Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


136 Szeged-Röszke-Szabadka

Szeged (135, 140, 790, 835)
Szentmihálytelek
Röszke
Nagyszéksós
— országhatár —
Kamaráserdő
Horgos (834)
Horgosi Királyhalom
Hajdújárás
Palicsfürdő
Hartmann kitérő
Szabadka (150, 820, 827, 830, 833, 967)













Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2018

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Képek a netrőlKéptárHozzászólások


Röszke

állomás
136 Szeged-Röszke-Szabadka

2009.11.29.
Fotó: Faltusz Csaba [fcs]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.194043° E20.03269° | N46° 11' 38.55" E20° 1' 57.68"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Röszke vasútállomása a MÁV 136-os számú Szeged – Röszke országhatár vasútvonal mentén helyezkedik el. Az állomás a volt Alföld – Fiumei Vasút első részeként 1869. szeptember 11-én átadott Szeged-Rókus – Zombor (101 km) szakaszán fekszik. A vonalat 1884-ben államosították, ekkor került a Magyar Királyi Államvasutakhoz.
A felvételi épület 1870-ben készült el a vasúttársaság szabványterve alapján. Legfontosabb jellemzője: nyers tégla homlokzat, kétszintes, három ablakos nyeregtetős épület. Jelenleg is úgy néz ki, mint ahogy közel 140 évvel ezelőtt átadták azt az utazóközönség részére. Bár 2005-ben a bal oldalához „ragasztottak” egy kicsi bővítményt, mely az útlevélvizsgálóknak és vámosoknak ad helyet, ez azonban a felvételi épület összhatásában nem okozott számottevő változást. Az épület földszintjén van a szolgálati iroda és egy kicsi váróterem. Az emeleten szolgálati lakás van kialakítva.
Az állomás egykapus áruraktára, mely az 1. vágány mellett a felvételi épülettől kb. 100 méterre északi irányba fekszik, szintén szabványterv alapján fából készült Ez az építmény is őrzi még eredeti állapotát. Jelenleg zöldre van festve Az áruraktár irodájában hosszú ideig a Vámhivatal székelt, majd 2005-ben történő kiköltözésük után a teljes épület rohamos pusztulásnak indult.
A fent említett épületeken kívül szintén az 1 vágány mellett található a pályamesterei lakás, valamint a rakodóponk
Az állomás vágányzata. Az 4 vágánnyal (3 fő és 1 mellék) rendelkezik. A leghosszabb kitérővágány használható hossza 703 méter. Az állomási vágányok építésekor 5,5 m hosszú, 32,5 kg/m tömegű „b” jelű síneket fektettek le. A sínek alá vágánymezőként 6 darab talpfa került 92 cm-es aljtávolsággal. A talpfák hossza 250 cm, a közbenső fák 25 x 15 cm, az illesztésekben lévők 30 x 15 cm keresztmetszeti méretűek voltak. A sínvégeknél szilárd illesztést alkalmaztak. Az évek folyamán a felépítményt javítgatták, cserélgették, de még 1974-ben is jórészt 9 m hosszú, 1890-1894 évjáratú sínek feküdtek 91-97 cm-es faaljakon, sínszeges, 40%-ban síncsavaros leerősítéssel. A vágányok utolsó nagy átépítésére 1975-1977 között került sor. Ekkor 24 m hosszú 48 kg-os visszanyert, használt, általában 1959-es évjáratú sínek, sínmezőnként 32 db aljjal, hagyományos kivitelben 35-40 cm-es új zúzottkő ágyazaton kerültek lefektetésre. Így a sebességet 60 km/h-ra, a tengelyterhelést 21 tonnára (210 kN) emelték fel.
Az állomás jelzői. Az állomáson nem biztosított alak bejárati jelző és előjelző gondoskodik a szerelvények biztonságos bejárásáról. Az országhatár felöli végen van egy fénysorompóval védett útátjáró, mely a Röszkére vezető 43302-es bekötő út forgalmát védi. Szintén ezen a végen az útátjáró miatt van egy fedező fényjelző is.
A személyszállítás 1972-től 1988 májusáig a 136-os menetrendi mezőt képező Szeged-Röszke(-OH-Horgos-Szabadka) vasútvonalon a szünetelt. Az állomáson jelenleg naponta 3 pár személyvonat áll meg. Ebből kettőt a MÁV még egyet a Szerb Államvasutak üzemeltet, sínbuszával. A mentjegykiadás 2009. augusztus 30-án véglegesen megszűnt. Hangos utastájékoztatás már régóta nincs.
A teherforgalom teljesen jelentéktelen. Nagyobb forgalom 2005-ben az M5-ös autópálya Szeged-Röszke-OH közti szakasz építésekor volt. Ekkor M62 típusú szovjet őserővel hordták ide az agyagot, majd innen tovább teherautókkal a helyszínre. A tolatószolgálatot „Csörgő” látta el.
Az állomás illetve a vasútvonal egyik érdekessége, hogy Trianon után is megmaradtak az eredeti Alföld – Fiumei Vasút által lerakott szelvénykövek egészen 1942. augusztus 1-ig. Ekkor adták át a Röszke – Szabadka vonalszakasznak Szeged személypályaudvarra vezető 2,9 km hosszú bekötő vágányát Szeged-Rendező Pu-n keresztül. Így Szeged-Rendező Pu. 403-as számú váltójától új szelvényezés kezdődött Röszke felé.

Összeállította: Kozma Attila (atosz66@vipmail.hu) 2009. szeptemberében

Forrás: Százéves a MÁV Szegedi Igazgatósága (1988.)
Frisnyák Zsuzsa: A magyarországi közlekedés krónikája (2001.)
125 éves az Alföldi Vasút (1996.)
Wikipedia
Röszkei vasutasok elbeszélései





Képtár - Röszke

A felvételi épület a vágányok felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
A Bzmot 280 útlevél ellenőrzés és vámvizsgálat után indul Szegedre.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Oldalbővítés a vámosok részére.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
A felvételi épület földszinti képe a vágányok felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
A felvételi épület utcafrontja kisebb átalakítás alatt.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Azért figyelnek az eredeti architektúrára is.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Emléktábla a felvételi épület falán.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Régi berendezések a forgalmi irodában.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Az áruraktár dél felől a rakodóvágánnyal.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Sokáig az áruraktárban volt a vámhivatal.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
A páros oldali bejárat (II.) váltóállító őrhelye az "illemhellyel".
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Bejárat OH felől a páros oldali váltóállító őrhellyel.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Személypénztár.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Az állomás illemhelye.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Bunker másnéven óvóhely a felvételi épület közvetlen közelében.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
BDzx poggyászteres pótkocsi ("börtön") hátulja a zártárcsával.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Tábla az országhatár felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2004.11.06.
Elkészült a vámosok új irodája.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.04.23.
A szegedi oldalon lévő bővített (I.) váltókezelő őrhely.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.04.23.
Szépen látszik a bővítés nyoma.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.04.23.
A Bzmot 238 egy Bzx pótkocsival útlevél és vámvizsgálatra vár az állomás 3. vágányán.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.04.23.
A kirakodás után az M62 231 psz-ú "szovjet" őserő visszahúzza szerelvényét Szeged-Rendezőre. Az M5-ös autópálya építéséhez hozott anyagot.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2005.04.23.
2006 augusztusa. Horgosról visszafelé jövet
Fotó: Csapó Gergely
Dátum: 2006.08.18.
Az áruraktár lábazatát sem kíméli az idő.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Az áruraktár a kövesút felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Az áruraktár északi tövében ecetfa sarjad.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
A 87-es szelvényoszlopnál levő vonali őrház.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Bejárat és váltókörzet Szeged felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Kijárat és váltókörzet Szeged felé.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Kijárat és váltókörzet Horgos felé az útátjáró fedező jelzőjével.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Az 1-es vágány kitérője a 6-os váltóval.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Az 1-es és 2-es vágány a 6-os váltóval az OH felé tekintve.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Felirat 6-os váltónál: Diósgyőr 1960.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
A 3. vagyis az átmenő vágány "beteg" talpfával.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Kitekintés Szeged felé a rakodórámpáról.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Bejárati előjelző Szeged felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Bejárati jelző a Szeged felőli oldalon.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Bejárat Szeged felől táblával.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Bejárati jelző OH felől, valamint a 100-as szelvényoszlopnál lévő fénysorompóval védett útátjárót jelző tábla.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Úrafestett szelvényoszlop az országhatár felől.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Kitekintés az OH felé. Bal o: a bejárati előjelzőt mozgató vonóvezeték; jobb o: a 107-es szelvényoszlopnál levő mezg. útátjárót jelző tábla.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Sínbusz érkezett Szabadkáról a 3. vágányra.
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2008.10.31.
Bzmot 190 motorkocsi érkezik Horgos felől Röszke állomás bejáratához. Jobb o: az útátjáró fedező jelzője.[Szabadka-Szeged 7460 nemz. személy]
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.07.11.
A Szerb ÁV B 812 174 psz-ú sínbusza érkezik Horgos felől az állomás bejárati jelzőjéhez. [Szabadka-Szeged 7462 nemz. személy]
Fotó: Kozma Attila
Dátum: 2009.10.03.

Fotó: Faltusz Csaba
Dátum: 2009.11.29.
A Magyar-Szerb határpont. Határkő nélkül is látható a különbség!
Fotó: Tatai András
Dátum: 2012.08.30.
Par nappal az ideiglenes leallas elött...
Fotó: BZmot 302
Dátum: 2015.10.26.


Képek a netről - Röszke

A szögesdrótos teherkocsi elvontatása a magyar-szerb határról Röszkénél. Helyére kapu épül.
Forrás: http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/csorgo_huzta_ki_a_mad_max-vagont_roszkenel_a_keritesbol/2464793/
Dátum: 2016.02.23.
http://iho.hu/hir/kapu-epul-a-harag-utjan-160225
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Adani
e-mail: a-dani.kukac.freemail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 30061
2016.02.20. 09:31.12
Egy héttel a finálé előtt mentem ki, gyalog elmentem a határig is, az utolsó kb. 200 méteren viszont már nem tudtam tovább jutni, mert a határvadászok és a rendőrök visszaküldtek. Sajnos teleobjektívem se volt ,hogy a Mad Max vagont lekapjam. Mad Max vagon a távolban.

adamtamas0320
e-mail: adamtamas0320.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30058
2016.02.19. 23:05.27
A Magyarország déli határán felépített kerítés miatt az utasok csak Szeged és Röszke állomások között közlekedhetnek. A nemzetközi utasforgalom eltűnése miatt a vonatok kihasználtsága rendkívül alacsony lett. A MÁV-Start úgy döntött, hogy november 10-től bizonytalan ideig megszünteti a vonalon a vasúti személyszállítási szolgáltatást. Félő, hogy a migrációs helyzet lecsengése után már nem nyitja újra a vonal személyszállítási szolgáltatását a vasúttársaság. Az utolsó napok egyikén ellátogattunk a Szeged-Röszke vonalra, hogy dokumentáljuk a még működő vasúti életet. Leutaztunk Röszkére, hogy a hangulatos kis állomást és környékét végignézzük.

Szota Bence
e-mail: szotabence06.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 29756
2015.10.21. 19:08.59
Vajon tényleg igaz?
http://iho.hu/hir/oktober-vegen-leall-a-szeged-roszke-vonal-151021

madmax8810
e-mail: madmax8810.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 19008
2010.09.18. 19:53.21
Az igaz, hogy a Szerb Államvasutak sínbuszait környezetvédelmi előírások miatt az NKH kitiltotta az országból?

kadajo
e-mail: kadajo.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 18883
2010.09.11. 22:24.42
Nem biztosított szolgálati helyeken nincs kijárati jelző. Ami ott található az csak útátjárót fedezőjelző.

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 16694
2010.04.06. 19:33.25
Nekem anno egy vasúti szaki mondta, hogy ez az útátjáró fedező jelzője. Ugyanis az állomás Szeged felöli kijáratánál semmilyen jelző nincs! Azt meg kicsit furcsállom, hogy az állomás egyik végén van kijárati jelző, a másikon pedig nincs. Most már én is kíváncsi vagyok, hogy mi az igazság!

pinyoka
e-mail: tolvaja.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 16373
2010.03.11. 12:29.27
Csak egy kis pontosítás az egyébként nagyszerű fotókhoz: az útátjáró fedezőjelzőjeként említett fényjelző valójában az állomás közös kijárati jelzője.
Nagyon szép kis állomás, igazán magával ragadó hangulattal- és épületekkel!

matteo
e-mail: mate.97.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 12494
2009.07.21. 10:32.28
Nagyon hasonlít az épület a Pirtóira.

tataia
e-mail: tataia.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 10255
2009.02.27. 11:26.27
A kibővített állomásépület, az új részen a vámosok vannak.
A jegykiadás megszűnt, így a konténer mára feleslegessé vált.

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 6618
2008.09.22. 13:20.05
Röszke állomás 2. vágányán az M44 502 "Bobo" vontatta egy kocsis személyvonat útlevél és vámvizsgálat után továbbindul Szegedre, 2001 nyarán.
[Foto:Németh Zoltán Gábor]

Endy
e-mail: xey.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 4279
2008.05.20. 08:44.13
Sziasztok! Ezt az allomast mar felujitottak! Szep lett, erdemes volna feltenni... üdv: XEY

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Rosalnice

Romhány

Rőtfalva

Rovišće

Rozsfalva