb. 4,1Km.a gáttól mintegy 150m az erdőben.Aki arra jár,és nem találja,keresse a DIÓFÁT,az mellett van.Figyelmesen közelítsétek meg,egy méhésznek ott vannak a kaptárai!

blzs
e-mail: blzs11.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11402
2009.05.14. 11:52.37
Szia!
2007 nyarán barangoltam ezen a vidéken. A Dráváig terveztem a gyalogos túrámat. Sajnos beborult az ég és az amúgy is már estébe hajló idő meghiúsította, hogy eljussak az állomásig ill. a Dráváig. Az épületig nem jutottam el de a közelében lehettem, mintha derengett volna valami a bokrok között.... Visszafordultam. Persze mire kiértem a főútra majd utána Sósvertikére addigra némileg világosabb lett. Sósvertikén beszéltem egy helyi idős bácsival, aki sokat mesélt a vasútról és a Dráva menti életről. Az ő elbeszélése és egy régi vasúti térkép alapján tájoltam be az épület helyét – persze, lehet, hogy kicsit pontatlanul. Csak ajánlani tudom mindenkinek a környék bejárását. Ha vasúti műtárgyakat is szeretne fotózni, akkor menjen kora tavasszal, amíg nem indul be a természet.
A megmaradt hídról egy fotó, csak vakuval, mert már erősen szürkület volt.

kempelen
e-mail: krkatonka.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 11400
2009.05.14. 11:31.50
Blzs!

Minden tiszteletem a tiéd, de az állomás inkább kicsit távolabb van a jelölt hídtól. Sokkal közelebb az árvizi töltéshez. Legalábbis így él emlékezetemben a 2003. évi ottlétem után történt "feltérképezés" alapján.
Amúgy szép munka!
Kint voltál a Drávára felvezető híd romjainál is?

blzs
e-mail: blzs11.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11398
2009.05.14. 11:24.37
Egy térkép a könnyebb eligazodás érdekében. Fekete négyzet jelöli a volt állomás épületének a helyét. A térképen jól látszódik a régi nyomvonal egészen a Dráváig. Régebben a vasút vonala volt a megyehatár Somogy és Baranya között. Az állomásépület somogyi oldalon volt. Emeletes épület volt, a háborúban találat érte és utána az emeletet már nem építették újjá.
Rózsaszín jelzésnél található a 100 méteres híd maradványai. A sárga jelzésnél található egy kisebb híd.
Régebben a két falu között nem volt út, a vasútállomásra is csak földút vezetett. A régi menetrend 3 ill. 7 km írt távolságnak. A régi Dráva híd pillérei alacsony vízálláskor kilátszódnak a vízből.

cshaweska
e-mail: 60as_vonal.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 11394
2009.05.14. 08:27.22
Az épület Zalátához vgay Drávasztárához van közelebb?
Honnan érhető el?Közel van az OH?

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 10819
2009.04.02. 12:51.37
a volt Állomás épület 2008-ban!

Tádé
e-mail: kisskr82.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 10818
2009.04.02. 12:49.48
a 100-as híd 2007-ben,a bontás után 1 héttel!

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Drávafok

Drávacsepely

Drávatamási

Dobšinská Ľadová Jaskyňa

Diósviszló