Nagyberezna alsó
Capras Dávid, 2016.11.15 00:55.06 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Karel Beneš könyve szerint Nagy-Berezna vásártér, Velký Berezný tržiště, megnyílt: 1933.IV.1., az SŽD-nél megszűnt.
|
|
Nagyberezna megálló
Capras Dávid, 2016.11.15 00:49.49 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az épület műholdfotókon és térképeken: https://tools.wmflabs.org/geohack/geohack.php?params=48_53_29_N_22_27_12_E
Egy 1942-44-es katonai térképen: http://mapire.eu/hu/synchron/surveys/?bbox=2499136.1093408773%2C6255869.147143556%2C2499948.252766407%2C6256719.509083228
A felvételt a vonatból próbáltam lőni márciusban ezen a helyen, épület és peron.
1 km-rel az állomás előtt Nagyberezna alsó néven: http://users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/130_o145.jpg
|
|
|
Tűzhegy
Capras Dávid, 2016.11.14 21:53.23 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Vasúti lexikon, bordó kötet, Nagyberezna--Uzsok--országhatár MÁV vv. pályája szócikkből:
Állomást építettek 580--640 m vágányhosszal …Hajasdon és Csorbadombon, rakodóhelyeket …Uzsokon 250--335 m hosszal. Forg. szempontból Tűzhegyen egyik végén bekötött vágány (bajuszkitérő) épült, Opoleken pedig 640 m-es hadikitérő épült. (Ábra van hozzá, Tűzhegy Uzsok után van, Opolek nincs feltüntetve.)
A műholdfotó gyanús. http://mapire.eu/hu/synchron/surveys/?bbox=2540538.404860828%2C6273340.681167411%2C2541091.9761516126%2C6273895.446786761
https://tools.wmflabs.org/geohack/geohack.php?params=48_59_32_N_22_49_28_E
A katonain a híres hajasdi--uzsoki völgyhídtól északra az országhatáron Opolonek nevű hegycsúcs van.
De hova férne el itt (meg minek) egy hadikitérő? Alagút vagy szolgálati hely van mindenütt. (Uzsok rh. ott volt, ahol a vasút a közúttal együtt eléri a hágót, az ezeréves országhatárt. A közös hadiemlékmű is van itt amúgy.)
Ez a térképvázlat még ide tartozik, részben egy helyesbítésről: http://www.vlaky.net/upload/images/reports/005046/uzokpass.jpg
Még fontos kérdés: a mai Užok megálló után egy kilométeren belül kellene legyen egy megálló, 172 km, ahol két utazáson sem álltunk meg. Itt azt írja a feltöltő, hogy síszezonban állnak meg, nincs kiépítve: http://youtu.be/mTlJT5srCTw
|
|
|
Boljevci
cd196, 2016.11.14 20:46.40 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Panoramio éppen megszűnik, szóval számos munka épp megy az égetőbe. : (
„szvdom (válasz) 2012.07.03 23:28.05 (119)
Kedves MatyusTamas! Batajnicánál szükségünk lenne azokra a forrásokra, amik rendelkezésre állnak a nevezett vonalakhoz. A 2008-as szerb menetrend térképe ugyan jelöli a Batajnica-Dobanovci-Resnik vonalat, de nincs olyan menetrendi mező, ami lefedné, mindegyik Zimonyon és Beograd centar-on keresztül vezet. Az 1979-es jugo menetrendben nincs is jelölve ez az elkerülő, sem egy 1988-ból származó részletes vasúti térképen.
A Dobanovci-Boljevci szakaszról még ennyit sem találtam. Kérlek, ha vannak forrásaid, oszd meg, hogy fel tudjuk használni!
A másik, Ovča-Padinska Skela közötti vonalról állomáslistával rendelkezünk (1988-as térkép alapján), elkellene legalább egy szkennelt menetrend erre a vonalra (ha létezik ilyen).
Előzmény: MatyusTamas (117)
Töröl
MatyusTamas (válasz) 2012.07.02 23:35.04 (117)
Már korább hozzászólásomban jeleztem ezt a vonalat: Batajnica-Resnik-Ripanj
Ekkor szerepeltethetőnek neveztétek, de most a módosítás alkalmával nem lett kiegészítve a térkép.
Ennek a vonalnak volt egy kiágazása Dodanivci település után, ami egészen Boljevci faluig tartott.
Egy kép az állomásról:
http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=2528&with_photo_id=68914963&order=date_desc&user=3513175
Az új 854-es vonalnak is van egy kiágazása OVČA állomás Pancsova felőli végénél, ami Vrbovski és Besni Fok közelében a tisza parton ért véget.
Ezek a vonalak igaz, hogy nem Magyar építésűek, de az egykori ország területén lettek létrehozva. A 854-hez és 831 Bánáti szakaszához hasonlóan.”
|
|
|
Püspökmolnári
kugi, 2016.11.14 19:39.42 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomáshoz közeli Rába-hídon a vonat 1941-ben elütött egy hídőrt. A baleset részletei - korabeli dokumentumok alapján - itt olvashatók: http://kugi.blog.hu/2016/11/14/709_egy_hidor_elutese_1941-ben
|
|
Leopoldov zastávka
siófoki-35, 2016.11.14 08:11.58 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A megállóhely mellett áll a lipótvári vár, melyben ránézésre valami hadiüzem működik, így nem igazán látogatható.
|
|
Galgóc
siófoki-35, 2016.11.14 08:10.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy nagy ipari üzem található az állomás mellett, mely valószínűleg komoly teher-és személyforgalmat is ad a vonalnak.
|
|
Kisandacs-Lakács
siófoki-35, 2016.11.14 08:09.09 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A megállóhely közelében látszólag nincs semmi, azonban kivilágított aszfaltút vezet a domb mögé, és utasok is vannak; így valószínűleg csak a vonatról nem látszik a falu...
|
|
Zbehy
siófoki-35, 2016.11.14 08:07.03 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az állomás közelében szinte semmilyen lakott hely nem található. Inkább a forgalmi szerepe miatt jelentős, mivel itt ágazik el a vonal Lipótvár felől Privigye, illetve Nyitra-Érsekújvár felé.
|
|
Nitra zastávka
siófoki-35, 2016.11.14 08:04.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy peron, egy tábla, meg egy kékre festett fém esőbeálló van a megállóban, mely Nyitra ipari körzetében található.
|
|
Branč
siófoki-35, 2016.11.14 08:03.08 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A vonatok nem az (egyébként bezárt) épület előtt, hanem az útátjáró másik oldalán állnak meg.
|
|
Ondrohó-puszta
siófoki-35, 2016.11.14 08:01.40 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Az épületet elbontották.
|
|
Nagyberezna
husonyiczagabor, 2016.11.13 19:47.17 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A nagybereznai állomás 2002.júliusában
|
|
|
Mezőmegyer
Tastam, 2016.11.13 14:24.44 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Figyelemreméltó rövidhírt közölt 1904. december 22-én a Békésmegyei Közlöny: "— Uj vasúti megálló. A kereskedelmi miniszter Békéscsaba ós Békésföldvár állomások között az 55-ik számú őrháznál feltételes megállóhelyet létesített. Az országos törzskönyv-bizottság a megálló elnevezését »Dobozmegyer«-ben állapította meg."
Ha ez igaz, akkor hogy szerepelhetett az 1886-os menetrendben?
|
|
Murony
Tastam, 2016.11.11 08:32.05 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Rájárt a rúd a békés-földvári állomásra az 1800-as évek legvégén... A Békésmegyei Közlöny, 1898. március 10-iki lapszámában találtam: „Leégett vasúti raktár. Csütörtökön az államvasutak békésföldvári állomásán egy mozdony szikrájától az áruraktár tetőzete tüzet fogott s daczára az elég gyorsan történt oltási kísérletnek, az teljesen leégett A raktárban levő áruból is sok megsérült. A kár 4500 frt, mely megtérül, mert biztosítva volt.”
|
|
Mezőtúr
Tastam, 2016.11.11 08:27.53 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Mezőtúr — A Békésmegyei Közlöny, 1897. október 3.-iki rövidhíre: „Wagner József csabai építész megkezdte 190.000 frt költségen az állomás kibővítését. Épül emeletes pályaház, hat mozdonyra fűtőház és az állomást is lényegesen kibővítik”
|
|
Murony
Tastam, 2016.11.10 11:28.51 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Békés c. újság írta 1900. december 23-án: "Leégett rakodó állomás. Békés-Földváron múlt vasárnap éjjel az állomási rakodó épület eddig ismeretlen okból kigyulladt, mire a tanya lakosai a tüzet észrevették, az már nagy mértékben elharapódzott és így az épületet az elhamvadástól megmenteni nem lehetett. A tűz keletkezésének oka ez ideig megállapítható nem volt."
|
|
Székkutas
Tastam, 2016.11.10 11:26.38 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Vásárhely-Kutas állomásnév hivatalosan 1900. február 15-étől volt hatályos.
|
|
Gyulamező
Tastam, 2016.11.09 15:37.58 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Rövidhír a Békés c. hetilap 1894. július 1-jei kiadásában: "Marharakodó állomás engedélyezése. A földmívelésügyi minisztérium értesítése szerint a békés-csanádi h. é. vasút vonalán, Békésvármegye területén »Gyulamező« elnevezéssel marharakodó állomás engedélyeztetett."
|
|
Kecskemét
ezmiez, 2016.11.09 13:39.53 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Üdv!
Tudja valaki, hogy ez mi lehet ?
http://www.vpe.hu/takt/szh.php?id=100094674
A 2014/2015-ös menetrendtől van, 146-os vonalon, majd a következő menetrendi évtől a 145-ösön lesz.
http://www.vpe.hu/takt/szh.php?id=100116058
Gondolom, új megálló, de még semmit nem találtam róla. Nem tudom, ott lesz-e, mint a megszűnt Műkerti megálló volt, így inkább ide írom.
|
|
Mohács
Gothpaladinus, 2016.11.08 06:11.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Kiss Alexandra által írt körkép a mohácsi vasút történelméről, archív fotóval illusztrálva: http://www.mohacsiujsag.hu/mohacs/hir/helyi-hireink/lo-vontatta-mozdony-fantomallomasok---ilyen-volt-a-mohacsi-vasuti-kozlekedes-hoskora
|
|
Székkutas
Endre, 2016.11.06 16:08.40 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Köszönjük az információt, hozzáadtam.
|
|
Székkutas
Tastam, 2016.11.06 15:43.34 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Békésmegyei Közlöny írja 1899. június 15-iki kiadásában: „A sámsoni állomás új neve. Hódmezővásárhely közigazgatása Békésmegye megkeresésére már határozott, milyen megfelelő névvel láttassék el a határában levő Sámson nevű állomás, mely eddig a Sámson községébe utazókat megtévesztette, miután Sámsontól 23 kmnyire van. A két törvényhatóság közös kérelmében »Vásárhely-Kutas«-nak fogják ez állomást elkeresztelni.”
Az említett Sámson minden bizonnyal Békéssámsonra utal.
|
|
Békéscsaba
Tastam, 2016.11.06 15:34.20 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
1898. márc. 24-én ünnepelte Caucig Nándor csabai állomásfőnök 25 éves főnöki jubileumát. Beosztottai egy remek kivitelű ezüst szivartartó készlettel lepték meg, melynek gazdagon lakkozott lapján ez olvasható: Czauczig Nándornak 1873-1898.
|
|
Siójut
Siófok 376.649, 2016.11.06 13:50.37 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Üdvözlet Mindenkinek!
Rögtön a lényegre térnék kedvcsinálónak:
Közérdekű és úgy vélem hasznos információ! :
PONT 3 NAPPAL EZELŐTT VOLT A SIÓJUTI ( VOLT ÚJPESTI ) VASÚTI HÍD ELSŐ SZOLGÁLATBA LÉPÉSÉNEK 120. ÉVFORDULÓJA!
( A SIÓJUTI 2. SZOLGÁLATBA LÉPÉSNEK PEDIG JÖVŐ ÉV DECEMBER 13.-ÁN LESZ A 60. ÉVFORDULÓJA! )
Úgy érzem illik róla pár sort írni eme szép kerek évforduló okán, és még azért is, mert valószínű, hogy a legöregebb, még használatban lévő vasúti hídjaink közé tartozik!
A SAJÁT történetem osztanám meg, ami véletlenül pont november 3.-án kezdődött ami egybe esik a híd 120 éves fennállásának első napjával!! Miközben a Siófok-Kaposvár vonalon szolgálatot teljesítő Bzmot-ok után kutakodtam, valamiért megnyitottam az Index Egykori és mai vasúti hidak fórumát, ahol egy érdekes hírmorzsát találtam 2006-ból, miszerint a híd az újpesti vasúti híd egy épen maradt darabja.
Korabeli fotók és rajz is található Gumidani topik társ 240-es hozzászólásában :
http://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=1749&na_step=30&t=9121571&na_order=
Felkeltette az érdeklődésemet, mivel gyerekkorom óta rengetegszer megfordultam ott.
Elkezdetem utána nézni a dolognak mivel a fórumon nem erősítették meg, hogy valóban így van-e.
Rövid keresgélés után bele is botlottam egy, a forrást is megjelölő leírásba 2009-ből, ami alátámasztotta az állítást:
Siójut vasúti híd. A hídtörténet még a XIX. század végén kezdődött Budapesten az esztergomi vasútvonal építésével. Az Újpesti vasúti hídhoz kapcsolódóan a Váci út felett egy kéttámaszú alsópályás rácsos acél hídszerkezet került beépítésre és 1896 november 3-án forgalomba helyezve a vasútvonal Bp. Nyugati-Óbuda szakaszával egyetemben. A II. Világháború hadi cselekményei folytán 1944-ben az Újpesti Duna híd megrongálódott, így a vasútvonalon a forgalom leállt, és nem is tudott újra indulni csak 1955-ben az újjáépítés után. A Váci út feletti szerkezetet 1952-ben az átépítéskor kibontották, hogy új helyére Siójutra szállítsák, hogy a 35-ös számú vasútvonal Sió csatorna feletti áthidalásának célját szolgálja. A hidat 1926 után ekkor ismét folytacéllal megerősítettek, majd 1957 december 13-án 2 db 376-os sorozatú gőzmozdony próbaterhelése után helyeztek forgalom alá. A 37,35 m támaszközű felszerkezet az idén 113 éves életkorával kiemelkedik hazánk hídállományából, eleddig nem találkoztam ilyen koros rácsos acélszerkezettel hazánk vasútjain, aminek egyik sajnálatos oka a hadi cselekmények miatti rongálódások és megsemmisülések.
Forrás: Pulisch József
Link: http://www.szkte.hu/kiirasok09/kiiras0939.html
Ennek a bővebb változata, ami a Sió-csatorna felett átívelő vasúti hidakat mutatja be és említést tesz a simontornyai vasúti hídról, ami szintén az újpesti híd második épen maradt darabaja volt ! Azonban ezt 2000-ben lecserélték.
Íme: http://legikep.hu/hu/sio-hidak
Ha valakit bővebben érdekelne az újpesti híd, Iványi János építőmérnök kutatómunkáiból idén íródott cikket itt találja ( hozzáteszem, hogy magáról a 120 éves Északi összekötőről az évforduló okán nincs túl sok írás ): http://pestbuda.hu/cikk/20161025_szazhusz_eves_az_ujpesti_vasuti_hid
A VEKE pedig szintén az újpesti hídról, de immáron annak felújításáról 2008-ban írt cikkében, szintén leírja a fent említetteket Siójuttal és Simontornyával kapcsolatban, egy kis történelmi és technikai információval kiegészítve ( igazi magyar bürokráciai tükörkép is egyben ) :
http://veke.hu/2008/06/hidrekonstrukcio-nem-szokvanyos-potlassal/
Elnézést a hosszú monológért, de azért írtam le mindezt, mert a fenti információkat 3 nap, körülbelül tízen pár óra keresgélése után találtam ( amennyire időm engedte persze ) és úgy érzem, hogy ezek után megállapíthatom, hogy nincs kellő képpen publikálva illetve a köztudatba beültetve ez a nem mindennapi történet.
Mivel lehet, hogy én nem voltam elég alapos ( annak ellenére, hogy próbáltam ) és a témát már rég kivesézték valahol, esetleg annyira nem is új keletű vagy érdekes az információs tartalom, akkor ez esetben elnézést kérek ! :)
A 3 nap alatt láttam sok fotót a régi Északi összekötőről, de majdnem egyet sem találtam a siójuti hídrészletről. A képeken csak a simontornyai híd elemét véltem felfedezni, de ez megint lehet, hogy csak az én hibám :)
Azonban a végén sikerült egy képet vagy képeslapot találnom 1914-ből (!), amin elég jól látszik, hogy valóban Újpesten állott ez a darab anno. Csatolom a képet és a Gumidani által felhasznált siójutit is.
A képeknek csak a linkjét tudom beilleszteni sajnos feltölteni nem engedi valamiért:
http://1.bp.blogspot.com/-ZTZeucMH8t0/UFWBvwn8kGI/AAAAAAAADuI/kfmNvHgjF0I/s1600/Ujpesti+_vasuti+hid_1914.jpg
http://img.index.hu/imgfrm/2/5/1/8/BIG_0001242518.jpg
A végére még egy érdekesség: a 35-ös sz. vonal megépítését 1906-ban, pont 110 éve engedélyezték! :)
Link: http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=90600013.tv
Ha nem tölt be az oldal a cím másolásával és újra beillesztésével a probléma megoldódik.
Forrás: Facebook: 35-ös Kaposvár-Siófok vasútvonal használói, kedvelői /sajnos már nem aktív/
Üdvözlettel:
L. Árpád
|
|
Nick-Rábahíd
andras1, 2016.11.05 20:56.58 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A felújított őrház, mely nem volt megnyitva az utasok részére. Esőbeállónak egy leselejtezett vasúti személykocsi volt lerakva a vágány mellé.
|
|
|
Szeghalom
Tastam, 2016.11.03 10:38.47 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Békésmegyei Közlöny, 1897. november 4.: „— Leégett a szeghalmi indóház. Szeghalomról jelenti tudósítónk, hogy ott szombatról vasárnapra virradó éjjel tüzet jeleztek. A tűz a szeghalmi indóháznál ütött ki és a váróterem, valamint, a hivatalnokok lakásai leégtek. A kár hivatalosan nincs megállapítva. A tűz könnyen helyreállítható bajokat ejtett a távíró készüléken, de a vármegyei telefon működésben lévén, a vonatok indítására alig lett volna veszedelmes, ha nagyobb zavarok állanak elő a vonalon. Felméri Dénes állomás főnöknek 700 frt, Németh állomásvezetőnek 1040 frt, Puchler Gábor vasúti tisztnek 250 frt értékű ruhanemű és lakásberendezése pusztult el. Épületben a kár 1800 frt. A tűz kiütésére több versió van Egyik szerint a gőzmozdony szikrája fogott a primitív zsindely tetőbe. A vasutak rendkívül rigorozusak magán féllel szemben a tűztávlatra, miért nem rendelték el az indóház fedését bádoggal? Lehet azonban, hogy az épületben lakó alkalmazottak gondatlansága idézte elő a tűzet. Ezt különben a vizsgálat fogja megállapítani.”
|
|
Székesfehérvár
Gothpaladinus, 2016.11.03 01:37.59 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
Egy kisfilm a néhai állítóközpontról: https://www.youtube.com/watch?v=2ynTdtiQxoY
|
|
Békés
Tastam, 2016.11.01 08:46.07 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Békésmegyei Közlöny 1898. február 13-iki számában olvastam: „Áthelyezett állomási főnök. Goldmann Jakab békési állomás főnök Szarvasra helyeztetett át. Helyét Baum Ferencz tót komlósi állomás főnök töltötte be.”
|
|
Szarvas
Tastam, 2016.11.01 08:41.35 (elfogadott hozzászólás)
Válasz írása
|
A Békésmegyei Közlöny 1898. február 10-iki rövidhíre: „Egy vasúti főnök távozása. Szavasról Kerekes Gyula vasúti állomási főnök eltávozott, tiszteletére ismerősei és barátai az Árpád vendéglőben búcsú lakomára jöttek össze. A búcsú lakomán sokan vettek részt s a felhangzott búcsú szavak élénk tanúsítói voltak, mennyire sajnálja a szarvasi közönség, hogy a vasúti állomás új főnököt kapott.” Az utód a volt békési főnök, Goldmann Jakab.
|
|