Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


77 Aszód-Galgamácsa-Vácrátót

Aszód
Iklad-Domony (78)
Iklad-Domony felső (78)
Galgamácsa (78)
Váckisújfalu
Kisnémedi
Vácrátót (71)

78 Aszód-Balassagyarmat- Ipolytarnóc-Losonc

Aszód
Iklad-Domony (77)
Iklad-Domony felső (77)
Galgamácsa (77)
Galgagyörk
Püspökhatvan
Acsa-Erdőkürt
Galgaguta
Nógrádkövesd
Becske alsó
Becske
Magyarnándor
Mohora
Szügy
Balassagyarmat (75)
Őrhalom régi
Őrhalom
Hugyag
Szécsény
Ludányhalászi
Nógrádszakál (278l)
Ráróspuszta
Kisrárós
Litke
Ipolytarnóc
— országhatár —
Kalonda
Rapp
Mikosfalva
Losonc (661, 662, 671)

80 Budapest-Hatvan- Miskolc-Sátoraljaújhely

Budapest-Keleti (1, 120, 150, 273)
Kőbánya felső (120, 273)
Rákos (120)
Budapest-Városszéli telep
Akadémiaújtelep
Rákoskeresztúr
Rákosliget
Rákoscsaba-Újtelep
Rákoscsaba
Pécel
Isaszeg
Gödöllő-Állami telepek
Gödöllő (972)
Máriabesnyő
Máriabesnyő régi
Máriabesnyői kolostor
Bag
Aszód
Hévízgyörk
Galgahévíz
Tura
Hatvan Rendező pu.
Hatvan (81, 82)
Óhatvan
Hatvani vásártér
Hort-Csány
Vámosgyörk (85, 86)
Adács
Karácsond
Ludas
Nagyút (280S)
Kál-Kápolna (102, 84)
Füzesabony (108, 87a)
Szihalom
Mezőkövesd-Hőfürdő
Mezőkövesd
Mezőkövesd felső
Klementina
Mezőkeresztes-Mezőnyárád (280q)
Csincse
Emőd
Nyékládháza (88, 89)
Kistokaj (88, 89)
Miskolc-Rendező pu. (202, 293k)
Miskolc-Tiszai (202, 88, 89, 90, 92, 94)
Felsőzsolca (90)
Hernádnémeti-Bőcs
Tiszalúc
Taktaharkány (490)
Taktaszada
Szerencs (100c, 491, 98)
Mezőzombor (100c)
Bodrogkeresztúr
Szegi
Erdőbénye
Olaszliszka-Tolcsva
Bodrogolaszi
Sárospatak (433, 434, 436)
Sátoraljaújhely (689, 690, 691)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKépek a netrőlKéptárHozzászólások


Aszód

állomás
77 Aszód-Galgamácsa-Vácrátót
78 Aszód-Balassagyarmat- Ipolytarnóc-Losonc
80 Budapest-Hatvan- Miskolc-Sátoraljaújhely

A felvételi épület 2018 szeptemberben.
2018.09.13.
Fotó: Iváncsics Roland [IRHZ]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.647775° E19.492439° | N47° 38' 51.99" E19° 29' 32.78"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Az állomás története


A Magyar Államvasutak első vasútvonalán, az 1867-ben átadott Pest-Hatvan-Salgótarján vonalon, a Magyar Északi Vasút épületei álltak. Tőle vásárolták meg a csőd miatt tönkrement építkezést. Aszód állomáson is ilyen MÁV fővonali típusépület állt (Forrás: Kubinszky Mihály: Régi magyar vasútállomások, 33. oldal.), amely a második világháborúban bombatámadás során elpusztult. Az épület újjáépítéséig ideiglenesen a kezdőpont (Gödöllő/Galgamácsa felőli) oldalon álló emeletes épület látta el az állomásépület funkcióját. A mai felvételi épület 1950-ben épült Murányi Sándor (KÖZÉPTERV) építész tervei alapján.

Általános jellemzés


Aszód vasútállomása a település délkeleti szélén helyezkedik el. Az állomás kilencvágányos. Forgalmi szolgálat és menetjegykiadás van, de felújítás már régen volt, az idő mintha évtizedekkel ezelőtt megállt volna itt.
A vasútállomás épülete előtt található az autóbusz pályaudvar és néhány személygépkocsi is le tud parkolni itt. Az állomás épületében üzemel egy kocsma és egy büfé is. Személyforgalom jelentős, köszönhetően elágazó állomás mivoltának.

A felvételi épületen kívül egy nem használt raktárépület, két lakóház és egy kisebb Pft. telep épületeit találjuk meg itt.
A vágányok között sínkorona szintig feltöltött és emelt szintű peronokat egyaránt találunk, de elég keskenyek. Megközelítésük csak a vágányokon átjárva lehetséges.
Árufeladás is van néhanapján, de hogy mit, azt nem sikerült megtudnom. Szintén nem tudtam megörökíteni a forgalmi irodában található váltó- és jelzőállító berendezést, pedig igazi technikatörténeti kuriózum.
A rakodóterület kialakításából látszik, hogy valaha komoly áruforgalmat bonyolítottak itt. Van oldal- és homlokrakodó, különálló rakodóvágány is.
A kezdőponti oldalon egy fény- és félsorompóval biztosított útátjárót találunk. Ettől nem messze a nyiltvonali pályaív kezdeténél egy nyomkarima kenő berendezést telepítettek. Az átjáró előtt egy áteresz található.
Maga az állomás fényjelzőkkel biztosított. A kitérők motoros állításúak, kivéve az egykori fűtőházi vágányokat. Itt a nyolcvanas évek közepéig, amíg Balassagyarmat felé gőzvontatás volt, a gőzmozdonyok vizet tudtak vételezni. Volt vízdaru és vízház is. Ma már egyik sincs meg. Mára ezt a részt teljesen benőtte a gaz, használaton kívül van.
A II. vágányt a felvételi épület előtt egy földkúp zárja le. A kezdőpont felől még járható, a többi része azonban használhatatlan. Ugyancsak használhatatlan a kilencedik vágány. Itt úgy tűnik hozzákezdtek a javításhoz, aztán valamiért félbehagyták. Az összes többi vágány is felújításért kiált. Kivétel nélkül találhatunk elkorhadt talpfákat, fellazult vagy hiányzó csavarokat, fekszint- és irányhibákat. Ezeken a vágányokon bonyolódik a mindennapos vonatforgalom. A vágányhálózat rajza a http://allomasok.uw.hu oldalon megtalálható. (képek és szöveg: Sándor Antal)

Autóbusz csatlakozás


Az állomás mögötti térről a következő helyekre indulnak távolsági buszjáratok: Kartal (aut. ford. és mozi), Kálló, Szirák, Verseg, Budapest* (Stadionok), Gödöllő* aut.áll., Kerepes-Kistarcsa (vendéglő), Aszód*, Bér, Egyházasdengeleg, Erdőkürt*, Erdőtarcsa, Héhalom, Iklad* ipari műszergyár, posta, takarékszövetkezet, Bag*, Tura vá.*, Domony* temető, Vác* aut. áll., Galgamácsa* vá., Váckisújfalu*, Vácrátót* botanikus kert, Őrbottyán*.
(A csillaggal jelölt településekre vonattal is el lehet jutni.)

Szelvénykő 503




Régi képek - Aszód

A MÁV által 1867-ben bővített felvételi épület a századforduló idején. (Forrás: Kubinszky Mihály: Régi magyar vasútállomások, Corvina 1983.)
 
Aszód állomás 1935-ben. (küldő: Ophoven Jenő)
 
A képen a régi, a Magyar Északi Vasút tervei szerint épült aszódi állomásépület kibővítve és verandával kiegészítve látszik. A felvétel 1900 körüli. (Forrás: Vasúthistória évkönyv 1993.)
 
Ezen a képen is az eredeti felvételi épület látható (forrás: Dr.Kubinszky Mihály gyűjteménye)
 
A mai felvételi épület a nyolcvanas évek végén (forrás: Mihály Kubinszky György Gombár: Bahnhöfe in Ungarn 1846-1988. (1989))
 
A régi aszódi állomásépület
Forrás: Turóczy László gyűjteménye
 
A régi felvételi épület egy korabeli képeslapon. Forrás: http://www.bzf.hu/modellvasut/regiseg/0023.jpg
  Feltöltötte: Sándor Antal

Forrás: Képeslapok 10.000 pillantás Magyarországra 1896-1916. Arcanum Adatbázis Kiadó és Fejlesztő Kft.
  Feltöltötte: Sándor Antal


  http://www.fortepan.hu/?view=query&lang=hu&img=80006
Feltöltötte: Sándor Antal
Dátum: 1952.



Képtár - Aszód

Utcafront
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
A felvételi épület a vágányok felől nézve
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Jegypénztárak
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Váróterem
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Autóbusz pályaudvar az állomásépület előtt
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Pillantás a peronról Budapest felé
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Pillantás a peronról Miskolc felé
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Távműködtetésű kapcsolókert a felvételi épület tőszomszédságában
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Padok, kút és kuka a várakozó utasok részére a kapcsolókert mellett
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Épület a kezdőponti oldalon
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Szolgálati lakás a kezdőponti oldalon
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Jobbra kihúzó csonka, középen Balassagyarmat-Vác, míg balra Budapest felé futnak a vágányok
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
A Pft. telepre vezető csonkavágány
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Útátjáró a kezdőponton
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
A kihúzó csonka a fűbe veszik
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
A Budapest felé vezető vágányok
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Vízzsák az útátjáróban. Emiatt van lassújel ezen a részen
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Áteresz a kezdőponti oldalon. Háttérben a Pft. telep
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Kibontott és új anyagok a Pft. telep előtt
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Kezdőponti váltókörzet I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Kezdőponti váltókörzet II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Kezdőponti váltókörzet III.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
A fűtőházi vágányok kijárata. A tolatásjelző árbóca a régi karos jelzőé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Azt, hogy a gazban vágányok vannak, a váltójelző árulja el. Az egykori fűtőházi vágányok között járunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Járhatatlan pályarész kezdete a IX. vágányon
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Megkezdett, de be nem fejezett felújítás a IX. vágányon
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Új lekötőcsavarok halomban a IX. vágány mellett
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
A II. vágányt lezáró földkúp a felvételi épület előtt
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Bzmot érkezik Balassagyarmatról a II. vágányra
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Használaton kívüli kerékpártároló a felvételi épület mellett a gazban
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Használaton kívüli raktárépület a vágányok felől nézve. Az épületet 2009.02.05-én elbontották.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Homlokrakodó
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
A rakodóvágányt belepte a fű
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Teherkocsi csontváz a rakodóterület szélén
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Vágányhídmérleg. Szintén használaton kívül.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Kritikán aluli. Nem mellékvonalon járunk, ez a III. vágány.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Valaha kimérték ezt a részt, de már rég nem igazak a számok. Sürgős felújítás szükséges. Ezen a vágányon rendszeres vonatforgalom van.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Új talpfa, eltört alátétlemez
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Végponti váltókörzet I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Végponti váltókörzet II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Végponti váltókörzet III. Balra kihúzó csonka.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
Végponti váltókörzet IV.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2008.08.14.
A fevételi épület
Fotó: Határ Ádám
Dátum: 2009.05.23.
Vácrátót felől érkezik a vonat (V43 1157+bhv20-07 712+Bdt 335) a 77-es vonal utolsó üzemnapján, 2009. 12.12-n.
Fotó: Kovács Gábor
Dátum: 2009.12.12.
Az utolsó vonat megérkezett Vácrátótról és egy óra múlva indul vissza Vácra. Utána kihal a Galgamácsa-Vácrátót vonalszakasz.
Fotó: Kovács Gábor
Dátum: 2009.12.12.
Aszód. Ha jól emlékszem valamikor télen. Forrás: hampage.hu

Fotó: Szente-Varga Domonkos
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.05.21.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.07.20.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.05.21.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.07.20.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.07.20.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.07.20.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán.
Dátum: 2014.07.20.
Aszód vasútállomás
Fotó: Újvári Eszter
Dátum: 2014.05.05.
Aszód Integra + SH térközbiztosító berendezés. Ezt Galgamácsa felé használjuk. Állomástávolságú közlekedésre berendezett vonal. Ad, - Gm között ellenmenetet kizáró bizt.ber. Az átépítés után ezek a muzeális berendezések elvesznek
Fotó: Szilas Szilárd
Dátum: 2018.10.
Épül az új állomás épülete
Fotó: Farkas Zsolt
Dátum: 2020.06.05.
Az új peron
Fotó: Farkas Zsolt
Dátum: 2020.06.05.
A felvételi épület 2018 szeptemberben.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2018.09.13.


Képek a netről - Aszód

A megújult Aszód állomás még építés alatt. Fotó: MÁV
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 27183
2013.09.26 22:44.41
Ma délelőtti pillanatkép

atidas
e-mail: atidas80.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 24633
2012.08.05 18:31.29
Mondja meg valaki, hogy Aszódra miért mindig télen mennek felvételt készíteni? Az MTV is akkor ment oda a Főtér műsorral, és itt is téli kép van. De hála Sándor Tibornak, vannak Tavaszi/Nyári képek! :-)

kakas553
e-mail: kakas553.kukac.indamail.hu
elfogadott hozzászólás 22548
2011.11.23 21:06.08
Aszód egy névtelen állomás lett, ugyanis lekerült az épületről az Aszód felirat. A forgalmi szolgálattevő úgy reagált: Jé, jó hogy mondja, múlt héten mintha láttam volna még. Ha valami arculatosra cserélnék, azt még értem, de miért kellett az új megérkezéséig a régit elvinni?

pumpolini
e-mail: liqui.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 18905
2010.09.13 17:53.47
Borovszky Samu, Magyarország vármegyéi, Pest–Pilis-Solt-Kiskun monográfia 1910.

A 78-as vonalról

"...Az Aszód—balassagyarmati helyi érdekű vasút, a mely a Nógrádvármegyei helyi érdekű vasúttársaságé, 1896. augusztus 13-án nyílt meg. Hossza a vármegyében 25 km ós állomásai a következők
: Aszód, Iklad-Domony, Galgamácsa, Galgagyörk, Püspökhatvan és Acsa-Erdőkövesd.
E vonalon 2 vegyes és egy személyvonat közlekedik naponta mindkét irányban..."

hrahovszki
e-mail: hrahovszki.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 16521
2010.03.22 12:30.06
Van itt minden.

hrahovszki
e-mail: hrahovszki.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 13409
2009.08.31 18:21.47
"Aszód, Aszód állomás"

hrahovszki
e-mail: hrahovszki.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 13408
2009.08.31 18:18.34
Megérkezett a Bz. Balassagyarmatról.

Gabi
e-mail: kgabi.kukac.mailbox.hu
elfogadott hozzászólás 5523
2008.07.25 16:26.35
A balassagyarmati személy.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Alsósztamora-Temesmóra

Alsószopor Vásártér

Aszófő

Ászár-Keményítőgyár

Aszaló