Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


92 Miskolc-Bánréve-Ózd

Miskolc-Tiszai (202, 80, 88, 89, 90, 94)
Miskolc-Gömöri (94)
Miskolc-Repülőtér (292o, 94)
Szirmabesenyő (94)
Sajókeresztúr (94)
Sajóecseg (292o, 294L, 94)
Sajószentpéter-Piactér
Sajószentpéter (292n, 498)
Berente
Kazincbarcika alsó
Kazincbarcika (95)
Sajókaza
Vadna
Dubicsány
Putnok (87)
Pogonyipuszta
Bánréve (665)
Bánrévei Vízmű
Sajónémeti
Center alsó
Center
Ózd alsó
Ózd külső
Ózd




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Ózd

állomás
92 Miskolc-Bánréve-Ózd

Ötvágányú állomás, az Miskolc-Bánréve-Ózd vasútvonal végállomása. Habár régen létezett egy terv, mely szerint kibővítik a vonalat, ez sosem vasult meg, innen ma sem vezetnek tovább a vágányok. A felvételi épület eredeti alakjában, jó állapotban maradt meg.
2009.08.06.
Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N48.222503° E20.29469° | N48° 13' 21.01" E20° 17' 40.88"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Autóbusz kapcsolat


Az állomásépület mögött található Ózd vasútállomás nevű autóbuszmegállóhelyről a Borsod Volán járatai az alábbi célállomásokra indulnak:
Aggtelek aut. vt., Alsószuha aut. vt., Bánréve* aut. vt., Berente* Bányagépjavító üzem, Debrecen* aut. áll., Dubicsány* VOLÁN üdülő, Gömörszőlős tűzoltószert., Hét sz. ib., Héti elág., Kazincbarcika* Szt. Flórián tér aut. vt., Kazincbarcika* aut. áll., Mályi sz. bolt, Miskolc* aut. áll., Nyékládháza* Szemere u. 53., Nyíregyháza* aut. áll., Polgár aut. vt., Putnok* aut. vt., Putnok vá.*, Ragály aut. vt., Sajószentpéter* parasznyai elág., Sajónémeti* posta, Sajószöged, kh., Serényfalva kh., Szenna forduló, Tiszaújváros* aut. áll., Uraj művelődési ház, Zádorfalva aut. vt.
Ózdon belül: Gyujtó tér, Susa aut. ford., autóbuszállomás, Bibó István u., Bolyki T. u. ált. iskola, Kórház, Petőfi tér, Ruhagyár, Új köztemető.
A csillaggal jelölt településekre vonattal is el lehet jutni.


Képriportok, cikkek

Ózd
2014.01.30 06:16 - Szente-Varga Domonkos
Fotók dátuma:...









Régi képek - Ózd

Ózd állomás gőzmozdonnyal. Korabeli felvétel, melyen ugyanazt az épületet látjuk amely ma is áll.
  Feltöltötte: Kovács Viktor

Ózd,rakodó daru. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Ózd állomás felvételi épületének kibővítés előtti képe a vágányok felől. Forrás: korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Ózd egy régi képeslapon. A dátum: 1905. Nov. 19.
  Feltöltötte: Sándor Antal

Ózd. Fogaskerekű vasút. Forrás: korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Somsályfői szénrakodó 1930-ban
  Forrás: http://www.panoramio.com/photo/14486967
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

Ózd vasútállomás
  http://axioart.com/index.php?op=live_item&id=834357
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

Ózd. Fogaskerekű vasút. Forrás: http://bedo.hu/
  Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Ózd

H0 méretarányban épített papírmakettem
Fotó: Hajdu Csaba
Dátum: 2015.03.01.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31035
2017.07.02. 17:03.34
Itt érdemes érdeklődni: https://www.mavcsoport.hu/mav-szk/archivum

István73
e-mail: Vstef002.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31034
2017.07.02. 16:14.35
Az állomásépület tervezőjéről (II. osztályú helyiérdekű felvételi épület tipusterv??), az építés és az átépítés évéről hol található hiteles i.formáció? Kubinszky Mihály: Régi magyar vasútállomások, 1983, Corvina kiadó nem említi. Köszönöm

lassujel
e-mail: year1984.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 30385
2016.08.12. 12:40.09
Bevallom, nem erre számítottam, de az állomás váróterme teljesen rendben van, tisztaság mindenütt, falfirkák sincsenek. (2016.08.08)

miskovl1
e-mail: michallcellar.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 29745
2015.10.15. 20:29.05
11.09.2015

bodrostomi
e-mail: bodros.kukac.tvn.hu
elfogadott hozzászólás 27824
2014.02.14. 02:34.19
Végre rátaláltam a válaszra! Márkus Ágoston mérnök és lovag Wessely Károly például érdekeltséget szerzett 1906-ban a Beniczky György féle egercsehi szénbányában. 90 évre szóló haszonbérleti szerződést kötöttek. (Ez 1996-ban járt volna le!) Az itt kitermelt szénre később biztos vevőre találtak az Államvasutaknál. Azonban a szállítási nehézségeket le kellett küzdeni. Az imént említett Beniczky György nevéhez fűződik az egyik első vasútépítési terv a környéken: 1893-ban egy konzorcium tagjaként előmunkálati engedélyt kapott az Eger-Nádasdi vasútvonalra. A millenium évére szerették volna átadni a vonalat, de az nem valósult meg, csak 1908-ban, a ma is ismert nyomvonalon.

forrás: Bányászattörténeti közlemények XII.

A korabeli dokumentumok és viszonyok ismeretében biztosan pontosabb képet kaphatnánk arról, hogy miért nem sikerült megépíteni a vonalat. 15 év alatt nyilván sokat változott a helyzet, így a putnoki irány lett a célszerűbb.

bodrostomi
e-mail: bodros.kukac.tvn.hu
elfogadott hozzászólás 27823
2014.02.14. 01:52.10
Az 1899-es vadnai elképzelést ellenjegyző Márkus Ágoston volt a megvalósult Eger-Putnok vasútvonal mérnöke is. 1907-ben ő járt el lovag Wessely Károly nevében, amikor a MÁK Rt. a királdi bányavasút területét azzal a feltétellel adta át az Eger-Putnoki HÉV Rt.-nek, hogy azt két éven belül megépítik, és az Rt. részvényeiből meghatározott értékű csomagot kapnak.

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 27822
2014.02.13. 22:28.16
Ez így van.

bodrostomi
e-mail: bodros.kukac.tvn.hu
elfogadott hozzászólás 27821
2014.02.13. 19:02.10
Tudomásom szerint felmerült annak idején a Szilvásvárad-Putnok vonalszakasz összekötése Ózd felé, azonban a terepmunkák és a műtárgyak megépítése olyan költségű lett volna, hogy letettek erről a tervről.

Lepesi ZL
e-mail: lepesi.zoltan.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 25896
2013.02.15. 10:50.26
Köszönöm! Nekem is volt egy ilyen sejtésem, de ilyen mélységű információm nem volt!
Lepesi Zoltán László

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 25888
2013.02.14. 16:51.23
„Az Eger – Nagyvisnyó – Dédes - Putnok vonalat, amely Ózdtól pár km - re fordul Putnok felé, miért nem kötötték be Ózdra?”

Én magam is igen sokat gondolkodtam ezen a problémán és kerestem is az okokat. Végül arra jutottam, hogy a feltett kérdésre egyetlen ésszerű magyarázat lehet csak, az érintett, helyiérdekű vasútépítők ellenérdekeltségei, mai divatos szóval ezt a gazdasági lobbi- érdekek dönthették el.
A problémát mind időben, mind térben kétfelé lehet és kell választani. A Bánréve – Ózd – Borsodnádasd vasút megépítése 36 évvel előzte az Eger – Putnok vonalat.
Ózdon a gazdasági viszonyokat alapvetően az Rima-murányvölgyi Vasmű Egylet (RIMA) határozta meg. Nekik saját szénbányáik voltak Bánszálláson, Centerben, Sajóvárkonyon, Karun, Arlón, Hódoscsépányban, Borsodnádasdon, Somsályban és Farkaslyukon. Számukra az általuk épített, Bánréve – Ózd – Borsodnádasd iparvasút, a mellékvonalaival, mind a szén, mind az acélgyártáshoz szükséges anyagok szállítását rendezte. A késztermékek szállítása is Bánrévén át, a felvidéki gömöri iparvasút hálózaton ment tovább, nagyrészt.
A vasúton - Bánréve és Ózd között, az 1870-es építési kezdés után, 1872. november 1-én - indult a forgalom. A pályaszakasz hossza 11,4 km volt. A felépítményt a Rima-Murányvölgyi Vasműben gyártott, 14 kg/m tömegű sínekből fektették. Mind az építés, mind az iparvasúti üzemelés az RIMA kezében volt.
1873. március 10-én történt az Ózd - Nádasd szakasz forgalomba helyezése. A mellékvonalat Ózd és Nádasd (mai nevén Borsodnádasd) között egy 16,3 km hosszú iparvágánnyal egészítették ki. Ennek a nyomtávja is 1000 mm volt.
A Rima-Murányvölgyi Vasmű Egylet igényeinek az 1000 mm nyomtávú vasút rövidesen már nem felelt meg, ezért kezdeményezték a Bánréve-Ózd közötti 11,4 km-es pályaszakasz, másodrendű vasútként, normál nyomtávra való átépítését, amely szintén saját beruházásukban valósult meg. Az átépítés megtörtént, 1887. július 20-án adták át a normál nyomtávolságú vonalat.
Ugyanezt a szakaszt 1916-ban elsőrendűvé építették át. A vasútvonal kezelését és a vontatási feladatokat továbbra is a vasgyár oldotta meg. A normál nyomtávú átépítés után már azonban a vasgyár XII. osztályú mozdonyai (ezek későbbi MÁV 377. sorozat) vontatták a szerelvényeket.
A MÁV, a HÉV vonalak államosításakor, 1922-ben vette át saját kezelésébe az Ózd – Bánréve vonalszakaszt. Az Ózd - Borsodnádasdi szakasz azonban bezárásáig 1000 mm-es nyomtávú maradt (1992).

Ezzel szemben az Eger – Putnok vasútvonal építését csak 1906-ban kezdte megszervezni Wessely Károly szilvásváradi erdőbirtokos és Serényi László gróf, putnoki nagybirtokos. Nagy valószínűséggel rajtuk kívül azonban a Magyar Általános Kőszénbánya Rt (MÁK) is érdekelt volt abban, hogy a vonalat merre vezessék.
Putnok térségében a MÁK érdekei azt kívánták, hogy a már jól működő királdi bányákon túl az általuk megszerzett sátai, kiskapudi, királdi, sajómercsei szénterületeket is, érintse ez a vasút. Jóval az Eger – Putnok vasútvonal megépülése előtt, (1891. december 19.), a MÁV putnoki állomásától Királd Albert-táróig 8176 m hosszú normál nyomtávú bányavasút épült. Királd az ország egyik jelentős széntermelő központjává vált. 1895-ben már 230 ezer tonna volt a széntermelés. Majd 1900-ban az ország barnaszéntermelésének 18 %-át, 1913-ban pedig 29 %-át szolgáltatta.
Az Eger – Putnok vasutat 1908. november 12-én adták át a forgalomnak és évtizedeken keresztül, mint önálló, helyiérdekű vasút működött.
A vonal igazi jelentőségét a hozzá csatlakozó kisvasút hálózatok, a szarvaskői, mónosbéli, nagyvisnyói, mályinkai és a szilvásváradi keskeny nyomtávú vasutak adták, illetve a Királdi bányához Putnokról megépített. normál nyomtávú iparvasút.
Az Eger – Putnok vonalat – a mai nyomvonalon megépítve - 23 évig önálló helyiérdekű vasútként működött és csak 1931-ben vette át a MÁV.
A nyomvonal tekintetében nagyon érdekes kérdés merült fel, már az építés előtt. A vasutat eredetileg az Eger – Nagyvisnyó – Dédes - Vadna vonalon kívánták építeni és erre tervek is készültek.

"A tervezett eger - vadnai h. é. vasut m. kir. államvasutak Eger állomásából indul ki és Eger, Felnémet, Szarvaskő, Mónosbél, Mikófalva, Apátfalva, Szilvás, Visnyó, Dédes, Tapolcsány, Bánfalva, Bánhorváth, Nagy Barcza, Sajó-Vadna és Sajó Szt. Iván községek határait érintve a m. á. vasutak Miskolcz-füleki vonalának Vadna állomásába fut be. [...]
Bpest 1899 október havában,
Márkus Ágoston s.k."

Mivel a Bán völgyében működő szénbányák is a MÁK kezében voltak számukra tehát mind a később megépített, mind pedig ez a tervezett vonalvezetés megfelelt. Úgy gondolom azonban, hogy a döntésnél, hogy a vonalat Ózd közelében, Királdon át Putnokra vezessék ki, a már megépített királdi iparvasút, valamint az Ózd környékén található jobb minőségű szenek bányászatának lehetősége döntötte el.

Arra, hogy Ózdra miért nem lett bekötése az egri vasútnak, nagy valószínűséggel azt mondhatjuk, hogy ezt a RIMA akadályozta meg, nem volt szüksége, hogy más is egyszerűen szenet - fát szállíthasson Ózdra. Ez azonban csak következtetés, egyértelmű, hitelt érdemlő iratokkal eddig még nem találkoztam ebben a témában.

LepesiíZL
e-mail: lepesi.zoltan.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 25885
2013.02.13. 20:32.25
Sok mindent olvastam vasutakról, de kérdezném: Az Eger - Nagyvisnyó-Dédes-Putnok vonalat, amely Ózdtól pár km - re fordul Putnok felé, miért nem kötötték be Ózdra?

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 25884
2013.02.13. 19:22.33
A Bánréve - Ózd, majd később Bánréve - Ózd - Borsodnádasd iparvasút a kezdetekben 1000 mm nyomtávra épült ki, a Rimamurány - Salgótarjáni Vasmű Rt beruházásaként, és az üzemeltetést is ők biztosították. Részletes leírása a www.kisvasut.hu oldalon található meg. A Bánréve - Ózd szakaszt később átépítették normál nyomtávra. A HÉV vonalak államosításakor ez is a MÁV tulajdonába került. Az Ózd - Borsodnádasd vonal azonban megmaradt keskeny nyomtávúnak.
A trianoni döntés után, megszűnt az a lehetőség, hogy az ózdi acéltermékeket a Bánréve - Fülek - Salgótarján útvonalon szállítsák, e helyett a Bánréve - Miskolc - Hatvan - Salgótarján vonalat kellett választani, ami hosszabb, ezért megdrágította a termékeket.
Ekkor merült fel először az a terv, hogy az Ózd - Borsodnádasd szakaszt normál nyomtávra építik át és Borsodnádasdon át a vasutat tovább vezetik Pétervására, Bátonyterenye érintésével és itt csatlakoznak a Hatvan - Salgótarjáni vonalhoz. Ennek akkor pénzügyi akadálya volt, mert Borsodnádasd után a Heves - Borsodi dombságban egy hosszú alagutat kellett volna építeni.
Érdekes módon ez az ötlet még egyszer az 1950-es években is felmerült, de soha nem vált valóra.

QQriQ
e-mail: 123.kukac.456.hu
elfogadott hozzászólás 25881
2013.02.12. 17:42.26
Folytatódott is, Borsodnádasdra.

dave
e-mail: komolyanbeszelek.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 25880
2013.02.12. 15:52.12
Ha folytatódna a vonal hova menne tovább tudja valaki?

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23653
2012.04.10. 20:49.49
Szabó János 1966-1969 Ózd állomásfőnöke

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23209
2012.02.26. 11:54.33
Ózd állomásfőnökei mettől-meddig?
Molnár András
Győri István
Szepesi János
Szabó János
Dobák Ferenc
Sasvári Ödön
Hájas Béla

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23180
2012.02.23. 20:17.43
Ózd állomásfőnökei:
Szabó János mettől-meddig?
Langer László "
Lautsek László "
Révai István "

konrad33
e-mail: konrad33.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 23110
2012.02.12. 08:56.53
Ózd (2011.11.04. 11:08)

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23016
2012.02.04. 16:03.45
1903 állomásfőnök:Honti János ellenőr

Bole
e-mail: baranyai55j.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 20451
2011.02.19. 21:20.29
A vasúti személyszállítás elveszítette varázsát , amióta felszámolták a gyárat. Az autóbusz olcsóbb , sűrűbb járattal rendelkezik. Sajnos a vonat közbiztonsága az kritikán aluli. Köszönhetjük ezt annak , hogy nem törődnek hatóságilag semmilyen szinten a törvények felett álló cigányhordákkal, akik se embert se tisztességet nem kímélve pusztítanak mindent ahol csak jelen vannak ! Ózdon ahol régi tradicionális munkástelepek voltak abból mindből lepusztult cigánytelep lett , amit természetesen szegény EMBEREK laktak valamikor !

Öreg
e-mail: tuzesviz.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 13305
2009.08.28. 20:52.41
Nagy örömömre szolgál, hogy az ÓZD állomás tetőszerkezetét átépítették!!!

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11367
2009.05.12. 15:25.22
Igen van.

1047
e-mail: ag.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11366
2009.05.12. 15:23.25
Van ezen az állomáson szolgálat??

Egy utas
e-mail: dori198811.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 8539
2008.12.25. 19:21.04
Azért nem járnak az emberek a vonattal mert félnek hogy kirabolják őket (volt már rá példa)!Szerintem az lenne a megoldás ha a polgárőrök Ózd és Bánréve között néha utaznának a vonattal és legalább ők védelmet nyujtanának azoknak akik utazni szeretnének!!!
Köszi Egy utas

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 6625
2008.09.23. 10:05.53
Emeletes vonat indul Ózd állomás 3. vágányáról 2006. novemberében egy esős délelőttön. A 2. vágányon Btzx 802-es pihen.

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 5189
2008.07.11. 19:31.17
És még egy érdekesség: Ózd állomáson azt hogy gyári vagy MÁV-os szerelvénynek itegetett a tolatásvezető vagy a kocsirendező onnan lehetett tudni, hogy a MÁV-oskoknak a szokásos sárga, míg a gyári gépeknek vörös zászlóval integettek a félreértések elkerülése végett.....

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 5188
2008.07.11. 19:28.06
akkor egy kis adalék: Az ÓKÜ ( Ózdi Kohászati Üzemek ) teljes vasúthálózatának hossza az 1996-97-es felújítások előtt: 53 km volt. Felójítás útán: 7 km.
Anno még a rendszerváltás előtt volt egy hírhedt 3-4 vágányból álló kis pályaudvar is Hétesen.... A rendszerváltást követően a hétesiek - akik magukénak érezték az egész állomást, és munkájukat megélhetésüket elvesztették - felszedték azt önkényesen..... Ma talán még romjai találhatók a valamikor csodaszép virágos kis pályaudvarnak is....

Pintyõke
e-mail: pintyike69.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 704
2007.05.08. 14:55.10
Hja, a régi szép idők... Amikor Velence még viszonylag kulturált település volt... Most azonban romalakótelepet csináltak belőle, pedig méltó párja lehetett volna a fővárosi Wekerle-telepnek...

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Ózd külső

Ózd alsó

Pácsony

Padé

Paks-Dunapart