Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




Tizenegyedik román ütem


2012.03.27. 21:18
Szente-Varga Domonkos [szvdom], Várkonyi Tibor [VT22]

A romániai területek befejező ütemében az Aradtól és Temesvártól keletre lévő vasútvonalak feldolgozását végzetük el.


A lenti hét vasútvonallal befejeződik a romániai területek feldolgozása. A Szeged-Nagykikinda-Arad-Temesvár négyszög vasútvonalai döntő többségében szintén magyar építésű vonalak. Ezek a vonalak is megszenvedték a trianoni határváltozást, viszont a román vasút új összekötetéssel pótolta a csonka viszonylatokat (a Lovrin-Nagykikinda-Nyerő háromszögben), így mai napig fennmaradt a forgalom a meglehetősen sűrű bánsági hálózat romániai részén. Napjainkban jórészt már kivonult innen az államvasút, az Arad-Temesvár fővonalat kivéve a Regiotrans magánvasúti társaság üzemelteti a vonalakat.

Megemlítendő, hogy az egykori Mezőhegyes-Battonya-Ópécska-Arad vonalból kiágazva új vasútvonal épült Ópécska és Nagylak között, azonban a két (magyar oldali és a román oldali) Nagylak állomásnak nincs közvetlen vasúti kapcsolata.


710 Arad-Temesvár

0 Arad [Arad]
6 Újarad-Kisszentmiklós [Aradu Nou] (1886: Uj-Arad) (1939: Aradul Nou)
11 Valea Viilor (magyar neve: Nagybaromlak)
17 Németság [Șag] (1886: Német-Ságh) (alnév: Temesság)
24 Vinga [Vinga]
30 Orczyfalva [Orțișoara] (1886: Orczifalva)
36 Merczyfalva [Băile Călacea] (1886: Merczifalva, 1939: Merțisoara, 1966: Călacea)
43 Szentandrás [Sânandrei] (1939: Sanandrei)
50 Ronaț Triaj Gr.D (1966, 1980: Ronaț)
51 Ronaț Triaj h.
54 Pavilioane C.F.R.
55 Ronaț Triaj Cabina 1
57 Temesvár-Józsefváros [Timișoara Nord] (1886: Temesvár, 1939: Timișoara)


715 Arad-Ópécska-Nagylak

0 Arad [Arad]
5 Nagybuzsák [Arad Vest] (alnév: Bujacul Mare) (1943, 1966: Bujacul Mare, 1980: Bujacu Mare) (alnév: Arad nyugat)
8 Csálatelepi hizlalda [Ferma Ciala]
13 Pécskaszenttamás [Sântoma]
21 Ópécska [Pecica]
25 Pecica h. (magyar neve: Ópécska megálló)
27 Rovine Sălaș
30 Canton Nr. 9 (magyar neve: 9. sz. őrház)
38 Semlac (magyar neve: Szemlak)
44 Șeitin (magyar neve: Sajtény)
52 Nădlac (magyar neve: Nagylak)

A vonal Ópécska-Nagylak szakasza román építésű. Itt soha sem volt határátmenet a magyar Nagylak irányába, a magyar időkben a Szeged és Arad közötti összeköttetés Mezőhegyes-Battonya irányban épült ki.


716 Arad-Perjámos-Lovrin-Nagykomlós-Nagykikinda

0 Arad [Arad]
6 Újarad-Kisszentmiklós [Aradu Nou] (alnév: Újarad) (1943, 1966, 1979: Aradul Nou)
16 Zádorlak [Zădăreni]
18 Újbodrog [Bodrogu Nou] (1943: Bodrogul Nou)
23 Főnlak [Felnac] (1943, 1966: Falnic)
30 Németszentpéter [Sânpetru German]
32 Munár [Munor]
35 Szekesút [Secusigiu]
37 Temesnagyfalu [Aranca]
43 Perjámosi marospart [Periam Port]
48 Perjámos [Periam]
55 Pészak [Pesac]
60 Satu Nou
65 Lovrin [Lovrin]
71 Kisősz [Gotlob]
79 Nagykomlós [Comloșu Mare] (1943, 1966: Comloșul Mare)
-- országhatár (RO/SR) --
84 Nákófalva
92 Nagykikinda [Kikinda]

A vonalat elvágta a román-szerb határ, a szerbiai szakaszt felszámolták, a románok a szintén elvágott Nagykikinda-Nyerő vonal megmaradt két állomását a Lovrin-Nagykikinda vonalba kötötték be, így ma Lovrin-Nyerő vonalat alkotnak.

Perjámos-Lovrin között 2006-ban nem volt forgalom. Jelenleg a Regiotrans üzemelteti a vonalat, az Arad-Perjámos-Lovrin-Nyerő viszonylatban újra van forgalom.


716a Lovrin-Nyerő

0 Lovrin [Lovrin]
7 Kisősz [Gotlob]
14 Nagykomlós [Comloșu Mare] (1943, 1966: Comloșul Mare)
23 Máriafölde [Teremia Banat]
28 Nyerő [Nerău]

A vasútvonal valójában két másik eredetileg magyar építésű vonal összekötésével létesült. A Lovrin-Nagykomlós szakasz eredetileg a 716 Lovrin-Nagykikinda közötti vasútvonal román oldalon maradt része, Máriafölde-Nyerő pedig a 791 Nagykikinda-Nyerői vonal román oldali maradványa. Mindkét vasútvonalat a román-szerb határ vágta ketté.
Az I. világháború után a románok összekötték a két csonka vasútvonalat Nagykomlós és Máriafölde közötti 9 km vaspályával, így jött létre a fenti, mai napig működő viszonylat.


791 Nagykikinda-Nyerő

0 Nagykikinda [Kikinda]
-- országhatár (SR/RO) --
12 Máriafölde [Teremia Banat]
16 Nyerő [Nerău]

A Nagykikinda-Máriafölde (szerb-román határral kettészelt szakaszon) megszűnt a forgalom. Román oldalon az I. Világháború után vasúti kapcsolat nélkül maradt Nyerő-Máriafölde szakaszt a szomszédos Lovrin-Nagykikinda vonalból Nagykomlósnál történő kiágazással bekötötték a hálózatba, mind a mai napig működő vasútvonal (lásd: 716a vonal).


717 Valkány-Nagyszentmiklós-Perjámos-Szentandrás-Temesvár

0 Valkány [Valkanj] (megszűnt)
-- országhatár (SR/RO)--
4 Valkány megállóhely 1. sz. őrház [Valcani] (1939: Vălcani)
11 Óbesenyő [Dudeștii Vechi] (1939: Veșenova Veche)
25 Nagyszentmiklós [Sânnicolau Mare] (1939: Sânnicolau, 1967: Sînnicolaul Mare)
33 Sárafalva [Saravale]
39 Nagyszentpéter [Sânpetru]
43 Perjámos [Periam]
51 Varjas [Variaș] (1939: Varias)
57 Kétfél [Gelu]
61 Baraczháza [Bărăteaz]
65 Temeskenéz [Chinezu]
71 Hodony [Hodoni]
79 Szentandrás [Sânandrei]

A Szentandrás-Temesvár szakasz a 710 Arad-Temesvár vonal alatt, ugyanezen ütem cikkében megtalálható.

A magyar Valkány állomás Szerbiához került a Szeged-Kikindai vonallal (Valkanj néven), így a román menetrendekben szereplő Valcani a magyar Valkány megállónak felel meg.


718 Temesvár-Lovrin-Nagyszentmiklós-Apátfalva

0 Temesvár-Józsefváros [Timișoara Nord] (1939: Timișoara)
(...)
7 Ronaț Triaj Gr. D
10 Csóka puszta 3. őrház [Cioreni] (megszűnt)
13 Újbesenyő [Dudeștii Noi] (1939: Veșenova Nouă)
18 Kisbecskerek [Pescărețu Mic] (1967: Pescărețul Mic)
28 Billéd [Biled]
34 Sándorháza [Șandra]
42 Pészak-Kispakáczpuszta 10. őrház [Satu Nou]
47 Lovrin [Lovrin]
55 Nagyősz [Tomnaticu] (1967:Tomnaticul) (helyszínen kiírva: Tomnatic)
63 Nagyszentmiklós [Sânnicolau Mare] (1967: Sânnicolaul Mare)
68 Nagyszentmiklós felső p.u. [Sânnicolau Nord] (1939, 1967: Sânnicolaul Mare h.)
75 Őscsanád [Cenad] (alnév: Nagycsanád)
-- országhatár (RO/HU) --
79 Magyarcsanád mrh.
81 Apátfalva

Pészak-Kispakáczpusztától mintegy 300 méterre Lovrin felé csatlakozik be a vonalba az arad-perjámosi (716) vonal, így a két vasútvonal közös vágányon halad Lovrinig. A magyar időkben csak a temesvár-lovrini vonalon volt itt megálló, a románok azonban nyitottak itt egy új megállót az arad-perjámosi vonalon is. Román menetrendekben a két megállóhelyet egységesen Satu Nou-nak nevezik, bár mintegy 150 méter a távolság a két peron között. (A kiágazás után eltávolodik egymástól a két vágány.)

Az eltérő eredet miatt külön megállóhelyként vesszük fel a mai Satu Nou megállóhely két felét: a temesvár-lovrini vonalon (718) Pészak-Kispakáczpusztaként, az arad-perjámosi (716) vonalon Satu Nou-ként, mivel itt nem volt magyar elnevezése.

A vonalon jelenleg Temesvár-Őscsanád között van személyforgalom, Apátfalva felé a Maros-hidat a II. világháború után elbontották, de a hídpillérek ma is állnak.


Meghirdetés

Az állomáslistákat egy hét vitaidőre bocsátjuk. Bármilyen észrevételt, megjegyzést szívesen látunk Gyorsüzenet formájában vagy a Fórum ezzel foglalkozó topikjába hozzászólásként.
Az egy hét vitaidő lejártával, az észrevételek figyelembevételével az állomásokat és vasútvonalakat felvesszük az oldalra.


Ezzel az ütemmel befejezzük a Románia területén található vasútvonalak feldolgozását. Néhány, adathiány miatt kimaradt kisvasúti vonal még szerepel a terveinkben, ezeket később vesszük fel. Továbbiakban a megkezdett kört tovább folytatva a Délvidék: Bánság, Bácska és a Szerémség vasútvonalai következnek a szerbiai ütemekben.