Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


80 Budapest-Hatvan- Miskolc-Sátoraljaújhely

Budapest-Keleti (1, 120, 150, 273)
Kőbánya felső (120, 273)
Rákos (120)
Budapest-Városszéli telep
Akadémiaújtelep
Rákoskeresztúr
Rákosliget
Rákoscsaba-Újtelep
Rákoscsaba
Pécel
Isaszeg
Gödöllő-Állami telepek
Gödöllő (972)
Máriabesnyő
Máriabesnyő régi
Máriabesnyői kolostor
Bag
Aszód (77, 78)
Hévízgyörk
Galgahévíz
Tura
Hatvan Rendező pu.
Hatvan
Hatvani vásártér
Hort-Csány
Vámosgyörk (85, 86)
Adács
Karácsond
Ludas
Nagyút (280S)
Kál-Kápolna (102, 84)
Füzesabony (108, 87a)
Szihalom
Mezőkövesd-Hőfürdő
Mezőkövesd
Mezőkövesd felső
Klementina
Mezőkeresztes-Mezőnyárád (280q)
Csincse
Emőd
Nyékládháza (88, 89)
Kistokaj (88, 89)
Miskolc-Rendező pu. (202, 293k)
Miskolc-Tiszai (202, 88, 89, 90, 92, 94)
Felsőzsolca (90)
Hernádnémeti-Bőcs
Tiszalúc
Taktaharkány (490)
Taktaszada
Szerencs (100c, 491, 98)
Mezőzombor (100c)
Bodrogkeresztúr
Szegi
Erdőbénye
Olaszliszka-Tolcsva
Bodrogolaszi
Sárospatak (433, 434, 436)
Sátoraljaújhely (689, 690, 691)

81 Hatvan-Somoskőújfalu-Fülek

Hatvan
Mátravidéki Erőmű
Lőrinci
Selyp (281L)
Apc-Zagyvaszántó
Jobbágyi
Szurdokpüspöki
Pásztó
Mátraszőlős-Hasznos
Tar
Mátraverebély
Nagybátony
Kisterenye (84)
Kisterenye-Bányatelep
Vizslás
Zagyvapálfalva
Salgótarján külső (281M)
Salgótarján
Somoskőújfalu
— országhatár —
Sátorosbánya
Ragyolc
Béna
Fülek (665, 671)

82 Hatvan-Szolnok

Hatvan
Kavicsbánya iparvágány
Boldog
Jászfényszaru
Pusztamonostor
Jászberény
Meggyespele
Portelek
Jászboldogháza-Jánoshida
Tápiómajor
Újszász (120, 86)
Zagyvarékas (120, 86)
Abonyi út (120, 86)
Szolnok (100, 120, 130, 145, 86)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2022

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Hatvan

állomás
80 Budapest-Hatvan- Miskolc-Sátoraljaújhely
81 Hatvan-Somoskőújfalu-Fülek
82 Hatvan-Szolnok

A felvételi épület a vágányok felől nézve.
2020.09.27.
Fotó: Sándor Antal [ROCOman]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.663621° E19.67141° | N47° 39' 49.03" E19° 40' 17.07"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


A települést a XIX. század második felében érte el a vasút. 1867. március 31-én indult meg
a vasúti forgalom, amikor átadták a Magyar Északi Vasút által megkezdett, később a MÁV kezelésébe
(1868. július 1.) került Pest-Hatvan, majd május 19-én a Hatvan-Salgótarján vasútvonalakat.
Füzesabonyon át Miskolcra három évvel később, 1870. január 9-én, míg Szolnokra
1873. március 10-én indulhatott el az első vonat. E vonalak megépítésével és forgalomba
állításával Hatvan vasúti gócpont lett, és megváltozott az akkori nagyközség arculata is.
Az elsõ hatvani állomásfõnök 1867-ben Méhes Károly, a vasúti hivatalnokok pedig Egedy Lajos
és Róth Miksa voltak. A Vasútépítészeti Igazgatóság hatvani osztálymérnökségének vezetõje
Ludvigh Gyula volt, aki dolgozott a Hatvan-Szolnok vonal előmunkálatain is. A vasút rohamos
fejlõdésének köszönhetően az 1880-as években már két osztálymérnökség működött Hatvanban.
1888-ban Baross Gábor utasítására megnyitották a második vágányt Aszód és Miskolc között.
Ennek következtében bõvítették a hatvani vasútállomás vágányhálózatát is.

Az 1867-ben átadott, és 1890-ben kibővített régi indóház öt évig üzemelt.
1895-ben épült meg az a nagyobb állomásépület, amely a II. világháborúban, 1944. szeptember
20-án egy súlyos bombatámadás során megsemmisült. A mai épület átadására 1956. január 20-án
került sor. Az 1894-ben kiépített hatvani rendező pályaudvart már a következő esztendőben
bővítették. Ezekben az években Scarpa Henrik volt a hatvani állomásfõnök. A rendező pályaudvar
építésekor szenzációs régészeti leletekre bukkantak, melyek ma is a Magyar Nemzeti Múzeum
raktáraiban vannak. Az 1877-ben épített ideiglenes fûtõház helyén 1895-ben 12 állásos fûtõház
létesült, majd 1930-ban megépült az 1944-ben lebombázott új fûtõház. A XIX. század végén
és a XX. század elején fokozatosan kiépült Hatvanban a MÁV kertészet (1886), a tanmûhely,
a szertár, a pályafentartási szolgálat, a vontatási fõnökség, a távközlõ központ és a villamos
vonalfõnökség. Az ötvenes években újjáépített szocreál stílusú épület áll ma is az eredeti helyén.

Hatvan a Budapest-Miskolc vonal egyik legnagyobb állomása. Maga a pályaudvar és a vasútvonalak
nagyjából két részre osztják a várost. A felvételi épület mérete illik a csomópont rangjához.
Rendelkező forgalmi szolgálattevő teljesít szolgálatot itt. Menetjegykiadás, váróterem van.
A kitérők, egy-két kivételtől eltekintve, motoros állításúak. Az állomás fényjelzőkkel biztosított.
A személypályaudvaron részben fedett magasperonokat találunk, melyeket aluljárón át
lehet megközelíteni. A túloldalra pedig gyalogos felüljárón keresztül juthatunk. Sajnos működő
büfé nincs, pedig elkelne! A felüljáróról szemügyre vehető az állomás teljes valójában.
Minden tiszta és rendezett képet mutat. Látszik, hogy az itt dolgozók magukénak érzik a
területet és nagy részét gondozzák is. Igen sűrű személyforgalom és jelentős teherforgalom
is bonyolódik. A rendező pályaudvar is működik. Néhány korábban használt szolgálati hely
ma már zárva. Rengeteg látnivalóval szolgál az ide látogató számára az állomás.
Kocsimosó, villamos fűtőgép, fűtőház, teherkocsi javító, stb. Mindezeket szemügyre
lehet venni a gyalogos felüljáróról. A felvételi épülettől távolabb raktárak, üzemi épületek
helyezkednek el. Egyik-másik szemre használaton kívül állhat már jóideje.
Ugyancsak nem használják a tárolóvágányokat a személypályaudvar Budapest felé eső végén.
A rakodóvágányok jórésze úgyszintén használaton kívül van, némelyiket szinte teljesen ellepi
a megerősödött fű. Az állomással szemben találjuk a cukorgyárat (1889),
pontosabban azt, ami még megmaradt belőle. (képek és szöveg: Sándor Antal)

Korszerűsítés 2006-ban


2006. Július 20-án a sajtó nyilvánossága előtt adták át Hatvan vasútállomásának új utastájékoztató
rendszerét, a korszerűsített állomási irányító berendezéseket, valamint a térfigyelő kamerákat,
ahogy azt a VEKE oldalán olvashatjuk.

Autóbusz kapcsolat


A felvételi épület mögül az alábbi célállomásokra indulnak helyi autóbuszjáratok: Szolnoki útelágazás,
Esze T. u., Hegyalja u., Ipari Park, TESCO áruház. Helyközi járatok a következő településekre
indulnak: Petőfibánya, Ecséd, Csány*, Jászfényszaru*, Boldog. (A csillaggal jelölt településekre
vonattal is el lehet jutni.)


Szelvénykő 662




Régi képek - Hatvan

Hatvan eredeti állomásépülete régi képeslapon. Az épület a második világháborúban megsemmisült. (forrás: http://www.brody.iif.hu/kepesl/HTOLD/hkar.htm)
 
Hatvan állomás ma is álló, 1954-ben épített állomásépülete az utca felől. Tervezők: Nagy Béla Zoltán és Félix Vilmos. A felvétel a téren álló autóbuszokból ítélve a hetvenes, nyolcvanas években készülhetett. (forrás: Mihály Kubinszky, György Gombár: Bahnhöfe in Ungarn 1846-1988, 1989.)
 
Régi váltóállító őrház Hatvanban (forrás: Mihály Kubinszky, György Gombár: Bahnhöfe in Ungarn 1846-1988, 1989.)504
 
Az épület megegyezik az előző képen láthatóval, azonban az oromzaton már fa díszítéseket is láthatunk, melyek az 1900-as évekre jellemző stílusjegyeket mutatják. A képekből arra következtetünk, hogy a díszek utólag kerültek az épületre. A képeslap dátuma 1927-es.
  Feltöltötte: Kovács Viktor


  Feltöltötte: Kovács Viktor

Küldő: Sütőné, Nagybátony
 
Hatvan állomás régi felvételi épülete: Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A régi hatvani pályaudvar peronja és vágányai. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Hatvan állomás vágányok felőli képe egykor. Forrás: korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Hatvan állomás vágányok felőli képe régen. Forrás: korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs