Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


60 Nagykanizsa-Pécs

Nagykanizsa (17, 30)
Bajcsa forgalmi kitérő
Fityeház
Murakeresztúr (500)
Belezna
Őrtilos
Zákány
Gyékényes (41, 520)
Góla
Perdócmajor
Berzence
Somogyudvarhely
Bélavár
Vízvár
Heresznye
Babócsa
Péterhida-Komlósd
Ferenctelep
Barcs (541, 62, 956, 958)
Barcs felső (62, 956)
Középrigóc (62, 956)
Darány
Kisdobsza
Nemeske
Molvány
Szigetvár (481, 481a, 954)
Botykapeterd
Nagypeterd
Szentdénes
Szentlőrinc (40, 61)
Bicsérd (40)
Mecsekalja-Cserkút (40)
Pécs (40, 64, 65, 963)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Hozzászólások


Góla

megszűnt állomás
60 Nagykanizsa-Pécs

Ezt az állomást még nem fényképeztük le. Küldj be egy fényképet róla!.

  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.206607° E17.045193° | N46° 12' 23.78" E17° 2' 42.69"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Góla község számára vasútállomást építettek Barcs-Zákány-(Gyékényes) vasútvonalon a monarchia idejében, feltehetőleg a Déli Vasút. Akkoriban mások voltak a magyar-horvát határok: ez a vasútvonal jelentős szakaszon haladt Horvátország területén. Viszont, mivel a horvátok ekkor még nem rendelkeztek önálló országgal, vármegyéik területe csupán Magyarország egyik tartományát alkotta, a különállás nem jelentett problémát.
Azonban 1920. június 4-vel érvénybe lépett a trianoni békediktátum, amely országhatárt húzott a falu és az állomás közé: a vasútvonalat meghagyták Magyarország javára, így egy kicsivel eltértek a magyar és a horvát vármegyék korábbi határaitól, a község viszont Horvátországhoz (Jugoszláviához) került. A békediktátum szövege a vasutakról szóló részében külön kitért az akkori „Gola város és kerülete” részére fenntartott állomás használatának rendjére (303. cikk). A szöveg úgy rendelkezik, hogy Góla község vasútállomását az igazgatóságok között létesítendő egyezmény fogja megállapítani.
1926. július 24-én Belgrádban egyezmény született a gólai állomás használata tárgyában, melyet 1929-ben törvénybe foglaltak (1929. évi XLV. törvénycikk). Az egyezmény értelmében a gólai lakosok használhatják Góla vasútállomást mindennemű korlátozás nélkül, tehát árufeladásra is. A lakosok részére (a használat megkönnyítése érdekében) a határátlépés céljára fényképpel ellátott határátlépési igazolványokat bocsátottak ki, melyek hat hónapig érvényesek, és a határvonalnak napkelte és napnyugta között való átlépésére, valamint a határvonalon át a pályaudvarig vezető út használatára és kizárólag a pályaudvaron való tartózkodásra érvényesek. Az igazolvánnyal még ugyanazon a napon a határon át vissza is kellett menni, éjjeli órákban azonban csak kivételes sürgős esetben adtak engedélyt az átlépésre.
Ezen kívül az egyezmény rögzíti, hogy az utazás megkönnyítése végett naponta legalább egy közvetlen vonatpár vagy kocsi közlekedjen Góla és Kapronca (Koprivnica) között. Góla lakosai a Gyékényes-Barcs vasútvonalon keresztül Kaproncába közlekedve, útlevél nélkül csak az e célra szánt közvetlen kocsikat használhatják, nekik a közvetlen kocsikat magyar területen elhagyniok nem szabad. Polgári személyek semmilyen fegyvert nem vihetnek fel a vonatra; a közvetlen kocsik utasait és azoknak poggyászait rendőr és vámközegek kísérik.
A forrásban részletes leírás olvasható az állomás történetéről. [1]

A kommunizmus vasfüggönyének leeresztésével az állomás is megszűnt. A szolgálat megszűnésének ideje percre pontosan ismert: 1951.06.18 15:50. (Asztalos Endre)

Irodalom

Megnyitás dátuma 1868.09.01.
Megszűnés dátuma 1951.06.18.



 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


harczymarczy
e-mail: harczymarczy.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30694
2017.02.04. 12:31.22
A gólai és több másik állomás helye elég pontosan betájolható a neten fellelhető, böngészhető történelmi térképek segítségével:
http://mapire.eu/hu/map/hkf_75e/?bbox=1893875.4725075443%2C5812178.47317658%2C1901213.427222921%2C5815326.723279076
Egy mai Google Maps-es térképen Lankócpusztánál látható egy zöld nyúlvány a vasútra merőlegesen, ami vélhetően az egykori gólai állomás felső végére mutat. Ezt a helyet lenne célszerű fényképezni, esetleg az épület némi gizgazos maradványa is látható még itt és kicsit lejjebb. Az ív már az állomás után van, Pécs felé.

packaa
e-mail: 664.kukac.c2.hu
elfogadott hozzászólás 30070
2016.02.22. 16:13.05
Az alábbi térképen látszik hogy a régi határ hogyan követte a Zsdála patak folyását, ezáltal keresztezte a vasútvonalat többször is a környéken. A mai határvonalat a vasútvonal látványosan kiegyenesíti helyenként, így Gólánál is.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Belovar-Koros_County_Map.jpg

Lepesi Zoltán László
e-mail: lepesi.zoltan.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 29299
2015.03.08. 18:47.00
Ismételten kérni szeretnék: barátaim a vasútvonallal, illetve Gólával kapcsolatban anygot gyűjtenek. Sajnos az állomásról nincs fénykép. Segítségeteket kérném, hogy akinek lenne fényképe, közvetlenebb adata a gólai állomásról, kérem szóljon, a részleteket megbeszélnénk! E-mail címem valódi, elérhető vagyok ezen, illetve telefonszámot küldök! Köszönettel!

petttya
e-mail: nemethpetya1995.kukac.hotmail.com
elfogadott hozzászólás 26538
2013.05.11. 19:18.06
Az állomás helye a III. katonai térképének online változatán látszik. Az ív után egy kicsivel van Gyékényes felé.
Üdv,
Petttya

LepesiZL
e-mail: lepesiz.kukac.mav.hu
elfogadott hozzászólás 21046
2011.05.21. 10:36.02
Sajnos csak ötletet adhatok, mivel Góla Déli-Vasúti állomás volt, ráadásul Horvátország területén.
Mostanában, illetve az elmúlt évben kettő 150 éves ünnepség is volt a Déli-Vasútnál (Pragersko - Kanizsa, illetve Kanizsa - Buda) esetleg az, aki evvel foglalkozott találkozhatott Gólához kapcsolódó információval. Góla Állomás a Murakeresztúr - Barcs vasútvonalon épült.
Góla úgynevezett "adóközség" székhelye volt Horvátországban, esetleg az ottani levéltárban (Kapronca - Koprovnica, a volt járásszékhelyen - Belovár-Kőrös megye) vagy Bécsben a Déli-Vasúthoz kapcsolódó anyagokban.
Ha segít: a Révai Nagy Lexikona 1913 - as részében (eredeti) Góla: "adók. Belovár-Kőrös horvát-szlavon vm. kaproncai j.-ban (1910) 2851 horvát és magyar lak.; van vasúti állomása, posta- és táviróhivatala"
Déli-vasút üzemeltetésének átvételekor a pécsi Üzletigazgatósághoz került a vonal esetleg ottani régi pályások saját gyüjtésében van talán valami (Barcs, Nagykanizsa).
Sajnos Én csak annyit tudok, amennyit korábban leírtam - épületet már akkor sem láttam.
Lepesi ZL

Kata
e-mail: havasikata.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 21045
2011.05.20. 20:18.06
Nagyon szeretnék egy képet látni róla.Van valakinek?Apósom ott született.Édesapja ott dolgozott a vasútnál.

dr.Bakonyi Imre
e-mail: smile.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 19031
2010.09.20. 15:58.44
1952-56 között gyakran utaztam a Barcs-Gyékényes vonalon.Akkor még állt a gólai állomás és a hozzá tartozó,Gyékényes felé eső vasúti őrház is,ahol 1938-ban születtem.A harmincas évek közepétől 1939 nyaráig ott volt váltókezelő az édesapám.Az akkori állomásfőnőköt Kárpáti JÓzsefnek hívták.
Az országhatártól néhány tíz méterre eső őrházat 1956 után hamarosan lebontották,majd néhány évre rá a vasútállomás is erre a sorsra jutott.

Lepesi ZL
e-mail: lepesiz.kukac.mav.hu
elfogadott hozzászólás 19030
2010.09.20. 11:49.36
Góláról már korábban írtam. Megismétlem. Az állomás közvetlenül a falu mellett volt. Gyakorlatilag a falu és vasút között talán 200 m van. A templomtól vezet a vasút felé egy kis utcácska. Illetve amit korábban írtam van egy kis kiszögelés (kertecske) a határsávban és úgy Berzence felől kezdődhetett az állomás. Az átépítés úta nemigen látszik. talán egy-két gyümölcsfa. Valamelyik épület helyén. Egy kis vágánnyomvonal eltérésre emlékszem az állomás környékén. Hogy ott volt-e ív? Nem emlékszem, talán (szintén Berzence felől) a volt állomás után.
Lepesi ZL

Train Station
e-mail: bacskavasut.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 19007
2010.09.18. 19:41.01
A falu egy kanyar közelében fekszik.A templomtorony látszik is az ablakból.Nagyon sok a fa ezért a házak nem nagyon észlelhetők.Az állomás a kanyar után Berzence vagy Gyékényes felé volt?

LepesiZL
e-mail: lepesiz.kukac.mav.hu
elfogadott hozzászólás 16348
2010.03.08. 10:51.08
Nagyon sokat utaztam erre felé (is). Még akkor is, amikor Berzencétől a gépfegyveres katonák az alsó lépcsőn állva mentek és még az ablakot sem volt szabad lehúzni. De. Folyamatosan nézegettem, "tetszett" ahogy a határvonal (kb. kettő méter széles szántás) fut a vonat mellett, a kutyafuttatók,stb. Gólai állomásnál az átépítésig még láthatóak voltak nyomok, mintha vágánytengely-ugrás lett volna. Ami meg még talán most is látszik: szintén az állomásnál, a vasúttal párhuzamosan fut a határ, egy helyen csak egy kis földdarab szakítja meg a folytonosságot(szerintem 5 X 30 méteres darab a horvát területhez csatolták. Gondolom volt egy üveg pálinkája a golai gazdának. A 70-es években egy öreg néni szokta kapálni(integetett is). Lepesi ZL

Bozonth
e-mail: bozonth.kukac.index.hu
elfogadott hozzászólás 14234
2009.11.04. 18:44.15
A sínekhez nagyon közel van Góla falu. A vonatból csak azért nem látni, mert a fák már eltakarják.

Cshaweska
e-mail: 60as_vonal.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 10990
2009.04.15. 15:48.37
Góla állomás a falu határában volt nem?Vagy ott ahol nagyon messza vannak a házak??

Endre
e-mail: laposkerek.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 5453
2008.07.19. 11:57.34
A szolgálat megszűnésének ideje percre pontosan ismert: 1951.06.18 15 óra 50.
("Utolsó vonat a 2407-es számú vonat, az 1401-es részére Berzence már Gyékényestől kér engedélyt").
Mivel akkoriban Gola község lakosai (ellentétben a két vh. közötti időszakkal) már nem használhatták az állomást, gondolom nem sokkal később fizikailag is megszünt létezni.

Erik777
e-mail: eriq678.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 4138
2008.05.05. 23:58.07
Mi a helyzet Góla állomással? Az most Magyarországon van vagy Horvátországban? Megáll ott a vonat? Mert Trianon a vasútállomást Magyarországnak hagyta! Van vkinek képe róla?

Endre
e-mail: laposkerek.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 3087
2008.02.27. 21:06.26
A Déli Vasút Barcs - Murakeresztúr vonala Berzence és Zákány állomások között részben Belovár - Kőrös vármegye területén haladt. Trianonban a vasútvonalat Magyarországnak ítélték, Gola (Góla) község viszont a vármegyével együtt az alakuló Szerb - Horvát - Szlovén Királyság része lett. A gólai vasútállomás használatára a békediktátum külön is kitér, illetve később törvényben rendezték a helyzetet. A "láncos kutya" korszak ennek véget vetett, de a második világháborúig biztosan létezett Gola állomása.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Gógánfa

Göd

Gölnicbánya

Golop

Gölnicbánya város