Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


242L Dunaújváros - Dunaújváros-Kikötő

Dunaújváros
Dunaújváros-Kikötő

42 Pusztaszabolcs- Dunaújváros-Paks

Pusztaszabolcs (40, 44)
Adony
Kulcs
Rácalmás
Rácalmás régi
Dunapentele
Dunaújváros külső
Dunaújváros
Újvenyim
Nagyvenyim
Hercegfalva
Mezőfalva (43)
Ménesmajor
Előszállás
Dunaföldvár (961a)
Bölcske
Dunakömlőd
Ópaks
Paks-Dunapart
Paks




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKépek a netrőlKéptárHozzászólások


Dunaújváros
(Sztálinváros)*

állomás
242L Dunaújváros - Dunaújváros-Kikötő
42 Pusztaszabolcs- Dunaújváros-Paks

A felvételi épület 2024 januárban.
2024.01.12.
Fotó: Iváncsics Roland [IRHZ]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.960656° E18.914001° | N46° 57' 38.36" E18° 54' 50.4"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Felvételi épület


A mai, szocreál stílusú felvételi épületet 1951-ben adták át. [2]
Az épület tervezői: Vass Dénes és Molnár Rudolf, KÖZÉPTERV) [3]

Menetrend


Utastájékoztató menetrend (lista) az állomáshoz letölthető az alábbi honlapról:
groups.google.com/group/utastajekoztato-lapok

Tervezett elkerülő vonal


Az 1950-es évek második felében az új Sztálin (Dunai) Vasmű kiszolgálására és a főváros teherforgalmának csökkentésére kelet-nyugati irányú elkerülő vasútvonalat terveztek Pusztaszabolcsról a Csepel-szigeten át (Makád térségében), a kelebiai fővonalat Dömsödnél metszette volna, majd Örkényen át érkezett volna Ceglédre. A MÁV BEV (Budapest Elővárosi Vasút) ráckevei vonalán is jelentős fejlesztéseket terveztek, meghosszabbították volna Makádig. Az 1956-os eseményeket követően a korábban elhatározott beruházásokat felülvizsgálva a vonal megépítését a létesítményjegyzékből törölték. [1]

[1] Vasúthistória évkönyv 1999., Keller László: Vasúti közlekedés az 1955-1957 közötti években és a második 3 éves terv időszakában (1958-1960)
[2] MÁV Zrt. A magyar vasút krónikája a XX. században
[3] Ez a vonat elment - Kubinszky Mihály - Nagy Tamás - Turóczy László

Autóbusz kapcsolat


Az állomás mögötti térről az Alba Volán Zrt. járatai az alábbi célállomásokra indulnak: Daruszentmiklós alsó, Dég Béke tér, Előszállás* iskola, Győr* aut. áll., Kisbér* aut. áll., Ménesmajor ÁG, Mezőfalva* Honvédsor, Mezőfalva* kh., Mór* aut. áll., Nagykarácsony* kh., Nagysismánd Központi ir., Nagyvenyim ipartelep, Nagyvenyim iskola, Pusztaegres kh., Sárbogárd vá.*, Sárosd* iskola, Seregélyes* posta, Sopron* aut. áll., Székesfehérvár* aut. áll.
A csillaggal jelölt településekre vonattal is el lehet jutni.

A dunaújvárosi helyijáratok közül az alábbiak érintik a vasútállomást (a buszok szintén az állomásépület mögötti térről indulnak):
6 Vasútállomás - Vasmű igazgatóság - Tűzoltóság - Ferrobeton
16 Volán-telep - Vasútállomás - Kertváros - Autóbusz-állomás - Közigazgatási szakközépiskola - Szilágyi E. iskola - - Kertváros - Vasútállomás - Volán-telep
17 Tüzép-telep - Vasútállomás - Kertváros - Szilágyi E. iskola - Közigazgatási szakközépiskola - Domanovszky tér - Autóbusz-állomás - Kertváros - Vasútállomás - Volán-telep - Tüzép-telep
18 Volán-telep - Vasútállomás - Kertváros - Szilágyi E. iskola - Közgazdasági szakközépiskola - Domanovszky tér - Autóbusz-állomás - Kertváros - Vasútállomás - Tüzép-telep - Volán-telep

Dunapentele


A régi vasútállomás oldala: Dunapentele


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Sztálinváros 1951 november 7-től 1961-ig nevezték így a várost.

Szelvénykő 269
Szelvénykő 0




Régi képek - Dunaújváros

forrás: Kubinszky Mihály gyűjteménye
 
Forrás: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=103291139&t=9204653
Forrás: http://www.fortepan.hu/_photo/display/2895.jpg
  Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

A kép az 1952-ben átadott állomásról készült. (forrás: ISD Dunaferr Zrt. DUNAFERR Dunai Vasmű Krónika című könyvéből)
  http://kismonilaszlo.hu/?modul=galeria&a=98360&p=7
Feltöltötte: Faltusz Csaba
Dátum: 1952.



Képtár - Dunaújváros

Flirtek találkozása
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2010.04.01.
A kapcsolókert.
Fotó: Cseke Zoltán
Dátum: 2010.04.01.

Fotó: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 2007.09.28.

Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2013.07.

Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2013.07.
Bz jár körül az első vágányon.
Fotó: Filep Zoltán
Dátum: 2013.07.
Az utca felől
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2018.02.11.
Dunaújváros váróterem
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2018.02.11.
Dunaújváros külső felé
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2018.02.11.
Újvenyim felé
Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2018.02.11.

Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2018.02.11.
Dunaújváros állomásépülete
Fotó: Kolláth Áron
Dátum: 2022.07.01.

Fotó: Kolláth Áron
A felvételi épület 2024 januárban.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2024.01.12.


Képek a netről - Dunaújváros

A DUNAFERR vágányhálózata.
http://marvell.index.hu/imgfrm/3/9/3/9/IMG_0000263939.jpg
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 33785
2023.02.04 16:13.56
Pár éve bejártam a volt úttörővasutat, egy része elépült: https://www.intercisamuzeum.hu/galeria/muki-a-vidam-park-vasparipaja

https://www.intercisamuzeum.hu/muzeumblog/dunapentele,-sztalinvaros,-dunaujvaros-az-ido-sodraban---10.resz

http://dunaujvarosmesel.hu/2013/05/01/vidam-park/

https://kisvasut.hu/vasutlista/view_vasut.php?kat=8273| (van sok kép, kamu a 0 db)

https://fortepan.hu/hu/photos/?q=Dunaújváros, vasút

cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 33782
2023.02.04 15:33.11
dunaujvarosmesel.hu/2022/01/14/uj-vasut-szuletett/

Sztálinváros·2022-01-14
Új vasút született

Népszava – 1954. január 17.

ÚJ VASÚT SZÜLETETT
Utazás Rétszilastól Sztálinvárosig

Félévszázados ígéret

Nagy dolog az, ami most a mi falunkkal történt – így mondja ezt Kiss János az alapi vasútállomáson. Deres bajuszát, ha­ját, csillogó ókuláréját fehér selyem­fátyollal vonja be a szemerkélő hó. De mit bánja most ő! Rendületlenül áll az ideiglenes állomásépület hal­ványveres téglafalai előtt, amelyek­nek tetejébe sapkát szabott a hófúvás, olyat, mint valami félrecsa­pott cukorsüveg. Az első vonatot várja. Az elsőt, amely ünnepélyesen keresztülhalad az újdonatúj vasút­vonalon, Rétszilas és Sztálinváros között. Azt mondja:
– Én már 67 esztendős vagyok, megettem a kenyerem javát. De nem hittem volna, hogy ezt megérem. Itt már ötven évvel ezelőtt is vasútat ígértek. S azután majd minden vá­lasztáson. Olykor el is jött egy se­reg mérnök, méricskéltek, póznákat tűztek ki s azután elmentek s nem történt semmi…

Acélországúton, az acél városába

Bizony, nagy dolog esett meg itt. Valami új született meg. Új? De hi­szen vaspályákat azelőtt is létesítet­tek ebben az országban, már a múlt században is. Igaz. A kapitalizmus a tizenkilencedik század második fe­lében több ezer kilométernyi vasúthálózatot épített ki. Persze, a maga módján. A síneket mindenütt nyomon követte a panama, mint fényt az árnyék. A vállalkozók mil­liókat húztak ki az állam pénztárá­ból, hamis csődök útján, a “kamat­biztosítás” hírhedt rendszerének se­gítségével. Tenyészett a “gründolás” és a kijárás, minden vasdarab, minden talpfa munkások és parasz­tok vérében és verítékében fürdött előbb meg, csak úgy került a földre, útnak urak számára, végállomásnak öngyilkosok részére. Lónyai minisz­terelnök 1872-ben végtére is azért bukott meg, mert az ellenzék fejére olvasta, hogy ami sok, az sok, a nyíregyházi vasútat nem kellett volna a saját gabonaraktárai mellé irányítani. Dehát ekkor még ifjú volt a kapitalizmus és nem csupán lopni, csalni, hanem fejlődni is tu­dott. De azután hamar elöregedett, hirtelen, mint a százesztendős szép­asszony, akinek arcáról letörli a kendőzést egy udvariatlan kéz s előtűnik rútsága. A századforduló tájától kezdve, ötven esztendőn ke­resztül, úgyszólván szünetelt a vas­útépítés.
S íme, most, a felszabadulás után, vasút keletkezett újra – s már nem is az első. Vasút, amely nem hentergett a “kamatbiztosítás” szennyes levében, hanem tiszta, mint a népi demokratikus rendszer, amely szülte s mint a januári hó, amely fürösztötte és keresztelte.

Előre a Sztálin Vasműért! A Sztálinváros-rétszilasi vasútvonal forgalombahelyezésének ünnepélyes pillanata:
Bebrits elvtárs elvágja az új vonal felett kifeszített szalagot.
(Németh Gy. felvétele.) /Szocialista Vasútért

Egymillióegyszázezer köbméter föld!

Már jön is rajta az első személyszállító vonat: Bogdán Gyulának, a 424.058 számú mozdony vezetőjének, a ha­talmas, türelmetlenül fújtató gőz­paripa urának széles mosoly ül ko­romlepte ábrázatán. Valahol Simontornya táján már várakozik az első tehervonat is: komlói bányászok rakták meg szénnel, a sztálinvárosi vasasok számára. Gergely Józsefné, a rétszilasi állomás fiatal távirásza, kiáll a sínek mellé és üdvözli az első szerelvényeket. Nem hivatali köte­lességből – hiszen nem forgal­mista -, csak úgy, ünneplésből. Keskeny kezét szőke hajához emeli, kék szoknyája lebben a szélben, örül, mint a vasutasok, az utasok és a hólepte, napsütötte táj. A dokumentumfilmgyár operatőrjei gyor­san ráirányítják a felvevőgép len­cséjét, filmre veszik…

.
Alap-Nagykarácsony-Mezőfalva-Sztálinváros… fellobogózott ál­lomásépületek, diadalkapuk, dermedő-didergő, bundákba bugyolált falusiak, s forró kiáltásaik között ha­lad a vonat. Most csend ül a tájon, amelyet még csak néhány napja is a munka zaja vert fel. Sima a pálya, gördül a pullman – kubikosok se­rény keze tüntetett itt el dombot, töltött fel völgyet. Egyedül Sztálin­város és Mezőfalva között egymillió-egyszázezer köbméter földet emel­tek ki a MÁV Budapesti Vasútépítő Üzemi Vállalat dolgozói. Ha ezt va­gonokba raknák, akkora vonatot ál­líthatnának össze, amely Budapest­től Kievig érne el. Ha ehhez hozzátoldanák azt a 615 ezer köbméterföldet is, amelyet az alapi emelkedő­ből faragtak le, akkor a vagonsor nagyon megközelítené Moszkvát is. A legnagyobb, a legkeményebb munka éppen itt folyt: az úgynevezett alapi bevágásnál. Képzeljük csak el! Több, mint két kilométer hosszú, 18 méter mély csatornát kellett itt kivájni: mintha csak – teszem fel – a buda­pesti Sztálin-útat kellett volna fel­ásni négy emelet mélységben. S még e számok nem is érzékeltetnek mindent.

Egy vasúti bevágás, amelyben elférne a Sztálin-út

A legnagyobb csatát a talajvi­zzel kellett megvívni, amely mindun­talan feltört a mélyből, átáztatta, mocsarassá tette a talajt. Ezerfejű rém volt: ha levágták egyik fejét, száz új nőtt helyébe. Új, a Szovjet­uniótól tanult munkamódszerrel bir­kóztak meg vele: az úgynevezett vákuumkutas talaj vízszint-sülyesztéssel. Ennek a lényege az, hogy vas­csöveket süllyesztenek a földbe, amelyeknek a vége lyukacsos. A csöve­ket közös hálózatba vonják össze és légszivattyú segítségével megritkít­ják bennük a levegőt. Így szívó ha­tást idéznek elő az átlyuggatott cső­végek környezetében és a gyűjtőhálózatba vonják be a talajnedves­séget. Hanem, amíg ez megtörtént! Mérnökök, építésvezetők, pályamun­kások küzdöttek az alattomos ára­dattal, sebeket osztottak és sebe­ket kaptak.

keresgélő
e-mail: tatututu.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 30784
2017.03.11 05:39.36
Egy 1997. évi Unokáink sem fogják látni c. műsorban elhangzott, hogy valaki 1950-ben látta, hogy gránitlapok, melyeken vésett Dankó Pista nóták szövege és kottái voltak, kerültek beépítésre az állomásépület külső falába, 50-80 cm magasan, véséssel befelé fordítva. Tud erről valaki?

Christian2386
e-mail: krisztian0907.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 29964
2016.01.17 22:31.16
mikor épült az állomás?

bt
e-mail: btibor02.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 18375
2010.07.31 21:50.50
http://www.zmne.hu/Forum/06elso/obsitosok_.htm
Vasúti uszályhíd Szalkszentmárton-Dunaújváros között, anno 1977 - képek is!

csilla
e-mail: tomkovacs.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 7471
2008.10.26 20:07.00
Egyszer jártam Dunaújvárosban és ezt a fényképet készítettem az állomásom álló tehervonat mellet.

Pietro
e-mail: pietro.kukac.pietro.cc
elfogadott hozzászólás 607
2007.03.22 19:40.00
A dunaújvárosi vasútállomás. Látható, hogy a vörös csillag levétele óta festés nem történt...

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Dunapentele

Dunapataj

Dunaújváros külső

Dunavarsány

Dunavecse