Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


75 Vác-Balassagyarmat

Vác (70, 71)
Kisvác
DCM elágazás
Fenyveshegy
Magyarkút-Verőce
Magyarkút
Szokolya
Berkenye
Nógrád
Diósjenő (76)
Borsosberény
Nagyoroszi
Drégelyvár
Sáferkút
Drégely
Drégelypalánk (977)
Ipolyvece
Dejtár
Ipolyszög
Égerláp
Balassagyarmat

78 Aszód-Balassagyarmat- Ipolytarnóc-Losonc

Aszód (77, 80)
Iklad-Domony (77)
Iklad-Domony felső (77)
Galgamácsa (77)
Galgagyörk
Püspökhatvan
Acsa-Erdőkürt
Galgaguta
Nógrádkövesd
Becske alsó
Becske
Magyarnándor
Mohora
Szügy
Balassagyarmat
Őrhalom régi
Őrhalom
Hugyag
Szécsény
Ludányhalászi
Nógrádszakál (278l)
Ráróspuszta
Kisrárós
Litke
Ipolytarnóc
— országhatár —
Kalonda
Rapp
Mikosfalva
Losonc (661, 662, 671)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Balassagyarmat

állomás
75 Vác-Balassagyarmat
78 Aszód-Balassagyarmat- Ipolytarnóc-Losonc



  Az állomás földrajzi koordinátái:
N48.071269° E19.293517° | N48° 4' 16.56" E19° 17' 36.66"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Felvételi épület


Balassagyarmatra 1891-ben jutottel a vasút, akkor létesült a régi állomás is az Osztrák-Magyar Államvasút Társaság (röviden ÁVT) tervei szerint, a társaság Balassagyarmaton ÁVT mellékvonali I. osztályú, emeletes felvételi épületet emelt (ez látható lejjebb a régi képeslapokon is).

A vasút kiépülése Trianon előtt


Az 1891-es évben az osztrák és francia tulajdonban lévő, Osztrák-Magyar Államvasút Társaság a már meglévő Párkánynána(Stúrovo)-Csata vasútvonalából Csata állomásnál kiágazva, az Esztergom-Nána-Ipolyság vasútvonal részeként építette meg az új Csata-Ipolyság(Sahy)-Drégelypalánk-Balassagyarmat vasútvonalat. A vonal ünnepélyes megnyitását 1891. augusztus 11-én tartották.
Balassagyarmat város örült, hogy végre vasutat kapott, de a fő célkitűzés, hogy Budapesttel közvetlen összeköttetés létesüljön, ezzel még nem valósult meg.
Hosszas előkészítő munkálatok után a Nógrád Vármegyei Helyi Érdekű Vasút 1896-ban megépítette az Aszód-Balassagyarmat-(Ipolytarnóc)-Losonc vonalát. [1]

Trianon utáni események


A békeszerződés értelmében a csehszlovák szerelvények Ipolyság és Losonc(Lucenec) között Balassagyarmaton keresztül a MÁV vonalán, ún. passage-forgalomban közlekedtek, ráadásul úgy, hogy magyar utasok is igénybe vehették ezeket. Az átmenő forgalom azonban a MÁV vonal pályaállapotának romlása miatt 1927-ben leállt. [2] 1938-ban az Ipoly-völgyi vasút teljes hosszában a MÁV-hoz került. [1]

A második világháború alatt


A polgári teherforgalom mellet 1941-től megjelentek a katonai szállítmányok. A német hadsereg korán felfedezte, hogy a vasútvonal a keleti hadszíntér felé kitűnő utánszállítási útvonalat jelent. 1944-ben az Ipoly-völgyi vasút története során a legnagyobb forgalmat bonyolította le. A visszavonuló német alakulatok szerelvényei az agyonbombázott Hatvan és Budapest kikerülésével viszonylagos nyugalomban haladhattak nyugati irányba. Az angolszász és a szovjet légierő többször megtámadta a nyílt vonalon haladó szerelvényeket és az állomásokat. [1]

Az ezt követő időszak


A második világháború után Nógrád megye keleti területeit fejlesztették, így Balassagyarmat megyeszékhelyi rangját Salgótarján vette át. A határon átnyúló vonalakon a nemzetközi forgalom megszűnt.

Mai felvételi épület


A második világháborúban az eredeti felvételi épületet lebombázták, és 1945-ben egy ideiglenes, földszintes épületet emelt a MÁV az állomás számára. A jelenlegi földszintes állomásépület még mindig az 1945-ben "ideiglenesen kialakított" felvételi épület.

További képek



Források:


Örökbefogadott állomás 2012 tavasszal http://mkk.zpok.hu




Régi képek - Balassagyarmat

A kézzel rajzolt kép tanúsága szerint is az állomás régen emeletes felvételi épülettel rendelkezett .
  Feltöltötte: Kovács Viktor

A régi balassagyarmati felvételi épület látható ezen a képeslapon, ami az Osztrák-Magyar Államvasút Társaság Esztergom-Nána-Jpolyság Helyi Érdekű vasutak számára készített szabványtervek (1884.) szerint épült, I. osztályú felvételi épület (küldő: Ophoven Jenő, 1910. körül)
 
Egy másik kép az eredeti balassagyarmati állomásépületről.
  Feltöltötte: Kovács Viktor

Régi képeslapon a régi állomásépület.
Forrás: Turóczy László gyűjteménye
 
Forrás: Turóczy László gyűjteménye
 
A bővített Balassagyarmati állomásépület a II. világháború előtt.
Forrás: Turóczy László gyűjteménye
 
Balassagyarmat.Otthon-telep,és indóház. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A postai bélyegző 1936 június 2-i. Beküldő: Komár Gyuri.
 
Balassagyarmat állomás kibővített felvételi épülete egy régi képeslapon.Forrás:korabeli képeslap

  Feltöltötte: Kővári Balázs

Az állomás egy régi képeslapon.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Balassagyarmat. Forrás: http://post-card.hu/
  Feltöltötte: Sándor Antal

Balassagyarmat. Forrás:http://postcards.arcanum.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

Balassagyarmat vasútállomás.Forrás:korabeli képeslap
Forrás: hozzászólások
  Feltöltötte: Kővári Balázs


  Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Balassagyarmat

Az állomáson kiállított 377 092 psz. gőzmozdony.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Bz csendélet. Forrás: hampage.hu
Balassagyarmat.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2011.03.01.
2012.05.14. Balassagyarmat
Fotó: Sebestyén Bence
Dátum: 2012.05.14.
2012.05.14. Balassagyarmat sorompó hajtóművei
Fotó: Sebestyén Bence
Dátum: 2012.05.14.
2012.05.14. Balassagyarmat csapórudas sorompói
Fotó: Sebestyén Bence
Dátum: 2012.05.14.
Balassagyarmat
Fotó: Várkonyi Tibor
Dátum: 2012.08.04.

A felvételi épület a vágányok felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Váróterem, pénztárak.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Pillantás a peronról Vác felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Pillantás a peronról Aszód felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Raktárépület oldalrakodóval.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Mellékhelyiség(ek).
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Pillantás a gyalogos felüljáróról Vác felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Távközlési és Biztosítóberendezési szakasz.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Pillantás a gyalogos felüljáróról Aszód felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Üzemi épületek.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Gázolajfeladó és motorszín.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Csoprtemelő.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Csapórudas sorompóval biztosított átjáró a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Sorompókezelői szolgálati hely.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Pillantás az átjáróból az állomás felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Pillantás az átjáróból Aszód felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.10.29.
Értékmentés az állomáson.Fotó:Rausz Vince
Fotó: husonyicza gábor
Dátum: 2011.06.30.
Balassagyarmat, a Bz-k (egyik) központja :)
Fotó: Vekker András
Dátum: 2016.11.06.
Emlékmű
Fotó: Vekker András
Dátum: 2016.11.06.

Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2011.08.27.
Ipolytarnóc/Aszód felé nézve
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2011.08.27.
Ipolytarnóc/Aszód felől nézve
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2011.08.27.
Drégelypalánk felé nézve
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2011.08.27.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Jocodoki
e-mail: jozsef.csoke.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30310
2016.07.04. 04:09.19
Napokban vonattal vissza Balassagyarmaton amely jó öt év után érdekes volt.Mindössze annyit szeretnék közölni hogy a piktogrammal ellentétben a restibis bezárt ahogy az állomással szembeni kis bolt is.A jegypénztárában néni mondta is hogy max vizet lehet csak a csapból inni.Emlékszem amikor erre még mindkettőt üzlet müködött.
Én 2016.junius közepén tapasztaltam ezen változásokat.
Sajnos a vonatritkitás nem tett jót a más üzleteknek sem ahogy a vasutasok mondták...

bvs
e-mail: bvsviktor.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 29087
2014.12.23. 21:59.06
Vácról érkezett 2014.03.22-én

siofok35
e-mail: siofok35.kukac.c2.hu
elfogadott hozzászólás 24360
2012.07.02. 23:35.55
Balassagyarmat, a Bz-k központja :)

siofok35
e-mail: siofok35.kukac.c2.hu
elfogadott hozzászólás 24359
2012.07.02. 23:26.51
Hangulat

siofok35
e-mail: siofok35.kukac.c2.hu
elfogadott hozzászólás 24358
2012.07.02. 23:24.23
Régi csomagmegőrző szekrények a váróban, sajnos már üzemen kívül.

siofok35
e-mail: siofok35.kukac.c2.hu
elfogadott hozzászólás 24357
2012.07.02. 23:23.30
Az új pénztárablak.

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23133
2012.02.16. 19:12.11
Tökéletesen egyetértek a hozzászólással.B.gyarmat,ezt valóban kiérdemelte.

lalaba
e-mail: lajos0515.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23129
2012.02.16. 10:47.18
Javaslom a Tisztelt Szerkesztő Uraknak, hogy Balassagyarmat állomás neve alatt legyen feltüntetve: "CIVITAS FORTISSIMA" "a LEGBÁTRABB VÁROS" név. 1929 január 29.
A város VASUTAS társadalma méltón kiérdemelte ezt cimet, így miért ne hirdetné büszkén a neve alatt!

Sanya
e-mail: Lorincz5.kukac.invitel.hu
elfogadott hozzászólás 22105
2011.10.20. 07:08.07
Mint ahogy a tábla első sorában van írva: HIRDESSE AZ ELŐDEINK DICSŐSÉGÉT.

Gabi
e-mail: kgabi.kukac.mailbox.hu
elfogadott hozzászólás 3573
2008.04.01. 16:48.38
A Vácról érkezett BZ.

Gabi
e-mail: kgabi.kukac.mailbox.hu
elfogadott hozzászólás 3571
2008.04.01. 16:43.07
Küldök néhány képet Balassagyarmatról.

galervin93
e-mail: galervin93.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 984
2007.07.25. 12:11.34
Balassagyarmat állomás főbb adatai:
Vágányzat:
I. 321m Raktári rakodó/30m/
II. 375m Fővágányok (személy)
III. 375m (személy)
IV. 375m (személy)
V. 325m (személy)
VI. 262m (teher)
VII. 198m (teher)
VIII. 252m mérleg és rakodó vágány
IX. 210m rakodó csonka vágány

Vontatási vágányok:
X. 90m homlokrakodó
XI. 20m szertári lefejtő
XII. 50m műhelyi cstorna
XIII. 30m mosó/tisztító vágány
XIV. 30m
XV. 75m mosó vágány
XVI. 140m javítóvágány

Balassagyarmat állomást a három vonalszakasz felől nem biztosított fény. bejárati és előjelzők fedezik. A vonatok megállási helye céljából a IV. é V. vágány között megállás helye jelző van, melyek érvényesek a II. és V. vágányokra.

galervin93
e-mail: galervin93.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 983
2007.07.25. 11:31.46
Balassagyarmat fontos mellékvonali csomópont. Itt találkoznak az Ipolytartnóc-Balassagyarmat(78), Vác-Balassagyarmat(75) és Aszód-Balassagyarmat(78) vasútvonalak. Személyforgalmára jellemző:
Ipolytarnóc: napi 11 pár személyvonat
Vác: napi 11 pár személyvonat
Aszód: napi 12 pár személyvonat
Az állomáson így napi 68 személyvonat fordul meg.(Bz szerelvények)
Összeállításuk:
Bgy/Ipolytarnóc: Bzmot(1)
Bgy/Vác: Bzmot(1)+Bzx(2)
Bgy/Aszód: Bzmot(1)+Bzx(2)
Bgy/Aszód/Bp.Keleti:Bzmot(2)+Bzx(2)
Teherforgalom:
Bgy/Diósjenő/Romhány 1,3,5.
Bgy/Szécsény rendelésre 1,3,5.
Bgy/Nógrádkövesd/Aszód 1,3,5,7.
A tehervonatok Diósjenő/Romhány felé általában fás kocsikat visznek.
Szécsénybe csak fát visznek.
Aszódra tartálykocsi, fa, tőzeg(Romhány felől), kábel(Balassagyarmat Kábel Művek).
Teherforgalom ingadozó: volt olyan hét, hogy az egész állomásaon össz-vissz 4(!) kocsi fordult meg, de volt olyan is, hogy a tehervonat, mely 27 kocsiból állt, nem fért el az állomás leghosszabb vágányára, a 4.-re(375m).

Bz-313
e-mail: rex67.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 245
2007.02.01. 16:47.46
A Palócország központja

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Bak

Baktüttös

Balladűlő

Balffürdő

Balogfalva