|
|
|
|
Régi képek
Képek a netről
Képtár
Hozzászólások
Lóvész
2010.08.08.
Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]
Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Livezi Ciuc az állomás román neve
|
|
Ladók-völgyhíd
A Ladók-völgyíd a lóvészi állomás közvetlen közelében fekszik, hossza 112,45 m, a völgy legmélyebb pontja felett a pályaszint 31 m. 1897-ben az akkori Magyarország legszebb boltozott völgyhídja volt. A középpillér magassága az alaptól a boltvállig 23,90 m, ezért a viadukt egyike volt a legkarcsúbb völgyhidaknak. Két ellenfalon és 6 pilléren nyugvó 7, egyenként 12 m-es nyílású, teljes félkört képező boltozatból állt, teljesen áthidalta a völgyet. A híd tengelye merőleges a rövid Ladók völgyre. Nevét onnan kapta, hogy a terület a csíkszentmihályi Ladók család tulajdona volt. A helyiek Cifra-hídnak is nevezik szép, művészien falazott, faragott kövekből készült boltívei miatt. A kedvező időjárásnak köszönhetően építése kevesebb, mint 7 hónapot vett igénybe. 1916-ban nem esett áldozatul a rombolásnak, de 1944. szeptember 6-án megsemmisítették. A völgy két oldalán még ma is megvannak a megrongált pillérek. Újjáépítéskor az új völgyhidat nem a régi helyén és formájában építették meg, hanem ezek mellett építettek egy új viaduktot vasbetonból, központi boltívekkel, két főpillérrel és két külső mellékboltívvel.Kép forrása:korabeli képeslap,szöveg forrása:http://www.sokkaljobb.hu/content/vas%C3%BAtvonal-cs%C3%ADkszereda-%C3%A9s-gyimesb%C3%BCkk-k%C3%B6z%C3%B6tt
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
A Ladók-völgyhíd egy régi képeslapon.Forrás:http://szorakozas.szh.ro/archivum/offline/cikk/95052/regi-csiki-kepeslapok-%2863%29
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
|
Az 1907-ben feladott képeslap felirata: Alagút kijárat a gyimesi vasúti vonalon. A képen a lóvészi alagút Görbepatak felőli kijárata látható. Ez az alagút a történelmi Magyarország második leghosszabb alagútja volt. Csak a károlyváros-fiumei vonalon levő Kupják alagút volt hosszabb az 1225 méterével. Az alagút bejárati oldalán 1894. október 5-én, a kijárati oldalon pedig hét nappal később kezdődtek meg a munkálatok. A tárna áttörésére 1896. április 5-én került sor. A lóvészi alagút volt az első magyar alagút, amelyet teljes hosszában szabálytalan terméskővel falaztak ki. A falazás 1896. november 11-ére készült el; 1897. október 18-án adták át a forgalomnak a Csíkszereda–Gyimes vasútvonalat. Az 1223 méteres alagút teljes költsége 788 106 forintba került.
Forrás:http://www.szekelyhon.ro/archivum/offline/cikk/94268/regi-csiki-kepeslapok-%2860%29
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
Lóvész állomás a XX. század elején
Forrás: CFR Old times Facebook-csoport
Feltöltötte: Vekker András
|
|
|
|
|
|
Fotó: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 2010.08.08.
|
|
Történelmi Székely gyors a Karakó völgyhídon.
Fotó: Pacsika Péter
Dátum: 2014.06.08.
|
|
Egyesített Csíksomlyó expressz és Székely gyors a Karakó-völgyhídon.
Fotó: Pacsika Péter
Dátum: 2014.06.08.
|
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz,
kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is
Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások
István
e-mail: hangonyibetyar.kukac.freemail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
|
elfogadott hozzászólás 24205
2012.06.09 22:25.58
|
Kedves Husonyiczagabor!Az általad emlitett meg futamodott vonatról szóló nagyon szép történtet szeretném leközölni.Tehát:A második világháború után 1952-ben különleges eset zajlott le Lóvész és Gyimesközéplok között.Abban az időben Mádéfalva és Adjud között menetrendszerűen közlekedtek ugynevezett gyorstehervonatok.Ezeket 230-as mozdonyok vontattákamelyek kapcsolt tengelyelrendezésük miatt efféle hegyi pályákra nem nagyon voltak alkalmasak.Az elbeszélő nyugdíjas vasutas nem tudta megmondani az eset pontos dátumát csak annyit hogy 1952 elején történt.Egy ilyen gyorstehervonatot továbbított adjudi személyzettel a 230-501-es mozdony.Miután a lóvészi alagút leejtőjén végrehajtotta az első fékezést a fékek fogtak hiszen a sebesség még alacsony volt.Feloldotta a fékeket de meglehet hogy a következő fékezést később végezte mint kellet volna ezért a sebesség megnőtt.A vagonok nagyrészt Westinghause-tipusúak voltak-ilyen berendezéssel nem lehetséges a fékek fokozatos oldását végrehajtani,és talán ebből adódóan a mozdonyvezetőn bizonytalanság és félelel vett erőt.A sebesség növekedése láttán elveszítette önuralmát majd kétságbeesésében az Utusalj és Bánya-völgyhíd jözött leugrott a mozdonyról és súlyosan megsérült.Ezután a konyhán maradt fűtő kezelte a kéziféket de az már hatástalannak bizonyult.Érezvén hogy a vonat zabolátlanná vált egyfolytában vészjelzéseket adott le,folyamatosan szólt a mozdonysíp.A vasúti pályaőrök az Utusaljnál illetve a Tatros-hídon felül hallva és látva az őrölten száguldó vonatot telefonon riasztották a középloki forgalmistát hogy a vonat megszaladt.Körülbelül ezzel egyidőben haladt át szemből Gyimesközéplokon egy tehervonat amelynek rendesen Gyimesfelsőlokon let volna keresztezése a gyorstehervonattal.Ám mire Felsőlok értesíteni tudta Középlokot hogy állítság meg a felfelé jövő vonatot az már áthaladt az állomáson.Ebben a kétségbeejtő helyzetben nem maradt más mint értesiteni a Középloki megállót hogy az őr sazaladjon intse le és állitsa meg a Gyimesbükkről jövő vonatot.Szólítsa fel aa mozdony személyzetét hogy hagyják el a vonatot mert fentről egy megszaladt vonat közeledik és az összeütközés elkerülhetetlen.A Középlok felöl közeledő vonatot két mozdony vontatta.Az elsőfogaton Ambrus András a másodikon Olti Péter volt a motdonyvezető.Ambrus ekkor hőstettbe illő tettre határozta el magát.Azonnal feloldotta a fékeket és visszafelé inditotta meg a vonatot azt gondolva hogy így sikerül megfogni az elszabadult szerelvényt ha az addig ki nem siklik-és elkerülhető a katasztrófa.A két vonat a megfutamodott Gyimesfelsőlok felől robogó illetve a már vele azonos irányba de lassaban tolt menetben haladó Ambrus-féle szerelvény egy egyenes részen a 118+400. szelvénynél találkozott.Az összecsattanás nagyon erős volt de egyenesben történt és mivel mindkét vonat ugyanabba az irányba haladt egyik sem siklott ki.Ambrus András az összeütközés után megfékezte vonatát igy egyúttal a másikatis.A megszaladt vonat fűtője az ütközés előtt lefeküdt a mozdonysátor padlójára és a vonat megállása után sem tudott szóhoz jutni,alig hitte el hogy életben maradt.Szegény Ambrus talán akkor fogta fel a helyzet veszélyességét amikor farkasszemet nézett a feléje száguldó vonattal.Minden elismerés és tettének kitüntetése ellenére ide-összeroppanást kapott és sokáig volt betegállományban.Nem érte meg nyugdíjazását,néhány évvel az eset után meghalt.Hát ez lenne az elszabadult vonatról szóló történet.Remélem segítettem és néhány izgalmas percet szereztem vele a kedves olvasónak. Az eset Bilibók Ágoston: A Csíkszereda–Gyimesbükk vasútvonal története c. könyvéből származik. Kiváló könyv a vasútvonalról, ajánlom mindenkinek.
|
|
husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23609
2012.04.08 20:32.25
|
Lóvész állomáson a nagy emelkedők és a nagy esések miatt valamennyi vonatot megállítottak.A szolg.helyen egy 5 fős! kocsivizsgáló csoport teljesített szolgálatot fordulós szolgálatban és kötelező jelleggel minden vonatot alapos műszaki vizsgálat és ujabb fékpróba után engedtek csak tovább.Az 1990-es években erről több felvételt készítettem,idővel előkeresem és feltöltöm.Mondanom sem kell:Bilibok Guszti barátom műszaki tisztként több évig dolgozott ezen az állomáson.Tud egy történetet egy megfutamodott vonatról is.
|
|
Tastam
e-mail: tastam.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23597
2012.04.08 12:52.07
|
A vad hegyek ölelésében, csodálatos környezetben fekvő Lóvész állomás hangulatos, kőből épült felvételi épülettel bír. A pályaudvart eredetileg csupán vonatkeresztezések lebonyolítására építették, s mivel környezetében napjainkban sem élnek sokan, jelentősége ma is főként üzemi jellegében mutatkozik.
|
|
|
siofok35
e-mail: siofok35.kukac.c2.hu
|
elfogadott hozzászólás 23575
2012.04.07 22:52.06
|
Az állomás román neve hasonlít a magyarhoz, de gyümölcsöskertet jelent :)
|
|
|
Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások
|
|
|