Minden jog fenntartva. © 2005-2025.
|
|
A hozzászólások időben csökkenő sorrendben olvashatók egymás alatt, vagyis a legfelső a legfrissebb.
Hozzászólást küldeni egy állomáshoz az állomás saját oldalán is lehet.
A hozzászólás mellett lehetősége van mindenkinek saját képét feltölteni az állomáshoz. Várjuk mindenkitől szeretettel saját készítésű képeit!
Portelek
Tastam, 2023.02.07 11:05.28 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az 1960-as évek első felében került sor a Hatvan - Újszász vasútvonal teljes újjáépítésére. Ennek során épült Portelek vasútállomás, amelyet nem Szent-Imre megállóhely helyén, hanem attól mintegy 750 méter távolságra helyezték el. A hivatalos átadására 1965. április 4-én került sor, ez a nap akkor pirosbetűs ünnep, Magyarország felszabadításának napja volt. Ugyanekkor valószínűleg megszűnt a szent-imrei megálló. Az új állomás alkalmas volt vonatkeresztezés lebonyolítására és (ma már használaton kívüli) rakodóvágánnyal is rendelkezett.
|
|
Dunaújváros
cd196, 2023.02.04 16:13.56 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Pár éve bejártam a volt úttörővasutat, egy része elépült: https://www.intercisamuzeum.hu/galeria/muki-a-vidam-park-vasparipaja
https://www.intercisamuzeum.hu/muzeumblog/dunapentele,-sztalinvaros,-dunaujvaros-az-ido-sodraban---10.resz
http://dunaujvarosmesel.hu/2013/05/01/vidam-park/
https://kisvasut.hu/vasutlista/view_vasut.php?kat=8273| (van sok kép, kamu a 0 db)
https://fortepan.hu/hu/photos/?q=Dunaújváros, vasút
|
|
|
Nagykarácsony régi
cd196, 2023.02.04 15:45.20 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
http://dunaujvarosmesel.hu/2023/01/14/komlotol-sztalinvarosig/
Az első akadály
A mozdonyvezető kihasználja a komlói-bakócai szakasz lejtviszonyait és Bakócáig 11 perc rövidmenetet csinál, így a 43 perces előírásos menet helyett 32 perces menetidővel 1 óra 43 perckor akadálytalanul haladunk át Bakócán. Az így szerzett előny, sajnos, hamar elvész, mert jelentkezik az első akadály. A sásdi kijárati jelző előtt meg kell állni, mert a bejáratnál “kinyújtózott” a 978-as tehervonat, amellyel itt kellett volna keresztezni. A rajta levő 324-es gép csak füttyög, de nem bírja felhúzni az emelkedőn vonatát – amint utóbb kiderül – azért, mert rossz a homokoló berendezése.
Már 15 perce ácsorgunk, amikor az állomásból kerékpáron érkezik a szolgálattevő és intézkedik, hogy a mi 424- esünket akasszák le, menjen előre a váltóig és húzza meg az elakadt vonatot. A mozdonyvezető morog és valami olyasmit mond, hogy “nem adnak nekem azért egy fillért se”, de leakasztás után mégis azonnal indul és mozgásba hozza az 52 tengelyes K-szerelvényt. Alig negyedóra alatt vissza is tér, ám ekkorára már 37 percet “ránk vert” ez a nem várt epizód. Emiatt aztán most szurkolhatunk, hogy be tudunk-e menni Dombóvárra a 6120-as érkezése előtt. Mert ha nem, jöhet az újabb ácsorgás. Szerencsére sikerül, de a tervezett áthaladásból mégsem lesz semmi, mert be kell várnunk az útban levő 950/C számú vonatot.
No, ha már úgyis várni kell, a vonatvezető kihasználja az alkalmat és megbeszélést folytat a menetirányítóval. Megegyeznek: Szakály-Hőgyészig szabad az út, onnan vízvételezés után gyorsan tovább kell menni, hogy át tudjunk haladni Keszőhidegkút-Gyönkön. Ezzel az elhatározással indulunk tovább, most már 1075-ös vonatszámban 3.14-kor. Erősen szürkül már, amikor 4.02-kor bejárunk Szakály-Hőgyészre. Amíg a gép kezel és vizet vesz, Tombor elvtárs ismét értekezik a menetirányítóval, akinek tanácsára a vízvételezés meg is hosszabbodik három perccel, hogy az 1962/D-nek legyen ideje befutni Hidegkútra mire mi odaérünk és a keresztezésnek ne legyen akadálya. Így is korán érkezünk azonban, mert az 1962/C még nem futott be és nekünk ismét meg kell állni, igaz, hogy csak egy percre.
Innen azonban már csakugyan szabad az út, úgy hogy Rétszilason áthaladás közben kiáltják fel a 7877-es újabb vonatszámot. Már-már úgy látszik, hogy megállás nélkül befutunk Sztálinvárosba, de Nagykarácsonyban ismét megállás következik a 6870-es K-szerelvény és a 6822/II. keresztezése miatt. Hat óra 11 perctől pontosan 7 óráig tart az ácsorgás. Csekély vigasz, hogy innen aztán csakugyan nem kell többet megállni, mert a Sztálinváros előtti emelkedőn a gép csak lépésben húzhat felfelé, s így vonatunk 7.40-kor jár be első szocialista városunk állomásába.
A 6.39 órás menetidő így is azt mutatja, hogy a mozdonyszemélyzet, amelynek Pintér elvtárson kívül Herke és Mészáros fűtők voltak a tagjai, valamint a vonatkíséret jól dolgozott. A 2.03 órás ácsorgás azonban arra figyelmeztet, hogy a menetirányító és az állomási szolgálatnak még sok tennivalója van a vonatforgalom tervezésében, szabályozásában, hogy az irányvonatok útja zavartalan lehessen és megfeleljen azoknak a követelményeknek, amelyeket a XI. vasútüzemi értekezlet határozata megszab.
|
|
Dunapentele
cd196, 2023.02.04 15:43.46 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Köszönöm a hozzászólásokat.
A régi kép az állomásépület előtt állókkal itt nagyban: http://dunaujvarosmesel.hu/2015/01/26/dunapentele-ii/
|
|
Dunaújváros
cd196, 2023.02.04 15:33.11 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
dunaujvarosmesel.hu/2022/01/14/uj-vasut-szuletett/
Sztálinváros·2022-01-14
Új vasút született
Népszava – 1954. január 17.
ÚJ VASÚT SZÜLETETT
Utazás Rétszilastól Sztálinvárosig
Félévszázados ígéret
Nagy dolog az, ami most a mi falunkkal történt – így mondja ezt Kiss János az alapi vasútállomáson. Deres bajuszát, haját, csillogó ókuláréját fehér selyemfátyollal vonja be a szemerkélő hó. De mit bánja most ő! Rendületlenül áll az ideiglenes állomásépület halványveres téglafalai előtt, amelyeknek tetejébe sapkát szabott a hófúvás, olyat, mint valami félrecsapott cukorsüveg. Az első vonatot várja. Az elsőt, amely ünnepélyesen keresztülhalad az újdonatúj vasútvonalon, Rétszilas és Sztálinváros között. Azt mondja:
– Én már 67 esztendős vagyok, megettem a kenyerem javát. De nem hittem volna, hogy ezt megérem. Itt már ötven évvel ezelőtt is vasútat ígértek. S azután majd minden választáson. Olykor el is jött egy sereg mérnök, méricskéltek, póznákat tűztek ki s azután elmentek s nem történt semmi…
Acélországúton, az acél városába
Bizony, nagy dolog esett meg itt. Valami új született meg. Új? De hiszen vaspályákat azelőtt is létesítettek ebben az országban, már a múlt században is. Igaz. A kapitalizmus a tizenkilencedik század második felében több ezer kilométernyi vasúthálózatot épített ki. Persze, a maga módján. A síneket mindenütt nyomon követte a panama, mint fényt az árnyék. A vállalkozók milliókat húztak ki az állam pénztárából, hamis csődök útján, a “kamatbiztosítás” hírhedt rendszerének segítségével. Tenyészett a “gründolás” és a kijárás, minden vasdarab, minden talpfa munkások és parasztok vérében és verítékében fürdött előbb meg, csak úgy került a földre, útnak urak számára, végállomásnak öngyilkosok részére. Lónyai miniszterelnök 1872-ben végtére is azért bukott meg, mert az ellenzék fejére olvasta, hogy ami sok, az sok, a nyíregyházi vasútat nem kellett volna a saját gabonaraktárai mellé irányítani. Dehát ekkor még ifjú volt a kapitalizmus és nem csupán lopni, csalni, hanem fejlődni is tudott. De azután hamar elöregedett, hirtelen, mint a százesztendős szépasszony, akinek arcáról letörli a kendőzést egy udvariatlan kéz s előtűnik rútsága. A századforduló tájától kezdve, ötven esztendőn keresztül, úgyszólván szünetelt a vasútépítés.
S íme, most, a felszabadulás után, vasút keletkezett újra – s már nem is az első. Vasút, amely nem hentergett a “kamatbiztosítás” szennyes levében, hanem tiszta, mint a népi demokratikus rendszer, amely szülte s mint a januári hó, amely fürösztötte és keresztelte.
Előre a Sztálin Vasműért! A Sztálinváros-rétszilasi vasútvonal forgalombahelyezésének ünnepélyes pillanata:
Bebrits elvtárs elvágja az új vonal felett kifeszített szalagot.
(Németh Gy. felvétele.) /Szocialista Vasútért
Egymillióegyszázezer köbméter föld!
Már jön is rajta az első személyszállító vonat: Bogdán Gyulának, a 424.058 számú mozdony vezetőjének, a hatalmas, türelmetlenül fújtató gőzparipa urának széles mosoly ül koromlepte ábrázatán. Valahol Simontornya táján már várakozik az első tehervonat is: komlói bányászok rakták meg szénnel, a sztálinvárosi vasasok számára. Gergely Józsefné, a rétszilasi állomás fiatal távirásza, kiáll a sínek mellé és üdvözli az első szerelvényeket. Nem hivatali kötelességből – hiszen nem forgalmista -, csak úgy, ünneplésből. Keskeny kezét szőke hajához emeli, kék szoknyája lebben a szélben, örül, mint a vasutasok, az utasok és a hólepte, napsütötte táj. A dokumentumfilmgyár operatőrjei gyorsan ráirányítják a felvevőgép lencséjét, filmre veszik…
.
Alap-Nagykarácsony-Mezőfalva-Sztálinváros… fellobogózott állomásépületek, diadalkapuk, dermedő-didergő, bundákba bugyolált falusiak, s forró kiáltásaik között halad a vonat. Most csend ül a tájon, amelyet még csak néhány napja is a munka zaja vert fel. Sima a pálya, gördül a pullman – kubikosok serény keze tüntetett itt el dombot, töltött fel völgyet. Egyedül Sztálinváros és Mezőfalva között egymillió-egyszázezer köbméter földet emeltek ki a MÁV Budapesti Vasútépítő Üzemi Vállalat dolgozói. Ha ezt vagonokba raknák, akkora vonatot állíthatnának össze, amely Budapesttől Kievig érne el. Ha ehhez hozzátoldanák azt a 615 ezer köbméterföldet is, amelyet az alapi emelkedőből faragtak le, akkor a vagonsor nagyon megközelítené Moszkvát is. A legnagyobb, a legkeményebb munka éppen itt folyt: az úgynevezett alapi bevágásnál. Képzeljük csak el! Több, mint két kilométer hosszú, 18 méter mély csatornát kellett itt kivájni: mintha csak – teszem fel – a budapesti Sztálin-útat kellett volna felásni négy emelet mélységben. S még e számok nem is érzékeltetnek mindent.
Egy vasúti bevágás, amelyben elférne a Sztálin-út
A legnagyobb csatát a talajvizzel kellett megvívni, amely minduntalan feltört a mélyből, átáztatta, mocsarassá tette a talajt. Ezerfejű rém volt: ha levágták egyik fejét, száz új nőtt helyébe. Új, a Szovjetuniótól tanult munkamódszerrel birkóztak meg vele: az úgynevezett vákuumkutas talaj vízszint-sülyesztéssel. Ennek a lényege az, hogy vascsöveket süllyesztenek a földbe, amelyeknek a vége lyukacsos. A csöveket közös hálózatba vonják össze és légszivattyú segítségével megritkítják bennük a levegőt. Így szívó hatást idéznek elő az átlyuggatott csővégek környezetében és a gyűjtőhálózatba vonják be a talajnedvességet. Hanem, amíg ez megtörtént! Mérnökök, építésvezetők, pályamunkások küzdöttek az alattomos áradattal, sebeket osztottak és sebeket kaptak.
|
|
Cirókahosszúmező
VT22, 2023.01.31 14:17.15 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ez a régi kép nem ide való hanem Hosszúmező állomáshoz ami nincs felvéve még
|
|
Köveshegy
Hofer, 2023.01.28 20:27.50 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Ez forgalmi kitérő volt, tehát nem egy vágánnyal rendelkezett!
|
|
Vámosoroszi
ckg471, 2023.01.28 18:22.31 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Vámosoroszin a 4132-es út mentén a Csoma-csatornán van az alábbi híd.
https://goo.gl/maps/VLWqDM1tMEJL5H4F8
|
|
Csaholc
ckg471, 2023.01.28 18:12.15 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Csaholcon a Vasút utca mellett a vágány vonalában, vagy annak környékén fekszik az alábbi objektum. Talán ez is egy áteresz maradványa lehet?
https://goo.gl/maps/ugJK1P79M9KU68oy8
|
|
Kisnamény
ckg471, 2023.01.28 18:06.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kisnaményban két, átlósan épített áteresz látszik az út két oldalán.
https://goo.gl/maps/x1nSVnWe6eMbwS2c7
A Tiszaberki-Sár-csatornánál a 4144-es út mentén pedig egy híd maradt meg.
https://goo.gl/maps/kucGaKxNTLi8FVRv7
|
|
Zsombolya
ROCOman, 2023.01.22 09:32.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Nagybecskerek-Zsombolya kisvasút története Felek Ferenctől:
https://vonatmagazin.blog.hu/2018/01/25/a_nagybecskerek-zsombolya_kisvasut_tortenete_diohejban
|
|
Szártos
cd196, 2023.01.21 21:16.27 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Úgy tűnik, a két magánhangzót rendszeresen felcserélik akár egy szövegen belül : ) https://www.google.com/search?q="Sărtaș"+"Sartăș"+Alba
|
|
Vidaly
cd196, 2023.01.21 21:01.38 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az 1960-as menetrendben Vidolim (haltă) alakban szerepel. Érdekesség, hogy egy gyilkossági ügy miatt van csak erre a névalakra találat a világhálón. https://www.google.com/search?q="Vidolim"+Alba&&tbs=lr:lang_1hu&lr=lang_ro
Az idézett rész vége érdekes:
„Omor săvârşit asupra unei rude apropiate. Omisiunea retinerii dispozitiilor art.175 lit."c" cod penal
Fapta inculpatului de a aplica in public, lovituri repetate victimei, cu care se afla in relaţii de rudenie, agresiune ce a dus la decesul acesteia, intruneşte elementele constitutive ale infracţiunii prev.de art.174 al.1, 175 al.1 lit.c şi Cod penal şi nu doar a infractiunii prev. la lit.i din acest text de lege.Secţia penală - decizia penală nr.222/A/22.06.2004
Prin sentinţa penală nr.84/2004 pronunţată de Tribunalul Alba la 7.04.2004 în dosar penal nr.846/2004, s-a hotărât condamnarea inculpatului T.A. la 20 ani închisoare pentru comiterea infracţiunii de omor calificat prev.de art.175 lit.i Cod penal rap.la art.174 Cod penal şi interzicerea drepturilor prev.art.64 lit. a,b Cod penal, pe o durată de 8 ani...:
S-a reţinut în esenţă că, în seara zilei de 4.11.2003, pe fondul unor relaţii tensionate generate de discuţiile purtate cu ocazia unei înmormântări, inculpatul a aplicat în faţa magazinului mixt din satul Vidolim, lovituri repetate victimei cu pumnii şi picioarele, suprimându-i viaţa. (…)”
|
|
Sáregres
Hofer, 2023.01.17 19:01.30 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Itt csak a Pusztaszabolcsot érintő vonatok állnak meg feltételesen! A dunaújvárosi vonatok akkor is megállnak, ha nincs utas.
|
|
Nagyigmánd-Bábolna
Hofer, 2023.01.15 21:02.35 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A felújított felvételi épület a vonatból.
2023. 01. 14.
|
|
|
Szárazrét
ROCOman, 2023.01.15 13:41.34 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
5-ös Székesfehérvár―Komárom vonal:
A kétórás ütemes menetrend üzemideje hosszabbá válik egy esti vonatpárral:
Komáromból 20:05-kor Székesfehérvárra, Székesfehérvárról Komáromba 20:26-kor is indul egy-egy vonat.
Hivatásforgalmi igényekhez igazodva a 34910-es számú vonat 20 perccel korábban közlekedik, Székesfehérvárról 6:08-kor indul, Komáromba 7:31-re érkezik.
Valamennyi személyszállító vonat megáll Szárazrét megállóhelyen is.
Forrás: https://www.mavcsoport.hu/mav-csoport/uj-menetrend-2022-2023
|
|
Fehérvárcsurgó
Hofer, 2023.01.14 18:48.40 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A cikkel ellentétben a megálló nem lett újranyitva!
|
|
Moha
Hofer, 2023.01.14 18:47.22 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A cikkel ellentétben az állomás nem lett újranyitva!
|
|
Szentgál
VT22, 2023.01.14 15:42.33 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Jogos észrevétel, Városlőd-Kislődön van a pecsét. Ott jelöltem, ezt a címkét meg remélem hamarosan törli akinek van joga rá
|
|
Balatonederics
Shine24, 2023.01.14 14:49.52 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomást 1974 júliusában adták át, nem 1975-ben.
Forrás: Veszprémi Napló, 1974. július 4. 182.-ik szám
|
|
Belgrad
Adani12345, 2023.01.12 19:14.14 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Átépítés alatt így néz ki a belgrádi állomás. Újvidék és Belgrád között már járnak a vonatok sehol nem megállva a két végállomás között. Egy szakaszon 200 km/h sebességgel.
|
|
|
Novi Sad
Adani12345, 2023.01.12 19:11.30 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Átépítés alatt egy peron van
|
|
|
Novi Sad
Adani12345, 2023.01.12 19:10.01 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Jegypénztárak és a csarnok
|
|
|
Novi Sad
Adani12345, 2023.01.12 19:09.35 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Újvidék az egyetlen elkészült peronnal
|
|
|
Zagyvarékas
Hofer, 2023.01.11 18:11.22 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
2022. december 11 óta a 120a vonal vonatai itt csak feltételes állnak meg! A 82 és 86-os vonal vonatai akkor is megállnak, ha nincs utas.
|
|
Pókaszepetk
Shine24, 2023.01.10 11:39.46
Válasz írása
|
Elnézést, az 5324-es hozzászólásnál.
|
|
Szentgál
Hofer, 2023.01.08 19:36.37
Válasz írása
|
Itt nem halad el a Kéktúra, úgy hogy itt nem hiszem, hogy pecsételőhely lenne! És sajnos 2022. dec. 11 óta ismét megszűnt az állomás.
|
|
Pannonhalma
Tibi20a, 2023.01.06 20:38.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Felújított felvételi épület. Sajnos csak este tudtam lefotózni. 2022. 01. 03.
|
|
|
Selyp-Bányatelep
Zolas, 2023.01.06 19:18.34 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az épület egy helyi arc elmondása szerint a gépgyár irodáinak és szociális helyiségeinek adott helyet. A vasút bő egy utcával lejjebb van, az ipari területen.
Az épület előtt közvetlenül keskenynyomközű pálya van a földben. Ma jártam ott.
|
|
Kónyaszék
ROCOman, 2023.01.05 07:18.11 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kónyaszék megállóhely áthelyezése
Igazából még nem történt meg a vonatok megállási helyének áthelyezése de 2022 őszén elkészült az új peron a 191-es szelvényben, a mai megálló a 179-ben található.
Forrás: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=163393105&t=9166155
|
|
|
|