|   | 
      
       
        
        
        
       | 
      
      
        | 
        | 
      
  Régi képek   
  Képek a netről   
  Képtár   
  Hozzászólások 
 
  
  Dunaújváros 
      
    A felvételi épület 2024 januárban. 
      2024.01.12. 
      Fotó: Iváncsics Roland [IRHZ]
 
  
        
            
         
    
    
      
 Felvételi épület
 
A mai, szocreál stílusú felvételi épületet 1951-ben adták át. [2] 
Az épület tervezői: Vass Dénes és Molnár Rudolf, KÖZÉPTERV) [3] 
 
Menetrend
 
Utastájékoztató menetrend (lista) az állomáshoz letölthető az alábbi honlapról: 
groups.google.com/group/utastajekoztato-lapok 
 
Tervezett elkerülő vonal
 
Az 1950-es évek második felében az új Sztálin (Dunai) Vasmű kiszolgálására és a főváros teherforgalmának csökkentésére kelet-nyugati irányú elkerülő vasútvonalat terveztek Pusztaszabolcsról a Csepel-szigeten át (Makád térségében), a kelebiai fővonalat Dömsödnél metszette volna, majd Örkényen át érkezett volna Ceglédre. A MÁV BEV (Budapest Elővárosi Vasút) ráckevei vonalán is jelentős fejlesztéseket terveztek, meghosszabbították volna Makádig. Az 1956-os eseményeket követően a korábban elhatározott beruházásokat felülvizsgálva a vonal megépítését a létesítményjegyzékből törölték. [1] 
 
[1] Vasúthistória évkönyv 1999., Keller László: Vasúti közlekedés az 1955-1957 közötti években és a második 3 éves terv időszakában (1958-1960) 
[2] MÁV Zrt. A magyar vasút krónikája a XX. században 
[3] Ez a vonat elment - Kubinszky Mihály - Nagy Tamás - Turóczy László 
 
Autóbusz kapcsolat
 
Az állomás mögötti térről az Alba Volán Zrt. járatai az alábbi célállomásokra indulnak: Daruszentmiklós alsó, Dég Béke tér, Előszállás* iskola, Győr* aut. áll., Kisbér* aut. áll., Ménesmajor ÁG, Mezőfalva* Honvédsor, Mezőfalva* kh., Mór* aut. áll., Nagykarácsony* kh., Nagysismánd Központi ir., Nagyvenyim ipartelep, Nagyvenyim iskola, Pusztaegres kh., Sárbogárd vá.*, Sárosd* iskola, Seregélyes* posta, Sopron* aut. áll., Székesfehérvár* aut. áll. 
A csillaggal jelölt településekre vonattal is el lehet jutni. 
 
A dunaújvárosi helyijáratok közül az alábbiak érintik a vasútállomást (a buszok szintén az állomásépület mögötti térről indulnak): 
6 Vasútállomás - Vasmű igazgatóság - Tűzoltóság - Ferrobeton 
16 Volán-telep - Vasútállomás - Kertváros - Autóbusz-állomás - Közigazgatási szakközépiskola - Szilágyi E. iskola - - Kertváros - Vasútállomás - Volán-telep 
17 Tüzép-telep - Vasútállomás - Kertváros - Szilágyi E. iskola - Közigazgatási szakközépiskola - Domanovszky tér - Autóbusz-állomás - Kertváros - Vasútállomás - Volán-telep - Tüzép-telep 
18 Volán-telep - Vasútállomás - Kertváros - Szilágyi E. iskola - Közgazdasági szakközépiskola - Domanovszky tér - Autóbusz-állomás - Kertváros - Vasútállomás - Tüzép-telep - Volán-telep 
 
Dunapentele
 
A régi vasútállomás oldala: Dunapentele 
  
        Elnevezés 
        Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései: 
        - Sztálinváros 1951 november 7-től 1961-ig nevezték így a várost.
  
  
    
      | Szelvénykő | 
      269 | 
        | 
     
    
      | Szelvénykő | 
      0 | 
        | 
     
    
      | Felvételi épület típusa | 
      Szocreál | 
        | 
     
   
       | 
     
     
	       
         
         
        
        
        
          
          
          
          
       
          
          
        
        
          
        
          
           
         | 
        
          Flirtek találkozása 
          Fotó: Cseke Zoltán 
          Dátum: 2010.04.01. 
         | 
        
          
           
         | 
        
          A kapcsolókert. 
          Fotó: Cseke Zoltán 
          Dátum: 2010.04.01. 
         | 
           
          
        
          
           
         | 
        
           
          Fotó: Szente-Varga Domonkos 
          Dátum: 2007.09.28. 
         | 
        
          
           
         | 
        
           
          Fotó: Filep  Zoltán 
          Dátum: 2013.07. 
         | 
           
          
        
          
           
         | 
        
           
          Fotó: Filep  Zoltán 
          Dátum: 2013.07. 
         | 
        
          
           
         | 
        
          Bz jár körül az első vágányon. 
          Fotó: Filep  Zoltán 
          Dátum: 2013.07. 
         | 
           
          
        
          
           
         | 
        
          Az utca felől 
          Fotó: Szántai Zsolt 
          Dátum: 2018.02.11. 
         | 
        
          
           
         | 
        
          Dunaújváros váróterem 
          Fotó: Szántai Zsolt 
          Dátum: 2018.02.11. 
         | 
           
          
        
          
           
         | 
        
          Dunaújváros külső felé 
          Fotó: Szántai Zsolt 
          Dátum: 2018.02.11. 
         | 
        
          
           
         | 
        
          Újvenyim felé 
          Fotó: Szántai Zsolt 
          Dátum: 2018.02.11. 
         | 
           
          
        
          
           
         | 
        
           
          Fotó: Szántai Zsolt 
          Dátum: 2018.02.11. 
         | 
        
          
           
         | 
        
          Dunaújváros állomásépülete 
          Fotó: Kolláth Áron 
          Dátum: 2022.07.01. 
         | 
           
          
        
          
           
         | 
        
           
          Fotó: Kolláth Áron 
         | 
        
          
           
         | 
        
          A felvételi épület 2024 januárban. 
          Fotó: Iváncsics Roland 
          Dátum: 2024.01.12. 
         | 
           
        
          
          
             Képek a netről - Dunaújváros
  
           |   
        
        
        
        
        Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz,
        kattints ide: hozzászólás küldése 
        Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg. 
        Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is
        Gyorsüzi formájában 
        egyenesen a szerkesztőnek címezd. 
        Hozzászólások 
        
  
        
          
            
              cd196 
              e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
             | 
            elfogadott hozzászólás 33785 
              2023.02.04 16:13.56
             | 
           
          
            
              Pár éve bejártam a volt úttörővasutat, egy része elépült: https://www.intercisamuzeum.hu/galeria/muki-a-vidam-park-vasparipaja
 
 https://www.intercisamuzeum.hu/muzeumblog/dunapentele,-sztalinvaros,-dunaujvaros-az-ido-sodraban---10.resz
 
 http://dunaujvarosmesel.hu/2013/05/01/vidam-park/
 
 https://kisvasut.hu/vasutlista/view_vasut.php?kat=8273| (van sok kép, kamu a 0 db)
 
 https://fortepan.hu/hu/photos/?q=Dunaújváros, vasút
             | 
            
               
             | 
           
          
  |  
          
            
              cd196 
              e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
             | 
            elfogadott hozzászólás 33782 
              2023.02.04 15:33.11
             | 
           
          
            
              dunaujvarosmesel.hu/2022/01/14/uj-vasut-szuletett/
 
 Sztálinváros·2022-01-14
 Új vasút született
 
 Népszava – 1954. január 17.
 
 ÚJ VASÚT SZÜLETETT
 Utazás Rétszilastól Sztálinvárosig
 
 Félévszázados ígéret
 
 Nagy dolog az, ami most a mi falunkkal történt – így mondja ezt Kiss János az alapi vasútállomáson. Deres bajuszát, haját, csillogó ókuláréját fehér selyemfátyollal vonja be a szemerkélő hó. De mit bánja most ő! Rendületlenül áll az ideiglenes állomásépület halványveres téglafalai előtt, amelyeknek tetejébe sapkát szabott a hófúvás, olyat, mint valami félrecsapott cukorsüveg. Az első vonatot várja. Az elsőt, amely ünnepélyesen keresztülhalad az újdonatúj vasútvonalon, Rétszilas és Sztálinváros között. Azt mondja:
 – Én már 67 esztendős vagyok, megettem a kenyerem javát. De nem hittem volna, hogy ezt megérem. Itt már ötven évvel ezelőtt is vasútat ígértek. S azután majd minden választáson. Olykor el is jött egy sereg mérnök, méricskéltek, póznákat tűztek ki s azután elmentek s nem történt semmi…
 
  Acélországúton, az acél városába
 
 Bizony, nagy dolog esett meg itt. Valami új született meg. Új? De hiszen vaspályákat azelőtt is létesítettek ebben az országban, már a múlt században is. Igaz. A kapitalizmus a tizenkilencedik század második felében több ezer kilométernyi vasúthálózatot épített ki. Persze, a maga módján. A síneket mindenütt nyomon követte a panama, mint fényt az árnyék. A vállalkozók milliókat húztak ki az állam pénztárából, hamis csődök útján, a “kamatbiztosítás” hírhedt rendszerének segítségével. Tenyészett a “gründolás” és a kijárás, minden vasdarab, minden talpfa munkások és parasztok vérében és verítékében fürdött előbb meg, csak úgy került a földre, útnak urak számára, végállomásnak öngyilkosok részére. Lónyai miniszterelnök 1872-ben végtére is azért bukott meg, mert az ellenzék fejére olvasta, hogy ami sok, az sok, a nyíregyházi vasútat nem kellett volna a saját gabonaraktárai mellé irányítani. Dehát ekkor még ifjú volt a kapitalizmus és nem csupán lopni, csalni, hanem fejlődni is tudott. De azután hamar elöregedett, hirtelen, mint a százesztendős szépasszony, akinek arcáról letörli a kendőzést egy udvariatlan kéz s előtűnik rútsága. A századforduló tájától kezdve, ötven esztendőn keresztül, úgyszólván szünetelt a vasútépítés.
 S íme, most, a felszabadulás után, vasút keletkezett újra – s már nem is az első. Vasút, amely nem hentergett a “kamatbiztosítás” szennyes levében, hanem tiszta, mint a népi demokratikus rendszer, amely szülte s mint a januári hó, amely fürösztötte és keresztelte.
 
 Előre a Sztálin Vasműért! A Sztálinváros-rétszilasi vasútvonal forgalombahelyezésének ünnepélyes pillanata:
 Bebrits elvtárs elvágja az új vonal felett kifeszített szalagot.
 (Németh Gy. felvétele.) /Szocialista Vasútért
 
 Egymillióegyszázezer köbméter föld!
 
 Már jön is rajta az első személyszállító vonat: Bogdán Gyulának, a 424.058 számú mozdony vezetőjének, a hatalmas, türelmetlenül fújtató gőzparipa urának széles mosoly ül koromlepte ábrázatán. Valahol Simontornya táján már várakozik az első tehervonat is: komlói bányászok rakták meg szénnel, a sztálinvárosi vasasok számára. Gergely Józsefné, a rétszilasi állomás fiatal távirásza, kiáll a sínek mellé és üdvözli az első szerelvényeket. Nem hivatali kötelességből – hiszen nem forgalmista -, csak úgy, ünneplésből. Keskeny kezét szőke hajához emeli, kék szoknyája lebben a szélben, örül, mint a vasutasok, az utasok és a hólepte, napsütötte táj. A dokumentumfilmgyár operatőrjei gyorsan ráirányítják a felvevőgép lencséjét, filmre veszik…
 
 .
 Alap-Nagykarácsony-Mezőfalva-Sztálinváros… fellobogózott állomásépületek, diadalkapuk, dermedő-didergő, bundákba bugyolált falusiak, s forró kiáltásaik között halad a vonat. Most csend ül a tájon, amelyet még csak néhány napja is a munka zaja vert fel. Sima a pálya, gördül a pullman – kubikosok serény keze tüntetett itt el dombot, töltött fel völgyet. Egyedül Sztálinváros és Mezőfalva között egymillió-egyszázezer köbméter földet emeltek ki a MÁV Budapesti Vasútépítő Üzemi Vállalat dolgozói. Ha ezt vagonokba raknák, akkora vonatot állíthatnának össze, amely Budapesttől Kievig érne el. Ha ehhez hozzátoldanák azt a 615 ezer köbméterföldet is, amelyet az alapi emelkedőből faragtak le, akkor a vagonsor nagyon megközelítené Moszkvát is. A legnagyobb, a legkeményebb munka éppen itt folyt: az úgynevezett alapi bevágásnál. Képzeljük csak el! Több, mint két kilométer hosszú, 18 méter mély csatornát kellett itt kivájni: mintha csak – teszem fel – a budapesti Sztálin-útat kellett volna felásni négy emelet mélységben. S még e számok nem is érzékeltetnek mindent.
 
  Egy vasúti bevágás, amelyben elférne a Sztálin-út
 
 A legnagyobb csatát a talajvizzel kellett megvívni, amely minduntalan feltört a mélyből, átáztatta, mocsarassá tette a talajt. Ezerfejű rém volt: ha levágták egyik fejét, száz új nőtt helyébe. Új, a Szovjetuniótól tanult munkamódszerrel birkóztak meg vele: az úgynevezett vákuumkutas talaj vízszint-sülyesztéssel. Ennek a lényege az, hogy vascsöveket süllyesztenek a földbe, amelyeknek a vége lyukacsos. A csöveket közös hálózatba vonják össze és légszivattyú segítségével megritkítják bennük a levegőt. Így szívó hatást idéznek elő az átlyuggatott csővégek környezetében és a gyűjtőhálózatba vonják be a talajnedvességet. Hanem, amíg ez megtörtént! Mérnökök, építésvezetők, pályamunkások küzdöttek az alattomos áradattal, sebeket osztottak és sebeket kaptak.
             | 
           
          
  |  
          
            
              keresgélő 
              e-mail: tatututu.kukac.freemail.hu
             | 
            elfogadott hozzászólás 30784 
              2017.03.11 05:39.36
             | 
           
          
            | 
              Egy 1997. évi Unokáink sem fogják látni c. műsorban elhangzott, hogy valaki 1950-ben látta, hogy gránitlapok, melyeken vésett Dankó Pista nóták szövege és kottái voltak, kerültek beépítésre az állomásépület külső falába, 50-80 cm magasan, véséssel befelé fordítva. Tud erről valaki?
             | 
           
          
  |  
          
            
              Christian2386 
              e-mail: krisztian0907.kukac.gmail.com
             | 
            elfogadott hozzászólás 29964 
              2016.01.17 22:31.16
             | 
           
          
            | 
              mikor épült az állomás?
             | 
           
          
  |  
          
            
              bt 
              e-mail: btibor02.kukac.t-online.hu
             | 
            elfogadott hozzászólás 18375 
              2010.07.31 21:50.50
             | 
           
          
            
              http://www.zmne.hu/Forum/06elso/obsitosok_.htm
 Vasúti uszályhíd Szalkszentmárton-Dunaújváros között, anno 1977 - képek is!
             | 
           
          
  |  
          
            
              csilla 
              e-mail: tomkovacs.kukac.vipmail.hu
             | 
            elfogadott hozzászólás 7471 
              2008.10.26 20:07.00
             | 
           
          
            
              Egyszer jártam Dunaújvárosban és ezt a fényképet készítettem az állomásom álló tehervonat mellet.
 
             | 
            
               
             | 
           
          
  |  
          
            
              Pietro 
              e-mail: pietro.kukac.pietro.cc
             | 
            elfogadott hozzászólás 607 
              2007.03.22 19:40.00
             | 
           
          
            
              A dunaújvárosi vasútállomás. Látható, hogy a vörös csillag levétele óta festés nem történt... 
             | 
            
               
             | 
           
          
  |  
         
        Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz 
        Hozzászólások 
        
  
         
         
        
         
        
         
       |  
       
     | 
    
      |